بازدید 11551
حاشیه‌های آزمون استخدامی آموزش و پرورش ادامه دارد؛

آزمون استخدامی یا سنجش صبر متقاضیانی که می‌خواهند معلم شوند؟!

به نظر هیچ یک از برگزیدگان این آزمون در زمره معلمانی که سال تحصیلی ۹۴-۹۵ در کلاس‌های درس حضور خواهند یافت، نیستند، زیرا قرار است آزمون استخدامی‌شان در سال تحصیلی بعد برگزار شود و هرچقدر هم که مراحل جذب برگزیدگان آزمون سریع پیش برود، باز تا مهرماه سال ۹۵ امکان فعالیت ایشان فراهم نخواهد شد و احتمالا بیکار خواهند ماند!
کد خبر: ۵۰۳۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰ 27 May 2015
یکی از بحث‌هایی که از روزهای ابتدایی شکل‌گیری دولت یازدهم مورد توجه مسئولان آموزش و پرورش بوده، کمبود‌ها و بیش‌بودهایی است که در نیروی انسانی با آن مواجهند؛ کمبود معلم و پرسنل دفتری در مناطق محروم و بیش‌بود این نیرو‌ها در مناطق برخوردار مثل شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها.

به گزارش «تابناک»، مردادماه سال گذشته، زمانی که علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران حضور یافت و سعی کرد با پرده برداشتن از حقایقی در وزارت خانه متبوع خود مانند پیش‌خور شدن ردیف استخدامی این نهاد در دولت قبل، اصحاب رسانه را متوجه برخی کمبود‌ها و گره‌های کار در آموزش و پرورش کند، به نظر می‌رسید که حق با وی باشد و برخی از این مشکلات جز با صبر حل نشود.

بدین ترتیب وقتی امسال با وعده برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش آغاز شد، به نظر می‌رسید ‌شرایط برای اصلاح برخی امور در آموزش و پرورش فراهم آمده است؛ اموری مانند بازنشستگی ۲۵ هزار معلم در دولت دهم، به‌کارگیری برخی نیروهای دفتری در تدریس، ورود برخی افراد به کسوت معلمی در مناطق محروم و کوچشان به مناطق بهره‌مند پس از مدتی کوتاه و... .

این در حالی است که هر چه در سال جدید ‌پیش می‌رویم، به مرور اخباری در این باره می‌شنویم و می‌خوانیم که حکایت از نابسامانی عجیبی در عرصه تصمیم‌گیری درباره این آزمون دارد تا جایی که در آستانه فصل تابستان و موسم تعطیلات طولانی مدت مدارس، هنوز نه می‌دانیم شرایط این آزمون چیست، نه آگاهی داریم که ابهامات مطرح ‌درباره آن (از جمله اینکه آیا مسئولان اجازه دارند در رشته‌هایی که دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل دارد، آزمون برگزار کرده و از فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه‌ها نفراتی را برگزینند یا خیر؟) به کجا رسیده و از همه مهم‌تر، زمان برگزاری این آزمون کی است؟

کافی است خودمان را جای متقاضیان این آزمون بگذاریم تا دریابیم که وقتی نمی‌دانیم منابع مورد نیاز برای مطالعه برای این آزمون چیست، ظرفیت‌های پذیرش چگونه اختصاص یافته، شرط و شروط جانبی آن چیست و چه زمانی قرار است این آزمون برگزار شود، با چه سردرگمی عجیبی مواجه خواهیم بود و تا چه اندازه مشوش خواهیم شد!

به عنوان مثال به این نکته دقت کنید، در حالی که تاکنون تصورات مبنی بر این بود که آزمون استخدامی آموزش و پرورش تابستان امسال برگزار می‌‌شود، سید محمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش در روزهای گذشته از برگزاری این آزمون در آبان ماه خبر داد و گفت: مطابق یکی از آیین نامه‌های سازمان مدیریت، آزمون‌های استخدامی باید سراسری و هر شش ماه برگزار شود؛ بنابراین، در نظر دارند تا آزمون استخدامی آموزش و پرورش را در آبان برگزار کنند.

با این حساب می‌توان حدس زد ‌هیچ یک از برگزیدگان این آزمون در زمره معلمانی که سال تحصیلی ۹۴-۹۵ در کلاس‌های درس حضور خواهند یافت، نیستند، زیرا ‌قرار است آزمون استخدامی‌شان در سال تحصیلی بعد برگزار شود و هر چقدر هم که مراحل جذب برگزیدگان آزمون سریع پیش برود، باز تا مهرماه سال ۹۵ امکان فعالیت ایشان فراهم نخواهد شد و احتمالا بیکار خواهند ماند!

آیا همین اشکال کافی نیست که برخی متقاضیان عطای معلم شدن را به لقایش ببخشند و به دنبال مشاغل دیگری بروند؟ آیا این اشکال ندید گرفتن اشکالات متعدد آموزش و پرورش که قسمت هاییش را ناشی از کمبود نیرو می‌دانند، نیست؟ آیا باز هم می‌توان گفت که آزمون استخدامی را دولت قبل پیش‌خور کرده و لذا مشکلات از گذشته بر جای مانده و راه رفع و رجوعشان بسته است؟

به نظر می‌رسد، ‌آزمون استخدام معلمان تا اینجای کار خود به سنجش صبر متقاضیان دریافت این شغل تبدیل شده؛ متقاضیانی که همواره شاهد اعتراض معلمان به دلایل گوناگون صنفی بوده‌اند و از ابهامات فراوان آزمون استخدامی حساب دستشان آمده که قرار است در زیرمجموعه چه نهادی مشغول به کار شوند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۱۵
تابی ممنون تورو خدا از مسئولان بپرسین شرایط و زمانشو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
ازمون قانونی استخدامی شرکت نفت که بر اساس نیازسنجی و طراز نیروی انسانی وزارت نفت بود دو ساله هر روز بایک دست انداز مواجه میشه تو این دولت انتظار استخدام نداشته باشید.
ان شا الله خرداد 96
از سایت تابناک بسیار متشکرم ک حرف هزاران مربی آمادگی زدید واقعا تا کی از این مربیان با حقوقی نزدیک ب 200هزارتومن بیگاری کشید
تابناک جان! خود این آزمون ها زیر سواله....در همین آزمون مشترک بین دستگاههای اجرایی هیچگونه استانداردی رعایت نشده....من نوعی 29 ساله با کارشناسی ارشد مهندسی اونم از دانشگاه دولتی با معدل الف چرا باید اصلا دوباره آزمون بدم؟ چرا باید به سوالات ادبیات و... پاسخ بدم؟!....اصلا تخصص من این وسط چیکارست؟ پس اون همه تلاش مستمر در طی شش سال دانشگاهی چه ارزشی داره ؟!..... ما که عطای شغل متناسب با رشته مون به لقایش بخشیدیم و مثل خیلی از دوستانم و جوونای دیگه ایران که در این سالها از کشور خارج شدن بنده هم به زودی از ایران میرم
ما آزموده ایم در این شهر بخت خویش/باید بیرون کشید از این ورطه رخت خویش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
من هم اگه بتونم میرم. بعد از 10 سال در محیط دانشگاه بودن و دکتری علوم پایه (ریاضی محض) گرفتن!
همه ی این آشفتگی ها نشان از سوء مدیریتو بی برنامگی در این وزارت خانه ی بزرگه چرا نباید کسی خودش رو در برابر این همه استرس و اضطرابی که به جونای مردم وارد میکنن مسوول بدونه بخدا دو ساله همه ی برنامه های زندگیم به خاطر این آزمون الکی به هم ریخته نمیدونم در مورد مردم چه فکری میکنن !!!!
اینو از دلسوزی میگم، کسایی که واقعا می تونن جایی دیگه مشغول بکار بشن عمر و زندگی خودشون رو با اومدن تو آموزش و پرورش تلف نکنن، ما که بر فنا رفتیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
باز از بیکاری بهتره معلم عزیز
تورو خدا حداقل رشته های مورد نیازتون رو اعلام کنید که ببینیم اگه به شرایط ما نمیخوره اینقدر منتظر نمونیم و بریم یه خاک دیگه تو سرمون بریزیم .
یه آدم با انصاف جواب بده
بنده(یا هر شخص دیگه ای)با بهترین سطح نمره(که البته خیلی هم ملاک علمی خوبی نیست ولی چه میشه کرد)به عشق شغل زیبای معلمی لیسانس رو گذروندیم.آیا با علم به مفید بودن چنین شخصی در کسوت معلمی درسته که امکان عملی ورود وی به این عرصه محال باشه؟اون هم به خاطر طرحی به اسم دانشگاه فرهنگیان.امثال ما دهه ی شصتی ها که طی چنین دوره ای برامون فراهم نبوده،اگر بمیریم مسئولین راضی میشن یا همچنان باید شکنجه بشیم؟
حسبنا الله و نعم الوکیل
ببخشید ثبتنام این آزمون انجام شده ؟
جذب 5000 نیرو هم به نظر می دسد یک تبلیغ باشد. همین الان در شهرهای بزرگ افزایش نیروی معلمان حق التدریس را داریم که باید به شهرستان های درو افتاده بروند. در واقع قرار نیست هیچ استخدام جدیدی صورت بگیرد. همین الان 5000 نیروی حق التدریس داریم که این آزمون فقط می خواهد این ها را پیمانی کند. همین به همین سادگی. اولویت قبولی هم با همین هاست. حالا اگر همین ها هم نشدند مثلا بیست درصد از بقیه شدند همین بنده خداها بیکار می شوند. پس عملا 5000 استخدام جدید که فکر کنید 5000 نفر از بیکاری رها می شوند کاملا فریبکارانه است. اما تابناک این نظر من را منتشر میکند؟
آزمون استخدامی اتاق بازرگانی بوشهر سه یازده نود و سه برگزار شد قرار بود که پونزده روز بعد بزنن هنوز نزدن و معلوم هم نیست کی بزنن
با سلام خدمت عزیزانی که شغل معلمی رو دوست دارن بخدا قسم من 23 ساله که با تمام وجود و خالصانه دارم خدمت میکنم اونم با مدرک فوق لیسانس ولی روز به روز بیشتر پشیمان می شم که چرا به این شغل رو آوردم . شاید خیلی از افراد این جامعه بگن به هر حال از بیکاری که بهتره اما یه مدت که اومدین و بی عدالتی ها و تبعیض ها رو دیدین از غصه دق می کنین
من به ترتیب آزمونهای استخدامی نفت ، گاز ، وزارت نیرو ، سازمان انرژی اتمی دو بار ، همه رو قبول شدم و هر بار هم توی مصاحبه رد شدم دلایل به ترتیب : سابقه کار ، نبود هیچگونه اولویت اجتماعی و سفارش از طرف بچه های بالا ، شانس بد ، عدم گنجیدن در سلیقه غیر علمی مصاحبه کنندگان ، چیزی که مشخصه من از نظر علمی مشکلی ندارم چون قبول میشم پس مشکل حتما جایی دیگست هر چی هست سنم رفته بالا به استخدام دولتی هم تو این دولت امیدی نیست با این شرایط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار