بازدید 3192

سه دهک پایین شناسایی شوند

کد خبر: ۵۰۳۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۹ 26 May 2015
در مورد حذف یارانه نقدی به ثروتمندان صحبت های زیادی شنیده می شود .اما هنوز دولت نتوانسته لیست خود را از حضور دهک های بالای جامعه پاک کند.از اینرو نمایندگان مجلس معتقدند که تاخیر دولت در تصمیم گیری می تواند شاکله اقتصاد را با چالش جدی روبرو کند.

به گزارش خانه ملت ؛ برخی دیگر از نمایندگان مجلس تاخیر در حذف ثروتمندان را رنگ و بوی سیاسی می دهند و معتقدند  این تعلل هوشمندانه است.اما به هر ترتیب دولت ماهانه 3هزار و 500 میلیارد تومان از دارایی های خود را به پرداخت یارانه نقدی صرف می کند که اگر این روند با توجه به کاهش قیمت نفت استمرار پیدا کند دولت دیگر نمی تواند هیچ پروژه ای را به سرانجام برساند و در نهایت اکثر بخش ها مجبور به توقف و درجا زدن می شوند.در این خصوص نمایندگان مجلس پیشنهاداتی را دادند و گفتند دولت به جای حذف دهک های بالای جامعه به سراغ دهک های پایین برود و یارانه نقدی را به افراد تحت پوشش سازمان ها ی حمایتی پرداخت کند.نظر سه تن از اعضا کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره تاخیر در شناسایی ثروتمندان در ادامه می آید:

تفکیک گروه ثروتمندان برای دولت سخت است

اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره حذف دهک های بالا جامعه  در دریافت یارانه نقدی به خبرنگار ما گفت:پرداخت یارانه نقدی برای دولت هزینه زیادی دارد و بارها اعلام کرده است که ادامه این وضعیت مشکلات ساز خواهد بود.چرا که درآمد ها با هزینه های که دولت دارد هیچ همخوانی ندارد.لذا دولت هم اصرار بر حذف یارانه بگیران  دهک های بالای جامعه را دارد اما برای آنکه تکلیف این بخش مشخص شود باید دهک ها به درستی شناسایی شوند.

وی افزود:اگر افراد ثروتمند از لیست دریافت یارانه حذف شوند دولت کمتر کسری بودجه خواهد داشت و می تواند منابع مالی خود را کنترل کند.از اینرو تمام بخش ها باید برای جامعیت پیدا کردن اطلاعات به وزارت کار کمک کنند.طی این مدت اعلام شد که 4 میلیون نفر حذف شدند.البته در این مسیر دولت گام به گام حرکت می کند و نمی خواهد به اشتباه افردی را حذف کند.

جلیلی تصریح کرد:خیلی بهتر بود قبل از آنکه دولت  برای شناسایی افراد ثروتمند اقدام کند آنها انصراف خود را ثبت می کردند  در چنین شرایطی احتمال خطا به پایین ترین حد می رسید.ما قبول داریم که تفکیک گروه ثروتمندان برای دولت سخت است چرا که شفافیت اطلاعات در این بخش وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دولت برای رسیدن به جامعه هدف خود باید زمان کافی داشته باشد گفت:هر گونه عجله ممکن است باعث اخلال در جمع آوری اطلاعات شود.دولت می خواهد طبق قانون حرکت کند و تاکنون در این بخش دولت هیچ انحرافی نداشته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت سایتی را ایجاد کرده است که حذف شدگان بتوانند اعتراض خود را بیان کنند اما نکته مهم این است که اقشار آسیب پذیر در جرگه محرومان از یارانه قرار نگیرند.

وی در خصوص اینکه تعداد حذف شدگان از دریافت یارانه نقدی هنوز کامل نشده است  گفت:باید منتظر ماند تا دولت رقم حذف شدگان نهایی را اعلام کند.به طور قطع کسانی که مشمول دریافت یارانه نمی شوند تعدادشان بیش از 4 و یا 6 میلیون نفر است.

جلیلی افزود:پایگاه اطلاعاتی  دولت در مورد  افراد ثروتمند کامل نیست همین امر موجب شده که دولت نتواند طبق بودجه سال 94 دهک های بالای جامعه را حذف کند.حذف مرحله به مرحله افراد ثروتمند بهترین راهکار است .مجلس بارها از دستگاه های مسول خواسته است که برای تکمیل بانک اطلاعاتی کمک کنند.

یارانه نقدی حلال مشکلات مردم نیست

محمد علی عبدااله زاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز درباره تاخیر در حذف دهک های بالای جامعه به خبرنگار ما گفت: مجلس به دولت اختیار کامل داده است که حذف دهک های بالای جامعه را انجام دهد لذا هر گونه تاخیر در این بخش به ضرر دولت خواهد بود چرا که منابع مالی خود را از دست می دهد.

وی افزود:به نظر می رسد یکی از دلایلی که دولت در حذف دهک های بالای جامعه تاخیرمی کند انتخابات است.اگر این دو امر با هم گره نخورده بود قطعا دولت در حذف دهک های بالای جامعه  تردید نمی کرد.

عبداله زاده تصریح کرد:دولت ماهانه  3هزار و 500 میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می کند .این پول باید  از محل آزادسازی قیمت حامل های انر‍ژی تامین شود .از آنجا که چنین اتفاقی رخ نمی دهد وزارت نفت مجبور شده است این پول را تامین کند لذا ادامه روند مذکور ضربه جبران ناپذیری را بر اقتصاد کشور وارد می کند.  

وی ادامه داد:اگر دولت در حذف دهک های بالای جامعه تاخیر کند اقشار آسیب پذیر صدمه بیشتری خواهند خورد.با حذف ثروتمندان دولت می تواند برای اقشار آسیب پذیر تسهیلات بیشتری را در نظر گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه دولت می تواند تنها به اقشار آسیب پذیر یارانه پرداخت کند تاکید کرد:دهک های پایین جامعه را می توان از طریق سازمان های حمایتی مانند کمیته امداد،‌بهزیستی و...شناسایی و به آنها یارانه نقدی پرداخت کرد.بر این اساس کل افرادی که می توانند یارانه بگیرند به جای 70 میلیون نفر تنها 25 میلیون نفر است و دیگر دولت مشکل تامین منابع مالی ندارد.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی به شکل فعلی تورم زا است افزود:یارانه پرداختی از سوی دولت برای خیلی از مردم هیچ کاربردی ندارد لذا به نظر می رسد تنها دهک های پایین جامعه هستند که به این کمک نقدی نیاز دارند.بدین جهت بهتر است که دولت بخشی از یارانه ها را به سمت اشتغال،‌سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها ببرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد:دولت یازدهم نباید مانند دوره  گذشته فعالیت برای پرداخت یارانه اقدام کند.مردم از وضعیت اقتصادی راضی نیستند و یارانه نقدی هم نمی تواند حلال مشکلات باشد.از اینرو  دولت به مردم تعهد بدهد که یارانه نقدی مردم به غیر از دهک های ضعیف جامعه را صرف توسعه زیرساخت ها و مسایل درمانی کند.

روش حذف یارانه بگیران درست نیست

سید عبدالکریم هاشمی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به روند حذف یارانه بگیران انتقاد کرد و به خبرنگار ما گفت:قانون با صراحت در مورد حذف ثروتمندان صحبت کرده لذا دولت موظف به شناسایی این افراد است اگر تاخیری در این امر صورت گیرد دولت عملکرد خود را زیر سوال می برد.

وی افزود:روندی که دولت برای حذف و شناسایی افراد ثروتمند پیش رو گرفته است ضعف های دارد.یکی از شاخص ها مسافرت به خارج از کشور است.برخی از شهرها در حاشیه جنوبی خلیج فارس،‌خوزستان و بوشهراست لذا این احتمال وجود دارد که آنها به خانواده خود سر بزنند .هر گونه مسافرت خارج از کشور دال بر ثروتمند بودن نیست.با توجه به چنین شرایطی باید روند حذف افراد اصلاح شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:دولت باید افرادی که ثروتمند هستند و درآمد سرشاری دارند را حذف کنند.مبلغ 45 هزارتومان در زندگی این افراد هیچ نقشی را ندارد.برای حذف افراد ثروتمند روش های مختلفی وجود دارد لذا دولت باید بهترین راه را  انتخاب کند.

وی با بیان اینکه دولت روند مناسبی در حذف ثروتمندان از یارانه نقدی پیش رو نگرفته است خاطرنشان کرد:شناسایی و حذف 6 میلیون نفر رقم مناسبی نیست و دولت می توانست خیلی زودتر به اطلاعات دهک های بالای جامعه  دست پیدا کند.

وی تاکید کرد:عملکرد نامناسب دولت در ساماندهی پرداخت یارانه ها باعث شده که بودجه های عمرانی صرف پرداخت یارانه نقدی شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی