بازدید 47197

سرانجام تکلیف سهمیه بنزین مشخص شد!

حال دولت تدبیر و امید در ‌اقدامی ابتکاری بدون اعلام قبلی سهمیه بنزین خودرو‌ها را حذف کرده است. در همین زمینه، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به جلسه برگزار شده در زمینه تعیین و تکلیف قیمت بنزین‌ گفت: در جلسه یاد شده، تصمیم بر این شد که قیمت بنزین با نرخ هزار تومان تک نرخی شود.
کد خبر: ۵۰۳۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹ 24 May 2015
مردم عادت کرده بودند ‌اول هر ماه منتظر سهمیه بنزین ۶۰ لیتری برای استفاده در یک ماه باشند. بر همین اساس قرار بود ساعت ١٢ بامداد روز جمعه اول خرداد، سهمیه ماهانه بنزین، ۶٠ لیتر به ازای هر خودروی شخصی به کارت‌های سوخت واریز شود، اما این اتفاق نیفتاد.

به گزارش «تابناک»، نخست هیچ کس نمی‌دانست چه اتفاق افتاده است. برخی‌ رسانه‌ها از اختلالات در سیستم کارت سوخت  خبر‌ می‌دادند؛ اما جایگاه‌داران با رد این شایعه بر این باور بودند که دولت دستور واریز سهمیه را نداده است. به تدریج مشخص شد، حق با جایگاه‌داران بوده ‌و دولت عامدانه بنزین را به کارت‌ها واریز نکرده است.

در سال‌های اخیر، دولت‌ها برای اجرای اقدامات اقتصادی رویه‌های جدیدی ‌پیش گرفته‌اند که به نتیجه لازم هم متأسفانه می‌رسد‌. ‌دولت تصمیمات مهم اقتصادی را از قبل می‌گیرد و بدون اطلاع افکار عمومی و آمادگی دست‌اندرکاران و سازمان‌های مربوطه بناگاه سیاست جدید را اعلام و اجرایی می‌کند.

هنوز افکار عمومی از یاد نبرده‌اند که آقای احمدی‌نژاد، اعلام آغاز اجرای هدفمندی یارانه‌ها را از طریق گفت‌و‌گوی خبری اعلام کرد که حتی این اقدام موجب نارضایتی نیروی انتظامی نیز شد، زیرا این ارگان هیچ آمادگی برای برخورد با اغتشاشات احتمالی نداشت و حتی این عدم آمادگی باعث به آتش کشیدن چندین پمپ بنزین در سطح کشور شد.

حال دولت تدبیر و امید در اقدامی ‌ابتکاری، نه تنها بدون اعلام قبلی سهمیه بنزین خودرو‌ها را حذف کرده است که ‌‌مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورد‌های نفتی با اشاره به جلسه برگزار شده در زمینه تعیین و تکلیف قیمت بنزین، گفت: در جلسه یاد شده تصمیم بر این شد که قیمت بنزین با نرخ هزار تومان تک نرخی شود.

عباس کاظمی افزود: دارندگان سهمیه ۷۰۰ تومانی که ماه‌های پیشین به کارتشان واریز شده بود، می‌توانند تا پایان شهریورماه سهمیه خود را مصرف کنند. معاون وزیر نفت همچنین اظهار داشت: نرخ بنزین سوپر نیز هزار و دویست تومان و گازوئیل ۳۰۰ تومان تعیین شده است.

شایان ذکر است، همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، قیمت هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی و سوپر به ترتیب ۷۰۰ و ۸۰۰ تومان و بهای هر لیتر بنزین معمولی و سوپر آزاد به ترتیب با قیمت ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ تومان در جایگاه‌های سوخت کشور عرضه می‌شد.

نکته که امروز بعضی رسانه‌ها به ناحق به آن پرداخته‌اند، این موضوع بود که رضایت مردم از حذف بنزین سهمیه‌ای در دو روز اول باعث شده است که دولت تصمیم به قطع بنزین یارانه‌ای کند. هنوز معلوم نیست این گونه مصادره به مطلوب علاقه و حمایت مردم از یک طرحی که هنوز هیچ جنبه‌ای از آن مشخص نیست، چگونه شکل گرفته است؟!

جالب اینکه بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت در پاسخ به سؤالی پیرامون اینکه چرا سهمیه خودروهای عمومی واریز نشده است به صراحت می‌گوید: «ما این دروغ را سر زبان‌ها انداختیم، چون برخورد‌ها تند شده بود و باید کاری می‌کردیم تا ماجرا بالا نگیرد. بسیاری از بلاتکلیفی عصبی‌تر بودند، ما هم به دروغ گفتیم اشکال نرم‌افزاری است و مشکل به زودی حل می‌شود. او با اشاره به اینکه بهتر بود دولت حداقل متولیان توزیع بنزین را در جریان تصمیمات جدید خود قرار می‌داد، گفت: در نامه‌ای که به آقای زنگنه نوشتیم، اعتراض خود را به عدم واریز بنزین سهمیه‌ای بدون اطلاع‌دادن به جایگاه‌داران ابراز کردیم.

این اقدام دولت از چند جهت قابل ارزیابی است. پیامدهای اقتصادی حذف بنزین یارانه‌ای به خصوص در تورم خود، می‌تواند یکی از موضوعات مهم قلمداد شود که نیازمند توجه جدی است. از سوی دیگر، غیرقابل پیش بینی بودن دولت در تصمیم گیری می‌تواند در ادامه بازار را ملتهب و دوباره به سمت بی‌ثباتی سوق دهد. البته مهم‌تر از همه این موضوعات، جهت گیری غیر مدبرانه دولت است که شاید مورد نقد مردم قرار بگیرد. چرا مردم انتظار دارند ‌دولت یازدهم بر اساس شعار‌ها و اصولی که در انتخابات مطرح کرده است، عمل کند و دوباره مردم را به یاد عملکردهای گذشته که مورد نقد جدی بود نیندازد؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی