بازدید 8200

جلسه سری غول‌های تکنولوژی و جاسوسی در عمارت قرن هجدهمی

چندی پیش، نمایندگان ارشد شرکت‌های بزرگ و نامدار در عرصه تکنولوژی مانند اپل و گوگل با نمایندگان غول‌های جاسوسی جهان در عمارت قرن هجدهمی Chatham House گرد هم آمدند تا درباره برنامه‌های جاسوسی در حال اجرا و آینده ‌تبادل‌نظر کنند.
کد خبر: ۵۰۲۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 24 May 2015

جلسه سری غول های تکنولوژی و جاسوسی در عمارت قرن هجدهمیچندی پیش، نمایندگان ارشد شرکت‌های بزرگ و نامدار در عرصه تکنولوژی مانند اپل و گوگل با نمایندگان غول‌های جاسوسی جهان در عمارت قرن هجدهمی Chatham House گرد هم آمدند تا درباره برنامه‌های جاسوسی در حال اجرا و آینده ‌تبادل‌نظر کنند.

به گزارش «تابناک»، این جلسه سری و محتوی آن از سوی نشریه Intercept افشا و بنا بر ‌آن اظهار شده‌ که این جلسه سری در ‌ کنفرانسی سه روزه بوده ‌که از سوی بنیاد «دیچلی» برگزار شد و همه مباحث این جلسه در زمره اطلاعات سری طبقه‌بندی شده است. نتیجه این جلسه سری توافق بین شرکت‌های غول تکنولوژی و هفت کشور (از جمله پنج خواهران) موسوم به توافق Chatham House Rule بوده است.

جلسه سری غول های تکنولوژی و جاسوسی در عمارت قرن هجدهمی

یکی از اصول این توافق این است که طرفین می‌توانند از اطلاعات «واصله» استفاده آزادانه داشته باشند؛ اما هویت و نسبت مخاطبین و هیچ شخص ثالث دیگری در این میان نباید افشا شود.

در واقع محور اصلی این جلسه، دستیابی به توافقی میان هفت کشور و غول‌های تکنولوژی نظیر اپل، گوگل و ودافون برای تعیین خطوط عمل در راستای ایجاد توازن در امنیت ملی، حجم جاسوسی و صیانت از داده‌های شخصی بوده است.

بر پایه گزارش منتشره از سوی Intercept دستور کار کنفرانس شامل موضوعاتی از جمله میزان پوشش رسانه‌ای حجم جاسوسی‌ها، تعیین معنای جاسوسی و تعیین تکلیف جاسوسی از متحدان در مواقع ضروری بوده است.

شرکت کنندگان در این کنفرانس عبارت بوده‌اند از: CIA، مشاور اطلاعاتی اوباما، رئیس کل بخش ارتباطات دولتی آژانس اطلاعاتی انگلستان، آژانس جرایم ملی آمریکا، سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان، آژانس اطلاعاتی سوئد، سرویس اطلاعاتی کانادا و اداره اطلاعات و امنیت استرالیا.

ریاست کنفرانس بر عهده جاسوس شناخته ‌MI۶ انگلیس یعنی «سر جان اسکارلت» بوده ‌که درباره چگونگی افشاگری‌های اسنودن که منجر به تغییر رهیافت جاسوسی‌های دولتی شده، سخنرانی کرده است.

جلسه سری غول های تکنولوژی و جاسوسی در عمارت قرن هجدهمی

«دانکن کمبل» در این رابطه به Intercept گفته است، ‌در جریان این کنفرانس شرکت کنندگان تقریبا به این نتیجه رسیده‌اند که داشتن حدی از شفافیت و پاسخگویی در برابر عملیات و اقدامات جاسوسی و اطلاعاتی از سوی دولت‌ها، اکنون و پس از افشاگری‌های ادوارد اسنودن لازم است.

از جمله دلایل حضور غول‌های بزرگ تکنولوژی نظیر گوگل و اپل در این کنفرانس این بوده ‌که این شرکت‌ها به شدت در خصوص برنامه‌های اطلاعاتی و جاسوسی دولت‌ها و به ویژه ایالات متحده اظهار نگرانی کرده‌اند و برنامه PRISM مبتنی بر درخواست از شرکت‌های تکنولوژی برای در اختیار قرار دادن اطلاعات کاربران به دولت‌ها منجر به نگرانی شدید آن‌ها شده است.

به ویژه آنکه اپل از سوی FBI و NSA به شدت تحت فشار قرار گرفته، ‌تا اطلاعات آیفون‌ها و سایر اطلاعات رمز گذاری شده را بیش از پیش در اختیار مراجع قانونی و امنیتی قرار دهد. تیم کوک اخیرا در این رابطه و با انتقاد از برنامه نصب بد‌افزارهای Back door در دستگاه‌های این شرکت عنوان کرده بود: هر کسی حق حفظ امنیت و حریم خصوصی خود را داراست.

متن گزارش Intercept را از اینجا میتوانید بخوانید.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی