بازدید 37678
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

شروط اوباما برای حمایت از «حشد الشعبی»/ جنایات داعش علیه زنان و دختران ایزدی/ طرح نبرد تبلیغاتی آمریکا علیه ایران/ هشدار آلمان به روسیه

شرط اوباما برای حمایت از نیروهای مردمی در نبرد رمادی، جنایات جدید داعش در عراق و سوریه، ادامه واکنش‌های آمریکا به اعزام کشتی نجات ایران به یمن، ناکارآمدی سیاست تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه و هشدار صدراعظم آلمان به مسکو، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۰۲۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 22 May 2015
شروط اوباما برای حمایت از «حشد الشعبی»/ جنایات داعش علیه زنان و دختران ایزدی/ طرح نبرد تبلیغاتی آمریکا علیه ایران/ هشدار آلمان به روسیهشرط اوباما برای حمایت از نیروهای مردمی در نبرد رمادی، جنایات جدید داعش در عراق و سوریه، ادامه واکنش‌های آمریکا به اعزام کشتی نجات ایران به یمن، ناکارآمدی سیاست تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه و هشدار صدراعظم آلمان به مسکو، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، در چهارچوب گزارش های مربوط به نبرد با داعش در استان انبار عراق، نشریه «آتلانتیک» مصاحبه ای را باراک اوباما انجام داده که وی در آن از شروط آمریکا برای حمایت از نیروهای شیعه سخن گفته است. در این مصاحبه، رئیس جمهور آمریکا گفته ایده حمایت جدی از نیروهای الحشد الشعبی وجود دارد؛ اما به طور مشروط. وی، یکی از شروط ابن حمایت را حضور همه طیف های قومی و طایفی و دیگری را انجام عملیات زیر نظر دولت مرکزی عنوان کرده است. این اظهارات در حالی مطرح می شود که در الحشد الشعبی از همه اقوام، شامل کرد، ترکمن و حتی مسیحی حضور دارند و این نیرو از ابتدا نیز زیر نظر نخست وزیر و فرماندهی کل قوا سازمان دهی شده و تحت امر وی وارد عمل می شود.

*****

در همین حال، روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، بخشی از جنایات داعش در عراق و سوریه را برملا کرده و از جنایات غیراخلاقی و شنیع تروریست های داعش علیه زنان عراقی ایزدی که به اسارتشان درآمده خبر داده است. به نوشته این روزنامه، «زینب بنگورا»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور خشونت جنسی تأکید کرد، گروه تروریستی داعش زنان ایزدی را انتخاب و آنها را برای فروش به بازار بردگان در شهر رقه سوریه می‌فرستد تا دختران به آن کسی تعلق بگیرد که مبلغ گزافی بپردازد. گروه تروریستی داعش برای دختران اسیر قیمت تعیین می‌کند و سپس آنها را برای فروش به بازار بردگان می‌فرستد. سازمان ملل پس از انجام تحقیقات و جمع آوری اطلاعات از مناطق سوریه، عراق، ترکیه، لبنان و اردن، جنایات شنیع داعش علیه زنان ایزدی را برملا کرد.

*****

از سوی دیگر، در شرایطی که این روزها انتقادات به سیاست آمریکا در مبارزه با داعش افزایش یافته و اشاره به ناکارآمدی این سیاست از هر زمان دیگری بیشتر شده، یک مقام آمریکایی اذعان کرده که در جریان حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری این کشور در عراق و سوریه، غیرنظامیان نیز کشته شده اند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، ژنرال جیمز تری، فرمانده ارشد آمریکایی که فرماندهی حملات ائتلاف ضد داعش را بر عهده دارد، در بیانیه ای گفت: «در بمباران های ائتلاف علیه مواضع داعش در نوامبر دو هزار و چهارده در منطقه حارم در مرکز سوریه، گروهی غیرنظامی از جمله دو کودک هم کشته شدند که ما بابت مرگ این افراد که اقدامی غیر تعمدی از جانب نیروهای ائتلاف بوده است متأسفیم». 

*****

اما در ادامه مطالب، توجه بین المللی به موضوع اعزام کشتی حامل کمک های ایران به یمن، سایت «واشنگتن فری بیکن» به نقل از مقامات آمریکایی از تحت نظر بودن این کشتی از سوی آمریکا سخن گفته است. به نوشته این سایت، چند تن از مقامات پنتاگون گفته اند واشنگتن «به دقت» کشتی امدادرسانی ایران را که راهی یمن است، تحت نظر دارد. یک مقام ارشد پنتاگون که نامش فاش نشده گفت: این وزارتخانه به دقت حرکات کشتی‌ها در یمن را تحت نظر دارد. یک مقام دیگر پنتاگون هم به این رسانه آمریکایی گفته: «آمریکا با توجه به حرکت کشتی امدادرسان ایرانی به سمت یمن به نظارت بر تحرکات در بندر عدن ادامه می‌دهد». یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز بار دیگر از حمایت واشنگتن از عملیات نظامی عربستان در یمن سخن گفته است.

*****

در مطلب دیگری مربوط به ایران، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از تدوین طرحی در کنگره آمریکا برای مبارزه با آنچه نبرد تبلیغاتی و رسانه ای ایران، روسیه و داعش خوانده شده، خبر داده است. به نوشته این خبرگزای، یک کمیته در مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرا، لایحه‌ای را روز پنجشنبه با هدف اصلاح رادیو تلویزیون‌های آمریکا برای مقابله با نبرد اطلاعاتی از جانب روسیه، ایران و داعش تصویب کرد. بر اساس این لایحه، مأموریت صدای آمریکا اصلاح می‌شود، طوری که در کنار پخش اخبار به توضیح سیاست خارجی آمریکا نیز می‌پردازد. همچنین رادیو اروپای آزاد، رادیو آسیای آزاد و شبکه تلویزیونی خاورمیانه به منظور بهبود همکاری و صرفه‌جویی با هم ادغام می‌شوند.

*****

خبرگزاری «رویترز» مطلبی را درباره تحریم های وضع شده طی سال های اخیر علیه ایران منتشر کرده و در آن، به ضعف ها و ناکارآمدی های سیاست تحریم ایران اشاره کرده است. این خبرگزاری می نویسد، سیاست‌گذاران آمریکایی عادت کرده‌اند دسترسی شرکت‌ها به اقتصاد آمریکا را مزیتی تصور کنند که هر شرکت خارجی به دنبال آن است. این ذهنیت آمریکا را قادر ساخته است از اقتصاد خود سلاحی بسازد که تازه‌ترین مورد آن در مقابله با ایران و روسیه ظهور کرد. اما به اعتقاد رویترز، درسی که سامانه تحریم‌ها به ما می‌دهد این است که شاید این تحریم‌ها به شرکت‌ها و بانک‌های دولتهای دوست و متحد ما فشار وارد کند؛ بنابراین، استفاده بیش از حد از تحریم‌ها ممکن است موجب تبعاتی برای خود تحریم‌ها شود. بر این اساس، تحریم ها در هر شرایطی بهترین گزینه به شمار نمی روند. 

*****

در نهایت در میان دیگر مطالب، روزنامه «آیریش ایندیپندنت» از هشدار صدراعظم آلمان به روسیه خبر داده است. به نوشته این روزنامه، آنجلا مرکل در جریان اجلاس اتحادیه اروپایی در ریگا گفته سیاست مشارکت شرقی این اتحادیه، ابزاری برای پیگیری یک سیاست توسعه طلبانه نیست و علیه هیچ کشوری، از جمله روسیه جهت گیری نشده است. با این حال، به گفته وی، روسیه باید بداند تا زمانی که خود را با ارزش های اساسی مشترک همسو نکند، نخواهد توانست به گروه «جی 7» ملحق شود و در اوضاع کنونی، شکل گیری دوباره گروه «جی 8» غیرقابل تصور است. آیریش ایندیپدنت اشاره می کند در همین حال، روسیه در حال اعمال فشار بر کشورهای سابق اتحاد شوروی است تا به ساختار تحت رهبری خود با نام «اتحادیه اوراسیایی» ملحق شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار