بازدید 10947

افشاگری درباره پنهان‌کاری کلینتون در حمله به سفارت آمریکا در لیبی

در حالی که صف بندی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا هر روز جلوه بارزتری به خود می‌گیرد، هیلاری کلینتون به عنوان بخت اصلی نامزدی دموکرات‌ها، در معرض انتقادات و چالش‌های مهمی قرار دارد. در تازه‌ترین مورد، برخی منابع از پنهان کاری کلینتون در جریان حمله سال ۲۰۱۲ به سفارت آمریکا در لیبی سخن می‌گویند.
کد خبر: ۵۰۲۲۳۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴ 21 May 2015
افشاگری جدید درباره پنهان‌کاری کلینتون در حمله به سفارت آمریکا در لیبیدر حالی که صف بندی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا هر روز جلوه بارزتری به خود می‌گیرد، هیلاری کلینتون به عنوان بخت اصلی نامزدی دموکرات‌ها، در معرض انتقادات و چالش‌های مهمی قرار دارد. در تازه‌ترین مورد، برخی منابع از پنهان کاری کلینتون در جریان حمله سال ۲۰۱۲ به سفارت آمریکا در لیبی سخن می‌گویند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار گزارشی می‌نویسد، یکی از معتمدان دیرینه کلینتون، دو روز پس از حمله به سفارت آمریکا در بنغازی به وی گفته که این حمله توسط گروهی وابسته به «القاعده» طراحی شده بود و اعتراضات و تظاهرات‌های منجر به حمله، صرفاً پوششی برای انجام عملیات اصلی بوده است. اما با وجود این، سفیر آمریکا در سازمان ملل در زمان وزارت خارجه کلینتون، مدعی شده بود که حمله مذکور خودجوش و بدون برنامه ریزی قبلی بوده است.

موضوع برنامه ریزی شده بودن حمله به سفارت آمریکا، توسط سیدنی بلومنتال، دستیار و مشاور کلینتون به وی اطلاع داده شده بود؛ این جدید‌ترین نمونه از اسنادی است که در تناقض با روایت دولت اوباما از حادثه مذکور قرار دارد. دولت اوباما همواره اعلام کرده که حمله مذکور در پی اعتراضات صورت گرفته به انتشار فیلمی درباره پیامبر اسلام (ص) رخ داده است.

بر پایه گزارش نیویورک تایمز، بلومنتال ابتدا تظاهرکنندگان خشمگین را عامل حمله به سفارت دانسته، اما یک روز بعد، گزارش کاملاً متفاوتی برای کلینتون ارسال کرده است. در این گزارش دوم، بلومنتال گفته که این حمله توسط اعضای گروه تروریستی «انصار الشریعه»، از گروه‌های وابسته به القاعده انجام گرفته و اعتراضات مردمی به عنوان پوششی برای این حمله مورد استفاده قرار گرفته است. وی در این زمینه به اطلاعات «منابع آگاه» استناد کرده است.

کلینتون در پاسخ به این گزارش، از ضرورت بررسی موضوع در سریع‌ترین زمان ممکن سخن گفته، ولی با این حال، سوزان رایس، نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل، پس از آن بار‌ها اعلام کرد که حمله بنغازی بدون برنامه ریزی قبلی بوده است. وزارت خارجه آمریکا بعد‌تر تأیید کرد که در روز واقعه، تظاهراتی در محل اتفاق نیفتاده است.

افزون بر این، در گزارشی که‌‌ همان زمان توسط وزارت دفاع آمریکا تهیه شده نیز آمده: «این حمله حدود ده روز پیشتر برنامه ریزی شده بود... هدف، حمله به کنسولگری و کشتن آمریکایی‌ها تا حد امکان بوده تا به این ترتیب، هم انتقام کشته شدن ابویحیی در پاکستان توسط آمریکا گرفته شود و هم یادبودی برای سالگرد حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های مرکز تجارت جهانی بوده باشد».

به هر حال، این شواهد و گزارش‌های جدید که به تازگی منتشر شده، چالش‌های جدیدی را بر سر راه هیلاری کلینتون قرار داده که طی بیش از دو سال اخیر، همواره به سبب واقعه بنغازی مورد انتقاد قرار داشته و این انتقادات پس از اعلام نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شدت گرفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی