بازدید 8795
دبیرکل حزب سبز ایران در گفت‌و‌گو با «تابناک» عنوان کرد؛

اصلاح‌طلبان افراطی و تمامیت خواه را عامل تغییرات در دولت می‌دانم

به رغم تکذیب‌های ‌‌گاه صریح و ‌گاه تلویحی دولتمردان درباره تغییرات در هیأت دولت، قطار تغییر در کابینه آرام آرام به حرکت در‌آمده است. در همین زمینهُ حسین کنعانی مقدمُ دبیرکل حزب سبز ایران در گفت‌و‌گو با تابناک به دلایل احتمالی تغییرات در دولت پرداخته است.
کد خبر: ۵۰۱۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 18 May 2015
به رغم تکذیب‌های‌‌گاه صریح و ‌گاه تلویحی دولتمردان درباره تغییرات در هیأت دولت، قطار تغییر در کابینه آرام آرام به حرکت در‌آمده است. طی روزهای گذشته، خبر‌هایی مبنی بر احتمال تغییر نعمت‌زاده وزیر صنعت و جانشینی وی با محمد فروزنده، رئیس سابق بنیاد مستضعفان منتشر شد که نعمت‌زاده فقط از این مسأله اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش «تابناک»، هفته گذشته حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی از احتمال برخی برکناری‌‌ها‌ و جابجایی‌ها در کابینه یازدهم خبر داده بود که مقام‌های دولتی نیز در واکنش به این اظهارات گفتند، ‌اظهارات آقای آشنا شخصی بوده و قرار نیست، تغییراتی در بدنه کاببینه صورت بگیرد. البته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم هم اعلام کرد، حسن روحانی قصد دارد در کابینه خود تغییراتی اعمال کند.

در واکنش به این اخبار عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: بحث جابجایی مدیران ‌امری جاری در تمام دولت‌ها بوده است. اگر دولت و رئیس‌جمهور احساس کنند مطابق بررسی آن شاخص‌ها، مدیری عوض شود، ‌امری جاری و محتمل است، البته ما چنین برنامه‌ای نداریم. وزیر کشور ادامه داد: البته شاید یک ماه دیگر به این جمع‌بندی برسیم که یک استانداری عوض شود، اما ‌این معنای آن نیست که ما قصد تغییر استانداران را داشته باشیم.

از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، برخی گروه‌ها و احزاب از جمله اصلاح طلبان از شیوه چینش دولت یازدهم و تقسیم مناصب رضایت چندانی نداشتند. البته اصلاح طلبان پس از روی کا آمدن دولت یازدهم، حرکتی به ظاهر برای سهم خواهی از دولت انجام ندادند؛ هرچند همیشه نارضایتی خودشان را در این مورد اعلام می‌کردند که دولت در انتخاب مسئولان دولتی کمی مماشات و محافظه کاری کرده است.

برای مثال یکی از مسائلی که اصلاح طلبان در این دو سال بسیار به آن تاخته‌اند، این است که دولت در انتخاب استانداران و فرمانداران دقت لازم را نداشته ‌و از اصلاح‌طلبان کمتری در دولت استفاده شده‌ است. شاید این یکی از دلایلی بوده ‌که دولت تصمیم گرفته ‌در میانه راه، تغییرات را از لایه میانی استانداران و فرمانداران آغاز کند.

در همین زمینه، حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز ایران در گفت‌و‌گو با تابناک به دلایل احتمالی تغییرات در دولت پرداخته است.

دولت یازدهم درصدد تغییراتی در بدنه دولت در رده‌های مختلف است. حال که دو سال از عمر دولت می‌گذرد، شما دلیل این موضوع را چه می‌دانید؟


با توجه به اینکه دو سال از انتصاب مسئولین دولتی گذشته، ‌شاید حق دولت باشد که بتواند در این دو سال، ارزیابی لازم از مدیرانش را داشته باشد و اگر تشخیص دهد، ‌این‌ها نتوانسته‌اند به وظایف خود عمل کنند، تغییراتی را در دولت بدهد. این تغییر دادن به معنی تغییر در سیاست‌های دولت نیست، بلکه به معنای تغییر در مدیران میانی دولت است.

در این مدت شاهدیم که اصلاح طلبان از زمزمه‌های این تغییرات استقبال کرده‌اند. ‌دلیل آن را چه می‌دانید؟


برخی از اصلاح طلبان‌ها از گذشته‌های نه چندان دور عبور از خاتمی و هاشمی را مطرح می‌کردند. من فکر می‌کنم امروز درصدد هستند که شعار عبور از روحانی را مطرح کنند. در همین راستا، بخشی از لابی که در جریان اصلاح طلبی وجود دارد، فشار می‌آورند که بعضی مدیران را عوض کنند؛ به خاطر اینکه این مدیران نتوانسته‌اند خواسته‌های اصلاح طلبان را برآورده ‌و در مسیر آن‌ها حرکت کنند. می‌شود، گفت این ‌نوعی فشار سیاسی به دولت برای این تغییرات است. در واقع بعضی از جریانات سیاسی اصلاح طلب به لحاظ اینکه نتوانستند خواسته‌های خودشان را به دست آورند، ‌فشار می‌آورند تا برخی‌‌‌ افراد کنار گذاشته شوند و به عبارتی با‌‌ همان شعار عبور از روحانی دولت را تهدید می‌کنند.

یکی از دلایل عمده دیگر استقبال اصلاح طلبان از تغییرات در دولت این است که اصلاح طلبان به نظرشان می‌رسد، سهم کمتری ‌در دولت دارند و این سهم کم برای آن‌ها نگران کننده است و به دنبال این هستند که مهره‌ای‌ را که در چهارچوب سیاست آن‌هاست، با زمینه سازی‌های رسانه‌ای این‌ها را ناکارآمد جلوه بدهند و خواستار تعویض آن‌ها بشوند. من بیشترین فشار را ‌روی دولت برای تغییر مدیران بخشی از سوی جریان افراطی اصلاح طلب می‌دانم که تمامیت خواهی دارند و بر این باورند که دولت آقای روحانی وامدار آن‌هاست و باید بنا به خواسته آنان، بسیاری از عناصری که در دولت هستند،‌ ‌چینش کند.

در واقع شما شائبه سیاسی و انتخاباتی بودن تغییرات در دولت را پررنگ‌تر می‌دانید؟


به نظر می‌رسد ‌در آستانه انتخابات، اگر تغییرات کمتر باشد، فضا برای مشارکت بیشتر مردم آماده‌تر می‌شود، چون تغییرات در آستانه انتخابات معنای خاص خودش را دارد و شاید این شائبه را پدید می‌آورد که دولت در حال آماده کردن افراد‌ی در دستگاه اجرایی برای انتخابات آینده آماده می‌کند. به هر جهت، گویا دولت باید بین کسانی که می‌خواهد تغییر دهد، به نوعی مشخص ‌کند که این تغییرات به دلیل ناکارآمدی است یا‌ سلایق سیاسی و فشارهای سیاسی است که این تغییرات را ایجاد می‌کند. اگر این موضوع شفاف نشود، حق خیلی از مدیران ضایع خواهد شد، زیرا شاید عده‌ای تصور کنند که دولت اقدامات سیاسی انجام می‌دهد.

چرا ‌نوعی آشفتگی و اظهارت ضد و نقیض در میان خود دولتی‌ها در مورد این تغیییرات شاهد هستیم؟


بخشی از بدنه دولت اعتدالیون هستند و بخشی از آن‌ها کارگزارانی‌ها. این‌ها در یک نوع رقابت سیاسی با اصلاح طلبان قرار دارند. اینکه این گروه‌ها چقدر بتوانند دولت آقای روحانی را در ید قدرت داشته باشند، رقابت است. به همین دلیل شاهد این اظهارات متناقض هستیم.

پیشنهاد شما به دولت در این زمینه چیست؟


دولت نباید شائبه انتخاباتی در تغییران مدیران، استانداران و بخشداران را دامن بزند. اینکه گفته شود هر کس گوش به فرمان نیست به نفع یک جناح خاص آن‌ها باید کنار گذاشته شوند، کار خوبی‌ نیست. متاسفانه این عملکرد در گذشته در بعضی از زمان‌ها اتفاق افتاده ‌و باعث شده که مردم مشارکت کمتری پیدا کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار