بازدید 16781

حسن روحاني، کانديداي رياست جمهوري

«در خصوص رياست جمهوري در حال حاضر چندين گزينه مد نظر اين حزب قرار دارد اما روند جمع بندي ها همچنان تا سال آينده ادامه خواهد يافت. به هر حال دکتر روحاني نيز يکي از اين گزينه ها هستند اما اجازه دهيد در خصوص آن پس از انتخابات مجلس به بحث بپردازيم.»
کد خبر: ۴۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۴۱ 15 January 2008
با گذشت 4 روز از پايان مهلت نام نويسي داوطلبان انتخابات مجلس هشتم و محرز شدن «عدم حضور» حسن روحاني و چهره هاي شاخص حزب اعتدال و توسعه در «گود انتخابات»، دبيرکل اين حزب به طور ضمني گمانه زني هاي اخير درخصوص کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري دهم را مورد تاييد قرار داد.روز گذشته روزنامه نگاران و خبرنگاران رسانه هاي مختلف با يک «ابهام بزرگ» و پرسش هاي فراوان گام به ساختمان مرکزي حزب اعتدال و توسعه گذاردند؛ جايي که محمدباقر نوبخت که رداي دبيرکلي يکي از دو حزب نزديک به آيت الله هاشمي رفسنجاني را بر تن دارد پاسخگوي سوالات و رفع کننده اين ابهامات بود.

به نوشته اعتماد، نام اين حزب بيش از هر چيز چهره هاي سياسي و اقتصادي را تداعي مي کند که در کنار نيروهاي تکنوکرات حزب کارگزاران، نزديک ترين حلقه مديران و ياران رئيس توامان مجمع تشخيص مصلحت نظام و خبرگان را تشکيل مي دهند. اين چهره ها اکنون در بخش هاي مختلف مشغول به فعاليت هستند اما اصلي ترين محل اجتماع آنان مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام است؛ نهادي که با هيات امناي 3 نفره متشکل از آيت الله هاشمي رفسنجاني، سيدمحمد خاتمي و حسن روحاني پايه گذاري شده و حسن روحاني، محمدباقر نوبخت و محمود واعظي به ترتيب بر کرسي هاي رياست، معاونت پژوهش هاي اقتصادي و معاونت پژوهش هاي سياست خارجي آن تکيه زده اند.ابهام مورد اشاره در ابتداي گزارش اما به غيبت سوال برانگيز چهره هاي شاخص اعتدال و توسعه در فرمانداري تهران يا سايت ثبت نام وزارت کشور باز مي گشت. چه اينکه در اواسط هفته گذشته منابع نزديک به حزب، از حضور دسته جمعي برخي از اعضاي شوراي مرکزي آن در ستاد انتخابات وزارت کشور - در آخرين روز ثبت نام- براي افزودن نام خود به ليست کانديداهاي مجلس هشتم خبر داده بودند. اين در حالي بود که در ماه هاي اخير نيز مسوولان اين حزب به دفعات و در فرصت هاي متعدد از حضور خود در انتخابات براي بازگشت کشور به مسير اعتدال و کار کارشناسي خبر داده بودند و حتي سرليستي حسن روحاني براي فهرست تهران اين تشکل، مدت ها نقل محافل سياسي و خبري بود. اما به دلايلي که تا روز گذشته در پرده ابهام قرار داشت اين امر رخ نداد و چهره هاي شاخص اعتدال و توسعه در آخرين لحظات - به دلايلي نامشخص - نام نويسي در انتخابات را از دستور کار خود خارج ساختند.

در چنين سمت و سويي بود که کنفرانس خبري روز گذشته براي محافل خبري و تحليلگران فضاي سياسي کشور از اهميتي خاص برخوردار بود. از وراي اين «نيامدن» اما آنچه سبب بروز واکنش ها و گمانه زني هاي متعدد شده بود، نتيجه گيري نه چندان سختي بود که در برخي محافل مطرح مي شد؛ «سرنخ نيامدن حسن روحاني و نزديکان وي را بايد در انتخابات رياست جمهوري دهم جست وجو کرد».

نوبخت در ابتداي جلسه تحليل حزب متبوع خود از فضاي داخلي و شرايط بين المللي را دليل تاکيد بر جايگاه منحصر به فرد مجلس هشتم عنوان کرد و در ادامه به يادآوري موضوعي پرداخت که طرح آن براي نخستين بار از زبان آيت الله هاشمي رفسنجاني سبب واکنش هاي تندي از سوي مسوولان و رسانه هاي طرفدار دولت شد؛ «معتقديم شرايط کشور ويژه و حساس است و بايد مجلس هشتم متناسب با اين شرايط تشکيل شود. از نظر سياست خارجي با مطرح بودن پرونده کشور در شوراي امنيت سازمان ملل و تصويب دو قطعنامه و مهيا شدن برخي کشورها براي صدور قطعنامه سوم عليه ايران، شرايط خاصي حاکم شده که قطعاً نمايندگان مجلس هشتم به عنوان برگزيدگان ملت مي توانند در اين زمينه منشاء اثر باشند. در خصوص شرايط داخلي نيز متاسفانه دستگاه اجرايي از روش توافق شده يعني برنامه چهارم توسعه و برنامه چشم انداز تخطي مي کند و چون تجربه کار در سطح مديريت ملي ندارد برخي روش هاي تجربه شده را مي آزمايد که سبب بروز انتقادات فراوان و فشار اقتصادي به مردم شده است. مجلس هشتم به دليل آغاز به کار در آخرين سال دولت و تصويب برنامه پنجم توسعه از اهميت بسيار زيادي در عرصه قانونگذاري و نظارت بر دولت برخوردار است.» اين نماينده ادوار مختلف مجلس، کنايه يي نيز به اظهارات ضدحزبي برخي مسوولان دولت نهم داشت؛ «البته کشور ما در اين خصوص با کشورهايي که سال ها تجربه تحزب دارند تفاوت هايي دارد. حتي افرادي که اکنون در راس برخي قوا قرار دارند به صراحت اعلام مي کنند که حزبي نيستند بلکه «فرد» هستند. ما حدود 94 کانديدا را براي تهران مد نظر داشتم که در روز آخر به 60 نفر رسيد اما به جمع بندي لازم نرسيديم.»وي به تلاش هاي روحاني در قبل و بعد از انقلاب در مقاطع مختلف نيز اشاره کرده و يادآور شد که مذاکره کننده ارشد هسته يي دوران اصلاحات در نهايت تصميم به عدم کانديداتوري در انتخابات گرفته است.

نوبخت اما يادآور شد که از داوطلبان کنوني پس از مرحله تاييد صلاحيت ها، فهرستي را تهيه و به عنوان وظيفه از سوي حزب به جامعه معرفي خواهد کرد.پرسش هاي خبرنگاران از نوبخت اما بخش عمده جلسه روز گذشته را به خود اختصاص داد. اظهارات اخير رئيس جمهور ايالات متحده در خصوص اصلاح طلبان يکي از سوالات مطرح شده بود که اين گونه با واکنش کنايه آميز معاون مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع روبه رو شد؛ «اصلاح طلبي يک ارزش است و اظهارات بوش همانند سخنان وي در خصوص حقوق بشر در راستاي ساختن يک ويترين زيبا براي خود آنهاست. اتفاقاً فکر مي کنم که امريکا از حضور جريان هاي تند و راديکال در قواي مختلف ايران بيشتر استقبال مي کند چون مي تواند فشار بيشتري به ايران وارد کند.» پرسش هاي «اعتماد» نيز ناظر بر گمانه زني هاي اخير بود مبني بر اينکه يا روحاني و اعضاي شوراي مرکزي براي به دست گرفتن دولت دهم خود را آماده مي سازند يا به دليل آگاهي از ردصلاحيت هايي سخت تر از مجلس هفتم ترجيح داده اند که وارد اين ميدان نيمه تاريک نشوند و اما پاسخ نوبخت؛ «اينکه نگراني از برخي رفتارهاي فراقانوني از سوي برخي نهادها وجود دارد نيز بخشي از دغدغه هاي حزب است اما در خصوص انتخابات رياست جمهوري دهم در سال آينده درست در همين زمان مباحث پرشوري وجود دارد که به طور قطع يک حزب بايد براي آن برنامه ريزي کند. ما نگاه فراتري از بازه زماني کنوني به وقايع سياسي کشور داريم چرا که به طور حتم با توسعه دايره اعتدال بايد راهي براي برون رفت از شرايط کنوني کشور بيابيم.»

اين پرسش چندين بار ديگر نيز از سوي خبرنگاران از دبيرکل حزب اعتدال و توسعه به عمل آمد تا پاسخ صريح نوبخت را در پي داشته باشد؛ «در خصوص رياست جمهوري در حال حاضر چندين گزينه مد نظر اين حزب قرار دارد اما روند جمع بندي ها همچنان تا سال آينده ادامه خواهد يافت. به هر حال دکتر روحاني نيز يکي از اين گزينه ها هستند اما اجازه دهيد در خصوص آن پس از انتخابات مجلس به بحث بپردازيم.»نوبخت در پاسخ به پرسشي، دلايل خود را از ويژه خواندن شرايط کشور بيان کرد و دليل مواضع صريح اخير حسن روحاني و انتقادات از عملکرد دولت نهم را نيز ارائه کرد؛«ايشان به تناسب واقعيت ها سخن مي گويند و اينکه آيا در آينده اين انتقادات صريح تر خواهد شد، بايد بگويم مطمئناً اين گونه خواهد بود چون در راستاي منافع ملي است. درست است که ما لوکوموتيو نيستيم اما ساکنان واگن هاي آن هستيم. ممکن است برخي بخواهند ترمز آن را دور بيندازند اما ما مي خواهيم زندگي کنيم.» وي در خصوص دليل عدم کانديداتوري سيدحسين موسويان ابتدا با «ناجوانمردانه» دانستن اتهام جاسوسي به وي که از سوي برخي مسوولان عنوان شده بود، تاکيد کرد که وي قصدي براي حضور در انتخابات مجلس هشتم نداشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار