بازدید 4680
یک نماینده مجلس در گفت و گو با تابناک

می خواهند دانش آموزان را هزینه معلمان کنند

این مسائلی که در‌باره پولی کردن ‌یا واگذاری مدارس مطرح می‌شود با شرایطی که برای آن در نظر گرفته شده، ‌درست نیست. ما نمی‌توانیم مدارس کشور را به افراد واگذار کنیم، مگر اینکه ‌عده‌ای بخواهند‌ داوطلبانه در مدارس غیر دولتی تحصیل کنند، که این هم البته در حال حاضر اجرا می‌شود.
کد خبر: ۴۹۷۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵ 07 May 2015
خصوصي‌سازي سيستم آموزش و پرورشحسن روحانی در سی‌و‌یکمین آیین بزرگداشت مقام معلم با آوردن این مطلب که‌ «اکنون سهم مدارس غیردولتی ۱۰ درصد است، ولی باید به ۱۲، ۱۵ و ۲۰ درصد برسد و در کنار آن آموزش را خرید خدمت کنیم‌»، باعث پدید آمدن برخی نگرانی‌ها در میان مردم و نمایندگان مجلس شد.

وی گفت: می‌توان مدرسه را به جمعی مانند تعاونی معلمان واگذار کرد و تربیت دویست، سیصد دانش‌آموز را به آن‌ها داد و آموزش و پرورش هدایت، نظارت و برنامه کلی را عهده‌دار باشد. اگر سرانه دانش‌آموز یک میلیون تومان باشد، با خرید خدمت این امکان وجود دارد که هزینه مثلاً تا ۷۰۰ هزار تومان کاهش یابد؛ اما با کیفیت بالا‌تر تربیت انجام شود‌».

به گزارش «تابناک»، رئیس‌جمهور در شرایطی از خصوصی‌سازی سیستم آموزش و پرورش کشور سخن به میان آورد که حرف‌های ایشان با اصل ۳۰ قانون اساسی ـ که سیستم آموزش کشور را حاکمیتی و رایگان تعریف کرده است ـ مغایرت دارد.

اصل ۳۰ قانون اساسی می‌گوید: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و رایگان وسایل ‌تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور‌ ‌‌گسترش دهد‌».

فرهاد بشیری، عضو کمیسیون آموزش مجلس در‌باره این موضوع در گفت‌و‌گو با تابناک می‌گوید: آموزش و پرورش مسأله بسیار مهمی است و قانون اساسی کشور ما هم به این موضوع حساسیت ویژه دارد. به همین دلیل، ‌آموزش و پرورش مکلف شده است تا پایان دوره متوسطه ‌رایگان باشد.

وی می‌افزاید: این مسائلی که در‌باره پولی کردن ‌یا واگذاری مدارس مطرح می‌شود با شرایطی که برای آن در نظر گرفته شده، ‌درست نیست. ما نمی‌توانیم مدارس کشور را به افراد واگذار کنیم، مگر اینکه ‌عده‌ای بخواهند‌ داوطلبانه در مدارس غیر دولتی تحصیل کنند، که این هم البته در حال حاضر اجرا می‌شود.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس، با اشاره به ارقام اعلام شده از سوی رئیس جمهور گفت: اعداد و ارقام گفته شده در بودجه این گونه نیست که مختص یک زمان خاص باشد. هم‌اکنون هر ساله شمار دانش آموزان با توجه به شاخص‌های جمعیتی که در کشور وجود دارد، ‌در حال کم شدن است؛ بنابراین، زمانی که از شمار دانش‌آموزان کاسته‌ می‌شود، باید اعتبارات آن نیز سر‌شکن شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: اکنون بیش از ۹۸ درصد از هزینه‌های آموزش و پرورش صرف حقوق معلمان می‌شود و بیش از یک میلیون ‌پرسنل در آموزش و پروش فعال هستند. با این حال، هنوز معلمان کشور از نظر معیشتی دچار مشکل هستند و ‌آموزش کشور به جایی نرسیده ‌که بتواند پاسخگوی کارکنان خود باشد.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: با توجه به این تعداد شاغل در این بخش، به نظر می‌رسد ‌دولت در فکر راهی برای تأمین هزینه‌های خود است و برای این کار شاید دانش‌آموزان را هزینه معلمان کند، یعنی به هر نحو‌ می‌خواهد هزینه پرسنل خود را تأمین کند و برای همین به فکر راهی برای کسب درآمد است. البته شاید نتوان این گونه هم گفت که می‌خواهند دانش‌آموزان را فدای حقوق پرسنل کنند، ولی متأسفانه در گذشته هم ‌این مشکل را داشته‌ایم. ما می‌توانستیم در سال‌های قبل کاری کنیم که آموزش و پرورش هم یک نگاه به درون‌ یا به نحوی درآمد داشته باشد. این در حالی است که پتانسیل‌ها را در این وزارت خانه داریم؛ مثلا می‌توانستیم از ظرفیت هنرستان‌ها برای ‌درآمدزایی به نحوی استفاده کنیم و یا را‌ه‌های دیگری که می‌توانست گره از برخی ‌مشکلات باز کرده ‌و بار دولت را سبک کند، اما هیچ یک انجام نشده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی