بازدید 2437

جامعه بین‌الملل به معنای گروه 1+5 نیست

کد خبر: ۴۹۷۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷ 06 May 2015
رئیس گروه روابط پارلمانی ایران و اروپا گفت: جامعه بین‌الملل به معنای گروه 1+5 نیست چراکه بیش از 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد به ما اطمینان دارند.

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، کاظم جلالی رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پارلمان اروپا که به همراه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات پارلمان اروپا به بروکسل سفر کرده، در گفت‌وگو با شبکه «وی‌آر‌تی» بلژیک در پاسخ به سوال مجری این شبکه مبنی‌ بر دلایل سفر به این کشور گفت: من و 4 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سفر و دعوت همکارانمان در پارلمان اروپا به بروکسل سفر کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگری که رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 چه اهمیتی برای ایران دارد، تصریح کرد: ما از ابتدا بهترین راه را مذاکره می‌دانستیم و معتقد بودیم یک مذاکره خوب می‌تواند نتیجه‌ برد ـ برد را برای دو طرف به دنبال داشته باشد هر چند در میان برخی کشورهای منطقه و در عرصه بین‌الملل بدخواهانی برای توافق هسته‌ای ایران و 1+5 وجود دارد.
رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا در پاسخ به سوالی مبنی‌ بر اینکه هدف ایران از توافق هسته‌ای چیست، تاکید کرد: ما در این دور از مذاکرات و دوره‌های پیش همواره به دنبال حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای، تامین منافع ملی و داشتن روابط خوب با سایر کشورهای دنیا بوده‌ایم.
وی در پاسخ به سوال درخصوص معنا و مفهوم منافع ایران در مذاکرات هسته‌ای، یادآور شد: منافع ملی یک مفهوم بین‌المللی مشترک است، منافع ملی ما در چارچوب خواسته‌های به حق ایران در محدوده قوانین بین‌المللی، امنیت و روابط محترمانه و توام با عدالت با کشورهای جهان در راستای رسیدن به صلح و جهانی عاری از خشونت است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال این مجری که گزینه برد برای اروپا در مذاکرات هسته‌ای چه می‌تواند باشد، خاطرنشان کرد: ایران از یک سو بازار بزرگی در اختیار دارد و بسیاری از شرکت‌های اروپایی از این بازار محروم هستند، حال ورود به بازار ایران به نفع کل اقتصاد اروپاست.
وی ادامه داد: اروپا به شدت نیازمند تنوع در تامین منابع مورد نیاز انرژی خود است و در مقابل جمهوری اسلامی ایران بهترین، مطمئن‌ترین و باثبات‌ترین منبع انرژی برای اروپا به شمار می‌آید.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به سوال درخصوص اینکه آیا به نهایی شدن توافق پیش از تابستان امیدوار هستید یا خیر اضافه کرد: ایران و گروه 1+5 باید تلاش کنند تا این امر حاصل شود چرا که حصول توافق به نفع هر دو طرف است.
وی در ادامه گفت: عدم توافق و توافق بد برای جمهوری اسلامی ایران وضعیتی یکسان دارد.
جلالی در خصوص اینکه آیا ایران توان متقاعد جامعه بین‌المللی برای اعتماد ساز به خود را دارد، افزود: اعتماد یک بحث متقابل است، ما بارها در مذاکرات قبلی صداقت خود را اثبات کرده‌ایم اما این غرب بوده که به تعهدات خود عمل نکرده است.
وی افزود: این بار نیز ما در صورت توافق هسته‌ای به تعهداتمان پایبند خواهیم بود و این غرب است که باید به دنبال جلب اعتماد ایران باشد.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس تاکید کرد: جامعه بین‌الملل به معنای گروه 1+5 نیست چراکه بیش از 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد به ما اطمینان دارند و جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس فعلی این جنبش است از همین رو باز تاکید می‌کنم که نباید گروه 1+5 را به عنوان نماینده جامعه بین‌الملل معرفی کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چرا اعدام‌ها در ایران افزایش یافته است، تصریح کرد: اعدام‌ها در ایران افزایش نیافته است و بسیاری از موارد مورد اشاره شما، غوغاسالاری برخی رسانه‌های معاند با جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا در ادامه، توضیح داد: بخش قابل توجهی از اعدام‌های موجود در ایران مربوط به احکام مافیا و قاچاقچیان مواد مخدر است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تاوان همکاری کشورهای مبارزه با مواد مخدر را می‌دهد و ما عملا به سپر بلای جهان و اروپا تبدیل شده‌ایم.
جلالی یادآور شد: بسیاری از جوانان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مردمی ما در مسیر مبارزه با این اشرار به شهادت رسیده‌اند اما شهادتشان از سوی مدعیان آزادی و حقوق بشر نادیده انگاشته شده است.
وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هزینه بسیاری برای جلوگیری از قاچاق و ترانزیت مواد مخدر پرداخته است و اگر تلاش ما نبود میزان مواد مخدر ورودی به اروپا بسیار بیش از مقدار کنونی بود.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی اعدام افراد زیر 18 سال، تصریح کرد: هیچ اعدام زیر 18 سال در ایران وجود ندارد چراکه بنابر قوانین موجود و بخشنامه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران امکان چنین امری غیرممکن است.
وی در ادامه افزود: در جمهوری اسلامی ایران به مانند بسیاری از کشورها دیگر قانون قصاص و به تبع آن قانون اعدام وجود دارد و براساس این قوانین، قاتلان و متجاوزان به نوامیس مردم محاکمه می‌شوند اما به طور حتم می‌گویم که به هیچ گونه اعدام به خاطر جرایم سیاسی یا اعدام افراد زیر 18 سال در ایارن نیست.
جلالی تاکید کرد: تعجب من از این است که چرا رسانه‌های غربی به جای تکیه بر چنین مسائل حاشیه‌ای، به آدم‌کشی  و جنایات فله‌ای در منطقه نمی‌پردازند چرا که هم‌اکنون شاهد هستیم که عربستان علیه مردم یمن جنات می‌کند و زنان و کودکان بی‌گناه را قتل عام می‌کند و همچنین داعش با حمایت برخی کشورهای منطقه وحشیانه‌ترین جنایات علیه بشریت را انجام می‌دهد.
وی در پاسخ مجری این شبک که پرسید «ایران در یمن مشغول حمایت از شورشیان حوثی است»، گفت: من تعجب می‌کنم از اینکه از یک سو مردم و دیگر گروه‌های انقلاب یمن را نادیده می‌‌گیرید و از سوی دیگر بخش اعظمی از مردم یمن به نام حوثی‌ها را شورشی می‌نامید در حالیکه اینها بخش اعظم و میلیونی ملت یمن هستند؛ مگر می‌شود اکثریت یک کشور را شورشی نامید.
رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا تصریح کرد: این مردم یمن به دنبال حکومت مردمی، رهایی از دیکتاتوری و بسیاری دیگر از این مواردی هستند که کشورهای متجاوز به این کشور فاقد آن هستند.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از حرکت عمومی مردم یمن و صدای این مردم مظلوم حمایت می‌کند و معتقد است که سرنوشت مردم یمن باید با رای و نظر مردم این کشور تعیین شود.
جلالی در ادامه خاطرنشان کرد: ما تاکید داریم راه حل یمن فقط سیاسی است و تنها گفتگوهای یمنی-یمنی در این کشور به نتیجه خواهد رسیدکه برهمین مبنا جمهوری اسلامی ایارن نیز طرحی ارائه داده است.
وی ادامه داد: این بدعت که یک یا چند کشور منطقه از اتفاقات داخلی کشور دیگری ناخشنود باشند بدعتی خطرناک در عرصه حقوق بین‌المللی است و درآینده فاجعه خواهد آفرید.
رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا با اشاره به فجایع رخ‌داده در یمن، تصریح کرد: از مدعیان بین‌المللی حقوق بشر تعجب می‌کنم که برای حقوق یک حیوان در دنیا فریاد می‌زنند اما در مقابل جنایات گسترده علیه مردم یمن به خصوص کشته شدن زنان، کودکان و مردم بی‌پناه و نابودی زیرساخت‌های حیاتی یمن آن هم توسط چند رژیم خودکامه سکوت می‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی