بازدید 1711

رویترز: بیانیه مذاکرات قطر امروز منتشر می‌شود

کد خبر: ۴۹۷۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵ 04 May 2015
رویترز در گزارشی نوشت: نمایندگان طالبان و دولت افغانستان روز شنبه در دوحه گردهم آمده مذاکرات دوجانبه صلح را آغاز کردند؛ بر همین اساس انتظار می‌رود امروز دوشنبه بیانیه این نشست منتشر شود.

به گزارش «تابناک»، مقامات دولت افغانستان و طالبان روز یکشنبه مذاکرات دو روزه ای را در قطر آغاز کردند.

بنا بر گزارش رویترز، نمایندگان دولت افغانستان و پاکستان وقوع این مذاکرات را انکار می‌کردند و اصرار بر عدم برگزاری آن داشتند. مذاکراتی که طالبان آن را یک «کنفرانس پژوهشی» و مقامات دولت افغانستان آن را یک «مذاکره علمی» می‌دانستند.

رویترز نوشت: «محمد اسماعیل قاسمیار» رئیس روابط بین المللی شورای عالی صلح در افغانستان اظهار داشت که این جلسه در خصوص مذاکرات صلح نبوده اما می‌توان گفت که حاکی از یک روند پیشرفت در مذاکرات است.

بر اساس این گزارش، طرفین روز شنبه در دوحه گردهم آمدند و روز یکشنبه نیز مذاکرات دوجانبه صلح برگزار شده است، انتظار می‌رود روز دوشنبه بیانیه نهایی این نشست منتشر شود.

در این گزارش آمده است: هشت نفر از سران طالبان در نشست‌ دوحه که سعی می‌شد بعنوان مذاکرات صلح تعبیر نشود، حضور یافته‌اند. در تیم مذاکره کننده طالبان برخی از چهره‌های شاخص مانند «شیرمحمد استانکزی»، مقام ارشد سابق طالبان که به زبان انگلیسی تسلط دارد و  «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر قطر طالبان به چشم می‌خورد.

رویترز نوشت: محل مذاکرات نیز به نوبه خود قابل توجه است، قطر همواره علاقه به ایفای نقش میانجیگری در مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان داشته است و طالبان نیز در سال 2013 دفتری را به منظور مذاکرات در قطر تاسیس کرد.  

بنا بر ادعای رویترز، دولت افغانستان طیف متنوعی از نمایندگان خود را راهی مذاکرات دوحه کرده است که در میان آنها برخی از اعضای سابق طالبان که با دولت افغانستان آشتی کرده‌اند از جمله «عبدالقیوم کوچی» عموی «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، به چشم می‌خورد.

این گزارش به نقل از «محمد مطمئن» روزنامه‌نگار افغانستانی که پیش از این به عنوان یک مقام رسمی به طالبان خدمت می‌کرده و در حال حاضر در کابل زندگی می‌کند، نوشت: در میان تیم مذاکره کننده دولت افغانستان دو یا سه زن دیده می شد، این در حالی است که زنان افغانستان از مدت‌ها پیش شکایت داشتند که در مذاکرات صلح افغانستان و طالبان کنار گذاشته شده‌اند.

این روزنامه نگار افغانستانی همچنان اظهار داشت: پاکستان مدت‌هاست که به عنوان یک بازیگر مهم در روند صلح افغانستان و طالبان دیده می شود اما مذاکرات قطر نشان داد که طالبان به طور مستقل با دولت افغانستان وارد مذاکره شده‌اند.

رویترز در پایان این گزارش نوشت: نکته قابل توجه این دور از مذاکرات، این بود که هیچ یک از کشورهای عربستان سعودی، پاکستان و کشورهای اروپایی در آن حضور نداشتند، و این امر نشان دهنده پیشرفت قابل تحسینی در روند مذاکرات صلح است.


فارس
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی