بازدید 2555

ضرورت ایجاد همدلی و همزبانی ملی در موضوع پول های کثیف

دکتر علی محبی
کد خبر: ۴۹۶۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱ 03 May 2015
خداوند در سوره اعلی آیات 9 تا 11 می فرماید: ((پس تذکر ده اگر تذکر مفید باشد و بزودی کسی که از خدا می ترسد، متذکر می شود، اما بدبخت ترین افراد از آن دوری می گزیند))

در سه ماه گذشته فضای سیاسی و رسانه ای کشور تحت تاثیر سخنان و تذکرهای رحمانی فضلی وزیر کشور در مورد پول های کثیف و تاثیر گذاری احتمالی این پول های کثیف در انتخابات مختلف شوراها و نمایندگی مجلس و ... و در نتیجه مناسبات قدرت در کشور داشت. بازخورد این سخنان آنچنان تاثیر گذار بود که در مدت کوتاهی در سپهر عمومی جامعه برجسته شد و اگر بخواهیم نقلی از مولانا در این فراگیری و پرداختن به موضوع داشته باشیم بهترینش این کلام زیبای مولانا است که گفت: (( هرکسی از ظن خود شد یار من)).

گروه های سیاسی مختلف جامعه، رسانه ها، افکار عمومی و حتی گروه های سیاسی معاند خارج نشین و رسانه های فارسی زبان وابسته به دولت های غربی شروع به تحلیل و تفسیر خود در این زمینه کردند، تا جایی که می توان گفت در این دعواهای احساسی که بیشتر جنبه تسویه حساب حزبی، گروهی و شخصی به خود گرفت اصل موضوع و هشدار وزیر کشور در مورد پول های کثیف و مافیای کثیف تر آنان که امروز ریشه بین المللی پیدا کرده اند به دست فراموشی سپرده شد. امروز بر اندیشمندان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در عرصه بین المللی موضوع مافیا و پول های کثیف در تعیین مناسبات قدرت در کشورهای دنیا و حتی کشورهای اروپایی و امریکایی چه شمالی و چه جنوبی، آسیای جنوب شرقی بر کسی پوشیده نیست و مانوئل کاستلز نظریه پرداز جامعه شبکه ای با پیش بینی جهان چهارم در جامعه اطلاعاتی و مجهز شدن گروه های مافیایی به مختصات جامعه اطلاعاتی ، حضور و قدرت این مافیاهای کثیف را در عرصه بین المللی پیش بینی می کند و هشدارهای لازم را می دهد. امروز هم که پدیده جهانی شدن نیز نهایت تاثیر خود را در سیاست، اقتصاد، فرهنگ جوامع می گذارد این مساله می تواند نمود عینی تری داشته باشد. مصداق های تعیین قدرت در کشورهای مختلف توسط پول های این گروه های مافیایی بین المللی را هر از چند گاهی در رسانه ها می بینیم و می شنویم.

با ترسیم آینده انقلاب اسلامی ایران و تاثیر گذاری آن بر معادلات منطقه ای و بین المللی، بایسته و شایسته است که این نظام اسلامی را از همه مخاطراتی که آن را تهدید می کند به دور نگه داریم. در این رابطه لازم است به نظرات مقام معظم رهبری در نقشه ترسیمی برای راه انقلاب به سوی آرمانهایش توجه ویژه ای شود.

ایشان در نقشه ترسیمی برای راه انقلاب به سوی آرمانهایش پنج مرحله را مورد توجه قرار می دهند، که عبارت از:

1- انقلاب اسلامی2- نظام سازی3- تشکیل دولت اسلامی4- تشکیل کشور و جامعه اسلامی 5- تمدن سازی اسلامی و تشکیل دنیای اسلام.

از نظر مقام معظم رهبری مرحله اول و دوم به خوبی سپری شده است و اکنون که انقلاب اسلامی و ملت انقلابی ایران در مرحله سوم یعنی مرحله دولت سازی اسلامی است حرکت بسیار کند است. از نظر مقام معظم رهبری دولت اسلامی به معنای عام کلمه، دولتی است که تمامی کارگزاران و مدیرانش از منش اسلامی برخوردار باشند. دولت اسلامی آن دولتی است که در آن رشوه خواری، رانت خواری، پارتی بازی، حیف و میل بیت المال، فساد و تبعیض و بی عدالتی وجود نداشته باشد.

همواره از صدر اسلام تاکنون تنگه های احد مختلفی جوامع اسلامی را تهدید کرده است. امروز نیز که ایران اسلامی در مرحله حساس دولت سازی اسلامی است باید همه ریشه های فساد در کشور مورد شناسایی قرار گیرند تا با تشکیل جامعه اسلامی وارد تمدن سازی اسلامی شویم.

دقیقا هشدارهای وزیر کشور متناسب با تهدیدات تشکیل دولت اسلامی است. پس لازم است این هشدارهای وزیر کشور به طور تامل برانگیزی مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم با حل کردن این مسئله نه پاک کردن صورت مسئله، انقلاب اسلامی را که حاصل خون شهیدان بسیاری است را از گردنه های سخت عبور دهیم.

با این اوصاف هشدارهای وزیر کشور در مورد پول های کثیف و فساد را از چند دیدگاه می توان مورد بررسی قرار داد:

1- نگاه مقام معظم رهبری: از نگاه رهبر معظم انقلاب مبارزه با فساد از هر نوعی که باشد باید بدون در نظر گرفتن هیچ ملاحظه ای با تمام توان عملیاتی شود. در این رابطه توجه به فرمان 8 ماده ای مقام معظم رهبری و مورد خطاب قرار دادن سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه در این رابطه گویای همه چیز است و هم اکنون هم شاهدیم که رهبری خواستار برخورد عملی با فساد هستند.

2- احزاب و گروه های سیاسی: احزاب و گروه های سیاسی لازم است در سطح نگاه ملی به پدیده فساد، پولشویی و پول های کثیف نگاه کنند. در پژوهش و نظر سنجی های مختلفی که انجام شده است یکی از آسیب های جدی در راه مبارزه با فساد و پولشویی را نگاه حزبی به این امر دانسته اند. یعنی اینکه بحث افشای فساد و مبارزه با فساد خوب است تا زمانی که شامل حزب رقیب شود. این نگاه این پدیده شوم را در کشور ریشه کن نخواهد کرد. ولی اگر ما به این درک سیاسی و اجتماعی برسیم که مفسد باید مجازات شود حتی اگر هم حزبی ما باشد، حریم های امن برای بسیاری از مفسدان از بین خواهد رفت. در این جا لازم است اشاره کنم احزاب سیاسی نسبت به هشدارهای وزیر کشور وارد دعوای سیاسی حزبی شدند و اصل هشدار وزیر کشور را فراموش کردند.

3- رسانه ها: هیچ شکی وجود ندارد که رسانه های مستقل طی فرآیند جریان آزاد اطلاعات به شفاف سازی بسیاری از مسائل کشور نزد افکار عمومی می شوند و در این مسیر رسانه ها با در پیش گرفتن سبک روزنامه نگاری تحقیقی می توانند همانند نمونه های مشابه ای که در کشورهای پیشرفته انجام شده است به ریشه کنی فساد و پول های کثیف بپردازند. البته در موضوع هشدار وزیر کشور در مورد پول های کثیف هرچند رسانه های چه چاپی و چه الکترونیکی عملکرد خوبی داشتند اما هیچ کدام از این رسانه ها پیشقدم نشدند تا با سبک روزنامه نگاری تحقیقی در این راه گام بردارند وبه نوعی فقط به تریبون گروه های سیاسی تبدیل شدند و تنها فضای احساسی را بر جامعه وارد کردند تا به نوعی خواسته احزاب و خلوت نشینان که همان فراموشی اصل موضوع بود، دامن زده شود و تا حدودی هم در این کار به هدف خود رسیدند. پس لازم است رسانه ها نیز به عنوان نمایندگان پیش رو افکار عمومی راه منطقی و عقلانی را در مبارزه با فساد و پول های کثیف در پیش گیرند و با سبک های حرفه ای در این زمینه به ریشه کنی این معضل کمک کنند و البته که می توانند کمک کنند.

4- افکار عمومی: افکار عمومی بهترین حامی و قاضی در مورد عملکرد سیاستمداران است. موضوع مورد طرح وزیر کشور با استقبال خوب افکار عمومی در جامعه همراه بود چون افکار عمومی به عنوان وجدان بیدار جامعه شاهد تحرک پول های کثیف در جامعه می باشد و می بیند که کسانی یک شبه ره صد ساله می پیمایند. افکار عمومی هم خواهان ریشه کنی این مفاسد است ولی نباید فراموش کرد که افکار عمومی تحت تاثیر رسانه ها، نخبگان جامعه و احزاب سیاسی است، پس نباید با اطلاعات غلط افکار عمومی را منحرف کرد.

5- رسانه های فارسی زبان خارج از کشور و معاندین انقلاب و گروه های سیاسی مخالف: این گروه ها همواره تلاش به سیاه نمایی و تبلیغات منفی از داخل کشور و بزرگ کردن آنها را دارند و همه اهداف این گروه ها و رسانه ها را می دانند. پس ما در دایره بزرگ انقلاب اسلامی نباید اسیر تبلیغات این رسانه ها و گروه ها شویم و به خاطر اینکه مبادا آنها سوء استفاده کنند موضوعات و مشکلاتی را که با طرح عمومی آنها می توانیم به حل آنها بپردازیم را نادیده بگیریم. پول های کثیف مد نظر وزیر کشور در این رسانه ها نیز منعکس شد ولی با تحلیل محتوای آنها دیده می شود که این رسانه ها تنها منعکس کننده اخبار داخلی بودند و ضعف آنها در مقابل رسانه های داخلی کاملا مشهود بود.

6- شخص وزیر کشور: رحمانی فضلی به خاطر مسئولیت های که داشته و دارد اشراف اطلاعاتی خوبی نسبت به مفاسد اقتصادی و پولشویی دارد. طرح موضوع پول های کثیف از طرف رحمانی فضلی بعنوان وزیر کشور که ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر و قاچاق کالا و ارز را نیز برعهده دارد و پیش از این ریاست کل دیوان محاسبات کشور را نیز برعهده داشته است، موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. ایشان در این مدت پرونده های فساد زیادی را دیده است و حتی به قوه قضائیه معرفی کرده است این افراد متخلف و فاسد که گاها در رده های بالای مدیریتی کشور نیز بوده اند هرگز بیکار ننشته اند و همه ابزار خود را برای تخریب به کار خواهند گرفت. گروه های مافیایی نیز از راه های مختلف تلاش دارند این هشدارها را در جامعه کمرنگ کنند. پس وزیر کشور اصل موضوعی را بیان می کند که در حال قدرت گرفتن است. پس نباید دعواهای سیاسی باعث شود رحمانی فضلی اصل موضوع را کنار بگذارد ولی لازم است برای مبارزه با آن راه و روشی را انتخاب کند که کمترین هزینه را برای جامعه و نظام اسلامی داشته باشد.

به نظر من اصل موضوع آنقدر مهم بوده و هست که عده ای با محدود کردن آن به دعواهای مبتدیانه سیاسی که نامش را بگو یا دروغ است! نمی خواهند یا نمی توانند این موضوع را هضم کنند. ولی وزیر کشور باید با اتخاذ سیاست های منعطفانه گوناگون در زمان های متفاوت موضوع پول های کثیف را ریشه کن نماید و راه های عملیاتی مبارزه با آن را در کشور نهادینه کند. و در این راه اگر ترسو خطابش کردند یا هر صفت دیگری ناامیدی به دل راه ندهد.

و چه زیبا خداوند در آیات 6 تا 8 سوره علق می فرماید:((چنین نیست که شما می پندارید به یقین انسان طغیان می کند، از اینکه خود را بی نیاز ببیند، و به یقین بازگشت همه به سوی پروردگار تو است)).

دکتر علی محبی- مدرس دانشگاه


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار