بازدید 2954

سخنان نماینده سوریه درباره بمباران تاسیسات هسته‌ای سوریه توسط صهیونیست‌ها

محمد البرادعی در کتاب خاطرات خود آورده است بزرگترین نفاق هسته ای حمله اسرائیل به تاسیسات دیرالزور در سال 2007 بود. پس از آن اعلام کردم که هر کشور که اطلاعاتی دارد که این تاسیسات، هسته ای بوده ملزم است که مدارک خود را به آژانس ارایه دهد اما هیچ کشوری مدرکی ارایه نکرد.
کد خبر: ۴۹۶۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۶ 30 April 2015
شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه سخنان بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل در نشست این سازمان درباره بازبینی پیمان منع اشاعه سلاح هسته ای را به صورت مستقیم پوشش داد.

الجعفری در نطق خود به چند مساله از جمله مذاکرات هسته ای ایران اشاره کرد و از معیارهای دوگانه غرب و آمریکا درباره انرژی هسته ای انتقاد کرد.

وی گفت: آمریکا از اسرائیل برای شانه خالی کردن از تعهدات بین المللی اش حمایت می کند و این در حالی است که سوریه در سال 2013 به معاهده منع گسترش سلاح های شیمیایی پیوست که این را می توان اولین اقدام اساسی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه عنوان کرد.

بر اساس تصمیمات بین المللی برای تبدیل خاورمیانه به منطقه عاری از سلاح های هسته ای، اسرائیل ملزم به خلع سلاح و باز کردن تاسیسات خود بر روی بازرسان آژانس است. اما جالب آنکه اسرائیل همه قوانین و قطعنامه های بین المللی را به مبارزه می طلبد و همچنان به توسعه زرادخانه هسته ای خود می پردازد و این با کمک برخی از اعضای سازمان ملل که دارای سلاح هسته ای هستند صورت می گیرد. بی شک اقدام برخی کشورها در تجهیز اسرائیل به فناوری نوین هسته ای طی دهها سال و حمایت از این رژیم بر خلاف قوانین بین المللی و تعهدات این کشورها بوده است.

همه می دانیم که اسرائیل عضو ان پی تی نیست اما فرانسه به این رژیم در غنی سازی اورانیوم کمک کرد و موشک هایی با برد متوسط به آن داد. اسرائیل همچنین با کمک و توافق آمریکا سیاست ابهام در سیاست هسته ای را در پیش گرفت تا اینکه اسراییل 840 کیلوگرم اورانیوم را برای اهداف نظامی غنی کرد که این میزان برای ساخت 200 کلاهک هسته ای کافی بود. همه این اطلاعات آشکار باعث نشد تا کشورهای مدعی مقابله با ساخت سلاح هسته ای در برابر اسرائیل بایستند.

همه کشورهای جهان خواستار قانون بازبینی ان پی تی و عاری شدن منطقه خاورمیانه از سلاح های هسته ای و کشتار جمعی بودند اما اسرائیل در ماه سپتامبر سال 2012 اعلام کرد در کنفرانس بازبینی سال 2012 شرکت نمی کند که باعث شد همه تلاشهای بین المللی سال 2010 از بین برود. اما هیچ کس از این رژیم بازخواست نکرد.

باید به همه کشورهای عضو ان پی تی حق مسلم استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را داد، همانگونه که در این پیمان آمده است.

کشورهایی که دارای سلاح هسته ای هستند تاکنون به کشورهایی که سلاح هسته ای ندارند، ضمانت امنیتی نداده اند اما باید این کار صورت گیرد.

آقای رئیس! سوریه با حساسیت زیاد، مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 را دنبال کرده و امیدوار بوده است که توافقی صورت گیرد که حق جمهوری اسلامی را در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تضمین کند و هرگونه سوء تفاهم در مورد برنامه هسته ای ایران را از بین ببرد. سوریه از توافقات و بیانیه صورت گرفته حمایت می کند و خواستار لغو تحریم های ظالمانه ضد ایران است.

آقای رئیس! یوکیا آمانو مدیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای در بیانیه روز گذشته خود اعلام کرد که تاسیساتی که در دیرالزور در سال 2007 در حمله هوایی اسرائیل تخریب شد، تاسیسات هسته ای بوده است.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل و آژانس حمله آشکار و تجاوزکارانه اسراییل را محکوم نکردند، شاید به خاطر اینکه آنها به نقض قطعنامه هایشان توسط اسرائیل عادت داشته اند. اسرائیل هیچگاه حاضر نشد با آژانس در مورد موشکهایی که به تاسیسات سوریه شلیک کرد و آنها را آلوده به مواد رادیواکتیو نمود، همکاری کند.

محمد البرادعی در کتاب خاطرات خود آورده است بزرگترین نفاق هسته ای حمله اسرائیل به تاسیسات دیرالزور در سال 2007 بود. پس از آن اعلام کردم که هر کشور که اطلاعاتی دارد که این تاسیسات، هسته ای بوده ملزم است که مدارک خود را به آژانس ارایه دهد اما هیچ کشوری مدرکی ارایه نکرد.

تا شش هفته پس از حمله هوایی هم نتوانستیم عکس های ماهواره ای مناسب برای بررسی محل حادثه به دست آوریم. البرادعی می افزاید محکومیت حمله به دیرالزور خشم جان بولتون نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل را برانگیخت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست