بازدید 8631

نگاه شما: حقوق معلمان؛ هست‌ها و بايد‌ها

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۹۶۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰ 02 May 2015
مسعود اسدي: در زمين و زمانه‌اي كه دعوت به انواع تجملات و خوش گذراني‌ها بيشتر از اكسيژن بر سر و روي مردم بارانيده مي‌شود آيا درست است به گروهي از مردم بگوييم شما را از كل دنيا و ما فيها ، همين يك جمله بس است : « معلمي شغل انبيا است » و شما معنويت را بچسبيد و دنيا را به اهلش واگذاريد ؟! هم اكنون كه اين متن را مي خوانيد فيش حقوقي يك كارمند شركت نفت و اداره گاز را به دست آوريد و با فيش حقوقي يك معلم با سوابق مشابه مقايسه كنيد ( بعلاوه پرداخت هاي غير نقدي كه در اكثر ادارات وجود دارد . حتي به اداره نشينان آموزش و پرورش هم گاهي مزايا و پرداخت هاي غير نقدي داده مي‌شود كه معلمين اصلاً خبر ندارند و غريبه و غير خودي محسوب مي‌شوند ... !؟ ) آيا يك كارمند در ادارات نامبرده ، بيشتر از يك معلم اعصاب و روانش را در راه جامعه مستهلك مي‌كند ؟ اگر به يك كارگر فعال در معدن كه ده ها متر زير زمين كار مي‌كند و انواع خطرات را به جان پذيرفته است يا به كارگري كه در شرايط خطرناك به استخراج نفت مشغول است مبلغي اضافي به عنوان سختي كار بپرداريم هر عقل سليمي آن را مي پذيرد و به حق مي‌داند . اما كارمندان ادارات ديگر ( از جمله شركت نفت و ...  ) چرا بايد حقوق و مزاياي بيشتري نسبت به معلمان دريافت كنند ؟ سالهاست كه معلمان فرياد مي زنند « ما زياديم و زيادي نيستيم » در واقع اصلاح نظام مديريت در تمام آموزش و پرورش و توجه همه جانبه به آموزش و پرورش ، توجه به تماميت يك جامعه است . پولهايي كه به توپ بازان و به وزارت ورزش براي شارژ موقتي احساسات و هيجانات زود گذر جوانان پرداخت مي‌شود در مقايسه با پولي كه در وزارت آموزش و پرورش خرج مي شود آيا براي مردم آثار ماندگاري يكساني دارند ؟ كداميك جزو باقيات صالحات براي جامعه است و كداميك مبطلات فاسدات !؟
البته كه من هرگز مخالف گسترش صحيح ورزش و نشاط در جامعه نيستم اما اين امر مهم با شعبده بازي و خالي كردن مغز و جيب جوانان جامعه به دست نمي آيد ... .
بايد حقوق و مزاياي معلمان را در مقياس موجود وضع روز جامعه افزايش دهيم و آيين‌نامه‌ي انضباطي مدارس را اصلاح كنيم و در مقابل ، كار جدي و تعريف شده از معلم بخواهيم و در قانون مربوطه چنان مقرر بشود كه اگر با ملاك هاي خاصي ثابت شود كه شخصي اهليت و شايستگي كار در آموزش و پرورش، طبق تعاريف موجود را ندارد از كسر حقوق و مزايا تا اخراج از آموزش و پرورش جزو مجازات هاي توبيخي مندرج در آيين نامه باشد . و در هر حال در درون نظام آ.پ هم بيشترين حقوق و مزايا از آنِ شخصي باشد كه در كلاس درس به عنوان معلم حاضر مي‌شود نه كاركنان اداره و يا حتي مدير و انواع معاونان مدرسه و ... ، چون هميشه بار اصلي آموزش و پرورش بر دوش معلمين كلاس ها است نه سايرين .

متأسفانه حتي در درون نظام آ.پ هم نسبت به معلمين تبعيض روا داشته مي شود . كارمنداني كه در ساختمان وزارتخانه و ساختمان هاي ادارات كل و ادارات مناطق جا خوش كرده اند ، از مزاياي گوناگوني برخوردارند كه در واقع از بودجه ي آموزش و پرورش و از سهم ساير معلمان برداشته مي‌شود . از جمله مزاياي اين كاركنان ( معمولاً و اغلب ) برخورداري از ناهار يارانه‌اي بسيار ارزان و بهره مندي از سرويس رفت و آمد رايگان است كه حتي معلمان محترم از چنين مزايايي هم برخوردار نيستند . براي چندمين بار مي‌خواهم با صداي بلند بگويم كه در نظام آموزش و پرورش مركز همه چيز ، معلم و كلاس است ؛ بايد روش‌هاي كار و تدريس معلم را اصلاح كنيم ، رضايت معلمين را جلب كنيم و بر كاركرد آنها نظارت جدي داشته باشيم . به جز مؤلفين كتب درسي كه واقعاً بايد از ميان انسانهاي خبره و تلاشگر انتخاب شوند ، تعدادي از كاركنان ساير اتاق‌هاي ادارات آموزش و پرورش سربار و جيره خوار غير لازم نظام آموزش و پرورش هستند  و بيشتر آنها بايد تا حد نصف كاهش يابند و به كلاس‌هاي درس فرستاده شوند . مثلاً سالها پيش وقتي در واحد حسابداري اداره تمام فيش هاي حقوقي هر ماه كاركنان و معلمان آموزش و پرورش به صورت دستي و با كاغذ كاربن نوشته مي‌شد ، در واحد حسابداري هر اداره حدود 2 تا 3 نفر مشغول به كار بودند . در عصر الكترونيك ، اين تعداد گاهي 2 برابر هم شده است . واحدهاي كارگزيني و ... هم همين طور ... . هر وقت هم كه به اداره ميروي اغلب بيكار نشسته اند و گاهي بعد از وقت اداري به عنوان ساعت اضافه كاري بازي با كاغذ‌ها را شروع مي‌كنند ... . تحقيق در اين باره كار دشواري نخواهد بود كافي است كه هر يك از پشت ميز نشينان اداري در نظام آموزش و پرورش و برخي ادارات ديگر را ملزم كنيم كارهاي انجام شده در هر روز را به صورت هفتگي يادداشت كنند و گزارش بدهند و بعد بررسي كنيم كه چه تعداد از آن كارها واقعاً ضروري بوده و چقدر از آنها نه تنها ضروري نبوده است بلكه مبلغ قابل توجهي هزينه‌ي اضافي كاغذ بازي و ... هم به نظام مربوطه تحميل شده است و از طرف ديگر برخي از كلاس‌هاي آموزش و پرورش با كمبود معلم مواجه هستند و آقاي محترم از ترس سختي‌هاي معلمي و سر كلاس رفتن ، در پشت ميز اداره يا زير قباي جناب رئيس اداره قايم مي‌شود تا نگويند اينجا چرا بيكار نشسته‌اي !؟ بيا برو سر كلاس ... ! .........................
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۲۹
در ادارات اموزش و پرورش مثل اغلب اداره هاي ديگه بايد شانس بياري كه فردي رو كه كارش داري تو محل كارش پيدا كني. بيچاره معلم كه اگر بخواد ٢ دقيقه دير سركلاس برسه بايد منتظر توبيخ باشه.
متاسفم براتون. شما که اگه یه مورد خاص رو ببینین تعمیم میدین به کل جامعه کارکنان اداری. همین خود من وقتی اومدم تو اداره 300 تومن از حکمم کم شد و به تنهایی چهار پست رو عهده دارم. نه خبری تر نهار هست و نه سرویس رایگان، در طول سال هم فقط 45 روز تو نوروز تعطیلات داریم. در آرزوی برگشتن به کلاس درس هستم. شما بداهه نویسی می کنین برای چه هدفی نمیدونم!
متاسفم براتون. شما که اگه یه مورد خاص رو ببینین تعمیم میدین به کل جامعه کارکنان اداری. همین خود من وقتی اومدم تو اداره 300 تومن از حکمم کم شد و به تنهایی چهار پست رو عهده دارم. نه خبری تر نهار هست و نه سرویس رایگان، در طول سال هم فقط 45 روز تو نوروز تعطیلات داریم. در آرزوی برگشتن به کلاس درس هستم. شما بداهه نویسی می کنین برای چه هدفی نمیدونم!
شما اینقدر از کارکنان ستادی گفتید از شرح وظایف و کارهای محوله به کارکنان ستاد چقدر اطلاع دارید که براساس ذهنیات خودتان انواع و اقسام حرف ها رو میزنید که هیچی از گفته های شما واقعیت ندارد.لطفا با مدرک و سند صحبت کنید نه براساس حرف دیگران وخیالات خود
اونی که این مطلب رانوشته طرفدار معلم نیست
یه همچین چیزی وجود نداره
حقوق اداری ها ی آموزش وپرورش از معلم ها کمتره وخدمت در ادارات هیچ جذابیتی نداره
اگر ادارات از افراد قوی خالی بشه مدارس خیلی ضعیف میشند
چون نظارت توسز افراد خبره بر اونا اعمال نخواهد شد
خیلی خوب و همه سخنان به حق و راست است.اما کو گوش شنوا. آیا کسی پیدا میشود اصلا اینها را بخواند.ما که میدانیم اصلا رسیدگی نمیکنند لااقل اینها را بخوانند.جوابشان با خدا که حق ما را نمیدهند
عالی بودجانم
برادرم آقای اسدی !من هم مثل شما معلم هستم با سال سابقه .سال هم هست به عنوان مسئول اموزش در اداره خدمت می کنم .مزا یایی که شما برای کادر اداری شمردید روح ما هم از آنها خبر ندارد.در یافتی خود من از در یافتی یکعاون اموزگاری که در کیلومتری اداره کار می کند هم کمتر است .ایشان فقط دانش آموز دارد .تعطیلات عید وخرداد وتابستان را برای لیشان لحاظ کنید .ما از ساعت هفت ونیم تا دو ونیم بعد از ظهر کار می کنیم .گاهی از ماشین شخصی خودمان برای رفتن به مدارس وجلسات هم استفاده می کنیم .اگر اصرار مسئولین ادارات وبحث رودر وایسی کادر اداری نباشد مطمئن با شید کسی حاضرنیست در اداره کار کند .همکاران مخترم هم هر از چندی مارا مورد لطف هم قرار می دهند شبیه کاری که شما در این نوشته تان کردید .مشکل در این است که حاکمیت ما به آموزش وپرورش او لویت نمی دهد ومن وشما حقوقمان اختلاف فاحشی با کار مندان دیگر دارد.همیشه بدهکاریم وبرافروخته از ظلم زمانه .
سلام سخن از دل ما می گویی جانا اما کو گوش شنوا
اکثر مدیران مدارس حاضر به کلاس رفتن نیستند

2مدیر فوق دیپلم میشناسم که حاضر شده اند به دورترین روستا بروند ومدیر باشند اما معلم نشوند وکلاس نروند چون تحمل وحوصله سر وکله زدن با بچه ها را ندارند

واقعا معلمی شغل سخت وطاقت فرسایی است که روح وجان معلم را میفرساید

اگر سایر مشاغل یک هفته سر کلاس بروند وفقط بتوانند کاری بکنند که بچه ها به حرفهایشان گوش بدهند حالا هر حرفی که باشد

من حاضرم یک ماه حقوق نگیرم

خواهشا دست اندر کاران دلسوز معلمان را دریابید

معلم هیچ دریافتی ومزایایی غیر از فیش خود ندارد

که انهم به لطف دوستان اندک وناکافی است

این بی عدالتی وظلم است

باید هرچه سریعتر این ظلم تمام شود
با حساب کتابی که انجام گرفته درمورد حقوق دیگر کارمندان که سطح بالاتری نسبت به معلم دارد ودیگر ومزایایی که میگیرند مثل حق مسکن حق لباس ماموریت اضافه کار ،کارانه و.....به نظر میرسد بقیه کارمندان با احتساب این تفاوت ها وتبعیض ها ودر نظر گرفتن یک ماه مرخصی استحقاقی که شامل معلم نمیشود،در واقع چهار ماه سال را تعطیلند. اینکه معلم سه ماه تعطیل است که منهای یک ماه استحقاقی دیگر کارمندان میشود دو ماه مشکل معلم نیست مشکل عدم توان دانش آموز برای یک سال تحصیلی ۱۲ ماهه است .,(قابل توجه کسانی که میگویند معلمان سه ماه تعطیلند)
در کشوری که دانش اموزان به علت گرفتن مدرک کارشناسی وبالا تر معلمین را نفرین می کنندو دانش اموزانی که معلمین انها را از درس اخراج کرده اند وانها صاحب شغل شدنددعاگو می باشند فاتحه معلم ودانش خوانده شده است
با نظرات این همکار محترم موافقم.فقط لازم ایت این نکته را اضافه کنم که متاسفانه مدیران ادارات در بیشتر موارد از روی شایستگی انتخاب نمی شوند و به محض روی کار آمدن بیشتر کادر اداره را تغییر می دهند.اکثرا افراد جدید نیز با معیارهایی به جز شایستگی سر کار می ایند و بیشتر معلمان از این فرایند بسیار نا راضی هستند.خلاصه کار دست کاردان نیست و اعصاب ما نه تنها در کلاس بلکه به واسطه چنین مسایلی داغان می شود.
دلمون خون شد خدایا تبعیض تا کی؟! ،خدایا خودت به فریاد ما برس
با سلام . کاملا مشخص است که حقوق معلمین ناکافی می باشد و می بایستی در راستای ارج گذاری به این قشر شریف اقدام لازم و جدی به عمل اید . ( دست کم دو برابر شود ) . اما لازم به ذکر است که نویسنده هیچ اطلاعی از وضعیت کاری شرکت نفت ندارد و براساس یک کلیشه قدیمی حقوق آموزش و پرورش را باشرکت نفت مقایسه می کند . یک مهندس شرکت نفت با 5 سال سابق در عسلویه با سقف کاری 200 ساعت در ماه در حدود 2.8 میلیون می گیرد که اگر تطبیق با ساعات کارداده شود در حدود همین اموزش و پرورش می گردد .دوری از خانواده و جامعه به مدت 15 روز ، نبود سرگرمی ، هوای آلوده و بسیار گرم ، شرایط کاری بسیار خطرناک ( لطفا تلفات صنعت نفت را رسما اعلام نمایید ) کار تخصصی در مناطق عملیاتی و... همه ما شایسته و لیاقت داشتن زندگی خوب هستیم بیایید با هم نسبت به رفع موانع اقدام کنیم نه روبروی هم .
همه از نداری و فقر و سختی کار معلمان می دانند و ابراز همدردی هم می کنند ولی چرا مسئولین بعد از این همه سال باز هم فرهنگیان و معلمان را از یاد می برند. معلم در این کشور نه جایگاه اجتماعی دارد نه حقوق کافی نه خانه نه ماشین نه آسایش نه آرامش و نه ...
آقایی که در اداره نشسته است قانونا باید در روزهای تابستان و ... در اداره حاضر باشد ولی معلم اینطوری نیست و در آموزش و پرورش معمولا کسی تمایل ندارد که در اداره باشد
انصافتو برم با انصاف. توی کدوم ناحیه از ادارات فقیر آ.پ نهار میدن اونم توی این فلاکت و بی پولی؟ من توی یکی از ادارات آ.پ یکی از کلان شهرها کار میکنم تا الان نهار که هیچی حتی یک بسته بیسکوییت صبحانه هم به ما ندادند از هفت صبح میایم تا 4 بعد از ظهر که برسیم خونه تازه نهارمونو بخوریم
با سلام بسیار عالی بود
با سلام بسیار عالی بود
جناب آقای اسدی بی انصافی نکن آنها هم به نوبه خود زحمت می کشند .
بنده هم کارمند اداره بوده ام وهم معلم وهم مدیر ومعاون هر کدام زحمت خواص خودش را دارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
خواص یا خاص؟
جناب مدیر ناظم معلم زحمت کش
معلم کارمند نیست وتا زمانی که معلم در کناراستاد دانشگاه وبه عنوان یک پزوهشگر انسان سازدیده نشوداین مشکلات روز به روز بیشتر هم خواهد شد.
يا سلام و تبريك به مناسبت روز معلم. من كارشناس آموزش در يكي از ادارات آموزش و پرورش هستم و هيچ يك از مزايايي كه فرموديد را نديده و نداشته ام. جالب است يكي از سخت ترين قسمت هاي اداره كار در آموزش است ولي حقوق و مزاياي من از معاون يا سرژرست بخش بسيار كمتر است. بي انصافي است كه بدون اطلاع مقاله بنويسيم
آیا بازنشستگان فرهنگی سال 87 و قبل از آن فرهنگی محسوب می شوند و آموزش و پرورش آنها را به عنوان فرهنگی قبول دارد ؟چرا این قدرکه به فکر شاغلین فرهنگی هستید به فکر بازنشستگان فرهنگی بالاخص بازنشستگان فرهنگی سال 87 و قبل از آن نیستید و آنها را معادل سازی و همتراز نمی کنید بازنشسته فرهنگی در حال حاضر نصف شاغلین فرهنگی حقوق می گیرد گناه کرده است که سی سال خدمت کرده است و زودتر بازنشسته شده است آن هم با آن امکانات کم و بازنشستگان فرهنگی همانند ریشه درخت می باشند و شاغلین تنه و شاخ و برگ هایش هستند درخت بدون ریشه مسلما خشک می شود و همه با هم نظام تعلیم و تربیت را ارزش می دهند شاغلین فرهنگی نیز نسبت به پیشکسوتان خوشان کم لطفی می کنند و همیشه می گویند حقوق ما کم است قدری به فکر بازنشستگان فرهنگی باشید و از آنها که در زمینه حقوق دریافتی خودشان مظلوم واقع شده اند حمایت کنید هر فرهنگی با داشتن هر سال سنوات خدمت و مدرک تحصیلی و تخصص و مهارت با گرفتن حقوق تقریباٌ یکسان با صد الی دویست هزار تومان بالا و پائین با دیگر فرهنگیان بازنشسته شده اند و یک هرج و مرج و آشفتگی در این زمینه بوجود آمده است که دور از عدالت و انصاف می باشد و جای تعجب دارد که رتبه بندی را برای شاغلین فرهنگی اجرایی کرده اند به جای اینکه به جهت سر و سامان دادن به وضع حقوقی و معیشتی بازنشستگان فرهنگی برای آنان اجرا کنند و من هم از مجلس و هم از دولت گله مند هستم چرا فیش حقوقی بازنشستگان را نمی بینند و یا اینکه می بینند و به روی خودشان نمی آورند در هر دو جهت جای تاسف دارد بازنشستگان هر روز بر مخارج آنها افزوده می شود و تعجب از مجلس و دولت دارم که اصلاٌ حرف از حقوق و افزایش حقوق بازنشستگان را به صورت عادلانه ندارند یکی در آموزش و پرورش با مدرک فوق لیسانس و با سی سال سنوات خدمت بازنشسته می شود حقوقی تقریبا یک و نیم دریافتی دارد و یکی در وزارتخانه و شرکت های دولتی دیگری بازنشسته می شود علاوه برحقوق بیشتر دارای پاداش و مزایا و تسهیلات بیشتری نیز می گردد دولت تدبیر و امید باید معادل سازی نماید و حقوق همه را همسان نماید تا عدالت برقرارگردد و از تبعیضات پرهیز شود شاغلین فرهنگی که فریاد زدند باید به آنها توجه بیشتری نمایند ولی بازنشستگان فرهنگی که آرام می باشند حقوق آنها افزایش نداشته باشد این رویه رویه خوبی نمی باشد باید انصاف برای همه رعایت شود و واقعاٌ بازنشستگان فرهنگی سال 1387 و قبل از آن که هیچ فرقی در زمان اشتغال خودشان با شاغلین جدید فرهنگی ندارند در مضیقه حقوق قرار گرفته اند و شرمنده خانواده خودشان می باشند آلان شاغلین فرهنگی به نسبت پنجاه درصد از بازنشستگان فرهنگی سال 1387 و قبل از آن بیشتر دریافتی دارند و این باید معکوس شود و بازنشستگان باید این درصد را به علت مواردی که در زندگی دارند دریافت نمایند و متاسفانه دولت تدبیر و امید نه تنها هیچ کاری برای بازنشستگان بالاخص فرهنگیان انجام نداده است بلکه امید را در دل آنها نامید ساخته است اینجانب سی سال سنوات خدمت در آموزش و پرورش دارم و در سال 1387 با مدرک کارشناسی ارشد با داشتن سمت های آموزگاری – دبیری – معاون و مدیریت و ... در مقاطع بازنشسته شده ام و مشاهده می کنم دریافتی من با بقیه همکاران فرهنگی که با هر سنوات و مدرک تحصیلی و با هر سمتی بازنشسته شده اند با صد ویا دویست هزار تومان فاصله کمتر و یا بیشتر حدوداٌ یکسان می باشد و با شاغلین فرهنگی همطراز اینجانب در حال حاضر پنجاه درصد فاصله دارد یعنی شاغلین بیشتر دریافت می نمایند و این درست نیست یا باید معادلسازی شود و همطراز گردد و یا باید دریافتی حقوق بازنشستگان از همطرازان شاغل خودشان بیشتر باشد و دولت و مجلس نیز هیچگونه حساسیتی نسبت به این تبعیضات نشان نداده اند خواستار ترمیم حقوق بازنشستگان فرهنگی بالاخص سال 1387 و قبل از آن می باشم.
من کارمند مجموعه شما نیستم اما اگه شما بجای دعوا وبحثهای بی نتیجه واقعیتهای جامعه رو نگاه کنید اینگونه ناله نمیکنید اولا همتون شرایط اموزش وپرورش رو میدونستیدو رفتید کارمند شدید در ثانی اکثر کارمندان دولت دریافتیشون با توجه به تورم موجود کم خودتون یکمی هم به کیفیت اموزش میتونید فکر کنید ما محصولات شما رو دقیق رصد میکنیم عملا.......
همیشه بین ایده آل و هست فاصله ای وجود داره که موجب تلاش بیشتر برای آینده ای بهتره. البته دو قشر از این موضوع مستثنی هستند یکی پزشک ها که آینده ی بهتر با منافعشون متعارضه و در کشورهای پیشرفته جایگاهی متناسب تخصصشون دارن در حالیکه در کشور ما خدایی می کنن. و دومی هم معلم ها که در جامعه ی آرمانی جایگاه معنوی دارن و در جامعه فعلی به نسبت گروه های شغلی دیگه از رفاه بیشتری برخوردارن. اونها سرو کله زدن با بچه ها رو سخت میدونن درحالیکه توی بازار یا تولیدکتتده کارگر کشاورز صنعتگر و بسیاری مشاغل دیگه واقعا در سختی فیزیکی و روانی محیط کاری روزگار میگذرونند. سخت بودن کار معلم هارو فقط یک خانم خانه دار می تونه بپذیره چون او نیز در محیط خانه زحمت میکشه ولی برای ارج گزاری به زحمتش متوجه فشارهای جامعه بر زن غیرخانه دار نیست.
واقعا داشتن یه اتاق و مواجهه با کودک برای انجام کار رو با دستفروشی ، کار پلیس و بسیاری مشاغل مقایسه کنید. دربرابر معلمی و خانه داری فقط میشه گفت بیکاری شرایط بهتری داره.
انصافا بازنشسته های قدیمی آموزش و پرورش ، تحت فشار و ستم مضاعف هستند بابا یک دبیر بازنشسته با مدرک فوق لیساس باید یک میلیون تومان دریافتی خالصش باشد ؟بنده در مدت تدریسم با حذف بعضی هزینه های ضروری 3000 جلد کتاب خریدم و خواندم الان دیسک کمر و گردن و ... گرفتم . دریغ از ذره ای حق شناسی !
لطفا محاسبه کنید در قیاس با یک کارمند معمولی کل ساعات کاری یک معلم در طول سال را البته با احتساب عید و تابستان و مناسبتها و تعطیلات گرد و خاک و برف و تعطیلات بین تعطیلی ها و تعطیلات هنگام امتحانات بعلاوه مرخصی استحقاقی معلمین و با لحاظ موظفی هفتگی اندکشان متوجه می شويد که دبیران عزیزکمتر از 20 درصد یک کارمند معمولی کار می کنند تازه با فرض این که با کیفیت حداقلی کار کنند.یکطرفه به قاضی نروند فرهنگیان عزیز
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی