بازدید 17426
۸

رؤسای دانشگاه‌ها به دستور وزیر هم بی اعتنایی می‌کنند

هر چند ‌قانون اجازه نقل و انتقال به تبعیت از همسران را می‌دهد، ‌اعمال سلیقه‌ها و گاه‌ لج بازی‌ها، مانع ‌این کار می‌شود و این لج بازی‌ها به حدی است که حتی اگر از بالا‌ترین مقام اجرایی هم دستور‌العمل آورده شود، با ممانعت رؤسای دانشگاه‌ها مواجه شده و گاه‌ حتی ‌دستورها ‌کامل نادیده گرفته می‌شود.
کد خبر: ۴۹۵۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶ 29 April 2015
مجبور به زندگی به دور از همسر، خلاف شرع استدر سال‌های اخیر، تلاش‌های بسیاری در زمینه کاهش سن ازدواج در کشور انجام شده ‌و می‌توان گفت، تا حدودی نیز این کار ‌‌موفق بوده است؛ اما از آنجا‌ که بیشتر ازدواج‌ها‌ در سنین پایین در دانشگاه است (ازدواج‌های دانشجویی) همسران پس از‌ مدتی دچار برخی از مشکلات می‌شوند.

به گزارش «تابناک»، شرایط امروز به گونه‌ای است که آشنایی‌های زمان ازدواج‌ با سال‌های گذشته متفاوت شده و این در قشر‌های تحصیل‌کرده نمود بیشتری دارد؛ برای نمونه،‌ بیشتر ازدواج‌ها در کشور به گونه‌ای است که همسران نه تنها از یک شهر نیستند، بلکه از استان‌هایی هستند که فاصله زیادی بین آنهاست. به همین دلیل، پس از ازدواج، بحران‌های بسیاری دامنگیر خانواده‌ها می‌شود و خلاصه آنکه خانواده دیگر مفهوم واقعی کانون گرم را ندارد و افزون بر این، ‌دیگر‌ مشکلات از جمله فرزند آوری نیز در این خانواده‌ها دیده می‌شود. نکته جالب اینکه قوانین دست و پا گیر در این زمینه به حدی است که اجازه هر گونه انتقال‌ یا تبعیت از همسر را نادیده می‌گیرد.

این موضوع در نهادهای آموزشی هم چون دانشگاه‌های غیر دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه در انتقال اعضای هیأت علمی به روشنی قابل رویت است؛ اما گویا وزارت‌خانه‌های دیگر از جمله وزارت علوم و وزارت بهداشت ‌نیز به این معضل گرفتار شده‌اند.

در این باره باید گفت، هر چند ‌قانون اجازه نقل و انتقال به تبعیت از همسران را می‌دهد، ‌اعمال سلیقه‌ها و گاه‌ لج بازی‌ها، مانع ‌این کار می‌شود و این لج بازی‌ها به حدی است که حتی اگر از بالا‌ترین مقام اجرایی هم دستور‌العمل آورده شود، با ممانعت رؤسای دانشگاه‌ها روبه‌رو شده و گاه‌ حتی ‌دستورها ‌کامل نادیده گرفته می‌شود.

دکتر عابد فتاحی، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌که از این نوع رفتار رؤسای دانشگاه‌ها گلایه‌مند است، ‌در گفت‌و‌گو‌ ‌با تابناک اظهار داشت: این نوع رفتار‌ها به هیچ عنوان درست نیست و نه تنها از نظر قانونی اشتباه است، بلکه نوعی نامردی نیز در حق کارکنان به شمار می‌آید.

این نماینده گفت: ما هر روز در تلاش برای افزایش ازدواج‌ها در کشور هستیم و هر روز مردم را برای فرزندآوری تشویق می‌کنیم، ولی از مشکلات آن‌ها بی‌خبریم. این کارها نسل تحصیل‌کرده کشور ما را‌ مجبور به استعفا و کناره‌گیری می‌کند؛ ناگفته نماند که ‌رئیس دانشگاه به خانم بارداری که متخصص قلب و عروق است، گفته اگر می‌خواهی به شهری که همسرت است منتقل شوی، باید استعفا ‌دهی.

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه نامه از وزیر برده‌ایم، ولی رئیس دانشگاه بی‌اعتنایی کرده است، گفت: متأسفانه رؤسای دانشگاه‌ها لج بازی می‌کنند و می‌گویند چون دستور از فلانی آورده‌اید، اجرا نمی‌کنم. مشابه اینها در دانشگاه‌های دیگر نیز وجود دارد و بیشتر مراجعات نمایندگان، پیرامون همین موضوع است.

وی گفت: این کار نه تنها از نظر قانونی درست نیست، بلکه از نظر انسانی و اسلامی هم خلاف است. کجای دین گفته ‌که زن در یک نقطه از کشور کار کند و مرد در ‌نقطه‌ای دیگر؟ پس کانون گرم خانواده که اینقدر ما بر آن تأکید داریم، چه می‌شود؟ این کار خلاف شرع است و باید هر چه زود‌تر به آن رسیدگی شود.

این نماینده مجلس همچنین گفت: البته ما قوانین ناقص هم در این باره زیاد داریم؛ برای نمونه، قانون تبعیت از همسر شامل کسانی می‌شود که مستخدم دولت هستند، ولی آیا مگر در این زمانه چند نفر مستخدم دولت هستند؛ بیشتر افراد یا در شرکت‌های خصوصی و یا در نهادهای غیر دولتی فعالند و امروز به مشکل برخورده‌اند. نمی‌شود به همه این‌ها گفت، بروند طلاق بگیرند‌ یا استعفا دهند، بلکه باید فکری برای این کار کرد.

این نماینده در پایان گفت: وقتی نمی‌توانیم این مشکلات ساده را حل کنیم به مردم اصرار نکنیم که ازدواج کنند. بگذارید مردم کار خودشان را بکنند. مگر ما برای کسانی که حرف ما را گوش کرده‌ و ازدواج کرده‌اند، چه ‌کرده‌ایم؟ بیشتر افراد دانشگاهی ازدواج کرده‌اند اما نمی‌توانند خانواده تشکیل دهند؛ این در کجای عدالت آمده است؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۸
ای بابا انها همش رو کاغذه
خودم کارمند هستم در اصفهان مشغول کارم و همسرم هیات علمی هست و در دانشگاه تبریز مشغول کار هست 4 سال تلاش کردیم که به اصفهان منتقل شود نشد که نشد از معاون وزیر، نماینده مجلس، امام جمعه هم نامه بردیم باز هم ریس دانشگاه اصفهان و هیات جذب و مدیر گروه مخالفت کردند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
همه مشکل از بیکاری و عدم اشتغال و بی برنامه گیه. خیلی ها برا اینکه استخدام بشوند مجبورند که از اول شهر های دور را انتخاب کنند.
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
حالا تلاش بکن که بری تبریز و یا شهرهای اطرافش مطمئن باش عملی میشه
دانشگاه آزاد شورش رو در آورده از یک طرف میگن ازدواج کنین جونا رو به زور زن می دن از یه طرف دیگه با انتقالی مخالف هستند، طرف اومده می گه کی به تو گفته از فلان شهر زن بگیری برو طلاق بده
قانون مسخره ای هست . مشکل ازدواج باید ریشه ای حل بشه بعنوان مثال باید بیکاری کم بشه . طبق این قانون اگه یه دانشگاه ضعیف قبول بشی اما همسرت تهران باشه می تونی بیایی دانشگاههای تهران!!!!!!!! برای جلوگیری از بی عدالتی و کنار هم بودن همسران!!! عکس این قانون منطقی تره که به تبعیت همسر برن دانشگاه ضعیفتر
سلام بنده رادیولوژی تهران قبول شدم .و خانمم زنان بندر عباس در حالیکه یک دختر چهار ساله نیز داشتیم. لجاجت های بندر عباس از یک طرف و سخت گیری های شدید تهران در حین نیاز شدید بیمارستان آرش از طرف دیگر، و اهمال مسوولین شیراز سبب شد . خانم من به تبعیت از شوهرش بجای تهران سر از شیراز در آورد . و علیرغم شکایت من هیچ رسیدگی معقولی از طرف شیراز صورت نگرفت و هنوز هم نمی دانم شیراز این وسط چه کاره بود.؟ نهایتا من مانده ام در حالیکه تمام موالم برای مهریه توقیف شده و یک ونیم میلیارد مغروضم ،در تهران تنها هستم و از همه مهمتر از دختر عزیزم دور مانده ام . در هر صورت به مسوولین تبریک می گویم برای فراهم ساختن مقدمات از هم پاشیدن یک خانواده و با نهایت تاسف افزوده شدن یک دختر بچه به عنوان بچه طلاق و سایر معضلات این حلال مغضوب........
من در جريان دقيق اين مسايل هستم با اطمينان مي گويم موضوع ازدواج بهانه اي شده براي رفتن به دانشگاه هاي در جه يك پزشكي و پايين امدن سطح علمي دانشگاه مقصد وتضيع حقوق دانشجويان با رتبه علمي بر تر
دانشگاه علوم پزشکی اهواز از این نظر نور علی نور است من ده سال است بدنبال انتقالی به محل سکونت همسرم هستم اما در آرزوی این مهم حسرت به دل مانده ام از این شهر به آن شهر در حالیکه بعد از من دهها نفر با سفارش به خواسته شان رسیده اند به خاطر این موضوع بیش از 4 سال است تحت نظر متخصص اعصاب و روان هستم و هنوز به آرامش نرسیده ام
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست