بازدید 11600
چه کسی می‌گوید بحران آب در پیش است؟!

هیس؛ سکوت مسئولان درباره خطری که در پیش است را نشکنید!

چگونه است که به هشدارها درباره خطرات مصرف بی رویه منابع آب کشور واکنش‌های تند نشان می‌دهیم؟ آیا غیر از این است که سعی داریم در سایه مسکوت ماندن این موضوع، کسی یادش نیفتد که وظیفه‌مان چیست و تا چه اندازه در راستای عمل به آن تلاش می‌کنیم؟!
کد خبر: ۴۹۵۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱ 28 April 2015
هر چه مشکلات دیگر را می‌شود به گردن غربی‌ها انداخت و ‌از دشمنی ایشان برای توجیه اشتباهات خودمان بهره برد، در مصرف آب این گونه نیست، ولی این حقیقت هم موجب نشده به خودمان بیاییم و مسئولیت کارهایمان را بپذیریم.

به گزارش «تابناک»، هر چه آمار و ارقام از رشد فزاینده مصرف آب در کشور حکایت دارد و روز به روز از میزان منابع آب‌های زیرزمینی کشورمان کاسته شده و حجم بیشتری از آب‌های تجدید‌ناپذیر، صرف می‌شوند و کشورمان را به بیابانی شدن سوق می‌دهند، هستند مسئولانی که نه تنها راهکاری برای جبران نمی‌دهند‌ که منتظرند ‌کسی هشدار دهد تا آنچنان هجمه‌ای به وی وارد کنند که از رفتارش پشیمان شود.

آن گونه که آمار جهانی مصرف این مایع حیاتی نشان می‌دهد، کشورمان که از دیرباز با مشکل کم آبی و بی‌آبی مواجه بوده و در مدیریت منابع آب، از جمله سرزمین‌های پیشرو به حساب می‌آمده، آنچنان حال و روز بدی یافته که می‌شنویم در میان کشورهای مختلف، بالا‌ترین میزان مصرف آب را از آن خود کرده است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که می‌دانیم اقلیم میهنمان از نظر بهره‌مندی از منابع آب‌های تجدید شونده، کشوری خشک و کم آب به شمار می‌آید و از این روی باید در مدیریت منابع آب و بهینه سازی مصرف این محصول، از جمله بر‌ترین کشورهای جهان باشد که در غیر این صورت، بحران آب خواهد توانست کشورمان را از بحران به ورطه نابودی سوق دهد.

همه این‌ها در حالی است که با دقیق شدن در آمار مصارف آب در کشورمان، درخواهیم یافت که بخش اغلب آب مصرفی در کشورمان صرف کشاورزی می‌شود و این مصرف به حدی بالاست که با اندکی صرفه جویی و بهینه سازی آن، می‌توان کل کشور را از خشکسالی و بلایای همراه با آن دور کرد.

البته بیش از ۹۰ درصد آب‌های کشورمان در حالی به مصرف کشاورزی می‌رسد که متأسفانه کشاورزی کشورمان نتوانسته به خودکفایی در تولید محصولات مورد نیاز کشورمان هم برسد که این مهم، تأکیدی دوباره بر بازنگری این بخش است؛ یعنی هم بر اساس مصرف آب و هم بر اساس افزایش تولید، ضرورت دارد که کشاورزی کشورمان را دستخوش تغییراتی بنیادین کنیم.

با این مقدمه به نظر توقع زیادی نیست که انتظار داشته باشیم اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در کنار دولتمردان به تدارک طرح‌های تفصیلی برای تحول کشاورزی کشورمان اقدام کنند و در افق نزدیک به دنبال بهینه‌سازی مصرف آب در این بخش و در افق دور‌تر افزایش تولید محصولات کشاورزی را نشانه بروند؛ اتفاقی که تا کنون رخ نداده و هیچ نشانه امیدوار‌کننده‌ای از وقوع آن هم در دست نیست.

جالب‌تر اینجاست که می‌بینیم تا کسی از سر دلسوزی درباره مصرف بی‌رویه آب هشدار می‌دهد و از افق تاریکی که پیش روی این مصرف قرار دارد سخن می‌گوید، مسئولانی که مستقیم یا غیر مستقیم در این مصارف بی‌رویه سهیم هستند، صدای اعتراضشان زود‌تر و بلند‌تر از بقیه به گوش می‌رسد.

این را می‌شود از واکنش اخیر رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به هشدار عیسی کلانتری، مشاور رئیس جمهور در مقوله آب دریافت که خطر فراگیر شدن خشکسالی و الزام چندین میلیون ایرانی به کوچ اجباری را جوک سال می‌خواند و معتقد است که بحران خشکسالی اینقدر‌ها هم جدی نیست.

البته ایشان می‌تواند همانگ ونه که مشاور رئیس جمهور بحران آب را شدید پیش بینی کرده، خفیف پیش بینی کند؛ اما همه این بحث و حدیث‌ها هم موجب نمی‌شود ‌فراموش کنیم برای بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی، هیچ کاری نشده و اگر قرار باشد این موضوع را قصور بدانیم، امثال نمایندگان عضو‌ کمیسیون کشاورزی مقصر‌تر از مشاور رئیس‌جمهور خواهند بود.

با این نگاه کافی است، کمی دایره پیش بینی‌هایمان را وسعت دهیم و چند سال بعد را تصور کنیم که بر اثر‌‌ رها کردن مدیریت آب و فراموشی اصل بهینه سازی مصرف این نعمت الهی، خشکسالی به بحرانی بی‌مثال تبدیل شده و بسیاری از هم‌وطنانمان را به مشکلاتی گرفتار آورده است؛ آن زمان آیا فرقی دارد که تعداد این افراد چند نفر است یا نکته قابل توجه فراموش شدن اوضاعی است که پیش بینی می‌شد به این شرایط خواهد رسید؟

با این حساب چگونه است که به هشدار‌ها درباره خطرات مصرف بی‌رویه منابع آب کشور واکنش‌های تند نشان می‌دهیم؟ آیا غیر از این است که سعی داریم در سایه مسکوت ماندن این موضوع، کسی یادش نیفتد که وظیفه‌مان چیست و تا چه اندازه در راستای عمل به آن تلاش می‌کنیم؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۴۴
.....تا همه جار رو کویر نکنیم که ول کن نیستیم....همه مون هم از کمی تا قسمتی تا خیلی زیاد مسئولیم !!!!.....تا بوده و بوده شکر نعمت نعمت را افزون و کفران آن دور شدن از خوان رحمت خداوندی است.....
پاسخ ها
آرمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
امسال خدا رو شكر بارندگى زياد بوده و فكر نميكنم مشكل آب داشته باشيم.خواهش ميكنم سياه نمايى نكنيد
مریم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
آرمان خواب نما شدی پسر جان !!!

امسال کجا بارندگی زیاد بود ؟؟؟؟؟ خدا خیرت بده....نکنه کلا" اینجا نبودی هاوایی جایی بودی....؟؟؟؟ بارندگی زیاد که نبود هیچ سال به سال هم داره بدتر میشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
کویرم زیاد بد نیست میشیم امارات
ArslaN
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
درمنطقه ای که بنده زندگی میکنم کم آبی وخشکسالیه.البته یه دلیلش هم بستن غیرکارشناسی سدها در بالا دست میباشد که باعث میشه ماپایین دستیا یه قطره آبم تو رودخونمون نبینیم وکشاورزی هیچ ودام پروری هم با این وضع نمیدونم. خدا بخیر کنه
یک جای زمین اینقدبارون میاد که تبدیل به سیل میشه ویدر دیگر جای کره خاکی هم خشکسالی
در هر حال شکر گزار الله متعالیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
از حالا آب جمع کنیم
سلام
یکی از مشکلات ما در زمینه آب، سبک زندگی اشتباه است.
اگر سبک زندگی اصلاح شود به غیر از مشکلات کمبود آب بسیاری دیگر از مشکلات نیز حل می شود.

سبک زندگی غربی مارا به اینجا رسانده...
پاسخ ها
مرمر بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
کی گفته غربی ها مسرفند ؟؟؟؟؟
غربی ها ( مردم عادی) اتفاقا در مصرف آب بسیار محتاطند....آب شرب که به صورت بطریه....بریز و بپاش بپز و بشور زیادی هم ندارند....واسه آبیاری فصای سبز شون از ده ها روشی چرخشی و قطره ای و بازیافت .... استفاده میکنن....کاشکی در مصرف آب ما ایرانیها مثل اونا بودیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
پس چرا غربیها به اندازه ما شرقی ها منابع اب و انرژی رو هدر نمیدهند؟ تا کی میخواهید مشکلات رو گردن دیگران بیاندازید؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
جوامع اروپایی بسیار اب کمتر مصرف می کنند مثل ما نیستند که برای شستشوی ظروف یکساعت اب باز است یا حمام های یکساعته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
من نفهمیدم این چ ربطی به سبک زندگی غربی داره...
به نظر من باید در شهرهای بزرگ تمام کولرها گازی باشند چون بیشترین اصراف در مصرف آب در کولرهای آبی میباشد. به شرط اینکه قیمت برق در تابستان گران نشود.هر کولر آبی 160لیتر در شبانه روز آب مصرف مینماید.سه ماه تابستان میشود 15000 لیتر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
اسراف....یه غلط 19
سیاوش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
در عجبم بای کسانی که منفی میدن ؟ به نظرتون حرف اشتباهی زده ؟

ای مردم میشه برق رو طور دیگه ای تولید کرد ولی آب رو نمیشه جبران کرد و ساخت .
الان راههای خیلی بهتر نسبت به سد زدن هست . ایران تقریبا نصف بیشترش بیابان هست . این بیابان یعنی طلا ! خیلی راحت میشه صفحات خورشیدی رو در اونا قرار داد . در 4 فصل سال هم تقریبا آفتاب داره .
این از سد خیلی بهتره . سد های پدر این کشور رو دراوردن .
به خاطر سود و رانت بعضی از افراد این کشور داره به نابودی کشیده میشه
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
دوست عزیز اگه مقاله با دقت میخوندی 90 درصد مصرف مربوط به بخش کشاورزی است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
كمبود برق هم داريم.
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
کولر آبی یه چرخه بسته هستش. اگه شما مخزنو آبکنی مدت زیادی از اون آب می تونی استفاده کنی. این یکی
دو. ولر آبی نه تنها هوا رو خنک می کنه که باعث می شه خشکی هوای کویری کشور به ریه ها آسیب نزنه و مشکل درست نکنه.
سه. با مصرف بالای برق اون و قبض های نجومیش چکار می کنی؟
کولر گازی خوبه فقط برای مناطق مرطوب که به علت رطوبت بالای هوا , امکان تبخیر مطلوب آب وجود نداره.
بابا تورو بخاد یکم احترام بگذارید برای مخاطب. چرا یکبار خبر خود رو مرور نمی کنید؟!
باید برای صرفه جویی درمصرف آب قوانین سفت و سختی تدوین شودوباید تبلیغات زیادی کرد تا صرفه جویی آب ودیگر منابع در رفتار ایرانیان که درهمه چیز افراط می کنند نهادینه شود .همینور باید جلورشد جمعیت گرفته شود. امیدوارم که زودتر بخودمان بیاییم وجلواین فاجعه رازودتر بگیریم .تاشاید نسلهای آینده را نجات دهیم.
واقعاً معلوم نیست که چه بر سر منابع آب زیرزمینی خواهد آمد؟!! آبی که در سال های طولانی در زیرزمین جمع شده بود در این چند سال اخیر به راحتی دارد خارج می شود و نابود می شود!!!
چرا هیچکس نمی خواهد بداند که نیرو گاههای برق

در کشور ما در هر منطقه ای هستند آن منطقه را تبدیل به کویر میکنند

تابناک لطفا از نظر فنی بررسی کن

نمونه اش نیروگاهی در کبوتر آهنگ
وای برما و بیشتر مسئولین ما

من خودم همیشه پیگیر مسائل مربوط به آب هستم و تقریبا تمامی خبرهای مربوط به ان را مطالعه کردم . خیال مردم رو راحت کنم که هیچ خب رامیدوار کننده ای تا به الان ندیدمو همش وعده های پوچی هستند که هیچ سرانجامی ندارن .
به نظر من مسئولین دارن سر خودشون رو اصطلاحا زیر برف می کنند و طوری جلوه میدن که اصلا مشکلی پیش نیومده .
وضعیت منابع ابی بسیار بسیار بده و بنده بعید می دونم واسه کمتر از 5 سال دیگه ابی برای "خوردن " هم پیدا بشه /
من نمیدونم چه اصراری هست که باید در محصولات کشاورزی خودکفا بشیم؟ یعنی چی اصلا ؟
ایران در سال های قبلی رتبه 1 تولید خرما در جهان رو داشت ولی به علت کم ابی این رتبه رو از دست داده .
چرا مسئولین هیچ عبرتی نمیگیرن ؟ چرا باید تا جایی پیش بریم که یک قطره برای خوردن هم نمونه بعد به فکر چاره بشیم ؟ ؟؟
واقعاً معلوم نیست که چه بر سر منابع آب زیرزمینی خواهد آمد؟!! آبی که در سال های طولانی در زیرزمین جمع شده بود در این چند سال اخیر به راحتی دارد خارج می شود و نابود می شود!!!
باید برای مصرف هر خانوار سقفی در نظر گرفته شود و در ساختمان های عمومی هم از تکنولوژِی کاهش مصرف استفاده شود تا قدری از اتلاف آب جلوگیری شود و در کشاورزی هم راه های جلوگیری از هدررفت آب بهره مند شد
با سلام
لطفا بررسي شود كه چرا پالايشگاه گازي فجر جم در استان بوشهر با توجه به آنكه تا دريا بيش از 15 كيلومتر فاصله ندارد ولي از آب هاي زيرزميني حوزه ي جم و ريز استفاده مي كند.همانطور كه مي دانيد صنايع نفت وگاز بشدت آب بر هستند با تشكر
وقتی شورای نگهبان به بهانه های مختلف افراد لایق رو در انتخابات رد صلاحیت می کند، و فقط به جریان های نزدیک به خود اجازه شرکت در انتخابات را میدهد، معلوم است که مجلس ما یک مجلس ضعیف می شود.
پاسخ ها
آنتی دلواپس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
دمت گرم جلال! اینو خیلی خوب اومدی!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
درود بر تو
آخ جوووووووون.
هممون از تشنگی میمیریم.
همینو دوست دارید؟ دوست دارید از تشنگی بمیرید؟
شما آدمهای ... که ماشینهاتون رو با آب شرب میشورید؟ شما آدمهای... که تو حموم، از اول تا آخر دوش آب رو باز میگذارید. شما آدمهای ...که با آب لوله کشی، حیاط و جولی درب منزلتون را میشویید.
حق همتون مرگه. مرگی دردناک
پاسخ ها
مرمر بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
وا !!!!

پ چرا مثل عزرائیل حرف زدی.... ؟؟؟ من ترسیدم....

ماماننننننننننننننن!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
مریم زودنویس.
ایندفعه حرفم برای شوخی نبود. جدی گفتم.
واقعا هم عصبانی بودم. ولی حیف که تابناک نقطه چین کرد.
ما مردم تا سرمون به سنگ نخوره آدم نمیشیم.
(البته بعد از اون هم تنها 10 درصدمون آدم میشیم)
من به چشم خودم میبینم روزی رو که ملت از بی آبی به جون همدیگه میفتن.
مه صفا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
ممد زیر نویس....اصلا شوخی نیس....وضع بسیار خطرناکیس (ت).....و گوشی شنوا نیس...دستی ملاحظه کننده نیس که هیچ شاکر هم نیس...قناعت کار هم نیس....آرزومندم به زودی باز بارون بیآد و زمینها و پشت سدها و رودخونه هامون بشه خیس خیس....
وقتی شهرها را بدون کارشناسی به صورت افقی گسترش داده به جای عمودی و باغها و جنگلها را به نابودی کشاندیم حالا به فکر مسله کمبود اب افتادیم.
واقعاً معلوم نیست که چه بر سر منابع آب زیرزمینی خواهد آمد؟!! آبی که در سال های طولانی در زیرزمین جمع شده بود در این چند سال اخیر به راحتی دارد خارج می شود و نابود می شود!!!
درود بر دكتر كلانتري كه تعارفات و ملاحظات را كنار گذاشته است تا شايد بتواند مشكل حياتي كشور را حل كند
پاسخ ها
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
خود ایشون هم برای تخریب منابع آب کم زحمت نکشیدن. منتهی الان دستشان کوتاس برای همین ماس مالی می کنند مثل بقیه
پر واضح است كه برنامه‌ريزي غلط در زمينه افزايش سطح زير كشت و استفاده بي‌رويه از منابع آب باعث بروز بحران كم‌آبي شده است. درست است كه خطر از هميشه جدي‌تر است و اين موضوع جوك نيست. ولي يكي از مسببين اين مسئله همان مشاور محترم هستند كه در زمان تصدي خود چندين طرح در زمينه افزايش سطح زير كشت اجرا نمودند.
این وضع آبمون و این هم کشاورزیمون عزیزان دستور افزایش جمعیت هم میدن. کی بود می گفت ایران تا 120 میلیون جا داره؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
ایران بیشتر از این حرفها جا داره به شرطیکه مدیریت و مسوولیت پذیری و دلسوزی برای کشور ، نزد مرد و مسوولین وجود داشته باشه که متاسفانه فعلا خیلی کمرنگ شده
با سلام، حتما می دانید اگر از سفره های آب زیرزمینی بیش از حد مجاز برداشت شود ، استحکام زمین کم شده و زمین شکاف بر می دارد. این اتفاق در یکی از شهرهای کشورمان افتاد.
بسیاری از مشکلات ایران به سو مدیریت باز میگردد لذا یک انقلاب مدیریتی بر پایه فقط شایسته سالاری و عملگرایی ضروری است. مثلا در همین موضوع مصرف آب با توجه به اینکه 97 درصد مصرف متعلق به بخش کشاورزی و صنعتی است، بهتر است بجای درخواست مکرر از خانوارها برای صرفه جویی، چرخه مصرف آب کشاورزی و صنعتی بازسازی و بهره ور شود.
احتمالا می دانید زاینده رود در گذشته یک رودخانه فصلی بوده است.
پس از انتقال آب در زمان طاغوت این رودخانه دایمی شده است.
در ارتباط با عکس
اینهمه میگن کم مصرف کنید کم مصرف کنید
یعنی با سفت ستن شیرآب خونه ها وصرفه جویی کردن خونواده ها دیگه مشکل حل میشه؟؟؟شما برید توی فضاسبزهای همین تهرون بشنید از5صبح الی8آبیاری میکنن یه تیکه فضاسبز رو .چرا؟؟؟چون پایتخته باید سرسبز و خوشکل باشه!!!
اما ما تو شهرمون (دزفول)که همه خوزستان و اصفهان وقم از آب رودخونه پرآب دز نوش جون میکنن و اصراف!باید کشاورزیمون با کشت دیم باشه.باید فضاسبز خوزستان توگرمای بالای50هیچ باشه.هرکی باور نداره بره بشینه تو یه تیکه فضاسبزتهران.ماکه خداشاهده 4بار زیرپامونوبا شیلنگ پرفشار شستن .عزیزم این عدالته این صرفه جویه این آبیاری قطره ایه که همش تو تلویزیون از کم مصرف کردن دم میزنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار