بازدید 2389

متولی پروژه‌های سرنشين‌دار، پژوهشگاه هوافضا است

موضوع اصلي مورد بحث در زمينه پروژه اعزام انسان به فضا زمان بندي اين پروژه است و با توجه به اينكه در سندجامع توسعه هوافضاي كشور يكي از اهداف كلان حوزه فضايي انجام ماموريت هاي سرنشين دار و قرار دادن انسان در مدار اعلام شده است، فعاليت در اين زمينه را ادامه خواهيم داد.
کد خبر: ۴۹۴۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵ 25 April 2015
فناوري فضايي جداي از برد تبليغاتي كه دارد، بسيار كاربردي است و مي تواند براي مردم رفاه و امنيت ارمغان بياورد و از طرفي پيشران ساير فناوري ها نيز است و در ايجاد اقتدار و غرور ملي نيز نقش بسزايي داشته باشد.

به گزارش «تابناک»، دكتر فتح اله امي، رييس پژوهشگاه هوافضاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از ادامه برنامه هاي پژوهشگاه هوافضا در زمينه اكتشافات فضايي و برنامه هاي سرنشين دار خبر داد.

وي در همين ارتباط گفت: در نخستين جلسه سياست پژوهي مركز ملي فضايي كه به درخواست اينجانب و دعوت رييس محترم مركز ملي فضايي، دكتر جهانگير جدي در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با موضوع بحث و بررسي پيرامون سياست هاي كشور در حوزه اعزام فضانورد بركزار شد، كارشناسان و نخبگان فضايي كشور اذعان داشتند كه اين موضوع بايستي در پژوهشگاه هوافضاي وزارت علوم ادامه پيدا كند.

رييس پژوهشگاه هوافضاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه گفت: در اين جلسه پيشينه عملكرد پژوهشگاه هوافضا در زمينه اكتشافات فضايي و به خصوص پروژه هاي سرنشين دار طي يك گزارش ارائه و اعلام گرديد كه توانمندي هاي كافي جهت ادامه فعاليت در اين حوزه وجود دارد.

وي افزود: موضوع اصلي مورد بحث در زمينه پروژه اعزام انسان به فضا زمان بندي اين پروژه است و با توجه به اينكه در سندجامع توسعه هوافضاي كشور يكي از اهداف كلان حوزه فضايي انجام ماموريت هاي سرنشين دار و قرار دادن انسان در مدار اعلام شده است، فعاليت در اين زمينه را ادامه خواهيم داد.

امي با اشاره به لزوم حمايت دولت و ايجاد همكاري هاي بين المللي در زمينه انجام ماموريت هاي سرنشين دار فضايي گفت: در سند جامع توسعه هوافضاي كشور نيز به وضوع به انجام اين برنامه با همكاري هاي بين المللي تاكيد شده و با توجه به اتفاقات خوبي كه در زمينه همكاري هاي بين المللي در حال رخ دادن است، اين مهم دور از دسترس نيست.

رييس پژوهشگاه هوافضاي وزارت علوم گفت: پروژه هاي سرنشين دار فضايي پيچيده و هزينه بر هستند ولي با تدابيري كه ما در پژوهشگاه هوافضا داريم و به اميد خدا با همكاري هايي كه در آينده صورت خواهد گرفت در مدت زمان كارشناسي شده و با هزينه هاي معقولي اين ماموريت را در چندين مرحله انجام خواهيم داد.

وي در همين زمينه گفت: اكنون بحث اعزام فضاپيماي سرنشين دار به زير مدار و ارتفاع حدود ١٢٠ كيلومتري مطرح است، نه مدار؛ طبق تعاريف بين المللي مرز هوا و فضا حدود ١٠٠ كيلومتري از سطح زمين قرار گرفته و اگر يك وسيه از اين مرز عبور كند به فضا و زير مدار رفته است.

رييس پژوهشگاه هوافضا گفت: اكنون كارشناسان پژوهشگاه هوافضا در زمينه ارسال كاوشگرهاي فضايي به زير مدار تجربه بسيار خوبي دارند و قطعا از اين ظرفيت در انجام پروژه هاي آتي استفاده خواهد شد.

امي با اشاره به اين كه فناوري فضايي جداي از برد تبليغاتي كه دارد، بسيار كاربردي است، گفت: فناوري فضايي مي تواند براي مردم رفاه و امنيت ارمغان بياورد و از طرفي پيشران ساير فناوري ها نيز است و در ايجاد اقتدار و غرور ملي نيز نقش بسزايي داشته باشد.

وي افزود: اكنون راكت هاي كاوش فضايي نيز كاربردهاي بسيار گسترده اي به جز انجام ماموريت هاي زيستي دارند و مي توان از اين كاربردها بهره برد. رويكرد كلي ما در پژوهشگاه هوافضا كاربردي است و به فناوري فضايي به عنوان ابزاري جهت تبليغات و نمايش سياسي استفاده نخواهيم كرد.

وي افزود: تصميم گيري در زمينه انجام پروژه هاي سرنشين دار و اعزام فضانورد بايد به شكل كاملا منطقي و با توجه به نيازهاي كشور و در مدت زمان معقول انجام شود.

دكتر امي گفت: در هر صورت مباحث مربوط به علوم و اكتشافات فضايي در كشور نيازمند يك متولي است و با توجه به نظر اكثريت كارشناسان و نخبگان فضايي كشور و همينطور كه در نخستين جلسه مركز ملي فضايي تاكيد شد، اين متولي بايد پژوهشگاه هوافضاي وزارت علوم باشد.

وي  گفت: در صدد هستيم تا با ايجاد ارتباطات با نهادهاي فضايي ديگر و دانشگاه هاي كشور كه متاسفانه اين تعامل در گذشته وجود نداشت، بتوانيم همكاري هاي مناسبي در تمامي حوزه هاي هوافضايي داشته باشيم و اميدواريم هم افزا عمل كنيم.

رييس پژوهشگاه هوافضا گفت: مركز ملي فضايي مي تواند نقش بسيار خوبي در ايجاد هم افزايي و ممانعت از موازي كاري ها داشته باشد و همانطور كه در حكم رييس جمهور محترم آمده اين مركز مي بايست به سياست گذاري، برنامه ريزي، تصميم سازي براي دولت و مراجع ذيربط و هماهنگي نهادهاي مرتبط با استفاده از ظرفيت هاي قانوني موجود بپردازد.

وي در همين رابطه افزود: ايده تشكيل چنين مركزي كه نقش يك آژانس فضايي دارد را مدت ها قبل در جلسات خصوصي با مسوولان وقت مطرح كردم و خوشبختانه با تدبير دولت اين مركز اكنون فعاليت خود را آغاز كرده است.

گفتني است نخستین جلسه شورای سیاست پژوهی مرکز ملی فضایی در نخستین روز اردیبهشت ماه ۱۳۹۴، با حضور رییس مرکز ملی فضایی در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد.

در این نشست که صاحب نظران، نخبگان، و مسوولان فضایی کشور به دعوت دکتر جهانگیر جُدَی رییس مرکز ملی فضایی معاونت علمی حضور داشتند، موضوع سیاست های فضایی کشور در زمینه ماموریت های سرنشین دار فضایی، مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

در اين جلسه سوابق پژوهشی و مطالعات انجام شده پیشین، بررسی و گزارش وضعیت کنونی ارائه شد.

در پایان این جلسه، مقرر شد این شورا تا تدوین سیاست های مرتبط با موضوع ماموریت های سرنشین دار، زیست فضا و اکتشافات فضایی نشست های خود را با این موضوع ادامه دهد.

مرکز ملی فضایی با هدف هماهنگی، سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت با استفاده از ظرفیت های قانونی مربوط به مراکز عالی تحقیقاتی و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه در حوزه فضایی کشور، زیرنظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده است
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی