بازدید 18986

دعوت «سازمان ملل» از ایران برای گفت‌وگو با ‌رابطان داعش و النصره!

البته از‌‌ همان آغاز مشخص بود ‌این سخن، سخن ‌بان کی مون ـ که خود ایران را به کنفرانس ژنو ۲ دعوت کرده بود ـ نیست و این یک دستور کار آمریکایی ـ اسرائیلی است، زیرا پیش از آن نیز جن‌ ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو ‌باید لغو شود؛ مگر اینکه تهران علنی اعلام کند ‌از اجرای کامل توافق ژنو در سال ۲۰۱۲ حمایت می‌کند.
کد خبر: ۴۹۴۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۹ 24 April 2015
پس از گذشت یک سال و نیم از زمانی که «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل، دعوت خود از ایران برای شرکت در اجلاس ژنو ۲ در مورد بحران سوریه را پس گرفت، دوباره خبر‌ها حکایت از این دارد که «استفان دی مستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه، ‌تصمیم گرفته ‌که ایران را به کنفرانسی در ژنو برای حل بحران سوریه دعوت کند.

به گزارش «تابناک»، تا کنون دو کنفرانس مهم بین‌المللی برای گفت‌و‌گو درباره بحران سوریه برگزار شده است؛ در ژنو یک که اساسا ایران حضور نداشت و در ژنو ۲ هم با اینکه دبیر کل سازمان ملل از ایران دعوت کرده بود‌ در کنفرانس حضور داشته باشد، اما در دقائق آخر دعوت خود را از ایران پس گرفت و‌ آن کنفرانس هم بدون حضور ایران مانند ژنو یک برگزار شد.

‌در آن زمان، «مارتین نسیرکی»، سخنگوی ‌بان کی مون‌ اعلام کرد، ‌با توجه به اینکه ایران این گزینه را انتخاب کرده که توافق‌های پیشین را نپذیرد،‌ بان کی مون تصمیم گرفته که نشست آتی بدون شرکت ایران باشد. منظور وی از توافق پیشین، مبحث مطروحه در کنفرانس ژنو ۱ بود؛ مباحثی که برخی مدعی بودند اصلی‌ترین ایده آن بازگشت سوریه به روال سیاسی بدون حضور بشار اسد رئیس جمهور این کشور است.

البته از‌‌‌ همان آغاز مشخص بود ‌این سخن، سخن ‌بان کی مون ـ که خود ایران را به کنفرانس ژنو ۲ دعوت کرده بود ـ نیست و این یک دستور کار آمریکایی ـ اسرائیلی است، زیرا پیش از آن نیز جن‌ ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو ‌باید لغو شود؛ مگر اینکه تهران علنی اعلام کند ‌از اجرای کامل توافق ژنو در سال ۲۰۱۲ حمایت می‌کند.

به هر حال ژنو۲ بدون حضور ایران در سال ۲۰۱۴ بدون اینکه دستاورد خاصی داشته باشد، برگزار شد. از آن زمان تا کنون نه تنها رنجی از تن مردم سوریه برداشته نشده که حجم مرگ و خرابی‌ها در این کشور تاریخی به چندین برابر رسیده است.

حالا دوباره سازمان ملل تصمیم گرفته ‌کنفرانسی در ژنو برای گفت‌و‌گو درباره بحران سوریه ترتیب دهد، این بار نیز هم نماینده سازمان ملل در امور سوریه و هم دبیر کل از دعوت از ایران سخن می‌گویند. روز جمعه خبرگزاری فرانسه از ژنو، اعلام کرد استفان دی میستورا، فرستاده این سازمان در امور سوریه از ایران برای شرکت در رایزنی با گروه‌های سوری دعوت کرده است.

نکته جالب‌ اینکه سخنگوی استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد از دو گروهک داعش و جبهه النصره برای شرکت در گفت‌وگوهای ژنو دعوت نشده است، زیرا نام این دو گروه در فهرست گروه‌های تروریستی است. این سخنگو تأکید کرد، افرادی که در ارتباط با داعش و جبهه النصره هستند در گفت‌وگوهای ژنو حضور خواهند داشت.

حال بناست ‌سازمان ملل ایران و افرادی را که در ارتباط با داعش و جبهه النصره هستند ‌سر یک میز بنشاند تا در مورد سوریه با مشارکت سایر کشور‌ها گفت‌و‌گو کنند؛ هرچند این دعوت هنوز ‌رسما به ایران نرسیده است، ‌آنچه مشخص است ایران تغییر موضعی در قبال آینده سوریه نداشته ‌و همچنان بر این باور است که سرنوشت سوریه را مردم باید پای صندوق‌های رأی و با حضور هم گروه‌های سیاسی که ماهیتی تروریستی ندارند، مشخص کنند.

بالاخره از دو حالت خارج نیست؛ با مقامات ایرانی به صراحت موضع محکم ایران را درباره سوریه به دبیر کل سازمان ملل گفته‌اند و با علم به این موضوع و با توجه به نقش منطقه‌ای ایران این دعوت صورت خواهد پذیرفت که این قدم مثبتی است و می‌شود از آن استقبال کرد.

اما حالت دومی هم می‌توان متصور شد که سازمان ملل مانند دوره قبل با علم به موضع ایران از کشورمان برای حضور در این کنفرانس دعوت می‌کند و تا روز برگزاری کنفرانس انواع و اقسام فشارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی را به ایران وارد می‌کنند تا برای شرکت در این کنفرانس مواضع خود را تغییر دهد. در ‌‌نهایت هم اگر ایران موضع خود را تغییر نداد با پس گرفتن دعوت خود از ایران و اعلام اینکه ایران با توافقات جامعه جهانی درباره سوریه همراهی نمی‌کند، موضع کشور را به حالت انفعال دربیاورند.

لذا لازم است دولت و به ویژه دستگاه سیاست خارجی که در مورد حضور یا عدم حضور در کنفرانسی که افرادی مرتبط با داعش هم در آن حضور دارند، موضعی فعالانه پیش گیرند و اجازه ندهند ‌برخی آنان را در موضع انفعال قرار دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی