اولین فرستنده عمومی رادیو در ایران در ساعت نوزده (به روایتی ساعت ۱۰ و به روایتی ساعت ۱۵) روز چهارم اردیبهشت هزار و سیصد و نوزده در تهران با نام «رادیو تهران» گشایش یافت و امروز، آغاز هفتاد و پنجمین سال فعالیت رادیو در ایران است.
به گزارش «تابناک»، رادیو یادآور خاطرات بسیاری برای مردم ایران است. تأثیرگذاری این رسانه گرم در زندگی ایرانیان به حدی است که حتی ظهور رسانههای نوین (تلویزیون، اینترنت و...) تأثیر اندکی بر اهمیت این رسانه داشته است.
رادیو همچنان با قابلیت دریافت در لحظه نظر مخاطبان و هزینه اندک برای تولید برنامههای زنده مزیت رقابتی بسیار مناسبی در مقایسه با سایر رسانهها دارد. رادیو در بزنگاه های مختلفی همراه ملت ایران بوده است.
اطلاع رسانی ماجرای کودتای ۲۸ مرداد، اعلام رسمی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، آزادی خرمشهر، ارتحال امام خمینی (ره) و بسیاری از اتفاقات دیگر را مردم ایران از رادیو شنیدهاند. هنوز هم کم نیستند کسانی که وقتی سند صحبتشان را میپرسی، میگویند رادیو میگفت.
اکنون رادیو در ساعتهایی از روز به لحاظ تعداد مخاطب شانه به شانهٔ تلویزیون میزند. برنامههای بامدادی، رادیو اخبار نیمروزی و برنامههای عمدتا اجتماعی غروب از جمله برنامههای بسیار پرمخاطب رادیو هستند.
پندهای اجتماعی رادیو هم به دلایل مختلف همچنان از برنامههای شنیدنی این رسانه هستند. مدیران جدید رسانه ملی، سیاست چابکسازی را برای این رسانه در پیش گرفتهاند. تعطیلی رادیو کتاب از جمله این اقدامات بود که واکنشهای بسیاری را برانگیحت. در نهایت با ادغام برخی شبکههای جوانتر رادیو در دیگر شبکهها ـ به گفته نسرین آبروانی، معاون صدای جمهوری اسلامی ایران ـ اکنون چهارده شبکه رادیویی برای مخاطبان قابل دریافت است
این رسانه صمیمی و قدیمی اگر میخواهد رقابت تنگاتنگ با دیگر رسانههای همچنان مورد اقبال و استقبال مخاطبان قرار گیرد، قطعا به جز چابک سازی باید سیاستهای جدیدی در پیش بگیرد؛ از آن جمله دقت در انتخاب منابع برای اطلاع رسانی، به کارگیری مجریان متبحر و خوش صدا و استفاده از برنامه سازان خلاق و جسور است.
در کلیپی که خواهید دید، تاریخچه ای از ورود رادیو به ایران و اتفاقات جالبی مثل خرید اقساطی رادیو برای شنوندگان ذکر شده است. گویندگی این کلیپ را فرزانه معصومیان، گوینده اخبار رادیو و محمد خاوری از دوبلورهای جوان کشورمان به عهده داشته اند.