بازدید 3326

چانه‌هایی که بر سر کرایه گرم می‌شود!

داستان گران‌ شدن کرایه تاکسی‌ها داستان تازه‌ای نیست. هر ساله به رسم سنتی دیرینه، در روزهای ابتدایی سال شاهد افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها هستیم.
کد خبر: ۴۹۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰ 19 April 2015
داستان گران‌ شدن کرایه تاکسی‌ها داستان تازه‌ای نیست. هر ساله به رسم سنتی دیرینه، در روزهای ابتدایی سال شاهد افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها هستیم.

به گزارش ایسنا درصد افزایش کرایه‌ها در مسیرهای مختلف غالبا با ابلاغ مصوبه شورای شهر به سازمان تاکسیرانی جنبه رسمی پیدا می‌کند و از طریق چسباندن برگه کرایه‌ها بر شیشه جلوی تاکسی‌ها به مسافران اطلاع‌رسانی می‌شود.

ابلاغ نرخ جدید کرایه‌ها از سویی روزنه امیدی دل در رانندگان ایجاد می‌کند و از سوی دیگر موجی از اعتراض مسافران را به دنبال دارد. رانندگان تاکسی از افزایش ناچیز درآمد خود خوشحالند و مردم از این‌که باید برای رفت وآمد خود هزینه بیشتری بپردازند احساساس نارضایتی می‌کنند. البته در این میان کسانی هم هستند که گران شدن کرایه‌ها را حق طبیعی رانندگان می‌دانند و به این قضیه به شکلی عادی نگاه می‌کنند. مسئله افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها موضوعی بحث برانگیز است و مخالفان و موافقان زیادی دارد. مخالفان و موافقانی که حاضر نیستند از موضع خود پایین بیایند و با هم صلح کنند.

افزایش نرخ کرایه‌ها حق رانندگان تاکسی است

یکی از موافقان افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در کرج به خبرنگار ایسنا گفت: هر ساله با افزایش تورم شاهد افزایش فضایی قیمت بسیاری از اجناس و کالاها هستیم.

رضا کرم‌پور افزود: غالب مردم نسبت به این افزایش قیمت‌ها بی‌تفاوت هستند و یا اعتراض خود را علنی نکرده و با موضوع کنار می‌آیند ولی به محض گران شدن کرایه تاکسی‌ها لب به اعتراض گشوده و نارضایتی خود را حتی از طریق درگیری لفظی با راننده و صحبت‌های چند دقیقه‌ای با مسافر بغل دستی هم که شده نشان می‌دهند.

وی اظهار کرد: چرا کارمندان این حق را برای خود قائلند که دولت هرساله درصدی به حقوقشان اضافه کند ولی وقتی به رانندگان تاکسی می‌رسند انتظار دارند که کرایه‌ها ثابت و بدون تغییر باقی بماند؟

این مسافر خط سه راه - فلکه کرج یادآور شد: رانندگان نیز همانند سایر اقشار جامعه حق و حقوقی دارند که یکی از آنها افزایش عادلانه نرخ کرایه‌هاست و اعمال آن هیچ حقی را از کسی ضایع نمی‌کند.

کرم‌پور ادامه داد: مردم عادت کرده‌اند نارضایتی خود از گرانی و تورم را از طریق اعتراض به نرخ کرایه‌ها نشان بدهند؛ چراکه گویا دیواری کوتاه‌تر از رانندگان تاکسی پیدا نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: اگر مردم برای چند دقیقه هم که شده خود را جای راننده‌ای قرار دهند که برای این‌که بتواند نانی حلال برسفره خانواده‌اش بگذارد روزانه یک مسیر ثابت را ده‌ها بار با تاکسی بالا و پایین می‌رود، کمتر نسبت به افزایش ناچیز کرایه‌ها اعتراض می‌کنند.

قصه کمبود پول خرد رانندگان تمام نمی‌شود

مسافر خط کرج - حصارک که یکی از معترضان به افزایش هرساله کرایه تاکسی‌ها است نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنای منطقه البرز گفت: مگر مردم چقدر درآمد دارند که بتوانند با افزایش 20 تا 30 درصدی کرایه‌های تاکسی کنار بیایند؟

مریم غلامی افزود: افزایش کرایه‌ها برای افرادی که درآمد بالایی دارند و اکثرشان با خودروی شخصی جابه جا می‌شوند مسئله‌ای نیست ولی برای فردی مثل من که کمتر از مبلغ مصوب وزارت کار حقوق می‌گیرد، افزایش 20 درصدی سالانه کرایه تاکسی ناعادلانه به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: ازآنجایی که استفاده از اتوبوس غالبا زمان‌براست اکثر مردم برای رسیدن به مقصد خود بیشتر از تاکسی‌ها استفاده می‌کنند، تاکسی‌هایی که برایشان فرقی نمی‌کند مسافر انتهای خط پیاده شود یا 100 متر جلوتر و همان نرخ مصوب را از فرد می‌گیرند.

غلامی یادآورشد: علاوه براین از آنجایی که رانندگان اغلب با مشکل کمبود پول خرد مواجه هستند کرایه‌ها غالبا به سمت بالا رانده می‌شود و در نهایت مبلغی که مسافران می‌پردازند بیشتر از نرخ مصوب هم تمام می‌شود.

وی اضافه کرد: رانندگان تاکسی حاضر نیستند حتی 50 تومان از کرایه مصوب خود از مسافر کمتر بگیرند ولی 50 تومان، 100 تومان‌هایی که هربار از مسافران اضافه می‌گیرند به چشمشان نمی‌آید.

اعتراض به افزایش قیمت کرایه‌ها عادت شده است

راننده تاکسی چهارراه طالقانی - آزادگان نیز گفت: اعتراض هرساله نسبت به افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها به عادتی بین مردم تبدیل شده و گریزی از آن نیست.

علی رسولی افزود: مردم نارضایی خود نسبت به سایر مسائل را در قالب اعتراض به کرایه تاکسی‌ها نشان می‌دهند تا شاید بتوانند بخشی از بارو فشار روانی که بر آنها تحمیل می‌شود را کم کنند.

وی یادآور شد: برای اکثر مردم بحث در خصوص افزایش کرایه‌های تاکسی‌ها شروعی برای اظهار نظردر مورد دیگر مسائل و اتفاقاتی است که در جامعه می‌افتد و مردم از آنها ناراضی‌اند.

وی تصریح کرد: مسافران چانه‌اشان را با اعتراض به افزایش چند درصدی کرایه‌های تاکسی گرم می‌کنند و اغلب تا آخر مسیر در ارتباط با مسائل ریز و درشتی که در بسیاری از موارد اطلاعات چندانی راجع به آن ندارند صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: در این میان رانندگان تاکسی ناچارند بدخلقی‌ها، رفتارهای ناشایست، درگیری‌های لفظی مسافران را تحمل کنند تا جریان گران شدن کرایه‌ها عادی شود.

10 هزار تومان پول خرد را 12 هزار تومان می‌خریم

وی اظهارکرد: غالب مردم از قیمت بنزین و هزینه‌های استهلاک تاکسی‌ها خبر ندارند و همین باعث می‌شود افزایش 20 درصدی سالانه کرایه‌ها برایشان گران تمام شود.

رسولی در خصوص مشکل کمبود پول خرد نیز گفت: رانندگان ناچارند 10 هزار تومان پول خرد را از دکه‌های روزنامه‌فروشی و دست فروش‌های خیابان 12 هزار تومان خریداری کنند تا بتوانند باقی پول مسافران را پس بدهند.

وی اضافه کرد: غالب مسافران قبل از این‌که سوار تاکسی شوند حتی زحمت نمی‌کشند کیف پول خود را نگاه کنند و ببینند پول خرد دارند یا نه و اکثرا برای مسیری که کرایه آن 600 تومان است 10 و پنج هزار تومانی تحویل راننده می‌دهند.

وی ادامه داد: رانندگان چند بار در روز باید پول خرد تهیه کنند تا بتوانند باقی پول مسافران را تمام و کمال پرداخت کنند.

این راننده تاکسی گفت: قرار بود برای رفع این مشکل خطوط تاکسیرانی الکترونیکی شوند که این طرح تا کنون اجرایی نشده و درحد وعده و وعید باقی مانده است.

نرخ مصوب کرایه‌ها تغییر نمی‌کند

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرستان کرج نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنای منطقه البرز گفت: نرخ جدید کرایه تاکسی‌ها هر ساله از طریق شورای شهر تصویب و پس از تایید فرمانداری ابلاغ می‌شود.

پرویز اسکندری افزود: نرخ کرایه تاکسی‌ها در مسیرهای مشخص ثابت بوده و قابل تغییر نیست و فقط در برخی مسیرهایی که کرایه به پنج تومانی ختم می‌شد قیمت به سمت بالا گرد می‌شود.

با افزایش 30 تا 35 درصدی کرایه‌ها موافقت نشد

وی ادامه داد: امسال در کرج کرایه تاکسی‌های خطی و تاکسی‌های گردشی 20 درصد افزایش یافته است.

این مسئول اضافه کرد: تا قبل از این ابلاغ، اعضاء شورای اسلامی شهر کرج، پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی کرایه‌های تاکسی را در سال جدید ارائه کرده بودند که این موضوع با مخالفت فرمانداری روبه رو شد و اجرایی نشد.

اسکندری اظهار کرد: نرخ جدید کرایه تاکسی‌ها از 17 فروردین ابلاغ و تا پایان سال اعمال خواهد شد.

کرج 13 هزار تاکسی و 120 خط دارد

وی یادآور شد: کرج حدود 13 هزار دستگاه تاکسی در 120 خط دارد که روزانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر را در سفرهای درون شهری جابه جا می‌کنند.

تاکسی‌های کرج هوشمند می‌شوند

وی با تائید مساله کمبود پول خرد و مشکلاتی که در پی دارد، گفت: برای حل این مشکل الکترونیکی‌شدن خطوط تاکسیرانی ضروری به نظر می‌رسد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی کرج تصریح کرد: مقدمات اجرایی شدن این طرح با انجام بخش‌هایی از امور هوشمند‌سازی تاکسی‌ها انجام شده است.

اسکندری ادامه داد: نصب دستگاه کارت‌خوان بسیار هزینه‌بر است و از آنجا که هر دستگاه بین یک تا یک و نیم میلیون تومان هزینه دارد، قشر تاکسی‌دار به سختی می‌تواند هزینه آن را بپردازد و ما نمی‌توانیم آن را به این زودی‌ها انجام دهیم.

وی افزود: درصدد هستیم با رایزنی با بانک‌های عامل شرایطی را فراهم کنیم که کارتخوان‌ها را به صورت اقساطی و یا رایگان در اختیار رانندگان قرار دهیم.

نظارت بر عملکرد تاکسی‌ها با جدیت انجام می‌شود

این مسئول با اشاره به نظارت دقیق سازمان بر عملکرد رانندگان تاکسی گفت: با اجرایی‌شدن مصوبه افزایش کرایه تاکسی‌ها، تیم‌های نظارتی سازمان تاکسیرانی شهرداری کرج با گشت‌زنی محسوس و نامحسوس در سطح شهر با هرگونه تخلف احتمالی رانندگان تاکسی‌ها برخورد می‌کنند و با متخلفان برابر قانون رفتار می‌شود.

وی در پایان گفت: شهروندان نیز باید در این زمینه به عنوان بازوی سازمان عمل کنند و در صورت مشاهده تخلف از سوی رانندگان موضوع را به بازرسی اطلاع داده تا در اسرع وقت رسیدگی شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات
وب گردی