بازدید 13887
اتلاف منابع آب قابل شرب در سایه بی مسئولیتی؛

اگر پایتخت به بحران آب بخورد، یقه این مسئولان را بگیرید!

این سد از رودهای جاجرود و دماوند آبگیری می‌شود که هر دو پذیرای فاضلاب شهرهای مجاور خود هستند و علاوه بر آن، فاضلاب صنعتی و پساب‌های خطرناکی هم به آن‌ها سرازیر می‌شود و اگر این اشکال نبود، بهره‌برداری رسمی از این سد، چند سال زود‌تر آغاز می‌شد، نه سال گذشته در قالب نمایشی برای کمرنگ کردن بحران!
کد خبر: ۴۹۲۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰ 18 April 2015
اینکه می‌گویند حافظه ایرانیان ضعیف است، ظاهرا حقیقت دارد، زیرا می‌بینیم با گذشتن زمستان و فرا رسیدن بارش‌های بهاری، خشکسالی و کم آبی سال گذشته به کل از یادمان رفته و هیچ تأثیری در برنامه‌ریزی‌مان برای امسال نداشته است!

به گزارش «تابناک»، از جمله اخبار نگران کننده‌ای که پاییز گذشته منتشر می‌شد و ساکنان پرشمار پایتخت را نگران می‌کرد، کاهش بسیار شدید منابع آبی شهر و احتمال جیره بندی آب بود، زیرا کاهش بارندگی‌ها در ‌چند سال پیاپی، به شدت منابع آب را تحلیل داده بود و علاوه بر آن، الگوی مصرف نه تنها بهبود نیافته بود، بلکه آمار و ارقام از رشد مصرف این مایع حیاتی خبر می‌دادند.

البته این اشکال نه منحصر به تهران بود و نه مربوط به گذشته، زیرا از یک سو شاهد آن بودیم که بحران آب در برخی شهر‌ها (مانند کرج) به جیره‌بندی آب و در برخی نقاط، (مانند روستاهای خراسان جنوبی) به توزیع آب با تانکر هم رسید و وضعیت به مراتب بحرانی‌تری از تهران پیش آمد و از سوی دیگر، می‌بینیم ‌هنوز رفع نشده و به هیچ تغییراتی که بحران را برای سال جاری از سر کشورمان دور کند، منجر نشده و احتمالا با قوت و شدت بیشتری در تابستان و پاییز پیش رو خود‌نمایی خواهد کرد.

نکته نگران کننده همینجاست؛ اینجا که می‌بینیم گزارش‌های متعددی که درباره پایین رفتن آب پشت سدهای مختلف در سال گذشته و هشدارهای پر شمار درباره تداوم روند کم بارش در امسال و سال‌های بعد، همه و همه به هیچ گرفته شدند تا اتفاقی رقم بخورد که ظاهرا غافلگیر کننده به نظر می‌رسد.

ساعاتی پیش خبر رسید که بارندگی‌های فراوان اخیر و سرازیر شدن آب به سمت سد لتیان، این سد را تا بالا‌ترین ظرفیت خود پر کرده و کار به جایی رسیده که مسئولان مجبور شوند دریچه‌های تخلیه آب سد را بگشایند!

البته مسئولان برای این اقدام خود توجیه دارند، زیرا می‌گویند قصدشان از‌‌ رها کردن آب سد، انباشت آب پشت سد ماملوست که به نوعی در پایین دست سد لتیان قرار دارد. عزت الله خان‌محمدی، فرماندار شمیرانات در این باره می‌گوید: ذخیره آب سد لتیان با بارندگی‌های اخیر در بخش رودبار قصران پر ‌و دریچه‌های سد لتیان به منظور انتقال آب پشت سد به سمت سد ماملو از ۲۵ فروردین ماه باز شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۴ درصد از آب آشامیدنی شهر تهران از طریق سد لتیان و لار تأمین می‌شود، می‌افزاید: بارندگی‌های چند روز اخیر، موجب سرازیر شدن آب به سمت سد لتیان و کامل شدن ظرفیت این سد شده است. هم‌اکنون نیز گروهی از کار‌شناسان به منظور باز کردن دریچه‌های سد در صورت افزایش زودهنگام ظرفیت آن، در محل (تاج سد) مستقر شده‌اند.

این در حالی است که اگر به اخبار منتشره درباره سد تازه افتتاح شده ماملو بپردازیم، درخواهیم یافت ‌به یک دلیل مهم، انتقال آب به پشت این سد به معنای غیر قابل استفاده کردن آب خواهد بود، زیرا این سد از بدو اجرا، با اشکالاتی مواجه بوده که اینقدر ندید گرفته شد که هنوز پا برجاست.

این اشکال چیزی نیست جز اشکالات زیست محیطی سد ماملو که آب گرد‌آوری شده پشت آن را به انواع و اقسام آلاینده‌ها، به ویژه از نوع صنعتی آلوده می‌کند و مانع از آن می‌شود که بتوان ذخیره آب سد ماملو را برای مصارف خانگی به کار گرفت و حتی به‌کارگیری آن در مصارف کشاورزی ـ‌که از ابتدا، ساخت سد ماملو به این دلیل بیان شده ـ هم محل اشکال است.

این سد از رودهای جاجرود و دماوند آبگیری می‌شود که هر دو پذیرای فاضلاب شهرهای مجاور خود هستند و علاوه بر آن، فاضلاب صنعتی و پساب‌های خطرناکی هم به آن‌ها سرازیر می‌شود و اگر این اشکال نبود، بهره‌برداری رسمی از این سد، چند سال زود‌تر آغاز می‌شد نه سال گذشته که مسئولان برای آرامش بخشیدن به جامعه در مقابل بحران خشکسالی، افتتاحش کردند!

اینجاست که می‌توان نتیجه گرفت انتقال آب سد لتیان به پشت سد ماملو، چیزی جز آلودن مقادیر زیادی آب شیرین به انواع آلودگی‌ها نیست و بر این اساس، نه تنها بیان این موضوع افتخاری به شمار نمی‌آید، که جا دارد مسببان آلودن این منابع فراوان آب قابل شرب به آلودگی‌های مختلف را یافت و مجازات کرد.

مسببان این اتفاق هم کسانی هستند که در ‌سالیان متمادی، از زمانی که طرح احداث سد ماملو در دست اقدام قرار گرفت تا به امروز که می‌دانند این سد می‌تواند گره‌گشای بحران آب در تهران و حومه، یعنی پرتراکم‌ترین منطقه جمعیتی کشورمان و یکی از پر جمعیت‌ترین نقاط کره زمین باشد، دست روی دست گذاشتند و معلوم نیست روزی که آب شرب تهران ته بکشد، مقصر را چه کسانی ‌می‌‌دانند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۵۱
میگن نود درصد مصرف اب مربوط به کشاورزی هست خب برند درست کنند دیگه اینکه کاری نداره. محصولاتی که اب زیاد می خواد وارد بشه نمی خواد بکارند. ابیاری قطره ای و ....
اینها که راهکارهای شناخته شده هست
اینقدر به مردم هم گیر ندند البته مردم هم باید درست مصرف کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
اصل مطلب رو بیان کردی :)
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
90 درصد دروغه عزیزم
60 درصده
ضمنا محصولات کشاورزی بیرون قیمتشون دوبرابر داخله
مثلا گندم موقعی که داخل 800 بود عراق از کشاورزای ایران 2000 میخرید
یسوال:تکلیف اون کشاورزایی که بیکار میشن چیه؟بیان تو شهر از بین بی نهایت شغل یکی رو انتخاب کنن
زورت میاد یخورده درست مصرف کنی...
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
جناب امیر، به طور متوسط سهم مصرف آب در خانگی 5 درصد، در صنعتی 4 درصد و مابقی در بخش کشاورزی است. اگه نمیدونی بدون. تازه کشاورزها هم به جای آفتابگردان و هندونه و گوجه فرنگی و ... گندم و جو بکارند.
خودمان با دست خودمان آبها را آلوده میکنیم

محیط زیست هم جریمه میکند

با جریمه محیط سالم میشود

آیا شما هم می پسندید
میگه سر ریز شده لتیان خوب چه کنه؟ آبو ببره خونشون بذاره تو کمد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
نخیر آلودگی سدی که آب به سمتش میره رو رفع بکنه. همچین سخت نیست
یکی به من بگه چرا تمام ساخت و سازها در تهران با آب لوله کشی انجام میشود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هر خانه ای که بالا می رود هزاران لیتر آب شرب تصفیه شده برایش استفاده میشود
در همسایگی ما کارگرها از صبح آب شلنگ را باز می کنند تا شب و با آن ساخت و ساز صورت می گیرد
زشته که تو کشوری به کم آبی ایران آب تصفیه شده پر بها برای ساخت و ساز استفاده شود
مسولان خوابند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تعطیل جان الان دقیقا چکار کنن ،وقتی مخزن پر شده بزارن آب از رو بدنه سد رد بشه
پاسخ ها
از اندیمشک
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
به این میگویند سیاه نمائی صرف . خوب راست میگه ناشناس آب زیادی رو تو کوزه کنن و بذارن تو تاقچه خونه شون . باید باز کنند تا بره که خرابی ببار نیاره .
چند وقته پيش تركيه بودم شبكه هاي تلوزيون اونجا وسط تبليغات برنامه هايي نشون ميداد در جهت حفظ محيط زيست و منافع و خوبي هايي كه تميز نگه داشتنش براي مردم داره
اين يعني اموزش عمومي مردم ، تو ايران فقط تو هفته هواي پاك اين كارو ميكنن اونم كشكي كشكي
فيلمايي كه تو شبكه هاي محلي تركيه پخش ميشد اگه صحنه اي داشت كه يه بازيگر سيگار ميكشيد اون سيگارو سانسور ميكردن و اين يعني اينكه سيگار بده براي هر كسي كه اون فيلم و ميبينه
و امسال اين زياد هست و اين يعني اهميت دولت براي سلامتي مردم و مملكتش
حالا براي نمونه امسال تشريف ببريد شمال مثلا انزلي مثلا ساحل قو نظافت اونجا رو هم بررسي كنيد
البته همش به دولت ربط نداره خود مردم هم رعايت نميكنن
همه تون تعطیل هستین این بابا تابناک شانتاژ کار خواست با این کار اعلام کنه که آقا مملویی ها بهوش باشین ... نه اینکه بگه آب پشت سد رو بکنین تو شیشه تا تابستون انگار حواستون نیست چی به چیه کی به کیه ؟!!!!
کوروش یادش رفت جزو اون سه تا دعایی که منتسب بهش هست بحث آمار رو هم بکنه چرا که اگر در این مملکت آمار و ارقام در دسترس همه باشد دیگه آقایان مسئولین نمی توانند بی تفاوت باشند چرا که بازخواست خواهند شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
چی میگی تو؟
عزیزم. اون قرصها خوردنی بودا !!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
خوب راست می گه این بنده، خدا چرا اینقدر منفی دادن؟ به گمانم اون هایی که منفی دادند جزو رانت خوارهای اطلاعاتی یا مدیران نالایق هستند که می خواهند دستشتان هیچ وقت برای هیچ کس رو نشود!
کنترل جمعیت پایتخت هر شهری باید ظرفیت جمعیتی آن مشخص باشد
در طی 37 سال چقدر به طهران قدیم مهاجرت شد
و تهران جدید را بوجو آورد
روحانی مچکریم
حالا آب این سد رو مردم میخوان بخورن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
نه،گوسفندها میخوان بخورن!!
براي تامين آب بايد زيست بوم كشور را به همراه چندين راهكار استفاده كرد
يكي الزامي كردن استفاده از سامانه ايمهاف تانك براي تصفيه فاضلاب در مبدا با هدف بازچرخاني فاضلاب منازل و غيره
يكي فراوري زباله براي توليد پروتئين و كود در مبدائ با هدف توليد و استفاده از كود ورمي كمپوست براي كاهش بيست درصدي آب مصرفي
يكي استفاده از بازچرخاني آب دستشويي براي سيفون توالت
و آموزش روشهاي مصرف
الي آخر
...
اگر واقعا آب سد ماملو جان شهروندان را تهدید میکند و حتی برای کشاورزی هم مناسب نیست بهتر نیست به داعش بگوییم زحمت تخریب این سد را هم بکشد؟
شهرداری را جاوش را بگیرید بالا شهر پ هست از ابهای زیرزمینی و به هر ساختمانی جواز میدهند عوض اینکه این اب را به ساختمان هدایت کنند سریع کور میکنند نمونش بلوار اسفندیار روبروی بانک... من خودم ده مرتبه به 137 زنگ زدم ولی کو پیگیری
در ازای هر چیلر 200 تنی حدود 27000 لیتر در روز بخار میگردد.
در تهران حدود 600.000 تن چیلر بصورت میانگین در برجها و بیمارستانها و شاپینگ سنترها و وزارتخانه ها و . . . در حال کار هستند که حدود 81 میلون لیتر در روز در ماهای اردیبهشت تا پایان شهریور خواهد بود. فقط در تهران اگر کل کشور را تخمین بزنید سر به بیابان میزنید.
دولت متاسفانه هم گاز را حدر میدهد با چیلرهای جذبی و هم آب (راندمان دستگاه گازی 15% است)در حالیکه اگر از چیلرهای اسکرو و یا همان برقی با مدارهای کندانسور هوایی به جای برج خنک کن استفاده گردد فقط برق بیشتری مصرف میگردد که قابل خرید و جبران است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
آقا محمد،اینجا کسی کار کارشناسی نمیکنه!!!فقط روزمرگی!!!
بی سواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
واقعا از سایت تابناک بعیده که به راحتی هر متن غیر علمی رو چاپ کنه. چیلر هیچ ربطی یه مصرف آب نداره بلکه برج خنک کن چیلر های جذبی آب مصرف می کنند که البته بسیاری از اونها با ایر کولر هم می تونند کار کنند.
نکته اول : اگر از ایر کولر استفاده کنند به شدت مصرف برق بالا میره که خدا رو شکر در زمینه برق هم وضعیتمون مثل آب هست.
نکته دوم : راندمان 15 % رو از کجا کشف نمودید؟ برای دستگاههای تبرید راندمان به صورت COP تعریف میشه و بالای 1 هست .
نکته سوم : شما از شرکت های فروشنده چیلر های تراکمی ( کمپرسوری ، اسکرو و غیره ) نیستید احیانا؟
در صورت تائید نکته سوم کاش حتی اگر آب هم نداشتیم، صداقت داشتیم!!!
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
بهت مثبت دادم ولي مهندس جان هدر را با ه مي نويسند
سد رو لایروبی می کردن الآن کاسه چه کنم چه کنم دست نمی گرفتن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
آفرینو در زمان خشکسالی باید سد را لایروبی می کردندند الانم به این راحتی ها پر نمی شد . در ضمن خود سد لتیان هم از نظر بهداشتی در وضعیت مطلوبی نیست...
لایروبی سد در زمانی که سد خالی است بهترین فرصت برای افزایش حجم ذخیره آب می باشد که متاسفانه از دست رفت.
مگه لتیان فاضلاب واردش نمیشه?!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
فاضلاب پادگان لشگرک +رستورانهای جاده اوشان و فشم + ده نصرت آباد و تاسیسات اطراف.
بنده ساکن شهر ورامینم سد ماملو قرار بود اب کشاورزی دشت ورامینو تامین کنه ولی متاسفانه بیش 3سال ه که ما از اب رودخانه جاجرود ک برای مصارف کشاورزی استفاده میشد محرومیم.و مناطق زیر کشت به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده و هیچکس هم جوابگو نیست.چیزی از اب این سد نصیب مردم ورامین نمیشه
دوست کارشناس وفاضل! سر ریز سد لتیان به هنگام پر شدن را شما دستور بده غیر از سد ماملو به کدام سمت و سو انحراف دهند.تا شما ایراد نگیری؟
در صورت لايروبى سدها ، ظرفيت نگاهدارى اب كه بحمداله و به لطف الهى و بارشهاى اخير زياد شده ، ممكن مى گردد.
...تو کجای دنیا اخه اب به این تمییزی و هدر میدن بعد میگن ما بحران آب داریم!
از بچگی هی این تلویزیون میگفت تا چند سال دیگر از تشنگی میمیرید الان 27 سال میگذرد هیچ خبری نشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
یعنی شما منتظری از تشنگی بمیری ؟؟؟؟
یکی وزیر نیرو را از خواب بیدار کند
تا زمانی که منافع شخصی تو کار باشه همینه ،
چرا جلوی ساخت و سازو نمی گیرین؟
چرا بعد از 30 سال هنوز آب شرب و مصرفی جدا نشده؟
چرا سازمان حفاظت محیط زیست روی کارخانه چهت احداث و فعالیت تصفیه خانه پسماند صنعتی نظارت نمیکنه؟.
.
.
بخاط فامیل بازی ، پورسانت و................
70 میلیون دارن قربانی میشن
اولا بايد با اونهايي كه با عدم درايتشون منابع كشورو هدر ميدن و سدهايي ميسازن كه كارايي ندارن بشدت برخورد بشه. دوما براي هر وادحد در آپارتمانها كنتور جدا براي آب نصب بشه ( مثل بعضي آپارتمانها كه كنتور گاز جدا دارند) تا بين افراديكه آبو هدر ميدن و اونهايي كه درست مصرف ميكنن فرق باشه.
طبق آمار رسمی وزارت نیرو حدود 90٪ مصرف آب در بخش کشاورزی هست، 7.5٪ در بخش خانگس و 2.5٪ هم صنعت!
پس اگه مشکلی در آب و کمبود اون هست مطمئن باشید در بخش کشاورزی هست و باید از اونجا مشکل رو ریشه یابی کرد و جلوی کشت محصولات با مصرف اب بالا رو گرفت.
کافیه اوی این بخش کشاورزی یک اصلاح 25٪ صورت بگیره، در اون صورت نه تنها تو بحث آب شرب دیگه مشکلی وجود نخواهد داشت بلکه بخش اعظمی از تالالب ها و دریاچه های کشاورزی هم احسا خواهند شد.
این قافله تا به حشر لنگ است
همه سد ها به دليل عدنم انجام لايروبي كه ناشي از ضعف مديريت است عملا ظرفيت اصلي خودشون رو از دست داده اند.
اين خشك سالي ها فرصت مناسبي براي انجام لايروبي با هزينه كم بود. زيرا سطح آي پايين بود و به راحتي مي شد لايروبي را انجام داد. حتي كارخانه هاي ماسه مي توانستند در اين امر موثر واقع شوند.
یک بهانه برای گران کردن اب !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
درسته که ما همیشه با افزایش قیمت مخالفیم .اما خدا وکیلی هزینه ی تامین و انتقال یک لیتر آب شرب از پشت سد تا خانه ی ما ده ها برابر چیزی است که پرداخت می کنیم .
خوب خدا را شکر در سال آینده از آب گوشت آبش را داریم بخوریم گوشتش کی لبریز بشه سمت مردم که ارزون بشه ؟...احتمالا من اون موقع تو برزخ منتظر قیامتم!!!
با سلام
کار تحقیقاتی روی لوله کشی اب تهران انجام دادم بیش از 40 درصد آب تهران در شبکه قدیمی و فرسوده تهران در حال هدر رفتن است که اگر اصلاح شود خیلی از هدر رفت آب جلوگیری می کند
وزارت نیرو بزرگترین تصمیمگیر در این مورد است و عدم جیره بندی به موقع خصوصن در سال گذشته و عدم برنامه ریزی صحیح در 30 سال گذشته در خصوص منابع آب بزرگترین دلیل سختیهایی است که در آینده باید متحمل شویم.
ماملو هنوز داراي تصفيه خانه نيست.
ما كمبود آب در تهران داريم ولي داغ شدن بحث بحران آب به زمزمه هاي عوض شدن مديرعامل آبفا مربوط بود كه منجر به اين شد كه ايشان اعلام كند بحران داريم و تا 30 روز ديگر بيشتر آب نداريم كه منجر به افتتاح نمايشي سد ماملو شد در صورتيكه اين سد تصفيه خانه ندارد.
خلاصه براي ما آب نشد ولي براي ايشان نان شد و در پستش ابقاء شد.
تجربه 20 سال تجربه بنده در امر مسائل کیفی آب کشور حکایت از آن دارد که دلیل اصلی و ریشه ای آلودگی منابع آب کشور ضعف مفرط تخصصی و کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست و و واحدهای تابعه استانی آن و در اغلب موارد زیر میزی کارشناسان آن دستگاه از صنایع می باشد
چرا مسئولین در مقابل این کوتاهیها و قصور جوابگو نیستند؟ اگر در دیار کفر چنین چیزی دیده می شد فورا" مسئول مربوطه را اخراج می کردند ...
حداقل براى ساختمان سازى و مصارفى مثل چيلر اجازه برداشت اب از چاه در جاهايى كه امكان داره بدهند دوم در شهرهاى بندرى اب كولرها را درمنازل به يك منبع هدايت كنند و سرريز انرا به فاضلاب وصل كنند هركولر درروز حدود ٢٠ليتر اب شيرين توليدميكند كه در يك منزل ٣٠ واحدى روزى ٣٠٠ ليتر براى ابيارى و نظافت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی