بازدید 13930

دولت با گران کردن نان اهداف سیاسی خود را دنبال می‌کند

دولت اگر بخواهد یارانه ثروتمندان را قطع نکند، طبیعی است ‌در ماه‌های آینده با کسری بودجه مواجه خواهد شد. از طرف دیگر، اگر یارانه نقدی این افراد قطع شود، امکان این وجود دارد که میزان قابل توجهی از آرای اتنخاباتی خود را از دست بدهد.
کد خبر: ۴۹۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲ 17 April 2015
دلایل مجلس برای الزام وزرا برای حضور در مجلسقرار بود با اجرای قانون هدفمندی، نفت بر سر سفره‌های مردم بیاید. دولت احمدی‌نژاد وقتی قصد داشت این قانون را اجرا کند، به مردم وعده داد که روزهای خوشی در انتظار آن‌هاست‌ و می‌خواهد عدالت و مساوات را میان مردم به اجرا بگذارد. امروز بیش از چهار سال از اجرای این قانون می‌گذرد، ولی نه اثری از مساوات است و نه اثری از رنگین شدن سفره‌ها.

به گزاش «تابناک»، در روزهای گذشته اتفاقی که افتاد نه تنها این سفره‌ها را رنگین نکرد، بلکه تنها قوت غالب آن‌ها را نیز در سفره‌ها کمرنگ‌تر کرد، دولت به بهانه واقعی کردن قیمت نان قصد دارد تا یارانه این بخش را حذف کند؛ هرچند ‌این موضوع هنوز ‌‌رسما از سوی دولت اعلام نشده است، به نانوایی‌ها این اجازه داده شده ‌که با قیمت آزاد نان را در اختیار مردم قرار دهند.

بنا بر این گزارش، بسیاری از سیاسیون و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، افزایش قیمت نان را بی‌ارتباط با اهداف سیاسی دولت نمی‌دانند. برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند ‌که دولت به دلیل برخی ملاحظات سیاسی، قصد حذف یارنه قشرهای مرفه را ندارد و برای جبران کسری بودجه، مجبور به افزایش نرخ نان شده است.

محمد اسماعیل سعیدی در‌باره ارتباط بین افزایش قیمت نان و عدم حذف یارانه نقدی ثروتمندان در گفت‌و‌گوی خود با تابناک اظهار داشت: متأسنانه بی‌توجهی زیادی در این زمینه از سوی دولت صورت گرفته است. یارانه افراد ثروتمند مطابق قانون باید حذف شود و از سوی دیگر، باید قشرهای آسیب پذیر جامعه با افزایش قیمت نان، فشار مضاعفی را ‌تحمل کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در ارتباط مستقیم که با مردم منطقه دارد، متوجه افرادی شده ‌که به نان شب محتاج هستند، گفت: افزایش قیمت نان، باعث تحت فشار قرار گرفتن بیشتر مردم می‌شود و از سوی دیگر، کسانی هم که دستشان به دهنشان می‌رسد با آسودگی خیال مشغول زندگی پرچرب و نرم خود هستند. مسئولان نباید با این بهانه که قیمت نان باید واقعی شود، مردم نیازمند را فراموش کنند و با بی‌عدالتی این‌ها را از دریافت یارانه نان محروم کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت در حذف نکردن یارانه نان اهداف انتخاباتی را دنبال می‌کند، عنوان داشت: اگر دولت بخواهد یارانه ثروتمندان را قطع نکند، طبیعی است ‌در ماه‌های آینده با کسری بودجه مواجه خواهد شد. از طرف دیگر، اگر یارانه نقدی این افراد قطع شود، امکان ‌دارد که میزان قابل توجهی از آرای اتنخاباتی خود را از دست بدهد. به همین دلیل در اوضاع کنونی ‌‌شاید با قطع یارانه نان، بتواند بخشی از این کسری را جبران کند؛ بنابراین دولت با بهانه واقعی کردن قیمت نان در فکر جبران کسری‌های خود است.

وی افزود: نباید سرنوشت یک ملت و ‌یک کشور تحت تأثیر اهداف و بازی‌های سیاسی جناح‌ها قرار گیرد. اکنون مردم به دلیل برخی آرمان‌های نظام و حفظ یکپارچگی کشور، بسیاری از مشکلات را تحمل می‌کنند، دولتمردان ما هم نباید با سوءاستفاده از این حسن نیت، اهداف سیاسی خود را اجرا کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه باید در هر کاری به قانون رجوع شود گفت: هر قانونی که مصوب شده، باید اجرا شود. هیچ کس فرا‌تر از قانون نیست و به خاطر برخی اهداف سیاسی بخشی از قانون را که به ضررش است، اجرا کند و بخش دیگر آن را مسکوت بگذارد. قانون در‌باره حذف یارانه ثروتمندان صراحت دارد و باید اجرا شود.

وی در پایان با اشاره به موضوع حذف پنج میلیون و سیصد هزار نفر ثروتمند یارانه بگیر از لیست یارانه‌های نقدی ابراز داشت: مجلس‌ ۳۰۰۰ میلیارد تومان ‌از بودجه یارانه‌های امسال را کسر کرده‌ و اگر دولت به قانون تمکین نکند، مجلس از ابزارهای خود استفاده خواهد کرد.

همچنین نادر قاضی‌پور، دیگر نماینده مجلس بود که در گفت‌و‌گو با تابناک با اشاره به این موضوع اظهار داشت: قرار بود با اجرای قانون یارانه‌ها، نفت بر سر سفره‌های مردم بیایید؛ اما امروز کاری کرده‌اند که مردم حتی نان خالی هم برای خوردن ندارند، در کجای قانون نوشته شده ‌که قوت غالب مردم را از آن‌ها بگیرند، این عین بی‌عدالتی است.

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه قوت لایموت درصد قابل توجهی از شهروندان ما به خصوص در استان‌های محروم نان است، گفت: برخی ‌مردم مستضعف ما در وعده‌های غذایی خود از نان امرار معاش می‌کردند که گویا با افزایش قیمت ما می‌خواهیم نان را از آن‌ها بگیریم.

وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه یارانه به ثروتمندان داده نشود، خاطرنشان کرد: دولت محترم به جای آنکه فشار را به تمامی مردم بیاورد، یارانه افراد پردرآمد را قطع و به بخش نان اختصاص دهد.

شهریاری همچنین تصریح کرد: یکی از بخش‌هایی که تعلق گرفتن یارانه به آن اصولی، مهم و ضروری بود بخش نان محسوب می‌شد که متأسفانه با بی‌تدبیری دولت تدبیر و امید این یارانه از مردم گرفته شد
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار