بازدید 13210
نظر ۱۲ نماینده مجلس درباره تعلیق سفر حج عمره

حمایت همه جانبه نمایندگان از تعلیق سفر حج توسط وزارت ارشاد

حج تمتع از فرایض دینی است و فعلا انجام می‌شود؛ اما حج عمره را تا رسیدن به نتیجه تعلیق می‌کنیم تا این‌ها ‌رسما عذرخواهی کنند؛ البته خوشبختانه مردم هم استقبال خوبی از این کار کرده‌اند و امیدوارم این اقدام در آینده به یک فرهنگ تبدیل شود.ما قبلا چیزی به نام سفر عمره نداشتیم و ‌چند سالی است ‌این سفر رایج شده‌، حال آنکه پیش از این، تنها سفر حج در حج تمتع خلاصه می‌شد
کد خبر: ۴۹۱۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲ 13 April 2015
نظر ۱۲ نماینده مجلس درباره تعلیق سفر حج عمرهپس از اقدام شنیع مأموران فرودگاه جده، موجی از تنفر و انزجار در میان مردم ایران از این اقدام سعودی‌ها شکل گرفته و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از ‌پیشتازان اعتراض به این اقدام سعودی‌ها بودند و حتی برای تعلیق و توقف سفر به حج، طرح دوفوریتی با بیش از ۱۰۰ امضا ‌را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کرده‌اند.

به گزارش «تابناک»، دوازده ‌تن از نمایندگان مجلس در اظهارنظرهایی جداگانه، ‌به بی‌حرمتی پلیس عربستان سعودی به زائران ایرانی در فرودگاه جده،‌ واکنش نشان دادند که البته این اظهارنظر‌ها‌ امروز با تعلیق رسمی حج عمره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه شده است.

علیرضا منادی سفیدان، یکی از نمایندگانی ‌که با تعلیق سفر حج تا مشخص شدن موضوع مخالف است، در گفت‌و‌گوی خود با تابناک با اشاره به تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اشلامی گفته است: ما قبلا چیزی به نام سفر عمره نداشتیم و ‌چند سالی است ‌این سفر رایج شده‌، حال آنکه پیش از این، تنها سفر حج در حج تمتع خلاصه می‌شد؛ البته گهگاه‌ عده‌ای به این سفر می‌رفتند.

این نماینده با بیان اینکه رواج حج عمره توسط ایران شکل گرفته است گفت: ایران حج عمره را به این شکل کاروانی سازماندهی کرد و دیگر کشور‌ها نظیر اندونزی و ترکیه از ما یاد گرفتند. حال این بحث با توجه به اینکه یک سفر مستحبی است و با توجه به هتک حرمتی هم که به هویت ایرانی اسلامی ما شده، ‌به نظر می‌رسد ‌نباید آب به آسیاب آن‌ها بریزیم و فعلا به این سفر ‌نرویم.

عضو هیأت رئیسه مجلس، با اشاره به اینکه رونق بازارهای عربستان ‌وابسته پول ایرانی است، گفت: به تازگی ما در عمره بودیم و خود این اعراب اعتراف می‌کردند، اگر ایرانی‌ها به این سفر نیایند، ما بی‌چاره خواهیم شد‌ و اقتصاد این بازار‌ها از بین خواهد رفت؛ بنابراین این کار ما تلنگری برای حاکمان و مردمان آنجا خواهد بود که بدانند و واقعیت‌های موجود را متوجه شوند تا دیگر به هیچ کشوری بی‌حرمتی نکنند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: سعودی‌ها که ادعای‌ ام‌‌القرایی دارند، بدانند‌ با این کار شنیعی که انجام داده‌اند، نه تنها بویی از اسلام نبرده‌اند، بلکه از انسانیت هم بی‌نصیب‌اند، زیرا هیچ انسانی چنین کار کثیفی‌ با میهمان خود نمی‌کند.

وی در پایان‌‌ با بیان اینکه این اقدام ایران، پیام‌های دیپلماتیکی نیز برای سعودی‌ها دارد، گفت: حج تمتع از فرایض دینی است و فعلا انجام می‌شود؛ اما حج عمره را تا رسیدن به نتیجه تعلیق می‌کنیم تا این‌ها ‌رسما عذرخواهی کنند؛ البته خوشبختانه مردم هم استقبال خوبی از این کار کرده‌اند و امیدوارم این اقدام در آینده به یک فرهنگ تبدیل شود.

مهدی دواتگری، یکی دیگر از نمایندگانی بود که در این باره گفته است: نباید در برابر اتفاقات روی داده‌ احساسی برخورد کرد. من اعتقاد دارم‌ نباید این سفر ‌کامل قطع شود، چون ممکن است برای برقراری دوباره آن به مشکل بربخوریم‌.

وی با بیان اینکه باید تا مجازات عوامل این کار تأمل کنیم، گفت: با توجه به اوضاع پیش آمده، بهترین راهکار این است که اعزام سفر عمره برای مدتی تعلیق شود و تا زمانی که دولت عربستان ‌رسما از دولت و ملت ایران عذرخواهی نکرده و‌ مأموران خاطی را مجازات نکرده باشد، دولت ایران اعزام زائران به عمره را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

وی با بیان اینکه باید از آبرو و شرف ملت ایران صیانت شود، گفت: علاوه بر این موارد، این حجم از زائران ـ که حدود ۸۲۰ هزار نفر در سال می‌شو‌د ـ به هیچ عنوان ‌توجیه‌شدنی نیست. حتی کشور اندونزی که سه برابر ایران جمعیت دارد، این میزان اعزام ‌ندارد. به نظر من، این حجم زائر توجیهی ندارد.

همچنین عوض حیدر‌پور، دیگر نماینده‌ای ‌بود که با اعزام زائر در اوضاع کنونی ‌به حج مخالف است، ‌وی در گفت‌و‌گو با تابناک خاطرنشان کرد: تا هنگامی که دولت عربستان از اقدام شنیع کارمندان خود در فرودگاه جده از ملت و دولت ایران عذر‌خواهی نکند، نباید کسی به حج عمره فرستاده شود.

وی تأکید داشت: این یک سفر مستحبی است و لزومی به انجام آن برای کسی نیست. عزت و شرف ملی ما بالا‌تر از هر چیز دیگری است و مردم ایران برای دفاع از آن از جان و مال خویش می‌گذرند.

گفتنی است، نماینده‌های دیگر‌ از جمله اسماعیل کوثری، عبدالرضا عزیزی، علیرضا محجوب، عبدالرضا مصری، حسن کامران، امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی، ایرج ندیمی، حسین نقوی حسینی‌ و بسیاری دیگر از نمایندگان مواضع مشترکی داشتند و همگی بر تعلیق سفر حج تا زمان عذرخواهی دولت عربستان و مجازات عاملین جنایت فرودگاه جده تأکید داشتند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی