بازدید 14068
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

تفاهم ایران و ۱+۵ بر سر «همه جنبه‌های کلیدی» موضوع هسته‌ای

آخرین دیدگاه‌های وزرای خارجه ایران و روسیه درباره نتیجه مذاکرات، اشاره سرگئی لاوروف به توافق طرفین بر سر همه جنبه‌های کلیدی، معنای ادامه مذاکرات پس از سپری شدن ضرب الاجل روز گذشته، ارتباط ویدئویی کری و اوباما در جریان مذاکرات و کاهش قیمت‌های جهانی نفت در نتیجه نزدیک بودن توافق، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۸۶۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵ 01 April 2015
تفاهم ایران و 1+5 بر سر «همه جنبه‌های کلیدی» موضوع هسته‌ایآخرین دیدگاه‌های وزرای خارجه ایران و روسیه درباره نتیجه مذاکرات، اشاره سرگئی لاوروف به توافق طرفین بر سر همه جنبه‌های کلیدی، معنای ادامه مذاکرات پس از سپری شدن ضرب الاجل روز گذشته، ارتباط ویدئویی کری و اوباما در جریان مذاکرات و کاهش قیمت‌های جهانی نفت در نتیجه نزدیک بودن توافق، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

تفاهم ایران و 1+5 بر سر «همه جنبه‌های کلیدی» موضوع هسته‌ای

به گزارش «تابناک»، اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران، امروز نیز مهم‌ترین بخش مطالب مطبوعات و رسانه‌های بین المللی را به خود اختصاص داد. در این زمینه و در میان آخرین مطالب، روزنامه «تایمز اقتصادی» هند از اعلام پیشرفت مذاکرات از سوی وزرای خارجه ایران و روسیه خبر داده و می‌نویسد: محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف اعلام کرده‌اند که مذاکرات به پیشرفت مهمی دست یافته، اما طرف آمریکایی می‌گوید، هنور درباره همه موضوعات توافق نشده است. در این مطلب به نقل از ظریف آمده که وی امیدوار است چهارچوب توافق هسته‌ای طی امروز (چهارشنبه) تکمیل شود.

تفاهم ایران و 1+5 بر سر «همه جنبه‌های کلیدی» موضوع هسته‌ای

در همین زمینه، سایت شبکه خبری «راشا تودی» اظهارات لاوروف را بازتاب داده که از دستیابی طرفین به توافق مقدماتی درباره همه موضوعات کلیدی سخن گفته است. وی نیز همچون ظریف اشاره کرده که کار تدوین پیش نویس توافق آغاز شده است.

وزیر خارجه روسیه ضمن بیان این موضوع گفته، انتظار می‌رود کار تدوین این متن طی چند ساعت آینده یا امشب به پایان برسد. با این حال، توافق بر سر جزئیات فنی توافق نهایی ممکن است تا ماه ژوئن به طول بینجامد. لاوروف همچنین گفته، این توافق مقدماتی مشتمل بر ساز و کارهایی برای تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران و در مقابل، برداشته شدن تحریم‌هاست.

تفاهم ایران و 1+5 بر سر «همه جنبه‌های کلیدی» موضوع هسته‌ای

اما در میان مطالبی که پیشتر و طی ساعات پس از نیمه شب گذشته منتشر شده، تمرکز اصلی بر ادامه مذاکرات پس از ضرب الاجل تعیین شده ۳۱ مارس (دیروز) بود. «بوستون گلوب» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می‌نویسد، مذاکرات هسته‌ای ایران در حالی ضرب الاجل روز سه شنبه را پشت سر گذاشته که دیپلمات‌ها برای دستیابی به اتفاق نظر درباره موضوعات دشوار تحریم‌ها، تحقیق و توسعه هسته‌ای و آینده محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای مشغول مذاکره بوده‌اند. این روزنامه اشاره می‌کند تصمیم برای ادامه گفت‌و‌گو‌ها، بیانگر این است که به باور مذاکره کنندگان، دستیابی به نوعی توافق میان طرفین امکان پذیر بوده است. 

تفاهم ایران و 1+5 بر سر «همه جنبه‌های کلیدی» موضوع هسته‌ای

در همین حال، خبرگزاری کویت از قرار گرفتن رئیس جمهور آمریکا و مقامات ارشد دولت وی در جریان آخرین روندهای مذاکرات خبر داده است. این خبرگزاری می‌نویسد، کاخ سفید اواخر وقت سه شنبه با انتشار بیانیه کوتاهی اعلام کرده که باراک اوباما و تیم امنیت ملی وی با برقراری ارتباط از طریق ویدئوکنفرانس با جان کری، در جریان پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران قرار گرفته است.

اوباما در این تماس ضمن گفت‌و‌گو با کری و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا، از تلاش‌های مستمر آن‌ها در جریان مذاکرات تقدیر کرده است. خبرگزاری کویت اشاره می‌کند از دید آمریکا، پیشرفت مذاکرات برای ادامه آن در چهارشنبه کافی بوده است.

تفاهم ایران و 1+5 بر سر «همه جنبه‌های کلیدی» موضوع هسته‌ای

در ‌‌نهایت، خبرگزاری «اسپوتنیک» به بررسی تأثیر مذاکرات هسته‌ای ایران بر قیمت‌های جهانی نفت پرداخته و می‌نویسد به واسطه بخت بالای دستیابی ایران و گروه ۱+ ۵ به توافق هسته‌ای و در پی آن، افزایش صادرات نفت ایران، قیمت‌های جهانی نفت طی روز گذشته با کاهش مواجه شده است؛ بنابراین، قیمت نفت خام برنت با ۰.۱۴ درصد کاهش به حدود ۵۶ دلار در هر بشکه رسیده است. این خبرگزاری اشاره می‌کند که به طور کلی نیز از نیمه سال گذشته میلادی به واسطه افزایش تولید جهانی، قیمت نفت رو به کاهش بوده که اکنون موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران نیز بر آن تأثیر گذاشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار
وب گردی