بازدید 13884

نقش وزير خارجه آلمان در فينال مذاکرات

وزير امور خارجه آلمان طي روزهاي اخير در صدد است نقش فعال و پررنگي در مذاکرات هسته اي ايران و اعضاي 1+5 ايفا کند.
کد خبر: ۴۸۶۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷ 30 March 2015
 وزير امور خارجه آلمان طي روزهاي اخير در صدد است نقش فعال و پررنگي در مذاکرات هسته اي ايران و اعضاي 1+5 ايفا کند.

سايت اميد هسته اي نوشت: آنچه مسلم است اين است که آلمان از ابتداي مذاکرات هسته اي با ايران با رويکرد ايجابي تري نسبت به دو کشور اروپايي ديگر يعني انگليس و فرانسه حاضر شده است. اظهارات اخير وزير امور خارجه آلمان در خصوص مذاکرات هسته اي با ايران در نوع خود قابل تامل است. والتر اشتاين ماير در اين خصوص مي گويد: در حال برداشتن آخرين قدم ها هستيم که البته قدم هاي سخت و دشواري است. به بازي فينال رسيده ايم. سال ها مذاکره سخت و طولاني داشتيم. بانگاه به 12 ماه گذشته ديديم که ايران بسيار مصمم و مصر بود که مذاکرات هسته اي را به پيش ببرد.

وزير امور خارجه آلمان از بازي فينال و مرحله سخت مذاکرات هسته اي سخن به ميان آورده است، ادعا و اظهار نظري که کاملا صحيح به نظر مي رسد. هم اکنون مذاکرات هسته اي ايران و اعضاي 1+5 وارد مرحله اي شده است که طرف مقابل و به طور خاص دو کشور آمريکا و فرانسه بايد تصميم واقعي خود را در راستاي رسيدن توافق نهايي اتخاذ کرده و در اين مسير از اراده کافي و لازم برخوردار باشند.

بدون شک اگر چنين اراده اي وجود داشت، توافق هسته اي ميان ايران و اعضاي 1+5 بسيار زودتر از موعد فعلي صورت مي گرفت. اما با همه اين تفاسير ،نبايد فراموش کرد که آلمان در برهه فعلي دقيقا به مانند ديگر اعضاي 1+5 وظايف و مسئوليتهاي خاص خود را بر عهده دارد.

چندي پيش دکتر روحاني رئيس جمهور کشورمان صراحتا اعلام کرد که جمهوري اسلامي ايران گام هاي لازم را براي رسيدن به توافق هسته اي برداشته است و هم اکنون نوبت طرف مقابل است. بدون شک، اشتاين ماير و ديگر مقامات آلماني نيز چنين پيامي را شنيده و محتواي آن را درک کرده اند. برلين،در راستاي نقش آفريني فعال خود در مذاکرات هسته اي لازم است ضمن پذيرش واقعيات مربوط به صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي کشورمان، در مقابل زياده خواهي هاي صورت گرفته از سوي کشورهايي مانند فرانسه و ايالات متحده آمريکا نيز ايستادگي نمايد.

اين ايستادگي، در ادوار قبلي مذاکرات هسته اي به صورتي کامل از سوي طرف آلماني صورت نگرفت. به عبارت بهتر، برلين در عمل تلاش شاياني براي تعديل مواضع افراطي و تند طرفهاي ديگر نکرد. در جريان مذاکرات آذرماه وين، اشتاين ماير در مذاکرات هسته اي با ايران حضوري فعال داشت اما در نهايت شاهد بوديم که متعاقب زياده خواهي هاي واشنگتن و پاريس و تاثيرپذيري اين دو از لابي هاي عربي و صهيونيستي، مذاکرات به نقطه پاياني نرسد.

در جريان آن مذاکرات نيز اشتاين ماير اعلام کرده بود که طرفين در مرحله حساس و پاياني مذاکرات قرار دارند و بايد در راستاي رسيدن به توافق نهايي تصميم هاي لازم و واقعي اتخاذ شود. اما سوال اصلي اينجاست که در آن زمان اشتاين ماير چه اقدام عملي در راستاي اتخاذ تصميم واقعي از سوي اعضاي 1+5 صورت داد ؟ بدون شک شخص اشتاين ماير و ديگر مقامات آلماني نيز معترف هستند که برلين در آن برهه اقدام موثري در راستاي مقابله با زياده خواهي هاي غير متعارف پاريس و واشنگتن صورت ندادند.

در حال حاضر نيز برلين در راستاي رسيدن به توافق نهايي با ايران بايد اقداماتي عملي و عيني صورت دهد، اگرنه بر همگان مسجل است که طرفين به مرحله فينال رسيده و رسيدن به توافق هسته اي معلول وجود اراده سياسي در ميان طرفين است.

اين اراده سياسي از ابتدا در طرف ايراني وجود داشته است، زيرا جمهوري اسلامي ايران نسبت به صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي خود به طور کامل اطمينان دارد اما در مقابل، شاهد سنگ اندازي هاي مختلف طرف مقابل در مسير مذاکرات هسته اي و ارائه تعاريف غيرسازمان يافته و غيرحقوقي از مقولاتي مانند 'اعتمادسازي' و ... بوده ايم.

از اين رو، اشتاين ماير و ديگر اعضاي 1+5 جهت پشت سر گذاشتن اين مرحله حساس، لازم است تصميماتي واقعي و صحيح را اتخاذ کنند. در اين معادله پيچيده، برلين بايد متوجه وظيفه خود و ديگر اعضاي 1+5 باشد،موضوعي که قطعا اشتاين ماير نيز نسبت به آن واقف است.

در نهايت اينکه چنانچه اشتاين ماير اعلام کرده است، مرحله فينال مذاکرات هسته اي پيچيده و سخت و تعيين کننده مي باشد، اما برلين خود نيز بخشي از اين معادله است. شايد بهتر بود اشتاين ماير در همان سخنان ، نقش کشور خود را به صورتي خاص در اين معادله تشريح و يا لااقل توصيف مي کرد.در هر صورت برلين به عنوان يکي از اعضاي تروييکاي اروپايي ، نقش مهم و پررنگي در اين بازي فينال ايفا مي کند.

آيا اشتاين ماير و ديگر مقامات آلماني در اين ساعات و روزهاي حساس و تعيين کننده اين نقش حساس را به خوبي ايفا خواهند کرد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی