بازدید 10118
۴
روز به روز با نوروز؛ (۷)

این یک ساعت می‌تواند رسم جدیدی در نوروز بنا بگذارد

یکی از این آلودگی ها که کمتر به دیدمان می‌آید، گرمایی است که در اثر فعالیت لوازم الکتریکی، به ویژه وسایل روشنایی الکتریکی بوجود می‌آید؛ گرمایی که گاه می‌پنداریم اندک است و نمی‌تواند مشکل آفرین باشد ولی خبر نداریم اینقدر زیاد و چشمگیر است که کره زمین را تحت تاثیر قرار داده و آن را یکی از دلایل برهم خوردن نظم این سیاره می‌دانند.
کد خبر: ۴۸۶۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰ 28 March 2015
وقتی می‌گوییم نوروز به مرور زمان تغییراتی به خود دیده، آراسته و پیراسته شده و به جشنی کم نظیر و بی بدیل تبدیل شده، یک معنای برآمده از سخنانمان این است که هنوز می‌توان بر خوبی های این جشن افزود؛ پس بیایید دست به کار شویم.

به گزارش «تابناک»، از جمله آفت هایی که زندگی مدرن برای بشر امروزی به ارمغان آورده، نیازمندی بسیار شدید به انرژی است چراکه اغلب اختراعات بشر، در جهت رفاه عموم طراحی شده‌اند و یک ایراد بسیار مهم دارند که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اغلب پر مصرف هستند و اگر انرژی مورد نیاز برای فعالیتشان وجود نداشته باشد، جز مشتی زباله چیزی نیستند.

از انواع و اقسام خودروها، هواپیماها، قطارها، لوازم خانگی تا رایانه، تبلت و تلفن همراهی که دست شماست و با آن این مطلب را می‌خوانید، همه و همه تنها در صورتی کار می‌کنند که انرژی مورد نیاز برای فعالیتشان تامین شود وگرنه در عمل هیچ فرقی با هم نداشته و همه دور ریختنی می‌شوند. اینجاست که یکی از حقایق تلخ زندگی بشر امروزی خودنمایی می‌کند و تفکر ته کشیدن سوخت هایی که امروزه بخش اعظم انرژی را تامین می‌کنند، از آینده بشر، تصویری تاریک و سیاه می‌سازد.

با این ترس، از یک رو بحث راه های جدید برای تامین انرژی پدید می‌آید و از سوی دیگر، این نگرانی حاصل می‌شود که آیا هر مسیری برای کسب انرژی درست است؟ از اینجا بحث انرژی ‌های پاک پیش کشیده می‌شود تا صورت مساله این گونه تغییر کند؛ با رشد روزافزون مصرف انرژی در جهان، چگونه هم نگرانی ها درباره کمبود سوخت را برطرف کنیم و هم مانع از آن شویم که تبعات بد ماجرا (مثل آلودگی هوا یا خطرات پسماند سوخت هسته‌ای) گسترش بیابد؟

با این نگاه، بسیاری تعاریف تغییر می‌کند. از جمله تعریف سوخت های پاک. بله درست خوانده‌اید؛ همین برقی که خیلی هایمان با نام سوخت پاک از آن یاد می‌کنیم، چه در فرآیند تولید (در نیروگاه های حرارتی و امثال آنها) و ه حین مصرف، آلودگی هایی بوجود می‌آورد که با توجه به آنها می‌بایست از شمار انرژی های پاک خارجش کنیم.

یکی از این آلودگی ها که کمتر به دیدمان می‌آید، گرمایی است که در اثر فعالیت لوازم الکتریکی، به ویژه وسایل روشنایی الکتریکی بوجود می‌آید؛ گرمایی که گاه می‌پنداریم اندک است و نمی‌تواند مشکل آفرین باشد ولی خبر نداریم اینقدر زیاد و چشمگیر است که کره زمین را تحت تاثیر قرار داده و آن را یکی از دلایل برهم خوردن نظم این سیاره می‌دانند.

ماجرا به قدری جدی است که جهانیان را بر آن داشته تا برای هشدار دادن درباره آن، مناسبتی جهانی به نام «ساعت زمین» پدید بیاورند. یک ساعت که در آن قرار است ساکنان زمین با خاموش کردن لامپ ها، تفکر درباره مصرف بی رویه برق را به سایرین سرایت داده و همگان را متوجه این اشتباه کنند که الکتریسیته، هرچند به نسبت سوخت های فسیلی کم ضرر تر است، ولی پاکِ پاک هم نیست و اگر برای آینده فرزندانمان اهمیت قائل هستیم، باید در مصرف آن تا جایی که می‌توانیم صرفه جویی کنیم.

جالب اینجاست که می‌بینیم ساعت زمین در کشورمان با نوروز تلاقی پیدا کرده و در میانه تعطیلات این جشن بزرگ ایرانی قرار گرفته است؛ ساعت 20:30 الی 21:30 روز هشتم فروردین ماه که برای ایرانیان، روزهای ابتدایی سال نو تقویمی و بهار طبیعت است و موسم قدردانی از نعمات خداوند. به این دلیل است که می‌گوییم می‌توان این مناسبت نوپا را به آیین نوروزی پیوند زد.

کافی است به همخوانی هدف «ساعت زمین» با احترام به طبیعت و محیط زیست در نوروز دقت کنیم تا دریابیم که فرصتی از این بهتر برای آگاهی دادن درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در کشورمان نمی‌توانستیم بیابیم؛ نظر شما چیست؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴
ما برنامه و راهکاری که توطئه استکبار جهانی و آمریکا باشد قبول نداریم و در آن ساعت با اضافه کردن یک لامپ روشن مشت محکمی به دهان این یاوه گویان خواهیم زد
شاید باورتون نشه که من هر شب به این موضوع که آینده زمین بدون انرژی و سوخت های امروزی چطوری میشه فکر میکنم

اما آخرش میگم تا اون روز این بشر یه انرژی جدیدتر کشف میکنه
این یک ساعت یک کار سمبولیک بی فایده است. و فقط تعادل تولید و مصرف برق را در شبکه برق به هم میزند. لطفا برای انجام آن تبلیغ نکنید.
من هم پارسال شرکت کردم و هم امسال. بطور معمول هماین کارو انجام میدم و چراغ بی مصرف رو روشن نمیگذارم. حتی گاز رو هم برای مدت کوتاه هم که باشه همیشه میبندم.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی