بازدید 2085

«کری» زمینه چرخش سیاسی واشنگتن به سمت دمشق را هموار می‌کند

به نظر من آمریکا سیاست عملگرایانه و واقعگرایانه‌ای را دنبال می‌کند و در این سیاست آنقدر که به فکر تامین منافع خویش است، به فکر منافع هم پیمانانش نیست،‌ به همین دلیل مشاهده می‌کنیم، آمریکا به سمت گفت‌وگو با ایران چرخش داشته و خواهان دستیابی به توافق با آن است
کد خبر: ۴۸۶۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰ 27 March 2015
تحلیلگر امور سیاسی سوریه براین باور است که اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در خصوص گفت‌وگو با دمشق با این هدف صورت می‌گیرد تا زمینه چرخش سیاسی واشنگتن به سمت دمشق فراهم گردد.

«عفیف دلا»، تحلیلگر امور سیاسی سوریه در گفت‌‌وگو با فارس در دمشق، در خصوص اظهارات اخیر «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا درباره سوریه تصریح کرد: این اولین باری نیست که چنین اظهاراتی در سطح سیاسی و دیپلماتیک از سوی مسئولان غربی و آمریکایی ایراد می‌شود و نشان می‌دهد که این کشورها درحال هموار کردن زمینه چرخش سیاسی در قبال منازعات جاری در منطقه خاورمیانه هستند.

دلا دلایل چرخش سیاسی غرب و آمریکا را در درجه اول پیروزی‌های ارتش سوریه در محورهای متعدد و هدف گیری مستقیم ساختار فرماندهی و رهبری گروه‌های مسلح تروریستی برشمرد که تاثیر بسزایی بر وضعیت این گروه‌ها و حضور آنها در میدان داشت.

این تحلیلگر سوری دیگر دلایل این چرخش سیاسی متغییرهای سیاسی منطقه‌ای و بین المللی دانست که موجب شد، نقشه جدیدی از نیروهای حاضر در منطقه با وجود ادامه درگیری‌ها و منازعات ترسیم شود و این موضوع آمریکا را واداشت تا به ضرورت گفت‌وگو با نظام سوریه اذعان کند تا در کنار آن اظهارات افرادی همچون «جن برینان» و «رابرت فورد» و غیره مبنی بر شکست سیاست‌های آمریکا در سوریه این روند را تسریع کند.

به همین دلیل دلا بر این باور است، این اظهارات تا آن اندازه که بیانگر تعامل غرب با حقایق جاری در عرصه منطقه‌ای است، بیانگر تمایل و گرایش آن به تغییر مواضع گذشته‌اش نیست.

وی همچنین تاکید کرد که این اظهارات نشان دهنده سردرگمی سیاسی غرب در قبال منازعات جاری در منطقه بطور عام نحوه اداره آن است، همانگونه که به نظر می‌رسد، نباید به چنین اظهاراتی توجه چندان نشان داد، چراکه ما از قدرت ملت، دولت و ارتش خود کاملا اطلاع و آگاهی داریم.

دلار درباره تاثیر این اظهارات بر روابط آمریکا با هم‌ پیمانانش گفت: به نظر من آمریکا سیاست عملگرایانه و واقعگرایانه‌ای را دنبال می‌کند و در این سیاست آنقدر که به فکر تامین منافع خویش است، به فکر منافع هم پیمانانش نیست،‌ به همین دلیل مشاهده می‌کنیم، آمریکا به سمت گفت‌وگو با ایران چرخش داشته و خواهان دستیابی به توافق با آن است، چون تصور می‌کند، به این طریق می‌تواند، در ترتیبات منطقه‌ای بطور عام و میدان‌های نزاع و درگیری به طور خاص بازنگری کند.

این تحلیلگر امور سیاسی سوریه خاطر نشان کرد: در این مرحله آنچه از هم پیمانان آمریکا خواسته شده، همراستایی هرچه بیشتر با سیاست‌های جدید آمریکا در اداره منازعات منطقه‌ای است، چون در غیر این صورت باید شاهد تشدید شکاف‌ها بین خود و آمریکا باشند و این خطری بزرگ برای این کشورها شمرده می‌شود که از مشکلات داخلی نیز رنج می‌برند.

دلا درباره پاسخ رئیس جمهوری سوریه به اظهارات کری گفت: پاسخ اسد بر اساس دلایل و مستندات موضوعی و حقیقی و دو رویی آمریکا داده شد و در این خصوص باید گفت، رئیس جمهوری سوریه بر حمایت مردمش متمرکز است که طی 4 سال گذشته همواره ادامه داشته و بنابراین چنین پاسخی کاملا طبیعی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار