بازدید 47570
۲

این سه نفر نقشه تجاوز به یمن را طراحی کردند

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اظهار داشته که «از چند روز پیش از تهاجم، سعودی‌ها و شرکای دیگر ما در خلیج (فارس) در حال اطلاع‌رسانی در باره گزینه‌های مختلف مورد نظر آنها و از جمله اقدام نظامی بودند». سخنان سفیر سعودی در واشنگتن نیز ادعای طرف آمریکایی را تائید می‌کند. اما همگان با این ادعاها موافق نیستند. در واقع سه رهبر منطقه‌ای، سه هفته پیش در ریاض مقدمات حمله به یمن را فراهم کردند.
کد خبر: ۴۸۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵ 27 March 2015

تجاوز نظامی روز پنج‌شنبه عربستان سعودی به یمن از دو نظر قابل توجه است، اولا به دلیل تعداد کشورهایی که سعودی‌ها با خود همراه کرده‌اند و دوم سرعت ایجاد این ائتلاف. ایالات متحده که اخرین نیروهای ویژه خود را در اواخر هفته گذشته میلادی از یمن خارج کرده بود، به فاصله کوتاهی قبل از شروع حمله سعودی‌ها از آن مطلع شده بود.

به گزارش «تابناک»، مقامات آمریکایی و عرب به بلومبرگ گفته‌اند که شروع حمله پس از آن صورت گرفت که نیروهای حوثی در آستانه تسلط بر بندر عدن قرار گرفتند که عبدو رب منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن در آن مستقر شده بود.

روز پنج‌شنبه کشتی‌های جنگی مصر وارد خلیج عدن شدند که آبراهه‌ای استراتژیک بین دریاهای سرخ و عرب است. همزمان جت‌های سعودی مشغول بمباران خاک یمن بودند.

منابع آگاه مدعی هستند که از ابتدای ماه مارس، متحدان منطقه‌ای ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای حمله به یمن بوده‌اند ولی جزئیات این نقشه را تا روز یکشنبه در اختیار مقامات آمریکایی قرار نداده‌اند.

برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنج‌شنبه اظهار داشت که «از چند روز پیش از تهاجم، سعودی‌ها و شرکای دیگر ما در خلیج (فارس) در حال اطلاع‌رسانی در باره گزینه‌های مختلف مورد نظر آنها و از جمله اقدام نظامی بودند».

سخنان عادل جبیر سفیر سعودی در واشنگتن نیز ادعای طرف آمریکایی را تائید می‌کند. وی اظهار داشته که امریکایی‌ها از روند تصمیم‌گیری در این باره آگاه بوده‌اند.

اما همگان با این ادعاها موافق نیستند. ژنرال لیود آوستین فرمانده فرماندهی مرکزی در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا مدعی شده است که تا یک ساعت پیش از شروع حملات سعودی‌ها از آن اطلاع نداشته است. ژنرال آوستین که یمن نیز در حوزه کاری وی قرار دارد قاعدتا باید زودتر از این از اقدام سعودی‌ها آگاه می‌شد. البته برخی از مقامات مرتبط با فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به شرط اعلام نشدن نام آنها به بلومبرگ گفته‌اند که فرماندهی مرکزی شواهدی در دست داشت که اتفاقی در شرف وقوع است.

مقامات سعودی که در باره حملات خود به قانونگذاران امریکایی گزارش داده‌اند، گفته‌اند که برنامه‌ریزی برای شکل دادن به یک ائتلاف برای حمله به یمن حدود سه هفته پیش شروع شده است.

در آن زمان اردوغان و سیسی به ریاض سفر کرده  و با ملک سلمان به مذاکره نشستند. در جریان این دیدارها، اردوغان اقدام نظامی احتمالی در یمن را ستوده است و با حمایت از ان موافقت کرده است.

به همین سبب، حمایت روز پنج‌شنبه اردوغان از حمله به یمن عجیب نبود. وی به شبکه فرانسوی فرانس 24 گفته که از دخالت سعودی‌ها در یمن حمایت می‌کند و «ایران و گروه‌های تروریستی باید عقب‌نشینی کنند».

روز پنج‌شنبه انور قرقاش وزیر خارجه امارات جزئیات بیشتری از برنامه‌ریزی برای حمله به یمن را فاش کرد و در صفحه توئیتر خود نوشت: تصمیم برای مشارکت در عملیات طوفان قاطع با عجله اتخاذ نشد. پیش از آن مذاکرات فشرده سیاسی صورت گرفت تا با اقدامات حوثی‌ها مقابله شود.

مقامات عرب و آمریکایی به بلومبرگ گفته‌اند که ائتلاف برای حمله به یمن نهایتا در روزهای شنبه و یک‌شنبه در ملاقات‌هایی در ریاض نهایی شد که مقاماتی از کویت، عربستان سعودی، امارات متحده، قطر و بحرین در آن حضور داشتند. رسانه‌های سعودی در آن زمان اظهار داشته بودند که موضوع این گفت و گوها مساله یمن است ولی هیچ نشانه‌ای از برنامه‌ریزی برای اقدام نظامی در یمن را علنی نکرده بودند.

تحولات یمن، اوضاع پیچیده‌ای را برای دولت اوباما پیش آورده است. ایالات متحده از سویی از اقدام عربستان در یمن علیه نیروهای هوادار ایران اعلام حمایت کرده است و از سوی دیگر در حال مذاکره با ایران بر سر موضوع هسته‌ای است. آمریکا در عین حال وارد درگیری‌های تکریت عراق هم شده است.

برخی از قانونگذاران آمریکایی مخالف دولت اوباما نگاه خاصی به این تحولات دارند. جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفته است که بعید می‌داند ایالات متحده کمکی به اقدام سعودی‌ها کرده باشد. به گفته وی «این کشورها به رهبری سعودی‌ها، نه به ما در این باره اطلاعی داده‌اند و نه به دنبال هماهنگی یا کسب حمایت ما در این اقدام بودند».

مک‌کین مدعی شده است که دلیل این اقدام سعودی‌ها این است که «آنها تصور می‌کنند ما طرف ایران را گرفته‌ایم».

این در حالی است که سیمون هندرسون از متخصصان مسائل منطقه در موسسه سیاست خاور نزدیک گفته که تحولات اخیر را نباید نشان‌دهنده شکست آمریکا دانست بلکه این تحولات محل آزمون قدرت متحدان سنتی آمریکا در منطقه است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴۴
انتشار یافته: ۲
عجب بی بوته ای است این اردوغان. تا دیروز محمد مرسی را پشتیبانی میکرد. امروز پشت پا زد به اخوان المسلمین و مرسی و همه چی. بعد بدبخت چه توهم هم زده که حتما عددیه. باید بزرگ باشی تا بتونی بزرگی کنی که نیستی
ترکیه شده غلام حلقه به گوش اسرائیل، اون وقت اردوغان از تمدن بزرگ عثمانی صحبت میکنه!!!!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی