بازدید 45129
روز به روز با نوروز؛ (۱)

نوروز به شنبه افتاد و خوش یمنی از راه رسید!

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که می‌بینیم در تقارن نوروز با روزهای هفته، تقارن نوروز و شنبه جایگاه ویژه‌ای داشته است؛ آنقدر که «نوروز به شنبه افتاد»، به یکی از ضرب المثل‌های مشهور کشورمان تبدیل شده و وقوعش، خوش یمنی تلقی می‌شده است؛ خوش یمنی که امسال هم می‌توان اثراتش را دید!
کد خبر: ۴۸۵۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹ 21 March 2015
لحظه تحویل سال ۹۴ ساعت ۲ و ۱۵ دقیقه و ۱۰ ثانیه بامداد روز شنبه، اول فروردین است و همین موجب شده که برخی از خود بپرسند، از نیمه شب ۲۹ اسفند تا لحظه تحویل سال، روز چندمِ چه ماهی ا‌ست؟ آخر اسفند ۹۳ یا اول فروردین ۹۴؟ شاید باورتان نشود که جواب این پرسش را با یک ضرب المثل مشهور می‌توان داد.

به گزارش «تابناک»، با کمی کنجکاوی در چگونگی تعیین لحظه تحویل سال و تاریخچه این موضوع، شاید برای شما هم این سؤال پیش بیاید که در گذشته چگونه این لحظه را تعیین می‌کردند و با چه نوع زمان سنجی این لحظه را درمی‌یافتند؟ اصلا زمان دقیق را هم که بیخیال شویم، از کجا می‌فهمیدند تحویل سال صبح است، ظهر است، عصر است یا نیمه‌های شب؟

اگر اندکی درباره گاه‌شمار و تقویم ایرانیان در تاریخ بدانیم و از دقت بی‌نظیر تعیین رویدادهای طبیعی در این گاهشمار‌ها آگاهی داشته باشیم، خواهیم دانست به رغم ممکن نبودن تعیین دقیق لحظه تحویل سال در نزد عامه، دانشمندان به خوبی از این موضوع آگاه بودند که یک سال طبیعت، از ۳۶۵ روز بیشتر و از ۳۶۶ روز کمتر است؛ آنقدر که سال کبیسه را برای تنظیم‌ گاه شمار ابداع کرده بودند.

با دانستن همین نکته درمی‌یابیم که لحظه تحویل سال، نه یک موضوع رسمی در تقویم که اتفاقی نمادین در گاهشماری ایرانیان به شمار می‌اید که در دهه‌های اخیر، به مدد پیشرفت‌های بشری، می‌توان زمان دقیقش را محاسبه و اعلام کرد و بر این اساس، از نیمه شب ۲۹ اسفند (در سال های غیر کبیسه) به بعد، اول فروردین محسوب می‌شود؛ خواه لحظه تحویل سال مثل امسال دو و ربع باشد و خواه هر ساعت دیگری.

البته راه راحت تری هم برای پاسخ به این پرسش وجود دارد که چه بسا برای آنانی که کمی سن و سال بیشتری دارند، آشنا‌تر باشد. اینکه از قدیم مرسوم بوده روز نخست فروردین در تقویم هفتگی را از هم بپرسند و به تناسبش حتی خرافه بافی کنند. مثلا اگر نوروز به سه شنبه می‌افتاد، دلالت می‌کرد که «حال سلاطین پریشان باشد و حرب و جدال و خونریزی و کشتار بسیار و بلکه همه جانبه گردد... گرما و مرگ و میر و بیماری و دروغ و خیانت و حیله و خدعه و جاسوسی و ستم زیاد گردد... از جانب مشرق بزرگ صاحب نامی تلف شود و باران‌های موسمی ببارد و خرابی‌های زیاد به بار آید و...» (برگرفته از خرافه‌های نوروزی که جعفر شهری در کتاب طهران قدیم گرد آورده است).

بدین ترتیب اول نوروز، هر یک از روزهای هفته می‌شد، دلالت بر وقوع امری داشت. چیزی که در طالع بینی‌های شرقی بسیار مشابه آن دیده می‌شود و البته نزد برخی ملت‌ها بسیار مهم هم تلقی می‌شود و در سال های اخیر به مدد نشریات و مجلات مختلف، در کشورمان هم طرفدارانی یافته است.

این نگاه به تقارن روزهای هفته با اول فروردین یا‌‌ همان نوروز ـ فارغ از آنکه به خرافات منتج می‌شد ـ به خوبی نشان می‌دهد، نوروز تا چند دهه پیش فاقد لحظه تحویل سال بوده و از زمانی لحظه تحویل مهم شده و اصطلاحا در باور عامه جا افتاده که علم نجوم مدرن در کشورمان پا گرفته و شاهان با تکیه بر مستندات منجمین، شلیک توپ در لحظه تحویل سال را دستور داده‌اند.

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که می‌بینیم در تقارن نوروز با روزهای هفته، تقارن نوروز و شنبه جایگاه ویژه‌ای داشته است؛ آنقدر که «نوروز به شنبه افتاد»، به یکی از ضرب المثل‌های مشهور کشورمان تبدیل شده و وقوعش، خوش یمنی تلقی می‌شده است.

البته این ضرب المثل در مواقعی کاربرد دارد که اتفاقی پس از مدت‌ها انتظار رخ دهد و مثلا کسی قرضش را بعد از مدت‌ها پرداخت کند، ولی باز در پس این کارکرد هم می‌توان خوش یمنی خاصی را دید؛ خوش یمنی که تا حدودی منطقی هم به نظر می‌رسد.

شاید از خودتان بپرسید مگر می‌شود تلاقی نوروز با شنبه را خوش یمن خواند و از منطقی بودن سخن گفت؟ بله که می‌شود! اولین روز در اولین ماه سال جدید، اولین روز هفته است که معنایش طولانی‌تر شدن تعطیلات است. درست خوانده‌اید؛ اگر نوروز به شنبه بیفتد، یعنی سیزده به در پنجشنبه است و می‌توان فردایش را هم به تعطیلات چسباند و نگران حضور در محل کار، در کلاس درس و... با خستگی نبود!

قبول کنیم که این گزاره برای خیلی‌هایمان خوش یمنی به حساب می‌آید، هرچند هنوز نمی‌دانیم آیا خوش یمن خواندن نوروزی که به شنبه می‌افتاد در قدیم هم به این دلیل بوده یا نه؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۴
بیایید امسال همه با هم آشتی کنیم، کدورت هارو بریزیم دور و با یکدلی کنار هم زندگی کنیم.

سال نو مبارک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
عمرا همچین کاری بکنم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
الان این منفی معنی ش چیه. خدا چی تو کله اینا مگذره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
منظورت اینه که دور هم باشیم؟! کدورت ها رو کنار بریزیم؟! و ...
ببخشید شما؟
خصومتی چیزی بین ما هست؟ آقای نه نه خانم اصلا جناب ناشناس.
مثل اینکه خوش یمن باشد چون یک پولخواری مثل کیروش انشاء الله میرود و وزارت دارائی هم بیخش را داره محکم میگیره تا مالیات نداده جیم نشود !!
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
همه مشکلات مملکت حل شد ، فقط مونده بود کیروش که اونم حل شد؟!؟!؟!؟ :|
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
تو هم از قماش مایلی کهنی که منتظره تاکیروش بره! اون پولهایی که مربی های کار نابلد گرفتن چی شد که حالا از کیروش ایراد می گیری. امثال شما دیگه تاریخ مصرفشون تموم شده. برو مربی گری یاد بگیر!
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
ایشاالله همه چی عالی میشه e-kid.ir
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
خدا کنه نفر بعدی که میاد یه اتبوس دفاع جلوی دروازه نزاره. یه اتبوس برا حمله بزاره
قشنگ بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
برو بابا. گشنگ بود !!
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
از این لحاظ که کنایه بود جالب بود. ما ایرانیها همیشه به فکر راحت طلبی بوده ایم
از تو بعید بود تابناک.

نوروز کدومه؟ شنبه کیلو چنده؟ این خرافات چیه؟
عزیز من. E=mc2 !!
پاسخ ها
بلا نسبت
| United States |
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
با E=mc2 چند کیلو مرغ میتونی بخری ؟اینو داشته باش سال دیگه وقتی تو همین شنبه سال دوباره تحویل شد و به جای خوش یمنی بد یمنی سرمون اومد بهت میگم خرافات چیه؟
عید همگی مبارک. ایشالا تو سال جدید همه خوشحال باشن و بخندن. ( همــــــــــــــه )
نوروز پیروز.
خوب بود. نوروز تان خجسته باد
سلام،بله ایشون که حقش رو میگیره و میره اگر قرار مالیات هم باشه میده،تو رو بگو بعد رفتن ایشون نه تنها این پول خرج فوتبال نمیشه و تیم ملی هم جایی نمیرسه ،بلکه این پول هدر میره و دوباره فوتبال ما چوب افکار پوسیده ای مثل شما را میخورد
امان از خرافات
انشاالله که خوش یمن هستش و مردم ایران رو از شر مذاکرات هسته ای خلاص میکنه و کدورتها رو با کشورهای دنیا کنار میگذاریم و کشور رونق اقتصادی میگیره و مردم کشورم پس از سالها تلاتم روی آرامش ببینن...
انشاا... تابناک هک با اغراض نظرات خوانندگان را سانسور نکند

تا کنون 5 مطلبرا در طی چند نوبت برای قسمت با بینندگان فرستادم اما حتی جواب نیامده که منتشر نمیگگنیم

لطفا مسئولیتی میپذیرید به ان وفادار باشید

فقط 3 نامه جهت مدیریت ضعیف بر پارس الکتریک فرستادم هیچ پیگیری نشده
پاسخ ها
sam
| Germany |
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
ba esme ZYNAL BANDAR
sam
| Germany |
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
ba esme ZENAL BANDARI beferest zod pygiri mishe :-)
من بارش باران به فال نیک میگیرم سالی که نکوست ازبهارش پیداست.
در قدیم کاملا اعتدالین را می شناختند. از عهد باستان هم توان تشخیص اعتدال بهاری را داشته اند
بله وقتي مبنا تعطيلي و خراب و استراحت باشد درست است ،اما اگر مبنا كار و توليد باشد نه
ضمن تبریک سال جدید وفرارسیدت نوروز سعید به هموطنان وهمزبانان عزیز وسایت وزین تابناک وارزوی سلامتی وسرفرازی ملت نجیب وشریف ایران وپیروزی انان بردشمنان سالی پربرکت وپرنعمت با اوقاتی خوش ارزو مینمایم
این ضرب المثل چه واقعی باشد وچه خرافی اصلا نه تنها چیز بدی نیست بلکه بسیارهم چیز خوبی است حداقل اینست که امواج انرژی منفی پخش نمیکند این عبارت در میان ما آذریها هم وجودارد که بصورت شعر نیم بیتی رواج دارد که درمواقع حسن تصادفها درافواه و درترانه های واوازهابکاربرده میشود (اییامدادوشر شنبی یه نوروز )
گربه به دنبه افتاد، سگ به شکمبه افتاد، آتیش به پنبه افتاد!!!!!!!
نوروز ، هر چند ، آئین پسندیده ماست
اما ، ارزنده ترین گنچ دو عالم، زهراست
بهاران خجسته باد.
لطفا درگير خرافات نشويد .
یعنی همه شما که نظر گذاشتین همه این متنو خوندین؟؟؟؟
چقدر فعالیین
از خرافات بدم میاد.
تا چند روز دیگه جشن هسته ایه
چین چینی بگردد شنبه ای نوروز
یک فکری بحال فرصت طلب ها بکنید که از هر فرصتی استفاده می کنن جیب این ملت بیچاره راخالی میکنن مثلا چون عید شده پرتقال باید بشه هشت هزارتومن و.....آخه تاکی
اين ضرب المثل در زبان كوردى بدين صورت و به زبان شيرين فارسى بيان ميشود: سالها ميگذرد شنبه به نوروز ( كنايه از امر دور و دور از انتظار ) و اين دليل ريشه مشترك ( زبان اوستائى ) اين دو زبان است، از اين گونه ضرب المثلهاى فارسى در زبان كوردى چند تائى هنوز به يادگار مانده است.
امیدوارم خوش یومن باشه و اول زندانیان بیگناه زود زود ازاد شوند و هیچ بی گناهی در بند کینه و دشمنی نباشد چرا که نه ! اگر کینه را کینه ورزان بکشند اشتی ملی در پیش خواهد بود مردم که با هم پدر کشتگی ندارند این قدرت و صندلی است که با مردم پدر کشتگی دارد
"جار جارى بود شنبه نوروز" اين مصرع ازيك بيت زيبا است كه متاسفانه ابتدا يا انتهاى انرا نميدانم هرچند بنظر ميرسد بسبك واهنگ غزليات حافظ باشد . از خوانندگان و تابناك عزيز ميخواهم چناچه ميدانند انرا بنويسند.
اللهم عجل لولیک الفرج
ok
دل به این خرافات نبند
لطفا در ارسال خبر دقت بفرمایید
سیزده فرودین 1400 ، پنجشنبه نیست ، جمعه است
در زبان تالشی هم بصورت ضرب المثل متداول است سالها بر هرع شمبع بنوروز
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل