بازدید 3307

تعریف اوراق صکوک اجاره در لایحه رفع موانع تولید

کد خبر: ۴۸۴۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸ 16 March 2015
نمایندگان مردم در خانه ملت تعریف مشخصی از اوراق صکوک اجاره را در لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ارائه کردند.

به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه 25 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور اعاده شده از شورای نگهبان، با اصلاح مواد یک و دو این لایحه موافقت کردند.

براساس اصلاح ماده یک لایحه مذکور، کلمه "دولت" جایگزین عبارت "وزارت امور اقتصاد و دارایی" می‌شود که نمایندگان با 149 رأی موافق، یک رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در صحن با آن موافقت کردند.

براساس ماده یک اصلاحی این لایحه؛ دولت موظف است:

الف- ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، «جدول بدهیها و مطالبات دولت و شرکتهای دولتی » را در سه طبقه به شرح زیر تهیه و به کمیسیونهای اقتصادی و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه کند:

طبقه اول: مطالبات و بدهیهای اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی به تفکیک اشخاص؛

طبقه دوم: مطالبات و بدهیهای نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی به تفکیک اشخاص؛

طبقه سوم: مطالبات و بدهیهای بانکها و مؤسسات اعتباری به تفکیک بانکها.

ب- جدول مزبور باید هر سه ماه یکبار بهروز رسانی شده، به کمیسیونهای مذکور ارائه شود.

پ- دولت موظف است از سال 1394 به بعد، همزمان با ارائه لایحه بودجه، جدول بدهیها و مطالبات قطعی شده و تعهدات دولت به اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی و اشخاص عمومی غیردولتی و تعهدات اشخاص مزبور به دولت را که به تأیید سازمان حسابرسی کشور رسیده است، به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

همچنین نمایندگان با جایگزینی عبارت "سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور" به جای عبارت "معاونت توسعه مدیریت سرمایه انسانی رئیس‌جمهور" با 155 رأی موافق، یک رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در صحن با آن موافقت کردند.

براساس تبصره اصلاحی ماده یک؛ به منظور اجرای احکام مذکور در بندهای(ب) و (پ) این ماده، واحد جداگانه ای در وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد می‌شود. این واحد موظف است نسبت به احصاء و ثبت خلاصه مطالبات، بدهیها و تعهدات دولت اقدام و علاوه بر گزارشهای فصلی، گزارشهای سالانه جهت ارائه به رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی تهیه کند. گزارشهای سالانه باید به تأیید سازمان حسابرسی کشور برسد.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، نسبت به اصلاح ساختار سازمانی وزارت امور اقتصادی و دارایی با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام کند. شرح وظایف واحد مزبور مشترکاً توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و ابلاغ می‌شود. معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور موظف است نیروی انسانی واحد مذکور را از محل نیروهای موجود در دولت و اعتبار مورد نیاز آن را از محل اعتبار برنامه تنظیم صورت عملکرد سالانه بودجه کشور تأمین کند.

آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران میرسد.

همچنین در ادامه نمایندگان با الحاق عبارت "اوراق صکوک اجاره در این قانون عبارت است از اوراق بهادار قابل نقل و انتقال که نشان‌دهنده مالکیت مشاء دارنده در منافع دارایی مورد اجاره می‌باشد" به انتهای بند (ب) ماده 2 با 171 رأی موافق، بدون رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در صحن با آن موافقت کردند.

براساس این اصلاح صورت گرفته؛ بند (ب) ماده 2 لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشوربدین شرح اصلاح می‌شود:‌

ماده 2- دولت موظف است:

ب- همه ساله به میزان مابه التفاوت مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی از دولت و شرکتهای دولتی و بدهی قطعی شده آنان به دولت و شرکتهای دولتی، در لایحه بودجه سالانه، انتشار «اوراق صکوک اجاره» پیش بینی نماید. اوراق مزبور قابل معامله در بازار ثانویه است. آیین نامه اجرایی نحوه انتشار اوراق صکوک اجاره، بازپرداخت سود و تضمین آن حسب مورد توسط دولت و شرکتهای دولتی ذیربط، ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیأت وزیران میرسد.اوراق صکوک اجاره در این قانون عبارت است از اوراق بهادار قابل نقل و انتقال که نشان‌دهنده مالکیت مشاء دارنده در منافع دارایی مورد اجاره می‌باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار