بازدید 2309

سودجویی باعث واردات بی رویه نشود

کد خبر: ۴۸۲۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳ 11 March 2015
نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس با بیان اینکه سالانه 500 هزارتن کسری برنج در کشور داریم،گفت: بر این اساس واردات برنج باید در حد این نیاز انجام گیرد نه اینکه به علت سودآور بودن آن بیش از حد نیاز برنج وارد کنیم و تولید داخلی نابودشود.

عزت الله یوسفیان ملا درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت،در خصوص از سر گیری واردات برنج باسماتی از هند به ایران گفت: در کشور سالانه 2 و نیم میلیون تن برنج مورد نیاز است که از این میزان 2 میلیون تن در داخل تولید می شود و سالانه 500 هزارتن کسری برنج وجود دارد.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس برای جبران کسری 500 هزارتن برنج مصرفی کشور به واردات نیاز داریم اما باید همین میزان مورد احتیاج برنج وارد کنیم نه بیشتر،چرا که واردات بی رویه تولید داخل را با مشکل و زیان روبرو می کند.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: خواسته همیشگی ما از مسئولان انجام واردات برنج تحت شرایط خاص بوده است بدین ترتیب که اولا باید در زمان برداشت برنج تولید داخل و سه ماه بعد از آن برنجی وارد نشود ثانیا به میزان نیاز کشور یعنی همان رقم 500 هزارتن، برنج وارد کنند.

یوسفیان ملا گفت: نباید به بهانه اینکه واردات برنج یک امر سودآور است بیش از نیاز کشور برنج وارد شود چرا که این اقدام این باعث می شود کشاورزی و تولید داخلی برنج نابود شود.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس یادآورشد: از وزارت صنعت،معدن و تجارت و کشاورزی می خواهیم در مورد واردات برنج نظارت دقیقی صورت گیرد و بیش از حد نیاز برنج وارد کشور نشود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بیزنس استاندارد به نقل از آجی ساهی، مدیرکل فدراسیون سازمان صادرات هندی نوشت: هند ممکن است صادرات برنج باسماتی به ایران را از اوایل سال آینده ازسربگیرد.

صادرات برنج باسماتی از هند در سال مالی 2014-2013 به دلیل توقف موقتی صدور مجوزهای جدید از سوی ایران، احتمالا 10 درصد کاهش پیدا می‌کند با اینهمه اجرای مجوزهای قدیمی و کنونی همچنان ادامه دارد.

ای کی گوپتا، مدیر سازمان توسعه صادرات محصولات غذایی فرآوری شده و کشاورزی هند هم در این باره گفت: هند در زمینه صادرات برنج باسماتی به ایران با ممنوعیتی روبرو نیست و تنها مسئله ای که وجود دارد عدم صدور مجوز از سوی ایران از اکتبر گذشته به دلیل عرضه بالاتر از تقاضا بوده است. ایران طی سال‌های گذشته مقادیر بالایی برنج باسماتی از هند وارد کرده است و بمحض صدور مجوز واردات، هند صادرات برنج باسماتی به ایران را آغاز خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ایران بزرگترین واردکننده برنج باسماتی هندی است و حدود 60 تا 65 درصد از کل صادرات این برنج از هند به ایران صورت گرفته است. هند در سال مالی 2014-2013 به میزان 1.44 میلیون تن برنج باسماتی به ارزش 1834.55 میلیون دلار به ایران صادر کرد با اینهمه در طول سال مالی 2013-2012 میزان صادرات به ایران به 1.08 میلیون تن به ارزش 1187.23 میلیون دلار بالغ شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی