بازدید 10107

اگر ادعای دولت درست است نرخ سود تسهیلات را کاهش دهند!

به نظر می ر‌سد، برخی مؤسسات و بانک‌ها از نظارت بانک مرکزی خواسته یا ناخواسته دور مانده‌اند و هر کار که دلشان بخواهد، انجام می‌دهند. سود بانکی ۲۴ درصد که توسط برخی بانک‌ها از مردم دریافت می‌کنند به هیچ وجه در شرایط موجود توجیهی ندارد.
کد خبر: ۴۸۲۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲ 09 March 2015
اگر ادعای دولت درست است نرخ سود تسهیلات را کاهش دهند!هم اکنون دولت توانسته، تورم را تا حد معقولی در جامعه کنترل کند. به گفته مسئولان، نرخ تورم در کشور به حدود ۱۷ درصد رسیده است، حال آنکه بانک‌ها نرخ سود تسهیلات را حدود ۲۴ درصد و حتی در برخی از بانک‌ها به ۳۰ درصد نیز رسانده‌اند.

به گزارش «تابناک»، با اینکه تورم در جامعه در حال کاهش است، هنوز دولت هیچ کاری برای کاهش نرخ سود تسهیلات انجام نداده و بانک‌ها به روال گذشته، مشغول فعالیت خود هستند!

این موضوع باعث اعتراض برخی اقتصاددان‌ها و نمایندگان اقتصادی مجلس شده است، به گونه‌ای که امروز موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفته است: «اگر دولت در کاهش نرخ سود تسهیلات همکاری نکرده و مجلس را توجیه نکند، قطعا به موضوع ورود پیدا می‌کنیم و نرخ تسهیلات را کاهش می‌دهیم».

وی بار دیگر بر توجیه ناپذیری نرخ بالای تسهیلات بانکی در شرایط کنونی تأکید کرد و افزود: «چهار سال قبل دولت دستوری سود را کاهش داد و به دنبال آن، سپرده گذاری در بانک‌ها کم شد. هم اکنون نیز با تورم ۴ درصد، نرخ سود بانکی تا حدود ۱۶ درصد توجیه دارد».

این در حالی است که ولی الله سیف نیز با عدم تعادل در نرخ سود بانکی موافق است. وی در مصاحبه‌ای که چندی پیش در این زمینه انجام داده بود، گفته است: اطلاعات ما از بانک‌ها، نشان می‌دهد که دوباره در نرخ سود تسهیلات بانکی عدم تعادل ایجاد شده و بانک مرکزی در حال تلاش است تا نرخ دوباره به وضعیت متعادل و منطقی بازگردد.

محمد باقری بناب، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز معترض این وضعیت بوده و در گفت‌و‌گو با تابناک اظهار داشت: همواره باید قاطع و منظم بر سیاست‌های پولی و بانکی که توسط بانک مرکزی می‌شود، نظارت باشد و با کسانی که از این سیاست‌ها عدول می‌کنند، برخورد قاطع داشته باشند.

وی گفت: اما گویا برخی مؤسسات و بانک‌ها از نظارت بانک مرکزی خواسته یا ناخواسته دور مانده‌اند و هر کار که دلشان بخواهد انجام می‌دهند؛ بنابراین، سود بانکی ۲۴ درصد که توسط برخی بانک‌ها از مردم دریافت می‌کنند به هیچ وجه در شرایط موجود توجیهی ندارد.

به نظر می‌رسد، بانک‌ها نظارت خود را آن گونه که باید انجام نداده‌اند. هم اکنون دولت ادعا دارد که نرخ تورم را در جامعه کاهش داده است؛ بنابراین، اگر این گونه که دولت ادعا می‌کند درست باشد، باید در نرخ سود تسهیلات هم دولت اقداماتی را انجام دهد. اگر امروز به گفته دولت تورم زیر ۱۷ درصد است، باید نرخ سود تسهیلات هم به این میزان نزدیک شود.

وی افزود: دولت هر روز شعار حمایت از تولید سر می‌دهد؛ اما به هیچ عنوان حاضر نیست از سود بانک‌ها بگذرد و هر روز نه تنها این سود‌ها کاهش نمی‌یابد، بلکه برخی از بانک‌ها حتی سود ۳۰ درصد هم دریافت می‌کنند. طبیعی است اگر کسی بخواهد کار تولیدی راه اندازی کند، با این نرخ سود صرفه اقتصادی برایش نخواهد داشت.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اکنون که تورم مانند سابق افسار گسیخته بالا نمی‌رود باید برای سال آینده برنامه ریزی جدیدی داشته باشد و متناسب با کاهش نرخ تورم سود تسهیلات هم تعدیل یابد؛ بنابراین، اکنون نرخ سود ۲۸ و ۳۰ و حتی ۲۲ درصد پذیرفته نیست.

وی افزود: این میزان نرخ تسهیلات خود در بحث کلان عامل ایجاد تورم است. کسانی که نرخ سود تسهیلات ۲۴ درصد پرداخت می‌کنند، باید این میزان را از جایی تأمین کنند؛ بنابراین، تولید کنندگان در ‌‌‌نهایت این بار را بر دوش مردم خواهند گذاشت و با بالا بردن قیمت اجناس در صدد جبران هزینه‌های بانکی خود خواهند بود.

وی گفت: اگر دولت به فکر خارج شدن از رکود موجود است، می‌تواند با ساماندهی نرخ سود تسهیلات بانکی، بخشی از این کار را انجام دهد. بخش بعدی آن نیز نظارت بر حسن انجام کار خواهد بود و پس از آن می‌توان با برنامه‌های تشویقی، سرمایه گذاران را برای برنامه ریزی جهت شروع تولید در کشور تشویق کرد.

این نماینده همچنین درباره شناور شدن نرخ سود تسهیلات یادآور شد: گمان نمی‌کنم در اوضاع کنونی این کار در کشور عملی شود، و ممکن است این کار بی‌بندوباری در مدیریت بانکی را به دنبال آورد. شاید بانک‌ها سلیقه‌ای عمل کنند و به جای کمک به تولید، باعث کاهش آن شود. حتی این امکان وجود دارد که دستاویز عده‌ای سودجو برای بهره برداری بیشتر به نفع خود شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار