بازدید 17566
حقوق ۶۰۹ هزار تومانی، برای سال بعد چه میزان افزایش خواهد یافت؟

به جای تورم، افزایش حقوق را بر اساس اختلاف طبقاتی تعیین کنید!

هر چه در سال‌های گذشته، نرخ تورم، اعداد و ارقامی را نشان می‌داد که بعد از دستکاری شدن، باز عجیب بودند و به نوعی لجام گسیختگی اقتصاد کشور را فریاد می‌زدند، به روزهای پایانی سال و موعد تعیین حقوق قانون کار برای سال بعد که می‌رسیدیم، ناگهان آنچنان مماشاتی در رفتار مسئولان با بحران‌های اقتصادی بروز می‌کرد که ماحصلش، افزایش حقوقی کمتر از میزان تورم بود؛ رویکردی که هنوز تغییر نکرده!
کد خبر: ۴۸۰۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲ 04 March 2015
چند روزی بیشتر از سال ۹۳ ‌نمانده و هنوز نرخ حقوق پایه قانون کار برای سال آینده تعیین نشده، ولی از هم اکنون می‌توان حدس زد که جز افزایش چند ده هزار تومانی، تغییرات بیشتری را در آن شاهد نباشیم؛ این را بی‌تفاوتی مسئولان به مشکلات مکانیزم فعلی تعیین حقوق کارگران نشان می‌دهد که از قضا خطرناک هم هست!

به گزارش «تابناک»، هر چه در سال‌های گذشته، نرخ تورم، اعداد و ارقامی را نشان می‌داد ‌که پس از اعمال ترفند‌ها و کلک‌های فراوان، باز عجیب بودند و‌ به نوعی لجام گسیختگی اقتصاد کشور را فریاد می‌زدند، به روزهای پایانی سال و موعد تعیین حقوق قانون کار برای سال بعد که می‌رسیدیم، ناگهان آنچنان مماشاتی در رفتار مسئولان با بحران‌های اقتصادی بروز می‌کرد که ماحصلش، افزایش حقوقی کمتر از میزان تورم بود. انگار نه انگار که در فشار اقتصادی، کارگران بیش از همه در تنگنا قرار می‌گیرند و نیازمند حمایت‌های مضاعف هستند.

بدین ترتیب، کارگران هر ساله زیر بار فشار سنگین‌تری می‌رفتند و اختلاف سطح معیشتشان با سایرین بیشتر می‌شد، زیرا از یک سو مجبور بودند با گرانی‌های لجام گسیخته مقابله کرده و چرخ زندگی خود را بچرخانند و از سوی دیگر با این حقیقت تلخ مواجه می‌شدند که از حق و حقوق ایشان به کارفرمایان تخفیف می‌دادند. همه این‌ها سوای سقوط ارزش پول ملی بود که اثرات مخربش در زندگی افرادی که درآمد کمتری دارند، آشکار‌تر است.

اشکالات ماجرا به قدری آشکار بود که درکشان دشوار به نظر نمی‌رسید و حتی با کمترین آگاهی از اصول اقتصادی هم ممکن بود، ولی این سادگی هم موجب نشد ‌تغییری در این روند رقم بخورد؛ روندی که می‌بینیم تا به این لحظه به رقم خوردن اختلاف دریافتی شدید در ادارات، سازمان‌ها، نهاد‌ها و حتی بخش خصوصی منجر شده است.

کافی است، سری به ادارت مختلف زده و درباره دریافتی پرسنل کسب اطلاعات کنیم تا دریابیم در بسیاری ادارات، در پایین‌ترین سطح، نیروهای خدماتی قرار دارند که اغلب شرکتی هستند و بهره‌شان از حقوق ماهانه، چیزی فرا‌تر از حقوق مصوب قانون کار نیست و پس از ایشان، نیروهای پیمانی و قراردادی و حتی استخدامی را می‌توان برشمرد که به ترتیب بهره مندیشان از حقوق افزایش می‌یابد و طیفی از حقوق را ترسیم می‌کند که فاصله میان کف و سقفش،‌ گاه زمین و آسمان است.

اوضاع زمانی بغرنج‌تر می‌شود که می‌بینیم‌ گاه دو فرد در یک موقعیت شغلی قرار دارند و کار مشابه انجام می‌دهند، ولی دریافتی‌شان به شدت متفاوت است و پی می‌بریم که فاصله حقوقی کارمندان و کارگران در برخی نهاد‌ها، به شش هفت برابر هم می‌رسد؛ اختلافی ویرانگر که یکی از دلایل پدید آمدن آن، اشکالات فراوانی است که در شیوه تعیین میزان حقوق قانون کار برای هر سال وجود دارد.

به عبارت بهتر، نادیده گرفتن حقوق کارگران در افزایش‌های هر ساله، به شکاف طبقاتی عمیقی میان این قشر و دیگر قشرها از نظر درآمدی منجر شده که مشقت‌های‌ فراوانی را به کارگران تحمیل کرده است. اینجاست که پی خواهیم برد «نرخ تورم» ملاک خوبی برای افزایش حقوق این قشر به نظر نمی‌رسد و باید به دنبال راهکار دیگری برای عادلانه سازی حقوق کارگران باشیم؛ راهکاری که بتواند فاصله طبقاتی حاصل آمده در سال‌های متمادی را کاهش داده و اگر نمی‌تواند عدالت را در پرداختی‌ها اعمال کند، دست‌کم از ظلمی که در حق کارگران روا داشته می‌شود، بکاهد؛ ظلمی که معلوم نیست در افزایش حقوق امسال تشدید یا با تصویب افزایشی قابل توجه، کمرنگ می‌شود؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۲
انتشار یافته: ۳۱
صدقه میدین ؟
سرت سلامت
حقوق رو افزایش ندید تورم رو بیارید پایین
۶۰۹ تومن خوبه من که فعلا ۰ تومن میگیرم چون بیکارم و هرچی میگردم نیست.
من در شهرداری کار میکنم دریافتی. یک کارگر مثلا با سه سال سابقه کار از من که کارمند با بیست سال سابقه هستم بیشتر است چرا راجع به وضعیت حقوقی کارمندان که در مضیغه هستند چیزی نمیگویید
ممنون از گزارش خوبتون می تونین به این موارد قرارداد های سفید امضا.حقوق معوقه.بیمه نا کار امد تامین اجتماعی .کار های سخت و زیان آور رو هم اضافه کنین
یعنی هیچ کسی نظری نداره ؟ پس حقمونه هربلایی سرمون بیاد.
ظاهراً قشر کارگر نباید اب خوش از گویش پایین برود و بنوعی می توان گفت از دوره ارباب و رعیتی فقط نام ان به کارگروکار فرما تغییر کرده تا تحمل ناجوانمردی ها فقط از لحاظ اسمی باشد.
کارگران دارند نابود می شوند. باید فقط دعا کرد تا خدا کمکمان کند نه کسانی که سالهاست جق مان را به تاراج برده اند.
جانا سخن از زبان ما می گویی :-(
یادم میاد جایی کار می کردم آب معدنی رو حذف کردن در راستای کاهش هزینه و حقوق مدیران را 25 درصد اضافه!
قیمت مرغ دراین چند روز بیش از30 درصد افزایش یافته است ولی مسئولان اصراردارند بگویند که نرخ تورم 15 درصد است .
گاه دو فرد در یک موقعیت شغلی قرار دارند و کار مشابه انجام می‌دهند، ولی دریافتی‌شان به شدت متفاوت است و پی می‌بریم که فاصله حقوقی کارمندان و کارگران در برخی نهاد‌ها، به شش هفت برابر هم می‌رسد؛
... این مطلب عین واقعیت است
دست همه درد نکند ولی این بلایا در زمان احمدی نژاد چندین برابر شد ولی کسی دم نزد نمیدونم چرا الان همه دلسوز قشر کارگر شدن؟
درسته هر سال قدرت خرید کارگرها و کارمندان کمتر و کمتر میشود .در نتیجه کیفیت کار ها و کالاها وبهره ور ی کمتر می شود چون رابطه مستقیم دارد
فایدش چیه؟ حقوق کارگران از قدیم در ایران ضایع شده و روزگار به سختی میگذرد. با تعریف و تمجید خشک و خالی که امورات ما نمیگذرد
به رفاه کم درآمد بی تفاوت نباشیم که گناه ان دامن گیر مان می شود
خودم کردم که لعنت بر خودم باد
بفریاد بازنشسته ها هم برسید
کسی که حقوق 9 میلیونی میگیره 2-1 میلیون حقوقس بالا میره و کسی که 600 هزار میگیره 100 تومن
!!!!!!
منصفانه است؟!!!!
باید عدالت درآمدی و حقوق و
عدالت زنده بودن هم باشه
جانا از دل ما كارگران گفتي اما كو گوش شنوا
همه اینو میدونیم اما چرا تا حالا اتفاقی نیفتاده
در طرح تحول سلامت به پزشکان عمومی ماهانه 5 تا 15 میلیون و به متخصصان 20 تا 50 میلیون دستمزد می دهند!!!!
این همه تبعیض بین کارگران و پزشکان!!!!
نمیدونم چرا یه شبه حقوق بانکی ها با این همه مزایا ۸۶۰ هزار بالا بره!!!!
چون کارگرها نمی توانند مثل فرهنگیان اعتراض کنند!
باسلام :لطفا این مورد را هم در نظر بگیرید که تورم سال گذشته را محاسبه میکنند ومیبایست یکسال باتورم جدید زندگی عذر میخواه مردگی کرد.
بله همین است درست نوشته شده
گوش شنوایی نیست حق گارگر پایمال است
اقا یه لحظه تیتر خبر اینجوری به چشم اومد
افزایش حقوق بر اساس اختلاس
خداییش اگه اینجوری بشه چی میشه
سلام خدمت همه پدران که برای آوردن نان همه جوانی خود را،نه
سلامتی خود را دادند
از کاهش شنوایی تا بیخوابی و شیفت شب و کمر درد
اما دریغ از حقوق 600 تومنی و خواهش بابت افزایش چند ده هزار تومانی
تا وقتی اونهایی که باید بابت ثروتهای هنگفتشون مالیات بدن را رها می کنیم تا ثروتهایشان بجای کار آفرینی خون مردم را توی شیشه کنند لطفا حرفی از فاصله طبقاتی نزنید که بیشتر شبیه جوک می مونه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی