بازدید 4394
۱

پوسیدگی دندان‌های 65 درصد کودکان ایرانی

کد خبر: ۴۸۰۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰ 03 March 2015
65 درصد کودکان زیر 12 سال کشور پوسیدگی دندان دارند. این عدد وقتی نگران‌کننده می‌شود که بدانیم این آمار مانند نوک کوه یخ است و فقط بیماری‌های دست اول را بیان می‌کند و بیماری‌هایی که به علت پوسیدگی بروز می‌کند را شامل نمی شود.

به گزارش ایران به گفته سروری رئیس پژوهشگاه علوم پزشکی حضرت بقیئ‌الله(عج) این مشکلات به دو علت عمده تغذیه ناصحیح و بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان به وجود می‌آید که هر دو با آموزش رفع می‌شود. اما همین مشکل ساده یعنی نارسایی‌های آموزشی در بخش بهداشت دهان و دندان هزینه چند هزار میلیاردی بر دوش خانواده‌های ایرانی قرار داده است. به طوری که به گفته دکتر حمیدصمدزاده، رئیس دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس جدید‌ترین پایش‌های آماری بیش از 45 درصد هزینه درمان سرپایی کشور صرف خدمات دندانپزشکی می‌شود که فشار اقتصادی بالایی بر مردم وارد می کند.

صمد‌زاده روز گذشته در همایش ارتقای سلامت دهان و دندان با اشاره به اینکه شاخص (DNFT) تعداد دندان‌های پوسیده، پرشده و کشیده شده را نشان می‌دهد گفت: اخیراً این شاخص در ایران در کودکان 12 ساله 09/2 درصد و در کودکان 6 ساله 5/1 درصد اعلام شد.

صمدزاده با اشاره به اینکه برنامه مشترک ارتقای سلامت دهان ودندان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در بیستم ماه جاری کلید خواهد خورد، گفت: این برنامه با همکاری صدا و سیما پیگیری می‌شود و قرار است در هر منطقه یک مدرسه مشخص و تعدادی یونیت (تجهیزات دندانپزشکی) سیار،  وضعیت سلامت دندان دانش‌آموزان را بررسی کنند و درمان اولیه انجام شود. همچنین قرار است 70 درصد هزینه دندانپزشکی توسط بیمه  پرداخت شود.

معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش نیز از صدور شناسنامه سلامت دانش‌آموزان به صورت دیجیتال خبر داد واظهار امیدواری کرد که با همکاری بیمارستان بقیئ‌الله(عج) و وزارت بهداشت شناسنامه سلامت دهان ودندان نیز ارائه شود. دکترمهرزاد حمیدی افزود: در حال حاضربرای 13میلیون دانش‌آموز و 105 هزار مدرسه به شیوه مؤثر خدمات ارائه می‌کنیم. اکبرزاده رئیس همایش ارتقای سلامت دهان وزارت آموزش و پرورش گفت: بیشتر پوسیدگی دندان از کودکی آغاز می‌شود؛ اما عواقب آن تا پایان عمر همراه فرد می‌ماند، به همین علت پیشگیری از درمان مهمتر است.

درست مسواک زدن، استفاده از نخ دندان، تصحیح عادات غلط غذایی و استفاده از فلوراید عادت‌هایی است که باید توسط مربیان نهادینه شود تا افراد جامعه تا پایان عمر دچار مشکل نشوند، به گزارش ایسنا، دکتر سروری رئیس پژوهشگاه علوم پزشکی حضرت بقیئ‌الله(عج) نیز در این همایش گفت: دندان‌پزشکی خدمات لوکس محسوب شده و تحت پوشش بیمه نیست که با وجود اهتمام جدی وزارت بهداشت برای درمان آن، بازهم برخی از خانواده‌ها امکان استفاده از این خدمات را ندارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
ای بابا بنده با سن کمتر از 30 سال بیش 10 دندان پوسیده دارم و توان پرداخت هزینه درمان را هم متاسفانه ندارم حالا دیگه از چه انتظاری دارید؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم