بازدید 2480

مخالفت مجلس با بودجه‌ریزی عملیاتی بدون نظارت

نمایندگان مجلس با حذف تبصره‌ای از لایحه بودجه، با موضوع بودجه‌ریزی بدون نظارت و حسابرسی مخالفت کردند.
کد خبر: ۴۸۰۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵ 03 March 2015

نمایندگان مجلس با حذف تبصره‌ای از لایحه بودجه، با موضوع بودجه‌ریزی بدون نظارت و حسابرسی مخالفت کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) تبصره 20 لایحه بودجه 94 در بخش هزینه‌ای را حذف کردند. در این تبصره آمده بود که در اجرای ماده 219 قانون برنامه پنج‌ساله برنامه توسعه و در راستای استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، اعتباراتی که در چارچوب این روش هزینه می‌شود به عنوان کمک تلقی شده و پس از پرداخت به واحدهای مربوط به هزینه قطعی منظور و بدون الزام به رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه‌های دولتی و فقط بر اساس آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی که متضمن پیش‌بینی نحوه نظارت بر هزینه‌ها و تحقق اهداف پیش‌بینی شده است و با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، هزینه می‌گردد.

در ماده 219 قانون برنامه پنجم پنج‌ساله توسعه نیز آمده است که به منظور استقرار نظام بودجه‌ریزی عملیاتی دولت موظف است تا پایان سال دوم برنامه به تدریج زمینه‌های لازم را برای تهیه بودجه به روش عملیاتی در کلیه دستگاه‌های اجرایی فراهم کند به نحوی که لایحه بودجه سال سوم برنامه به روش مذکور تهیه، تدوین و تقدیم مجلس شود.

در جریان بررسی این تبصره دژپسند معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به ارائه توضیح در مورد بودجه‌ریزی عملیاتی پرداخت و گفت: در این تبصره تغییر نظام بودجه ریزی از سنتی به عملکرد مطرح است که در قانون برنامه نیز دولت در این راستا مکلف شده است.

وی ادامه داد: بودجه‌ریزی عملیاتی بدان معناست که یک دستگاه به جای آنکه از نحوه هزینه کردش مورد سوال قرار گیرد در مورد کیفیت محصول ارائه شده و قیمت تمام شده و به عبارتی میزان فعالیتش مورد پرسش قرار می‌گیرد. این بدان معناست که دولت درگیر فرآیندها نمی‌شود بلکه بر مبنای نتایج ارزیابی می‌کند.

دژپسند اضافه کرد: در این شرایط از یک سو دستگاه اجرایی اختیارات بیشتری پیدا می‌کند و از سوی دیگر باید پاسخگو در مورد نتایج حاصله باشد که چرا در مقایسه با سایر دستگاه‌ها عملکرد نامناسبی دشاته است.

به گفته وی دربودجه‌ریزی عملیاتی تمامی دستگاه‌ها اهتمام جدی برای داشتن کارآیی بیشتر و کسب منافع بالاتر دارند و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و در نهایت کاهش اتکای دولت به نفت می‌شودند.

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در دنیا در دوره 5 تا 10 سال اجرا می‌شود، گفت: قطعاً در ایران نمی‌توان این کار را انجام داد ولی ما می‌خواهیم در سال 94 گام بزرگی را برداریم.

وی در پاسخ به سوال ابوترابی‌فرد مبنی بر این‌که جایگاه نظارت دیوان محاسبات در بودجه ریزی عملیاتی چیست، گفت: کار دیوان محاسبات نظارت است و اختلالی در آن ایجاد نمی‌شود.

  علی‌رغم این توضیح دژپسند ابوترابی فرد گفت که در تبصره 20 نظارت دیوان محاسبات حذف شده است.

احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با استناد به اصول 52،53 و 55 قانون اساسی گفت که این تبصره به منزله نفی قانون اساسی است و قرار نیست پول‌های داده شده به عنوان کمک تلقی شده و از مقررات مالی مستثنی باشد.

ابوترابی فرد رئیس جلسه با وارد دانستن این اخطار، آن را به رأی مجلس گذاشت و نمایندگان نیز با 164 رأی موافق،‌23 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در مجلس با رأی مثبت به این اخطار، این تبصره را حذف کردند.

ابوترابی فرد پس از حذف این تبصره تأکید کرد که ماده 219 قانون برنامه به قوت خود باقی است و دولت می‌تواند بر اساس آن عمل کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی