بازدید 1824

ميـران: مردم در كوچه و بازار با كنايه مطرح مي‌كردند

کد خبر: ۴۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۶ 16 May 2009
محمود ميران اعتقاد دارد جودوي ايران بايد با الگوپذيري كامل از مدل مديريتي، فني و اجرايي در سطح تيم‌هاي ملي خود را كاملا با مدل ژاپني مطابقت داده و تنها در اين شرايط است كه مي‌توان به كسب مدال در المپيك و موفقيت‌هاي جهاني اميدوار بود.

به گزارش ايسنا، سرمربي تيم ملي جودوي بزرگسالان كه در حال حاضر در مقطع كارشناسي تحصيل مي‌كند، در حال آماده كردن تزي براي مقطع كارشناسي ارشد با موضوع "ورزش جودو چيست و چطور مي‌شود آن را اداره كرد؟" است. در اين رابطه ميران به تفصيل درباره‌ جزئيات روند قهرماني و شرايط درست تمريني ايده‌هاي خود را در گفت‌وگو با ايسنا مطرح كرد:

* جودو از ژاپن وارد ايران شد

سرمربي تيم ملي جودو بزرگسالان با بيان اينكه ورزش جودو در سال 1348 با حضور صنعت كاران و سرشار در ژاپن و گذراندن دوره‌هاي مخصوص توسط اين دو پيشكسوت وارد ايران شد، اظهار كرد: پس از آن پيشكسوتاني مانند سعادتمند، كيهان، فكرت و مدني به بدنه‌ي جودو اضافه شدند كه تمامي آنها جزو نيروهاي مسلح بوده‌اند. من در سال 1990 عضو تيم ملي شدم و پيش از آ‌ن تنها سه نشان برنز در مسابقات آسيايي توسط رمضان خان‌بابايي در مسابقات 1985 كويت، ويسه در همان مسابقات و خدادادي در بازي‌هاي آسيايي 1986 كسب شده بود. از شانزده سالگي كه عضو تيم ملي شدم تا سال 2008 عضو ثابت تيم ملي در رده‌هاي سني مختلف بودم و در اين مدت 18 سال 43 مدال بين‌المللي كسب كردم.

* گمشده‌ام را توسط "توميتا" يافتم

ميران ادامه داد: پس از آنكه در برابر "مونيتا" جودوكار كوتاه قامت ژاپني نتيجه را واگذار كردم، شرايط به نحوي شد كه مردم در كوچه و بازار همواره با كنايه اين موضوع را مطرح مي‌كردند زيرا به واقع يك سر و گردن و از جهات مختلف نسبت به اين جودوكار سرتر بودم. از طرفي در تمامي سال‌هاي فعاليتم در جودو "ياماشيتا"، "سايتو" و "ماساكي" به عنوان سنگين وزن‌هاي شاخص جودو دنيا الگوهاي من بودند و پس از باخت به مونيتا، هميشه به اين موضوع فكر مي‌كردم كه چطور مي‌توانم وي را شكست دهم. آن قدر دنبال گمشده‌ام گشتم كه در نهايت توميتا اين گمشده را برايم پيدا كرد. من در اين مسير نقاط ضعفم را به قوت بدل كردم.

* خودباوري و مسايل روحي - رواني گمشده‌ام بود

كاپيتان سابق تيم ملي جودو تصريح كرد: توميتا به عنوان يكي از مربيان شاخص خارجي جودو ايران پس از يك دوره‌ي يك ساله و سپس شش ماهه كه در ايران حضور داشت، كاملا با فرهنگ و شرايط جودو ايران آشنا بود و حتي قبل از بازگشت به كشورش ورزش باستاني را كاملا فرا گرفت. وي در هنگام نظارت بر تمريناتم از تكنيك من ايراد نگرفت ولي به من گفت از نظر مسايل روحي - رواني و خودباوري بايد به روي خودم كار كنم. من خودم اين موضوع را يافتم و در ذهنم حل كردم. با انجام يك طراحي تمرين مشخص در مسابقات 2006 دوحه قطر سيستمم برنده شد. اما، در لابه‌لاي مسايل ديگر هيچ‌گاه برد من برابر ژاپن به چشم نيامد. حتي در مسابقات آسيايي 2008 كره با طرز فكر و ايده‌ي شخصي كه به آن رسيده بودم، به آساني حريف ژاپني را شكست دادم. اما، باز هم اين پيروزي به چشم نيامد و به دليل عجله‌اي كه برابر حريف كره‌اي در مسابقه‌ي فينال كردم از مدال طلا بازماندم.

* اصل كار من پس از مسابقات آسيايي است

ميران در ادامه گفت‌وگو با ايسنا تاكيد كرد: در جريان بازي‌هاي آسيايي دوحه قطر و همچنين مسابقات آسيايي 2008 كره فرصتي براي كادرفني تيم ملي وجود نداشت كه صرفا بخواهند به پيروزي من برابر ژاپن بپردازند. اينك به دليل آنكه مسووليت سرمربيگري تيم ملي بزرگسالان را برعهده دارم، در همان گام اول پذيرش اين مسووليت عنوان كردم بايد از ساختار جودو ژاپني الگو بگيريم و در نوع برنامه‌ريزي تمريني، بدنسازي، آموزش، داوري‌ها و حتي كلاس‌هاي تئوري كاملا از اين الگو پيروي كنيم. در اين راستا اصل كار خود را پس از مسابقات آسيايي چين تايپه مي‌دانم و اينكه با تاكيد بر مسايل روحي - رواني و ذهني توانسته‌ام بر حريفان ژاپني غلبه پيدا كنم.

* جودو ايران سير صعودي داشته است

ميران در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با ايسنا با اشاره به اينكه در مدت زمان 12 سال رياست محمد درخشان در فدراسيون جودو سير صعودي جودو ايران آغاز شده و در اين مسير عليرضا اميني به عنوان مربي، سرمربي و مدير تيم‌هاي ملي سهم قابل توجهي در موفقيت تيم ملي ايفا كرده است، خاطرنشان كرد: شايد برخي از منتقدين اعتقاد داشته باشند پيراهن تيم ملي بر تنم گشاد است ولي 18 سال حضور در عالي‌ترين سطح جودو باعث شده است تا تجربياتي ارزشمند بيندوزم و تصور مي‌كنم فرصت مناسبي در اختيارم قرار گرفته است تا اين تجربيات را در اختيار جودو ايران قرار دهم. به نظر من سيستم اداري تيم ملي به همراه مسايل فني و اجرايي كاملا بايد از الگوي ژاپني تبعيت كرده و با وجود آنكه در حال حاضر نمي‌توانيم خود را با آنها مقايسه كنيم اما، بايد از اين الگو پيروي كنيم. در ژاپن جودو به دو بخش سنتي و حرفه‌اي تقسيم مي‌شود كه بخش سنتي شامل كارهاي استعداديابي، امور پايه، كاتا و جودو پيشكسوتان مي‌شود. در بخش حرفه‌اي نخبه‌پروري و مدال آوري نمود بيشتري دارد و تجربيات را بايد در اين بخش صرف كرد.

* مدال آوران جودو ايران كجا هستند؟

مرد نقره‌اي جودو ايران در عرصه‌ي پيكارهاي آسيايي با طرح اين سوال كه مدال آ‌وران جودو ايران از نخستين سال‌هاي حضور تيم ملي در مسابقات بين‌المللي كجا هستند و عمدتا اثري از آنها در فعاليت‌هاي حرفه‌اي جودو ديده نمي‌شود، تصريح كرد: با پيروي از الگوي ژاپني اينك از خسرو دلير، يعقوب پورعلي، پارك كره‌اي و مسعود حاجي‌آخوندزاده به عنوان چهار مربي در تركيب كادرفني تيم ملي دعوت به همكاري كرده‌ام كه به معني حضور يك مربي براي هر دو جودوكار است. در مسابقات مختلف هميشه شاهد بوده‌ام سرمربي ژاپن از روي سكوها و از بالا مسابقات را نگاه مي‌كند و مربيان ژاپن در كنار تاتامي به كوچينگ مي‌پردازند. در چنين شرايطي ديد بهتري مي‌توان نسبت به يك مسابقه داشت. يك مربي نيز بين سرمربي و مربي كنار تاتامي در حال رفت و آمدو برقراري ارتباط است و آ‌ناليزهاي لازم را انتقال مي‌دهد. من فكر مي‌كنم حداقل 10 سال وقت نياز داريم تا بتوانيم اين نگاه و ساختار را در جودو ايران جا بيندازيم.

* انشاءالله اميني رييس شود!

ميران با ابراز اميدواري نسبت به اينكه عليرضا اميني سرپرست فعلي فدراسيون بتواند از مجمع راي لازم براي رياست جودو را كسب كند، اظهار كرد: همان طور كه اشاره كردم بخش قابل توجهي از موفقيت‌هاي جودو ايران در زمان مسووليت اميني در تيم ملي و رياست درخشان در فدراسيون حاصل شده است. اميني كاملا به مسايل فني و دشواري‌هاي كار يك مربي واقف است. من در دوران قهرماني به دليل خستگي، آسيب ديدگي و مسايل مختلفي كه يك قهرمان با آنها روبه‌روست انتقاداتي را هم متوجه فدراسيون و سرپرست فعلي آن كردم. اما، صادقانه مي‌گويم رييسي را دوست دارم كه تمام وقت در فدراسيون و آشنا به سختي كار من باشد. آيا از اميني بهتر با اين فرض سراغ داريد؟ از طرفي حاج‌يوسف‌زاده سال‌ها مربي و سرمربي تيم ملي بوده و حتي در سال‌هاي 68-69 با هم هم تيمي بوده‌ايم. او مي‌تواند به عنوان آناليزور بهترين كمك من باشد. من در سطوح مختلف آسيايي و جهاني مدال گرفته‌ام و اينك با توجه به خداحافظي از دنياي قهرماني بزرگترين انگيزه‌ام مدال آوري تيم ملي در مسابقات المپيك است.

* به عرصه مسابقات ورزش بازمي‌گردم

ميران در بخشي از گفت‌وگوي خود با ايسنا در پاسخ به اين سوال كه آيا با توجه به انگيزه‌ي بالايي كه در وي ديده مي‌شود، مجددا به عرصه‌ي ورزش قهرماني بازخواهد گشت، گفت: بله، به عرصه‌ي قهرماني ورزش بازمي‌گردم اما، قصد دارم در مسابقات اسنوبورد! شركت كنم زيرا 13 سال است كه به شكل حرفه‌اي اين ورزش را انجام مي‌دهم.

* خود را شاگرد مكتب جودو ايران مي‌دانم

سرمربي تيم ملي جودو بزرگسالان با بيان اينكه همواره خود را شاگرد مكتب جودو ايران دانسته است، يادآور شد: اساتيد و پيشكسوتان اين رشته همواره به من كمك كرده‌اند تا بتوانم به مدال آوري و موفقيت در سطح ملي برسم. از طرفي برنامه‌هاي خاص خودم را با توجه به تجربه‌ي چندين ساله در عرصه‌ي حرفه‌اي اجرا خواهم كرد و تصور مي‌كنم اگر در همين حال حاضر برنامه‌ريزي درستي داشته باشيم، نفر براي مسووليت‌ها كم خواهيم داشت. من هر سه ماه اردوي سه روزه‌اي را با حضور يك تيم از هر استان پيش بيني كرده‌ام و تصور مي‌كنم تمرين مشترك جودوكاران شاخص استان‌ها و بازيكنان تيم ملي در رشد جودو و استعداديابي بسيار موثر است. از طرفي 15 سال كه تخصصي‌ترين نشريه‌ي جودو جهان را دريافت مي‌كنم كه از اين نشريه مسايل بسيار زيادي را فرا گرفته‌ام. همان طور كه قبلا نيز گفته‌ام اولويت من بازي‌هاي آسيايي 2010 چين و سپس المپيك 2010 لندن است و در اين رابطه قرارداد مشخصي را با فدراسيون امضا كرده‌ام.

* در روسيه براي هر جودوكار سه مربي وجود دارد

ميران با اشاره به سيستم جودو روسيه و اينكه در صورت راه يافتن يك جودوكار به تيم ملي از مربي شخصي وي از همان سال‌هاي آغازين جودو نيز براي حضور در اردوهاي تيم ملي نيز دعوت مي شود، تصريح كرد: شرايط جودوي روسيه به نحوي است كه سه مربي با تفاهم و تعامل كامل بر عملكرد يك جودوكار نظارت دارند كه سهم قابل توجهي در رشد جودو اين كشور داشته است.

* برنامه اختصاصي‌ام حساسيت ايجاد كرده است

كاپيتان سابق تيم ملي جودو با اشاره به تدوين دو نوع برنامه‌ي اختصاصي و عمومي تمريني براي ملي‌پوشان يادآور شد: برنامه‌هاي عمومي شامل همه نوع برنامه‌هاي تمريني است كه يك جودوكار با حضور در اردوهاي تيم ملي با آن روبه‌رو مي‌شود، ولي برنامه‌هاي اختصاصي ويژه‌اي نيز وجود دارد كه طرح اين موضوع حساسيت‌هايي را ايجاد كرده است. شايد بتوانم اينگونه بگويم در آن واحد بتوان سه تيم ملي در اردوها داشته باشيم ولي اصلي‌ترين كار متوجه تيم اول باشد. جودوي دنيا ساكن نيست و اعتقاد دارم حداكثر تا دو المپيك مي توانم براي تيم ملي به عنوان سرمربي مثمرثمر باشم. پس از آن ديگر نبايد به عنوان سرمربي در كنار تيم ملي حضور داشته باشم و بايد تجربياتم را در سمت ديگري به كادر مربيان انتقال دهم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار