بازدید 1747
مسابقات بین المللی دوومیدانی دهه فجر؛

جوانان دوومیدانی کار در انتظار توجه مسئولان

در مسابقات بین المللی دهه فجر جوانان تیم ملی دوومیدانی نمایش قابل قبولی داشتند و ثابت کردند که شایسته توجه بیشتری از طرف مسئولان هستند.
کد خبر: ۴۷۹۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱ 01 March 2015
در مسابقات بین المللی دهه فجر جوانان تیم ملی دوومیدانی نمایش قابل قبولی داشتند و ثابت کردند که شایسته توجه بیشتری از طرف مسئولان هستند.

به گزارش ایسنا بیست و دومین دوره مسابقات بین المللی دوومیدانی داخل سالن دهه فجر 23 و 24 بهمن در سالن آفتاب انقلاب برگزار شد. در این رقابت ها تیم های ایران، ارمنستان، پاکستان، تاجیکستان، افغانستان، ازبکستان، عراق و عمان حضور داشتند. البته تیم های کویت و سوریه نیز قرار بود در این مسابقات شرکت کنند که در روزهای آخر انصراف خود را اعلام کردند.

با وجود اینکه هشت تیم خارجی در این رقابت ها حضور داشتند اما این امکان وجود داشت که کشورها و هم چنین نفرات بهتری در این مسابقه ها باشند. شاید بتوان یکی ازعلت های اصلی رخ ندادن این موضوع را جوایز کم این رقابت ها دانست.

فدراسیون دوومیدانی پیش از آغاز این رقابت ها تمام تدابیر را اندیشیده بود و اسپانسر را برای اهدای جوایز مالی 700 و 500 دلاری مشخص کرده بود. اما به دلیل مصوبه بانک مرکزی اسپانسر اجازه نیافت که این حمایت را انجام دهد.

بنابراین هیچ جایزه مالی دراین رقابت ها توزیع نشد و همین موضوع باعث شد که استقبال کشورهای شرکت کننده کم باشد و یا نفرات اصلی و مدال آور این کشورها به ایران نیایند و در نتیجه سطح کیفی این مسابقات پایین تر از حد انتظار بود.

در برگزاری مسابقات نیز به مانند تمامی رقابت هایی که در ایران برگزار می شود برخی بی نظمی و ناهماهنگی هایی وجود داشت اما شاید بتوان گفت با بودجه ای که در اختیار فدراسیون دوومیدانی قرار می‌گیرد برگزاری این مسابقات قابل قبول بوده است. فدراسیون برای برگزاری اردو و اعزام های برون مرزی برون مرزی برای ملی پوشان از نظر مالی دچار مشکل است و توقع اینکه بتواند در میزبانی هم تمام شرایط را مهیا کند دور از انتظار است.

برگزاری مسابقات دهه فجر تنها رقابت بین المللی در تمام ماده هاست که ایران میزبانی آن را برعهده دارد و همین موضوع را می توان یکی از ضعف های اصلی دوومیدانی ایران دانست. اگر رقابت های معتبرتر با وجود دوومیدانی کاران بهتری در ایران برگزار شود سطح دوومیدانی ایران بالاتر می رود. همان طور که حضور مثبت بانوان ایران در بازی های آسیای باعث شد خیلی از کشورها به اعتبار نتایج آن ها به ایران بیایند، برگزاری بیشتر مسابقات می تواند دوومیدانی ایران را به همه کشورهای بشناساند.

عملی شدن این موضوع شرایط ویژه ای می خواهد که مهم ترین آن حمایت مسئولان است. مسئولان وزارت ورزش وجوانان و کمیته ملی المپیک باید از دوومیدانی ، رشته پرمدال بازی های آسیایی و المپیک حمایت ویژه تری داشته باشند. کیومرث هاشمی با حضور در مراسم افتتاحیه مسابقات بین المللی دهه فجر به نوعی از دوومیدانی حمایت کرد.

اما در برخی از موضوعات نقص ها متوجه خود فدراسیون است. کوچکترین نکته منفی مسابقات می تواند روی کلیت آن تاثیر بگذارد. یکی از نکات منفی این مسابقات علاوه بر سطح پایین برخی از دوومیدانی کاران حاضر برگزاری بی نظم مراسم افتتاحیه بود که هیچ جذابیتی نداشت و برای برگزاری مسابقات در آینده باید به این موضوعات توجه کرد.

با وجود تمامی این نواقص و مشکلات مالی برگزاری این رقابت ها مورد رضایت کشورهای شرکت کننده قرار گرفت.

برگزاری این رقابت ها به مسئولان داخلی ثابت کرد که استعدادهای خوبی درایران وجود دارند چرا که در ماده های مختلف نفرات جوان با وجود افراد با تجربه توانستند به رده های خوبی برسند.شاید مهم ترین پدیده های این رقابت ها فرزانه فصیحی، فاطمه خیاطی و فهمیه کلهر بودند. فصیحی دونده 22 ساله سرعت تا شکستن رکورد مریم طوسی تنها 4 صدم ثانیه کم آورد.

وجود این استعداد ها در ایران مورد توجه رییس فدراسیون افغانستان هم قرار گرفت و او اظهار کرد: ورزشکاران ایرانی به خصوص جوانان نمایش بسیار خوبی در این رقابت ها داشتند و نشان دادند که توانایی بالایی در دوومیدانی دارند و مطمئن هستم با برنامه ریزی بهتر می توانند به مدال های بیشتری برسند. زمانی که دوومیدانی کاران ایرانی در مسابقات بین المللی مدال می گیرند ما خوشحال می شویم و امیدوارم ورزشکاران ما نیز روزی به سطح ایرانی ها برسند.

بنابراین فدراسیون باید به جوانان و افراد مستعد توجه ویژه تری داشته باشد و تنها به نام ها و عناوین ورزشکار توجه نکند و اجازه بدهد تا جوانان هم د رمسابقات مهم تر عرضه اندام کنند.

دوومیدانی کاران ملی پوش نیز در این رقابت ها حضور خوبی داشتند و با وجود اینکه در فصل آماده سازی هستند اما نتایج خوبی گرفتند. یکی از نکات عجیب در مسابقات ملی پوشان حضور چند ورزشکار در ماده غیرتخصصی خودشان بود. مریم طوسی در مواد 400 و 800 متر شرکت کرد. او در ماده 400 متر در مکان نخست قرار گرفت اما در 800 متر در حالی که همه فکرمی کردند می تواند اول شود با زمان 2:18.65 در جایگاه دوم قرار گرفت و " لیلیت هارویتونیان " از ارمنستان با زمان 2:15.41 توانست به مقام قهرمانی برسد.

این دونده ارمنستانی درباره مقام نخستش در این ماده گفت: فکر نمی کردم که بتوانم با حضور مریم طوسی در این ماده قهرمان شوم. برای اولین بار بود که می دیدم طوسی دراین ماده مسابقه می دهد و ثابت شد که تجربه ندارد.قبل از مسابقات فکر می کردم او به راحتی قهرمانی می شود.

هارویتونیان درباره مسابقات دوومیدانی دهه فجر نیز تصریح کرد: رقابت های دهه فجر ایران می تواند با سطح کیفی بالاتری برگزار شود به شرط اینکه جوایز دلاری خوبی در این رقابت ها توزیع شود. دوومیدانی کاران در سراسر جهان با شرکت در مسابقات جایزه بزرگ کسب درآمد می کنند.

مهدی زمانی دونده 400 متر نیز در این رقابت ها درماده 4 در 400 متر شرکت کرد و در ماده تخصصی خود حضور نیافت که این باعث تعجب "مایتام عبدالجعفر" نفر اول 400 متر در این رقابت ها شد. او اظهار می‌کرد که پیش از این گمان می کرده که زمانی در این ماده شرکت کند.

این موضوع درباره سپیده توکلی نیز صدق می کند. او در مواد پرتاب وزنه و پرش ارتفاع شرکت کرد . توکلی در پنجگانه حاضر نشد و "ایرینا ولی هانووا" توانست در مکان نخست قرار بگیرد.

به نظر می رسد این بنابه تصمیم کمیته فنی تیم های ملی صورت گرفته است و ورزشکاران در مواد تخصصی خودشان شرکت نکردند.اکثر ملی پوشان در اوج تمرینات خود برای مسابقات قهرمانی آسیا ،جهانی و مهم تر از همه کسب سهمیه المپیک هستند. این اتفاق هم در راستای برنامه های ملی پوشان برای این رقابت ها مهم صورت گرفت.

در مسابقات امسال نیز فقط یک رکورد ملی توسط "میلاد دریساوی" در ماده پرش سه گام شکسته شد.

به هرترتیبی که بود مسابقات دهه فجر برگزار شد اما باید از همین الان به فکر مسابقات سال آینده بود تا نواقص برطرف شود و با فراهم شدن شرایط ، دوومیدانی کاران بهتری در این رقابت ها حاضر باشند.

تجربه مسابقات سال های گذشته ثابت کرده است تا زمانی که جوایز مالی برای شرکت کنندگان درنظر گرفته نشود نمی توان انتظار داشت که سطح مسابقات بالا برود و دوومیدانی کاران مطرح به ایران بیایند. برگزاری 22 دوره می تواند تجارب خوبی را برای برگزاری مسابقات در اختیار فدراسیون قرار بدهد و نباید مشکلات و نواقص را بار دیگر تکرار کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی