بازدید 9887

مردی که اعضاي بدنش را به مزايده گذاشته‌

دلال به من زنگ زد، گفت کلیه ٤٠تومان اما من ٣٠تومان می‌فروشم چون دلال از هرطرف ٢‌میلیون تومان حق دلالی می‌گیرد، من نخواستم به آنها بفروشم. کبدم هم همین دلال‌ها به من ٣٢٠‌میلیون تومان قیمت دادند، البته کل کبد که نمی‌شود، نصف آن را برمی‌دارند.
کد خبر: ۴۷۹۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱ 28 February 2015
ماجرا خیلی ساده شروع شد، آگهی فروش کلیه و کبد با گروه خونی +B و یک شماره تلفن‌همراه اعتباری. نیاز مالی شدیدش را هم اعلام کرده بود، مردی که ٣ماه است وارد ٣٥سالگی شده. 

به گزارش شهروند، «شهرام» ٢ماه پیش که خبردار شد برای کلیه ٣٠ تا ٤٠‌میلیون تومان می‌دهند، سوار تاکسی شد، میدان ونک، کمی بالاتر از میدان پیاده شد، همان اوایل کوچه، مقابل دیواری شلوغ از آگهی فروش کلیه و کبد، جایی برای آگهی‌اش باز کرد، چسباند و رفت. حالا ٥‌هزار آگهی روی درودیوارهای شهر چسبانده، هر جا بیمارستانی، مرکز پیوندی یا هر جایی که بیماری نیازمند به کلیه، کبد یا عضو دیگری است، آگهی او دیده می‌شود. مرد ٣٥ساله +B با کلیه، کبد، قرنیه چشم و مغز استخوان فروشی.

   آگهی فروش کلیه و کبدتان را دیدم، چقدر می‌فروشید؟

 دلال به من زنگ زد، گفت کلیه ٤٠تومان اما من ٣٠تومان می‌فروشم چون دلال از هرطرف ٢‌میلیون تومان حق دلالی می‌گیرد، من نخواستم به آنها بفروشم. کبدم هم همین دلال‌ها به من ٣٢٠‌میلیون تومان قیمت دادند، البته کل کبد که نمی‌شود، نصف آن را برمی‌دارند.

   یعنی اول دلال با شما تماس گرفت برای خرید کلیه و کبد؟

 بله، یکی از آنها به من گفت که با این قیمت نفروش، بازار را خراب نکن، یکی دیگر هم گفت که برای برج دو، برایم دو تا مریض آماده می‌کند، آنها حالا شرایط جراحی ندارند، به من گفت منتظر بمانم، اما به خاطر شرایط مالی سختی که دارم، نمی‌توانم تا اردیبهشت‌ماه صبر کنم.

   یکی از آنها؟ مگر چند دلال با شما تماس گرفتند؟

 خیلی زیاد. بالای ١٠٠نفر با من تماس گرفته‌اند. کافی است آگهی بزنید، نیازمند و در مقابل بیمارستان طالقانی ولنجک یا ‌هاشمی‌نژاد ونک بچسبانید. دیگر امان نمی‌دهند، ٢ماه پیش که آگهی را اطراف بیمارستان ‌هاشمی‌نژاد در ونک چسباندم، بلافاصله تعداد زیادی دلال با من تماس گرفتند، آنها اطراف همین بیمارستان‌ها مرتب شماره‌های جدید را رصد می‌کنند و قبل از این‌که بیمار تماس بگیرد، خودشان زنگ می‌زنند، البته فقط اینها نیستند، از خارج از کشور هم خیلی با من تماس گرفته‌اند، از ترکیه، مالزی و دوبی. حتی انگلستان. خیلی‌هاشان دلال هستند، قیمت‌های خوبی هم می‌دهند، با دلار حساب می‌کنند. این اعضا را برای بیماران خارجی می‌خواهند. یکی، دو نفر هم خودشان بودند اما آماده جراحی نبودند، یکی‌شان گفت تا برج ٤‌سال دیگر، اگر بیمارشان خوب نشود به کبد نیاز پیدا می‌کند. از مالزی هم زنگ زدند، از من خواستند برایشان آزمایش بفرستم، من هم همه را فرستادم اما خبری نشد. برای کسی در دوبی هم فرستادم.

   کجا این عمل‌ها را انجام می‌دهند؟

من به خاطر بدهکاری که دارم، ممنوع‌الخروج هستم، یکی از دلال‌ها از دوبی به من گفت که بروم آبادان، از آن‌جا با لنج مرا به ابوظبی یا شارجه می‌فرستند، عمل می‌کنم و بعد از همان مسیر مرا برمی‌گردانند.

   کبد را چطوری جراحی می‌کنند؟ به درد چه کسانی می‌خورد؟

نصف کبد را برمی‌دارند، برای کسانی که بیماری سیروز کبدی دارند قابل استفاده است یا کسانی که هپاتیت A دارند و تعداد ویروس‌هایشان بالاتر از یک‌میلیون نباشد، می‌توانند از این پیوند استفاده کنند، البته فقط کبد و کلیه‌ام نیست، قرنیه چشم و مغز‌استخوانم را هم برای فروش گذاشتم.

   اینها را هم برای فروش گذاشتی؟ چه قیمتی؟

بله، قرنیه چشم ٢٠٠‌میلیون تومان، مغزاستخوان هم ١٠٠میلیون. مغزاستخوان بیشتر برای بیماران سرطانی است.

   قرنیه چشم را بردارند که بینایی‌تان را از دست می‌دهید، حاضرید این کار را انجام دهید؟
بله، چاره‌ای ندارم.

   برای اینها هم مشتری پیدا شده؟

از طریق این دلال‌ها پیدا می‌شود. دلال‌ها خودشان قیمت همه‌چیز را دارند، جا دارند، آزمایشگاه و تیم پزشکی دارند، اوکی را بدهی، همه کار می‌کنند، بعضی‌هایشان پزشک هستند. آدم‌های کم‌سواد و معمولی نمی‌توانند از این خریدوفروش‌ها کنند، باید تخصص پزشکی داشته باشند. برای قرنیه چشم هم با یکی از مراکز پیوند قرنیه چشم تماس گرفتم، آن‌جا پزشکی بود به من گفت که مریض را پیدا کن، توافق کن، من عمل را انجام می‌دهم. بیمارستان نمازی شیراز هم زیاد رفتم، البته آن‌جا اسمم را برای پیوند کبد نوشتم، گفتند که ١٨٥‌میلیون تومان می‌توانم بفروشم.

   به همین راحتی؟

بله، در این ٢ماه متوجه خیلی چپزها شدم، در برخی موارد، کسانی هستند که دچار مرگ مغزی می‌شوند، همان جا عده‌ای با دلال تماس می‌گیرند، دلال هم به خانواده و برای هر عضو، قیمت اعلام می‌کند. بعد با موافقت خانواده، خریدوفروش انجام می‌شود.

   چه اتفاقی برای شما افتاده که اعضای بدنتان را برای فروش گذاشته‌اید؟ نابینایی و زندگی با یک کلیه و نصف کبد، کار آسانی نیست؟

بله می‌دانم، برای خودم هم سخت است، من بدهکارم، قبلا در بسته‌بندی حبوبات کار می‌کردم، آذرماه ‌سال ٩١، به مشکل خوردم، یکی از دوستانم ٦٥٠‌میلیون تومان از من جنس خرید، همه را هم چک داد، هیچ‌کدام پاس نشد، منم گرفتار شدم. خانه فروختم، ماشین فروختم، از این و آن قرض گرفتم. زندگیم از هم پاشید، زنم طلاق گرفت، دختر ٨ساله‌ام را هم با خودش برد، الان ٩ماه است ندیدمش. حتی بعضی از دوستانم هم به‌خاطر قرض‌هایی که من از آنها گرفتم، به مشکل خورده‌اند، خانواده‌هایشان در حال پاشیدن است. از قرض‌هایم ١٨٠‌میلیون تومان مانده، اگر حتی ٦٠‌میلیون هم با این فروش اعضا برایم جور شود، کافی است چون دو، سه نفری که از آنها قرض گرفتم، خیلی محتاجند، باید زودتر پولشان را بدهم.

   الان بیکارید؟

نه پراید یکی از دوستانم که بهش بدهکار هستم، روزهای پنجشنبه و جمعه دستم است، با آن کار می‌کنم اما پول زیادی گیرم نمی‌آید، خانه‌ای هم ندارم، در خوابگاهی در فردوسی زندگی می‌کنم. جایی ندارم بروم، به مادرم ٦٠‌میلیون تومان بدهکارم، رویم نمی‌شود خانه مادرم بروم. منتظرم مشتری برایم پیدا شود.

   یعنی نتوانستید کسی را پیدا کنید که به شما پولی قرض دهد یا کمکی کند؟

 یک‌بار این اتفاق افتاد، یک آقای بازاری با من تماس گرفت، مدارکم را هم خواست که مشخص شود بدهکارم، شماره پرونده‌هایم را برایش فرستادم. بعد وکیلش تماس گرفت و گفت که بروم پیش همان آقا. رفتم، به من گفت می‌توانم برایت ٥‌میلیون تومان وام بگیرم اما با ٥‌میلیون تومان دردی از من دوا نمی‌شود، کلیه‌ام را بفروشم ٣٠تومان گیرم می‌آید. من واقعا نیازمندم، از ‌سال ٩١ پیش خیلی‌ها رفتم،  حتی گفتم که وام بدهید با ٢٠ یا ٣٠‌درصد سود. هیچ‌کس کمکم نکرد، من می‌دانم فروش اعضای بدن معصیت است، اما کارم اورژانسی است، حق‌الناس است.

   بدهکاران از شما شکایت کرده‌اند؟

بله، ٨ پرونده باز دارم، یک‌سوم‌شان شکایت کردند.

   چطور شد که به فکر فروش اعضای بدنتان افتادید؟

یک روز در مترو نشسته بودم، برای یک آقایی درددل کردم از بی‌پولی و بدهکاری‌ام. به من گفت که خودش، پسرش و دامادش هر سه کلیه‌شان را نفری ٤٠‌میلیون تومان فروخته‌اند. حتی گفت که دامادش به خاطر داشتن گروه خون -O، توانسته ٧٠‌میلیون تومان بفروشد. به من گفت که برو بیمارستان‌ هاشمی‌نژاد، آن‌جا راحت فروخته می‌شود. منم همان جا رفتم، بعد آگهی‌ها را جلوی در ١٦ بیمارستان دیگر در بیمارستان چسباندم. همین که این آگهی را چسباندم، ساعت ٩ صبح روز بعدش، دلال‌ها شروع کردند به زنگ زدن. آنها مافیایی برای خودشان درست کرده‌اند.

   یعنی چه کار می‌کنند؟

کسی که آگهی فروش کلیه یا کبد می‌گذارد، نیاز مالی شدید دارد، همین که این دلال‌ها بفهمند نیاز مالی داری، کاری می‌کنند که فقط به خودشان بفروشی. حتی اگر با آنها به توافق نرسی، آدم را اذیت می‌کنند. من بارها می‌رفتم جلوی بیمارستان، اما خبری از آگهی‌ام نبود، هر بار آگهی می‌چسباندم یا آگهی‌ام نبود یا رویش رنگ ریخته می‌شد یا آگهی دیگری رویش چسبانده می‌شد. یک‌بار به رفتگر شهرداری گفتم که تو را به خدا آگهی من را برندار. به من گفت که من کاری نمی‌کنم، یک آقایی هر روز صبح می‌آید و این کار را می‌کند. کسانی هستند که هر روز با ماشین‌های مدل بالا می‌آیند، شماره‌های قدیمی را پاک می‌کنند و شماره‌های جدید را برمی‌دارند، یکی از همین‌ها هم شماره من را پاک می‌کرد. خیلی اذیتم کردند.

   چه اذیتی؟

 نمی‌دانم، ٢بار با من تماس گرفتند، قرار هم گذاشتیم، همین که به آنها نزدیک می‌شدم، مرا کتک می‌زدند، ٢بار این اتفاق برایم افتاد. یک‌بار هم از نیروی انتظامی با من تماس گرفتند و گفتند که این کار را ادامه نده. چون یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای با من تماس گرفته بود و اسمم را خواست، اما من با آنها صحبت نکردم. با من تماس می‌گرفتند و تهدید می‌کردند. یک‌بار هم وزارت بهداشت با من تماس گرفت، خبر به گوش معاون وزیر رسیده بود، ٣هفته پیش بود که زنگ زدند، گفتند که چرا داری این‌کار را می‌کنی و ... قرار شد باز هم زنگ بزنند.

   چرا در این مدت به دلال‌ها نفروختید؟

من نمی‌خواهم به اینها بفروشم، چون هم کمیسیون می‌گیرند، هم بیمار آماده ندارند.

   چقدر کمیسیون می‌گیرند؟

 برای کلیه از هرطرف ٢‌میلیون تومان، برای کبد قیمتش بالاتر است، نزدیک به ٤٠‌میلیون تومان از هرطرف. من نمی‌خواهم این‌قدر پول به آنها بدهم، به همین خاطر منتظر بیمارم.

   یعنی در این مدت، بیماری برای کلیه و کبد زنگ نزده؟

  چرا زنگ زده‌اند، به غیر از دلال‌های از ایران و خارج از کشور، چند بیمار هم زنگ زدند، اما هنوز آماده جراحی نبودند. قیمت‌های خوبی هم می‌دادند. اما نمی‌شود یکی از آنها پسر ٢٢ساله‌ای بود که هپاتیت داشت اما فوت کرد، نفر دیگر هم مرد ٧٠ساله‌ای است که هنوز آماده عمل نیست. یک دلالی به من گفته که چون گروه خونی‌ام +B است، می‌تواند برایم مشتری خوبی پیدا کند.

   برداشتن نصف کبد برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

چرا می‌کند، گفته‌اند پیوند نصف کبد، ٥‌سال از عمر را کم می‌کند، هزینه‌های بعد از عمل هم خیلی بالاست، نیاز به مصرف دارو برای مدت طولانی و استراحت دارد، البته بعد از ٣‌سال کبد خودش را ترمیم می‌کند. پیوند کبد، عمل سختی است و ١٤ساعت زمان می‌برد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۹
انتشار یافته: ۲۳
ای وای ... واقعا متاثر کننده اس . خدا گره از کارش باز کنه .کار به اینجاها نکشه
دل آدم خون میشه به خدا. آخه کشور ما با این همه درآمد!!!؟؟؟؟
خداوندا! فقط خودت به داد ما برس!
این بابا تنبله و راحت ترین کار را می خواد انجام بده.
پاسخ ها
كيان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
ناشناس زرنگ
لطفا براش كار پيدا كن
:(
فقط خدا به داد این ملت برسد.اشکم دراومد .یه لحظه خودمو جای ایشون قرار دادم.ای خدااااااااا؟
خدایا تو کشوری که بزرگتزین منابع انرژی دنیا در آن قرار دارد باید مردمانش این قدر بیچاره باشند؟
ای وای ... واقعا متاثر کننده اس . خدا گره از کارش باز کنه .کار به اینجاها نکشه
پول نداری،رضایت نمیدهند،برو زندان، میخواهی حق الناس رو با فروش اعضای بدنت بدی،معصیت از این بزرگتر هم داریم؟!خاک بر سر این روزگار
تاسف.........
خدایاخودت کمک کن.
آقایان اختلاص کننده جوان مملکت داره پر پر میشه.شما میلیاردی پول بالا بکشید این بدنشو بفروشه-بخدا انصاف نیست.
تابناک لطفا شما یک کمپین راه بینداز که هرکسی از هموطنان فقط ده ریال (یک تومان) به یک حساب بریزند اینجوری اگر ۶۰ میلیون نفر نفری یک تومان بریزند میشود شصت میلیون تومان.
لی لی حوضک . . . ‏!‏ حالا جواب خدارو کی میده ؟؟؟
برو خودکشی کن راحت بشی ...
قابل توجه اختلاس کنندگان محترم!!!
آقایی که گفتید کمپین راه بندازیم،بخدا آدمایی مثل این بنده خدا کم نیستند.یکی و دو نفر نیستند که آدم بخواد کمک کنه.انقدر بیچاره تو این مملکت هست که فقط خدا میتونه کمکشون کنه.
آقا سلمان كه هميشه ميگي خدا بدادمان برس چرا خودمان به داد هم نميرسيم و براي فرار از مسوليت از خدا خدا طلب دادرسي مي كنيم
با خوندن این متن همزمان یاد اختلاسهای میلاردی افتادم که کم هم نبوده از ش .ج و م .ه .خ و ب .ز و ........ انوقت این بنده خدا حاضره به هر دری بزند اخر این کجای عدالت انسانی و شرف و دین و مذهب ما انسانهاست ؟ قصور نهادهای ذیربط تا کی ادامه خواهد داشت ؟ خدایا خودت به ما ترحم کن !
از پول صندوق های صدقات بدین!!! میدونین روزی چقدر بهشون واریز میشه؟؟؟
بدهی هایت رامی خواهی کسی دیگر بدهد ؟ازطریق اینترنت داری بازارداغی می کنی تا حس ترحم بقیه رابرانگیزی واونا بیاندبدهی هایت رابدهند .خیلی جالبه اقای خبرنگار .فکرنکنم اینقدرساده باشی این مطالب راکارمیکنی!!
این آدم قصد اینکار را ندارد، فقط می‌خواهد هوچیگری کنه، توی رسانه‌ها سرو صدا راه بیندازد و بعد یکی‌ برود سراغش...
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی