بازدید 21622

حذف پردرآمدها از دریافت یارانه پایان تراژدیک داشت!

کابوس حذف پردرآمد‌ها از دریافت یارانه‌ها در سال آینده با تصمیمات روزهای اخیر مجلس و دولت به پایان شومی رسید. قرار بود‌ مکانیزم پرداخت یارانه‌ها و پرداخت آن به همه مردم ‌ یکسان تغییر پیدا نماید که این اتفاق رخ نداد.
کد خبر: ۴۷۸۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲ 25 February 2015
کابوس حذف پردرآمد‌ها از دریافت یارانه‌ها در سال آینده با تصمیمات روزهای اخیر مجلس و دولت به پایان شومی رسید. قرار بود‌ مکانیزم پرداخت یارانه‌ها و پرداخت آن به همه مردم ‌ یکسان تغییر پیدا نماید که این اتفاق رخ نداد.

به گزارش «تابناک»، مجلس و دولت بر خلاف قانون هدفمندی، دوباره تصمیم گرفتند ‌روند اشتباه گذ‌شته را ادامه دهند. محمد باقر نوبخت اعلام کرده ‌که «دولت و مجلس نسبت به افزایش قیمت‌ها حساس هستند و نباید به مردم فشار وارد شود و راه دیگر آنکه تعداد‌ یارانه‌بگیران را محدود کنیم و برای آن هم نمی‌توان به راحتی عده‌ای را حذف کرد که کمبود ۱۰ هزار میلیارد تومانی منابع هدفمندی یارانه‌ها جبران شود. بسیاری از مردم استحقاق دریافت یارانه نقدی دارند و نمی‌توان افراد پولدار را شناسایی کرد و این نظر مردم است که باعث شده ما و شما مجلسی‌ها امروز اینجا باشیم‌».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که همین چندی پیش بود که آقای نوبخت در اظهار نظر متفاوتی اعلام کرد، ‌«یارانه افراد خارج از کشور را بر اساس گزارش‌هایی که در اختیار داشتیم‌ کامل حذف کرده‌ایم، اما پر درآمدهای داخل کشور نیز به تدریج در حال حذف شدن ‌هستند‌».

بنابراین مشاهده می‌شود که حتی مسئولان دولتی نیز در اظهاراتشان کاملاً ضد و نقیض هستند و این موضوع عاملی خواهد بود که به رغم اینکه تاکنون پیشنهادهای فراوانی جهت حذف یارانه پردرآمد‌ها اعلام شده، هیچ یک از آن‌ها به مرحله اجرا نرسد.

دولت و مجلس هر بار علت عدم حذف یارانه‌بگیران پردرآمد را ‌نداشتن اطلاعات درآمدی خانوار‌ها اعلام می‌کردند. این موضوع در حالی است که همین آقای نوبخت در ‌اظهار‌نظری کاملاً متفاوت اعلام می‌کند، ‌از ۴۰ پایگاه اطلاعاتی میزان درآمد افراد محرز شده ‌و آن‌ها را در پروسه حذف قرار داده است.

از آذر ماه سال ۱۳۸۹ با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها و تصمیم برای پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در هر ماه به متقاضیان، همواره کسری ناشی از پرداخت‌های نقدی و نماندن هیچ منبعی برای اختصاص به تولید، بهداشت و هزینه‌های دولت که در قانون هدفمندی پیش‌بینی شده بود، از مهم‌ترین مسایل پیش روی دولت‌ها بوده است.

البته عدم پایبندی به قانون و تصمیم برای پرداخت یارانه نقدی در دولت قبل که آغازگر فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها بود، شروع شد و اکنون با گذشت بیش از چهار سال از کلید خوردن این قانون، دولت و مجلس نتوانسته‌اند راهکار مناسبی برای جلوگیری از هدر رفت خارج از ضابطه منابع پیش‌بینی کنند.

بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر اختصاص ۵۰ درصد درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در هر سال به توزیع نقدی و غیرنقدی به خانوار‌ها، ۳۰ درصد برای حمایت از تولید و ۲۰ درصد برای کمک به هزینه‌های دولت با تاکید بر طرح‌های عمرانی، در این دوران هیچ ‌گاه رقمی به تولید اختصاص نیافت و تنها در سال جاری طبق آخرین آمار ارائه شده، رقمی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان از مجموع ۴۸۰۰ میلیاردی در نظر گرفته شده در بودجه به بهداشت و درمان تعلق گرفته است.

جالب اینکه آقای جهانگیری اعلام کرده است، با توجه به شرایط فعلی به احتمال زیاد در سال آینده نزدیک به ۱۶۰۰۰ میلیارد تومان، پرداخت نقدی یارانه‌ها کسری داشته باشد.

این موضوعات چند سؤال مهم را به ذهن متبادر می‌کند. چرا نمایندگان مجلس و دولت به رغم اینکه اذعان دارند روند موجود پرداخت یارانه‌ها به نفع اقتصاد و توسعه کشور نیست و این وضعیت حتی رفاه مردم را در ‌‌نهایت با چالش جدی روبه‌رو می‌کند، پرداخت یارانه نقدی به همه مردم ادامه می‌دهند؟

آیا بعضی از موضوعات سیاسی به قدری اهمیت دارند که ‌روی یک تصمیم‌گیری ملی تأثیر گذار است؟ و در ‌‌نهایت اینکه اگر واقعاً تصمیم‌گیری در این موضوع به این دشواری است، چرا این همه تناقضات در اظهارات مسئولان امر وجود دارد؟

تابناک امیدوار است، دولت و مجلس در تصمیم‌گیری‌های ملی به دور از ملاحظات سیاسی و جناحی، تصمیمی منطقی بگیرند که منافع مردم و کشور در آن لحاظ شده باشد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷۲
انتشار یافته: ۱۳
یارانه چی برادر عزیز با گران شدن حامل انرژی و نان و بقیه اقلام از گرده مردم بیرون آمد
واقعا فکر کردن با این وضع داغون اقتصادی 40000 تومان هم شد پول ؟
نه تنها از گرده معلم بیرون آمد تازه دولت داره سود میبره. یارانه ثابت است اما حامل‌های انرژی و نان سر سام آور افزایش می‌یابند.
خدا پدر احمدی نژاد را بیامرزد که حداقل زبانی هم شده می گفت که "من قبل از گران شدن هر چیزی یارانه آن را به حساب شما واریز می کنم "
با سلام

پيشنهاد مي شود:

درصد خاصي(مثلا 5 درصد)از قيمت فروش نفت و گاز كشور را براي پرداخت به ملت شريف ايران در نظر گرفته شود و بدين ترتيب مزاياي ذيل حاصل مي شود:

الف:اين وعده به ملت كه پول نفت را به سفره هاي مردم خواهيم اورد محقق خواهد شد.
ب:در شرايطي مثل شرايط فعلي مملكت كه ارزش نفت پايين امده هر دولتي كه سر كار باشد نگران كاهش قيمت جهاني نفت نخواهد بود زيرا خود به خود مقدار پرداختي به يارانه كم خواهد شد..

ج:مردم وقتي بدانند كه دولت اين انصاف را رعايت خواهد كرد و در زمان افزايش قيمت نفت و گاز صادراتي هم مبلغ دريافتي يارانه انها را به شكلي دقيق افزايش مي دهد تحمل و انعطاف كامل در خصوص كاهش هاي دريافت يارانه را از خود نشان ميدهد.

د:هر نسلي در حال استفاده از منابع خدادادي كشورش خواهد بود و ديگر به بهانه نسل هاي اينده نسل فعلي احساس نسل سوخته بودن نمي كند و از طرفي به شكل مناسب 95 درصد باقي مانده از فروش منابع بايد صرف زيرساختهايي شود كه نسل هاي بعدي از ان بهره مند شوند.

و:وقتي حاكمين و ملت از رابطه خوب و خدا پسندانه برخوردار باشند چه بسا به واسطه بهره مندي اقشار ضعيف جامعه از اين فرصت قيمت نفت هم در جهان از ثبات قيمت و شرايط منطقي برخوردار شود.مگر ما باور نداريم كه دست خدا بالا ترين دستهاست و اگر به ديگران رحم كنيم مورد مرحمت الهي واقع مي شويم.

و من الله توفيق

ج م ت
من یک نفر را می شناسم که کارگر ساختمانی است مستاجر یکسال است بیکار است سبد کالا بهش تعلق نگرفته زن ودو تا بچه دارد فقط به کمک پدرش که یک باز نشسته است زندگی می کند
از زور بدبختی یک کسپول گاز را یک نفر بخاطر طلبش که فرد زوز گو مبلغ 20هزار می شده برداشته متاسفانه با این اشتباه علی الحساب 6ماه بهش زندانی داد ن
حال شما بگید چه خاکی برسرش بکند
تابناک عزیر، خبر هارو خیلی کش میدی آدم از خوندنش منصرف میشه.لطفا اصل خلاصه نویسی رو رعایت کنید
زمان ثبت نام مجدد با توجه به اعلام مراجع و دولت از ثبت نام خوداری نمودمو ولی با مصوبات جدید فهمیده ام که اشتباه کرده ام. لطفا سایت را برای ثبت نام باز کنید
اول اتحادیه طلا شروع کنید
احمدی نژاد ببین یه مدت نیستی دارند با مردم چیکار میکنند؟ بیا ای نجات دهنده مردم ایران
بنظر من حذف يارانه مردم كاري ظالمانه است بنا به دلايل ذيل:
1- درآمد بالاي 2.5 ميليون كه سهله بالاي 5 ميليون تومان در ماه هم پردرآمد حساب نمي شه (خصوصا در تهران)
2- از زماني كه قرار شد به مردم يارانه بدهيد من يادم هست بنزين از 80 تومان به 400 تومان افزايش داده شد و سهميه بندي 100 ليتر در ماه براي خودرو ها در نظر گرفته شد و نان هم از 20 تومان به 100 تومان افزايش يافت و آب و برق هم چند برابر شد و دولت گفت ما اين پول يارانه رو به مردم ميديم تا خودشون صرفه جويي را شروع كنند و اين پول را خودشون مديريت كنند.
3- سوال من اينه حالا كه قيمت هاي بنزين و نان و غيره كه قبلا به آن يارانه اختصاص داده مي شد با افزايش قيمت هاي جديد چرا نبايد مقدار يارانه افزايش يابد و دولت فقط فكر قطع آن مي باشد.آيا اين خلاف وعده چند سال قبل نيست.؟
این ملت هوشیار است اگر خودش ضرورتی میدید حتماکنار میکشید .
اما چه کنیم که با مفاسد در حال اتفاق حتی در مجلس .برای ماتمایلی نیست
باسلام
دولت نباید آنچه صلاح ملت و مملکت است را فدای عده قلیلی که با دانستن میزان ثروت آنها و حساب های آنها باید مالیات بدهند و یارانه نیز نباید بگیرند بنماید، دولت برای این که افراد مرفه جامعه که اکثرا به مراکز قدرت و ثروت و بعضی ها متاسفانه به مراکز مذهبی وصلند حاشیه امن ایجاد کند از اجرای قانون حذف یارانه افراد پولدار و مرفه طفره میرود شاید به بهانه های سطحی و نازل بتواند امروز ملتس را بفریبد که این نیز ممکن نیست ولی آینده و تاریخ را نخواهد توانست بفریبد پس من به عنوان یک ایرانی مدافع دولت منتخب ملت خواهش میکنم به خواسته مردم احترام گذاشته و قانون حذف یارانه ثروتمندان را اجرایی کند. با تشکر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی