بازدید 2374

سلامت روان مردان مغفول مانده است

کد خبر: ۴۷۸۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵ 25 February 2015
روانشناس بالینی با بیان مغفول ماندن سلامت روان مردان، گفت: مردان به سلامت جسمانی و روانی خود اهمیت نمی‌دهند و حتی در مورد خرید عید نیز چنانچه شرایط مالی مناسب باشد خرید می‌کنند، زیرا این تفکر وجود دارد که خانواده در اولویت است.

به گزارش فارس، عبدالله امیدی سلامت فکر، احساس، هیجان و رفتار را سلامت روان عنوان کرد و اظهار داشت: فرد سالم ترکیبی از این ویژگی‌ها را دارد و همه آنها در تعامل با یکدیگر عمل می‌کنند، از طرفی این ویژگی‌ها موجب می شوند تا فرد خود را با موقعیت‌ها سازگار کند و با حداقل فشارها شرایط زندگی را پشت سر بگذارد. بنابراین فردی که عملکرد فردی و اجتماعی سالمی دارد، به لحاظ روانی سالم است.

*تعریف سلامت روان در زنان و مردان یکسان است


این متخصص حوزه بهداشت و روان با اشاره به یکسان بودن تعریف سلامت روان در زنان و مردان گفت: سیستم روانی در دو جنس عملکرد مشابه دارد، اما از طرفی تنوع و شدت مشکلات روانی در زنان و مردان متفاوت است، بنابراین تعریف سلامت روان در دو جنس مشابه اما تنوع و شیوع اختلالات روانی در آنها متفاوت است.

وی افزود: در حالی که افسردگی در زنان نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد، برخی مشکلات شخصیتی و تکاملی در جنس مذکر بیشتر از جنس مؤنث است.

* عوامل خطرساز ابتلا به اختلالات روانی در مردان

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: مردان به دلیل جنسیت، نقش و مسئولیت متفاوتی که در جامعه ایفا می‌‌کنند، عوامل خطرساز متفاوتی نسبت به زنان دارند. برخی انواع عوامل استرس‌زا مانند مسائل مالی، اجتماعی، شغلی، خانوادگی و آسیب‌های اجتماعی مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: از طرفی برخی آسیب‌پذیری‌ها مانند ابتلا به بیش‌فعالی در جنس مذکر به طور سرشتی ممکن است بیشتر از جنس مؤنث باشد.

امیدی تصریح کرد: با توجه به عوامل استرس‌زایی که در جامعه وجود دارد و برخی آسیب‌پذیری‌ها می‌توان گفت که مردان بیشتر به برخی اختلالات روانی مبتلا می‌شوند.

این متخصص حوزه بهداشت و روان با بیان اینکه تفکر خودمراقبتی در سلامت روان مردان مغفول مانده است، اظهار داشت: اگر جنس مذکر نسبت به سلامت روانی خود حساسیت بیشتری نشان دهد، با تعجب اطرافیان مواجه می شود زیرا این تفکر در جامعه وجود دارد که زنان ظریفتر و حساس‌تر هستند و علاوه بر خودشان دیگران نیز باید از آنها مراقبت کنند.

وی افزود: نقشی که مردان در جامعه ایرانی ایفا می‌کنند، همه کار توان است. یعنی مردان فکر می‌کنند که از عهده هر کاری بر می‌آیند و جامعه نیز از آنها انتظار دارد تا مسئولیت بیشتری را برعهده بگیرد.

* خودمراقبتی مردان مورد غفلت واقع شده است

امیدی ادامه داد: این موضوع موجب می‌شود مردان از خود غافل شوند و دیگران نیز به دلیل انتظار بالا از آنها موضوع سلامت را کمتر می‌بینند، در نتیجه خودمراقبتی مردان مورد غفلت واقع شده است.

وی گفت: حتی در مورد خرید عید نیز اول فرزندان و سپس همسر در اولویت قرار می‌گیرد و چنانچه شرایط مالی مناسب باشد مردان نیز خرید می‌کنند، چرا که این تفکر وجود دارد که خانواده در اولویت است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان خاطرنشان کرد: به طور کلی مقوله سلامت جسمانی و روانی در مورد مردان مغفول مانده است و اکثر آنها به ویژه در جامعه ما اهمیت کمی به خود می‌دهند و تا ناچار نشوند، برای تشخیص و درمان اقدام نمی‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی