بازدید 14242

اگر ۲۱۳ هزار سقط جنین غیرقانونی درست است، مسئولان پاسخگو باشند!

در سال‌های اخیر به دلیل برخی ناهنجاری‌های اجتماعی، تعداد ‌موارد سقط بالا رفته ‌و به دلیل تغییرات برخی از فرهنگ‌ها، ‌حاملگی کاملا ناخواسته است و اغلب زنانی که‌ نا‌مشروع باردار می‌شوند، به رغم تلاش برای جلوگیری از بارداری همچنان باردار می‌مانند و برای جلوگیری از تولد کودک، مجبور به سقط جنین می‌شوند.
کد خبر: ۴۷۷۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷ 21 February 2015
سال‌ها کار برای کاهش گرد و غبار، تغییر نام آن به ریزگرد بود!هفته گذشته، محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت و جمعیت خانواده وزارت بهداشت اعلام کرد: ‌سالانه بیش از ۲۱۳ هزار عمل غیر قانونی سقط جنین‌ در کشور انجام می‌شود؛ یعنی از هر هشت زن باردار در ایران، یک نفر سقط جنین می‌کند.

به گزارش «تابناک»، اما باور این آمار به نظر بعید می‌رسد،‌ زیرا هنوز به طور مطلق اشاره‌ای به منبع این آمار نکرده است. بیشتر‌ عمل‌های مربوط به سقط جنین در کشور‌ پنهانی انجام می‌شود‌ و با توجه به اینکه این آمار در هیچ دفتر ثبت و ضبط نمی‌شود،‌ چنین آماری دور از ذهن به نظر می‌رسد!

دکتر احمد آریایی‌نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره می‌گوید: معلوم نیست این آمار از کجا‌ آمده است، زیرا نمی‌توان به سادگی درباره آن آمار داد. آمار باید مبنا و شاخص داشته باشد. همه می‌دانیم که سقط جنین غیر مجاز وجود دارد، ولی کسی آماری از آن‌ ندارد.

این نماینده گفت: بحث سقط جنین و آمار مربوط به آن تابو است و بنابراین، باید ‌پنهانی مطرح شود. البته شاید‌ گمانه‌زن‌هایی درباره آن شده باشد، ولی بعید می‌دانم‌ کسی آماری از آن داشته باشد، چون این کار غیر مجاز است و تنها برخی از سقط جنین‌هایی را که با نظر پزشک انجام می‌شود، می‌توان برآورد کرد که البته آن هم غیر‌قانونی نیست.

وی همچنین درباره آمار اعلام شده گفت: مثلی است که یک نفر گفت، مرکز زمین اینجاست، اگر باور نداری، وجب کن. این هم ‌ادعایی است که نمی‌تواند مستندات قابل قبولی داشته باشد. این دو حالت دارد؛ اگر درست است که باید روشن شود، ولی اگر دروغ باشد، باعث ایجاد استرس و اضطراب در جامعه می‌شود و باید از کسی ‌که این آمار‌ها را داده، پرسید.

‌دکتر عابد فتاحی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص این موضوع گفت: به دلیل ممنوعیت سقط جنین در ایران، این موارد معمولا به وسیله ماما‌ها شناسایی می‌شود و برخی از پزشکان متخصص با همکاری این افراد کار سقط جنین ‌انجام می‌دهند.

وی افزود: این یک واقعیت است و این افراد معمولا این گونه کار‌ها را در جا‌های غیر بیمارستانی انجام می‌دهند؛ اما اینکه ما با این شیوه بتوانیم تعداد سقط جنین را برآورد کرده و برای آن ‌عددی بگوییم، ‌فکر نمی‌کنم ‌این کار امکان‌پذیر باشد، چون تمام این کار‌ها ‌کاملا پنهانی انجام می‌شود.

این نماینده مجلس گفت: در سال‌های اخیر به دلیل برخی ناهنجاری‌های اجتماعی، تعداد ‌موارد سقط بالا رفته ‌و به دلیل تغییرات برخی از فرهنگ‌ها، ‌حاملگی کاملا ناخواسته است و اغلب زنانی که‌ نا‌مشروع باردار می‌شوند، به رغم تلاش برای جلوگیری از بارداری همچنان باردار می‌مانند و برای جلوگیری از تولد کودک، مجبور به سقط جنین می‌شوند.

وی گفت: احتمال اینکه ما بتوانیم این آمار را قبول کنیم، بسیار سخت است. کسانی که کورتاژ ‌می‌‌کنند، در هیچ دفتری ثبت نمی‌شود و اکثرا قبل از ساعت اداری در مطب و یا در جاهای غیر بهداشتی انجام می‌گیرد.

وی در پایان گفت: عمل سقط جنین در خیلی از جا‌ها انجام می‌شود و بسیار هم رایج است و روزانه مردم زیادی با مراجعه به پزشک درخواست سقط جنین می‌کنند؛ اما هرگز آمار درستی در این خصوص وجود ندارد و نمی‌شود گفت سالانه چه تعداد کورتاژ ‌در کشور انجام می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی