بازدید 2094

رشد ۳۰ درصدی روابط اقتصادی تهران ـ پکن

گفت‏‌وگوها و رایزنی‎های خوبی میان دو کشور در جریان است که در همین راستا نشست‎های منظمی از جانب کمیته رایزنی‎های سیاسی دو طرف به صورت دوره‌اي در تهران و پکن تشکیل می‏‌شود.
کد خبر: ۴۷۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۳ 15 February 2015
همزمان با سفر وزیر امور خارجه چین به تهران برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایرانی، سفیر ایران در چین اعلام کرد، رویکرد مثبت تهران و پکن در توسعه همکاری‎ها در بخش‎های مختلف اقتصادی، «حجم مبادلات تجاری بالغ بر 52 میلیارد دلاری» را برای دو کشور در سال جاری رقم زده است. 

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با هدف انجام سفری دو روزه در پاسخ به دعوت همتای ایرانی خود شنبه شب وارد تهران شد و قرار است طی این سفر با حسن روحانی، رئیس‌جمهور، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران درباره مناسبات تهران ـ پکن و مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کند. این اولین سفر وزیر خارجه چین به تهران در دولت حسن روحاني، رئیس‌جمهوري ايران است كه از مرداد ماه سال 92 قدرت را در دست دارد.

به گزارش ایرنا، در آستانه این سفر، علی‌اصغر خاجی، سفیر ایران در چین در مصاحبه‌ای با چنگ پینگ سردبیر روزنامه انگلیسی زبان «گلوبال تایمز» با بیان اینکه پکن و تهران در سال‎های گذشته روابط بسیار خوبی با یکدیگر داشتند، گفت: «این همکاری‎های مناسب علاوه بر رساندن حجم روابط اقتصادی دو کشور به بیش از 52 میلیارد دلار در سال جاری از رشد 30 درصدی نسبت به سال پيش برخوردار شده است.»

او با اشاره به اینکه روابط ایران و چین از یک تاریخ بسیار طولانی برخوردار است و به حدود 22 قرن پیش بازمی‎گردد، سطح کنونی روابط را نیز بسیار خوب دانست و تاکید کرد اراده مسوولان دو کشور بر گسترش بیشتر این همکاری‎ها در ابعاد مختلف است. خاجی سطح همکاری‏های دو کشور در سطح سیاسی را در شرایط ایده‌آلی توصیف کرد و گفت: «گفت‏‌وگوها و رایزنی‎های خوبی میان دو کشور در جریان است که در همین راستا نشست‎های منظمی از جانب کمیته رایزنی‎های سیاسی دو طرف به صورت دوره‌اي در تهران و پکن تشکیل می‏‌شود.»  

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن همچنین به سفر «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین به ایران اشاره کرد و آن را نشان دهنده دوستی میان دو ملت و نیز در جهت تحکیم و گسترش همکاری‏های تهران - پکن دانست. بر اساس گفته‎های سفیر ایران در پکن ممکن است وزیر خارجه چین در سفر به تهران در رابطه با فراهم کردن مقدمات سفر «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین به ایران در سال جاری گفت وگوهایی را انجام دهد.

او در بخش دیگری از سخنان خود به حضور چین در مذاکرات هسته‎ای ایران اشاره کرد و نقش این کشور در جمع گروه 1+5 را ارزشمند و مثبت ارزیابی کرد. خاجی ادامه داد: «خوشبختانه چین نقش خوبی در این گروه دارد و همواره تلاش می‎کند نظرات طرفین گفت وگوها را به یکدیگر نزدیک‌تر کند.» سفیر ایران گفت: « این کشور همچنین راهکارها و ابتکارهایی را پیشنهاد کرده ‌است که در دستور کار گروه 1+5 قرار گرفت و امیدواریم بتوانیم از نقش برجسته‎تر این کشور در پیشبرد مذاکرات بهره‌مند شویم.»

خاجی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش کنونی چین در عرصه بین‌الملل و علاقه‎مندی این کشور به فعالیت بیشتر در منطقه خاورمیانه اشاره کرد. به گفته این دیپلمات ایرانی، خاورمیانه شرایطی دارد که چینی‎ها علاقه‌مند به فعالیت بیشتر در آن هستند و با توجه به اشتراکات موجود میان تهران و پکن، زمینه‏‌های گسترش این همکاری از هر حیث فراهم است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی