بازدید 42804
گزارش کامل دهمین روز جشنواره فیلم فجر؛

پایان اکران‌های جشنواره سی و سوم و آغاز لحظه‌شماری برای اختتامیه

با شمارش ۶۶۷۰۷ رأی تماشاگران از ۳۱۲ نوبت نمایش تا پایان روز نهم جشنواره فیلم‌ «رخ دیوانه»، دریافت سیمرغ بلورینش را قطعی نمود... بهروز افخمی ادعا کرد: همیشه در بخش آرای مردمی تقلب شده است! مسعود جعفری جوزانی: حضور سياسيون محفلي و نفوذ شديد آنها در نهادها و ارگان‌هاي دولتي، سینما را به مقاله روزنامه تبديل كرده... محمدرضا شهیدی‌فر مجری اختتامیه جشنواره فیلم فجر شد...
کد خبر: ۴۷۴۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶ 10 February 2015
روز پایانی سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر در شرایطی با نمایش فیلم «روباه» تازه ترین ساخته بهروز افخمی آغاز می‌شود که در نتایج آرای مردمی در پایان روز نهم جشنواره، «رخ دیوانه» فاصله‌اش را اندکی با «عصر یخبندان» زیاد کرد تا بتوان در فاصله یک روز تا اختتامیه، سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی را متعلق به ابوالحسن داوودی دانست.

به گزارش «تابناک»، دهمین روز جشنواره فجر با اعلام آرای مردمی آغاز شد تا سرنوشت سیمرغ بلورین بهترین فیلم به انتخاب مردم مشخص شود و بدین ترتیب، ابوالحسن داودی، کارگردان «رخ دیوانه» در فاصله یک روز تا مراسم اختتامیه اطمینان دارد یک سیمرغ بلورین از رقبایش پیش است و آن یک سیمرغ نیز در گیشه تأثیر چشمگیری در فروش تازه ترین ساخته‌اش خواهد داشت.

با شمارش ۶۶۷۰۷ رأی تماشاگران از ۳۱۲ نوبت نمایش تا روز نهم جشنواره به ترتیب فیلم‌های «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داودی با میانگین امتیاز ۳/۱۷، «عصریخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی با میانگین امتیاز ۳/۰۹ و «کوچه بی نام» اثر هاتف علیمردانی با میانگین امتیاز ۲/۹۸ به ترتیب رتبه اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند.

«رخ دیوانه» برنده نخستین سیمرغ جشنواره سی‌وسوم

اما در روز پایانی جشنواره، پنج فیلم در سالن اصلی برج میلاد به نمایش درمی آید. ابتدا «روباه» تازه ترین فیلم بهروز افخمی در نخستین سانس رونمایی و سپس فیلم مستند «پناهگاه» ساخته عباس سندی نمایش داده می‌شود و در ادامه نوبت به نمایش فیلم «چاقی» نخستین تجربه راما قویدل در مقام کارگردان یک اثر بلند سینمایی در بخش نگاه نو اکران می شود.

در عصر روز آخر جشنواره سی و سوم، نوبت به نمایش دو اثر برای رده سنی کودکان می‌رسد و ابتدا فیلم «فرار از قلعه رودخان» به کارگردانی غلامرضا رمضایی به نمایش درمی‌آید و در آخرین سانس روز پایانی جشنواره نیز فیلم «مبارک» ساخته حمیدرضا نجفی امامی نمایش داده خواهد شد و بدین ترتیب برنامه اکران‌ها در سالن اصلی پایان می‌یابد و لحظه شماری برای مراسم اختتامیه که عصر روز چهارشنبه 22 بهمن ماه در برج میلاد برگزار خواهد شد، شتاب می‌گیرد.

9:10- محمدرضا فرجی مدیرامور سینماهای جشنواره فیلم فجر گفت: شب گذشته، فیلم های کوچه بی نام و عصر یخبندان در سینما آزادی به دلیل استقبال مخاطبان به سانس اضافه رسیدند. در سینماهای کورش و سوروش نیز رخ دیوانه با سانس اضافه روبه رو شد. فیلم خانه دختر نیز در پردیس سینمایی ملت به دلیل استقبال مردمی با سانس اضافه روبه رو شد.

9:30- عدم حضور فیلم «قلب اتمی» (مادر قلب اتمی) به کارگردانی علی احمدزاده در جشنواره فجر امسال و نامه اعتراضی فیلمساز به رضاداد دبیر جشنواره خیلی‌ها را کنجکاو کرده بود تا ببیند این فیلم به چه دلیل از گردونه رقابت فجر باز مانده است به خصوص آنکه برخی تعابیر نظیر نگاه طعنه آمیز به مسأله انرژی هسته‌ای، باعث شده بود تا جمعیت زیادی در پنجمین روز از برپایی جشنواره برلین برای اولین اکران و در واقع رونمایی از این فیلم به سالن شماره 9 مجموعه سینمایی کومیکس مراجعه کنند. 

«رخ دیوانه» برنده نخستین سیمرغ جشنواره سی‌وسوم

فارس در این زمینه گزارش داد، قبل از آغاز نمایش فیلم علی احمدزاده و محمدرضا گلزار با حضور روی صحنه از احساس خود سخن گفتند که به دلیل نخستین نمایش فیلم استرس و هیجان زیادی را تحمل می‌کنند. پس از پایان زمان فیلم ـ که البته در حین نمایش برخی از تماشاگران که اکثرا آلمانی بودند ـ احمدزاده، گلزار و اشکان اشکانی (مدیر فیلمبرداری) با حضور روی صحنه به سؤالات مخاطبان پاسخ دادند که البته نکته قابل تامل عدم ترجمه مناسب صحبت‌ها بود که در نهایت باعث شد تا آروند دشت‌آرا، نویسنده و کارگردان تئاتر ایرانی که در سالن حضور داشت به دلیل تسلط بر زبان انگلیسی به روی صحنه برود و به عنوان مترجم مطالب را به تماشاگران آلمانی منتقل کند.

علی احمدزاده در توضیح اینکه چرا بخش اعظمی از فیلم در یک ماشین می‌گذرد، گفت: این فیلم اساسا یک فیلم رود(فیلم جاده‌ای) که در خیابان‌های تهران می‌گذرد و انتخاب فرم روایی فیلم نیز به دلیل علاقه‌ام به سینمای سورئال است. طرح اولیه فیلم نوعی شوخی بود که هرچه به جلو می‌آمد این شوخی جدی‌تر میشد و در نهایت مرز بین واقعیت و رویا قابل تشخیص نیست و البته این نوع فیلمسازی برای من ریسک بزرگی بود.

در نشست پرسش و پاسخ یکی از تماشاگران در خصوص عدم حضور ترانه علیدوستی و پگاه آهنگرانی سوال کرد که منیژه حکمت مادر آهنگرانی با حضور بر روی صحنه گفت: ترانه علیدوستی مشغول بازی در یک فیلم است و پگاه نیز به دلیل حکم صادر شده توسط دادگاه اجازه خروج از کشور را ندارد اما پگاه امسال غیر از «قلب اتمی» در 6 فیلم دیگر هم شرکت کرده است.

9:45- ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران درباره آثاری که تاکنون در سی و سومین جشنواره فیلم فجر دیده است گفت: قضیه فیلم دیدن ما کمی مشکل‌ساز است. من ده سالی عضو هیأت داوران خانه سینما بودم و برای داوری آثار یک ماه الی یک ماه و نیم وقت می‌گذاشتم و فیلمها را می‌دیدم.  شکل همه چیز تغییر پیدا کرده است. برخی اوقات قصه های خوبی میبینیم اما در پایان متوجه می‌شویم که فیلمساز نتوانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند و بین زمین و هوا مانده است. چندین سال است که مشکل قصه داشتیم و به همین دلیل بین 60 یا 70 فیلمی که در طول سال ساخته می‌شود تنها سه یا چهار فیلم قابل دیدن و بحث است.

«رخ دیوانه» برنده نخستین سیمرغ جشنواره سی‌وسوم

قاسمی در توصیه‌ای خطاب به جوانان سینما عنوان کرد: جوانان توجه داشته باشند که وارد عرصه بسیار سختی شده‌اند و اگر این عرصه را بشناسند با دقت بیشتری وارد خواهند شد. ورود به عرصه هنر از همه نوع آن مشکل است و خیلی چیزها به غیر از دانش و تجربه لازم است علاوه بر اینکه صبر را باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی با اشاره به گزیده‌کاری خود در عرصه سینما خاطرنشان کرد: علت گزیده کار کردن من در سینما به ضعف فیلمنامه و قصه بر می‌گردد و دیگر اینکه برای افرادی در سن ما کمتر قصه نوشته می‌شود.

10:00- مسعود جعفری جوزانی کارگردان «ایران برگر» به اعتماد گفته است: علي نصيريان يك اتفاق در سينماي ايران است كه به ندرت تكرار مي‌شود. سال‌ها بايد بگذرد كه كس ديگري با خلاقيت، عشق به كار و نظم امثال او به وجود بيايد. من همواره بازيگران پر قدرتي چون او را در صدر انتخاب خود قرارداده و مي‌دهم.

«رخ دیوانه» برنده نخستین سیمرغ جشنواره سی‌وسوم

- حضور سياسيون محفلي و نفوذ شديد آنها در نهادها و ارگان‌هاي دولتي، اين پديده ارزشمند (سینما) را تبديل به مقاله روزنامه كرده است. انحصارطلبي و انحصارگري به‌شدت به اين صنعت لطمه زده است. چنددستگي، سينما را به‌ شدت گران كرده و درست مثل همين ايران برگر، بي‌خود و بي‌جهت، همه به جان هم افتاده‌اند. يادم هست زمان انقلاب كه من كارهاي فيلمبرداري و ژورناليستي مي‌كردم، خارجي‌ها با ديدن وضعيت چنددستگي و گروه بازي اول انقلاب به شوخي مي‌گفتند: «يك ايراني خيلي تنهاست، دو ايراني حزب تشكيل مي‌دهد و سه ايراني انشعاب مي‌كند».

حالا هم وضع سينما و تشكيلات آن به همين وضع دچار شده. متاسفانه از آنجا كه اين تشدد تشكيلات به مديران راحتي خيال مي‌دهد، آنها هم به تجزيه بيشتر آن كمك مي‌كنند. حالا يك مدير از يك دسته پشتيباني مي‌كند، مدير ديگر با تشكيلات موازي آن پالوده مي‌خورد. به هر حال گراني، بي‌منطقي دستمزد بازيگران و عدم وجود تشكيلات منسجم صنفي، صنعت پويايي سينماي ملي ايران را به سراشيبي سقوط كشانده است.

10:20- نمایش فیلم «روباه» به کارگردانی بهروز افخمی در سالن اصلی برج میلاد آغاز شد. مطابق با خلاصه داستان «روباه»‌، این اثر با نام قبلی «تله» یک موضوع کاملا اجتماعی دارد که مرتبط با مسائل امنیتی و جاسوسی در حوزه موضوع انرژی هسته‌ای است، به عبارتی مسائل روز اجتماعی کاملا منطبق با مسائل هسته‌ای است و مذاکرات 1+5 در لابلای بستر فیلم جاری است. حمید گودرزی، بابک حمیدیان، جلال فاطمی، آرش مجیدی و مرجان شیرمحمدی در این اثر نقش آفرینی کرده‌اند.

«رخ دیوانه» برنده نخستین سیمرغ جشنواره سی‌وسوم

10:36- بهروز افخمی درباره «روباه» به شرق گفته است: «روباه» ابدا سیاسی نیست، بلکه فیلمی جاسوسی و پرحادثه است و حتی به یک معنا می‌تواند اکشن باشد. سالی چندده‌فیلم معمایی و جاسوسی در آمریکا و دیگر نقاط جهان ساخته می‌شود که هیچ ربط‌مستقیمی هم به سیاست ندارند.

- من اساسا دنبال دردسر می‌گردم. برای همین هم بدم نمی‌آید فیلم اکشن بسازم. قبلا هم صحنه‌های اکشنی ساخته‌ام که باید بااحتیاط ثبت می‌شد و خطرناک بود. به‌هرحال فکر می‌کنم خطر همیشه در زندگی هست و اتفاقا جایی برای ما اتفاقات خطرناک افتاد که اصلا انتظارش را نداشتیم. در «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» جایی تصادف کردیم و خسارت دیدیم که صحنه کاملا کم‌تحرکی بود و هیچ اکشنی نداشت.

- برایم جایزه اهمیتی ندارد. همیشه گفته‌ام جایزه نباید فیلمسازی را که جایزه برده چندان خوشحال کند و متقابلا نباید فیلمسازی را هم که جایزه نمی‌برد، ناراحت کند. جشنواره بیشتر از هر چیز، جشنی است برای جمع‌شدن جوانان و علاقه‌مندان به سینما دور هم و ما هم مجلس‌گرم‌کن ماجرا هستیم. پس جایزه چه اهمیتی دارد؟

10:42- علیرضا نوروزی رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی به ایسنا گفت: در آذربایجان غربی 19 سینما وجود دارد که از این تعداد تنها سه سینما در مرکز استان مشغول فعالیت بوده و بقیه به صورت سینماهای تعطیل و نیمه تعطیل باقی مانده‌اند. از 19 سینمای موجود در استان، 13 سینما مربوط به حوزه هنری بوده و مابقی به بخش خصوصی تعلق دارد، اما متاسفانه تمامی نگاه‌ها به حوزه هنری بازمی‌گردد و این سوال را باید پرسید که چرا سینماهای بخش خصوصی همچنان در تعطیلی به سر می‌برند؟ جواب این سوال را باید کسانی بدهند که طی سال‌های اخیر هیچ توجهی به موضوع سینماها نداشته و برای جذب سرمایه‌ُگذار در این بخش هیچ فعالیتی انجام نداده‌اند.

12:30- نشست خبری فیلم «روباه» با حضور بهروز افخمی کارگردان، محمد پیرهادی تهیه‌کننده، ماکان عاشوری مدیر فیلم‌برداری، جلال فاطمی، حمید گودرزی، بابک حمیدیان، آرش مجیدی و مرجان شیرمحمدی بازیگران این فیلم برگزار شد.


محمد پیرهادی در ابتدای این نشست گفت: قصه فیلم روباه از آنجا شروع شد که با فیلم‌نامه‌نویسی طرح موضوع کردم و ایشان طرحی ارائه دادند من طرح اولیه فیلم را در اختیار بهروز افخمی گذاشتم اما ایشان این طرح را نپسندید و ایده‌ دیگری را پیشنهاد داد که در نهایت همین ایده تبدیل به فیلم‌نامه شد. برای اینکه فیلم‌نامه از استحکام بیشتری برخوردار شود به افخمی پیشنهاد دادم تا با کارشناسان سازمان انرژی اتمی و عزیزانی که فعالیت‌های امنیتی می‌کنند مشاوره داشته باشد که خوشبختانه این اتفاق افتاد. آنچه در فیلم مشاهده کردید بخش‌های از آن در مسائل امنیتی کشور واقعاً اتفاق افتاده بود.

این تهیه‌کننده سینما درباره حامیان مالی این پروژه گفت: بنیاد سینمایی فارابی و سازمان انرژی اتمی ما را در این فیلم یاری کردند اما هیچ نهاد امنیتی خاصی غیر از امکانات نرم‌افزاری که در اختیار ما گذاشتند به ما کمک مالی نکردند.

- بهروز افخمی کارگردان فیلم «روباه» در ادامه نشست با اشاره به موضوع برادر نتانیاهو در فیلم گفت: داستان برادران نتانیاهو که در سازمان اطلاعات فوق‌ سری ارتش اسرائیل فعالیت می‌کردند را می‌توانید در اینترنت جستجو کنید. برادران نتانیاهو سه نفر بودند که یکی از آنها در سال 1976 و در عملیات نجات یک هوپیما کشته شد. یکی از آنها هنوز در سازمان اطلاعات فوق‌ سری ارتش اسرائیل کار می‌کند و دیگری هم که اکنون نخست‌وزیر است ما برادر چهارم این خانواده را در فیلم ساختیم و این موضوع ریشه در واقعیت ندارد.

- افخمی گفت: برای من کاندید شدن یا نشدن اهمیتی ندارد جوایز جشنواره نماینده سلیقه چند نفر است اگر این افراد عوض شوند همه فیلم‌های کاندید نیز عوض می‌شوند. شرکت کردن در جشنواره بیشتر جنبه مهمانی دارد و یک جشن است. من همه فیلم‌های بخش مسابقه را ندیدم که بگویم اجحافی صورت گرفته یا نه.

وی در خصوص بخش آرای مردمی جشنواره نیز گفت: سابقه تقلب در بخش مردمی وجود دارد تا جایی که ما می‌دانیم خانه سنیما در این زمینه همیشه تقلب کرده است برای من خوشایند است که در این بخش حضور نداریم چرا که مطمئنم امسال هم در این بخش تقلب صورت گرفته است.

- بابک حمیدیان در ادامه این نشست درباره حضورش در فیلم «روباه» گفت: دوستی من با آقای افخمی در پیاده‌روی در خیابان ولی‌عصر شکل گرفت در ابتدا که فیلم‌نامه را خواندم قرار بود نقش دیگری را ایفا کنم اما به صلاح‌دید آقای افخمی این نقش عوض شد خیلی دوست داشتم که جلوی دوربین افخمی باشم و رفتارهای او را به عنوان کارگردان از نزدیک مشاهده کنم.

- مرجان شیرمحمدی درباره حضورش در فیلم‌های بهروز افخمی گفت: طبیعی است که من هم مثل همه بازیگران دوست دارم با کارگردانان بزرگ کار کنم سال گذشته هیچ پیشنهادی از کارگردانی نداشتم من منتظر می‌مانم که کارگردان‌هایی که دوست‌شان دارم به من پیشنهاد بدهند و این بدشانسی من است که تا به امروز این پیشنهاد صورت نگرفته است اما برای من کار کردن با بهروز افخمی همیشه جذاب بوده است.

- جلال فاطمی در ادامه نشست درباره ایفای نقش برادر نتانیاهو در این فیلم گفت: دود بودن در این سینما به چشم خیلی‌ها رفته است متأسفانه به واسطه حضورم در خارج از کشور همیشه به من به چشم یک بیگانه نگاه شده است.

- بهروز افخمی در خصوص دیالوگ‌های این فیلم گفت: دیالوگ‌های فیلمی که می‌خواهد به نگاهی مستند نزدیک شود باید دیالوگ‌هایی عادی و ساده باشند که در ارتباطات روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کارگردان همچنین در خصوص تغییر تیم بازیگران این فیلم گفت: من به این موضوع عادت دارم 20 سال پیش وقتی فیلم روز شیطان را می‌ساختم این اتفاق افتاد و بازیگران فیلم تهدید می‌شدند و تحت فشار قرار می‌گرفتند. در این فیلم هم این ماجرا تکرار شد. آقای پیرهادی تمایل داشتند تا با بازیگران دیگری هم کار بکنند اما نمی‌توانم بگویم همه این بازیگران ترسیدند یا تهدید شدند که در این فیلم حضور پیدا نکردند.

پیرهادی نیز در این خصوص گفت: آقای محسن تنابنده که یک ماهی هم در این پروژه حضور داشتند به دلیل اینکه می‌خواستند فیلم خودشان را بسازند از پروژه کنار رفتند. آقای رامبد جوان هم که سر پروژه خندوانه بودند و نمی‌توانستند همکاری کنند. با آقای فریبرز عرب‌نیا هم به خاطر مسائل مالی به توافق نرسیدیم. عجیب است که در سینمای جهان هالیوود همه بازیگران بدون هیچ مشکلی در فیلم‌های جاسوسی و امنیتی ایفای نقش می‌کنند اما در ایران به این گونه نیست و بسیاری برای حضور در فیلم‌های جاسوسی و امنیتی ترس دارند.

تعداد بازدید : 37
دانلود نقد و بررسی «روباه»

12:40- راما قویدل فرزند زنده یاد امیر قویدل کارگردان و فیلمنامه نویس سینمای ایران است. «چاقی» اگرچه اولین فیلم سینمایی بلند او محسوب می شود اما وی پیش از این آثار بسیاری را در حوزه تلویزیون تولید کرده است. از جمله این آثار می توان به کارگردانی مجموعه‌های «یک لحظه دیرتر»، «گمشده» بعضی از قسمت های مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد»، فصل سوم سریال «دولت مخفی» و... اشاره کرد.

«رخ دیوانه» برنده نخستین سیمرغ جشنواره سی‌وسوم

قویدل درباره نخستین فیلم بلند سینمایی‌اش به مهر گفته است: قصه فیلم «چاقی» چندان غریب و پیچیده نیست. اساسا فیلمسازی یا بهتر بگویم فیلمنامه نویسی برای من با یک سوال شروع می شود و می­ کوشم برای سوالی که در ذهنم ایجاد شده با نگارش فیلمنامه و پروسه ساخت فیلم به همراه گروهم، پاسخی بیابم و بدون پیش­‌قضاوت به پاسخ سوالم دست پیدا کنم. ساخت فیلم برایم نوعی کشف و شهود برای دستیابی به سوال های ذهنی و درونی است. در این فیلم هم همینطور بوده است و البته که طبیعتا یک جهت گیری نسبی از ابتدا وجود دارد. در واقع اول یک سوال به ذهنم رسید و بعد برای رسیدن به جوابِ آن شروع به نوشتن خلاصه داستان و در نهایت فیلمنامه کردم.

- فکر می کنم قضاوت نکردن امروز یکی از دغدغه های همه هنرمندان در سراسر جهان است. یکی از تمرین های همیشگی و روزمره من هم قضاوت نکردن است که البته اعتراف می کنم چندان هم در آن موفق نیستم. با این حال سوال این است که اصلا چرا باید قضاوت کنیم و آیا اساسا انسان این حق را در کائنات و نظام هستی دارد که درباره همه چیز نظر بدهد؟ که به نظرم ما چنین حقی نداریم.

- جریانی که آقای فرهادی شروع کرد بسیار محترم است به این جهت که نگاه و خوانش درستی نسبت به جهان پیرامون پیدا کردن، یکی از مهمترین رسالت های هنر است. ضمن اینکه معتقدم هنر در هر حالتی باید روزنه امیدی برای مخاطب ایجاد کند و کمک کند به اینکه ما انسان تر باشیم.

- مرحوم پدرم همیشه می گفت وقتی کارگردان کنار دوربین می ایستد تمام احساسات و اعتقاداتش روی نگاتیو ثبت می شود و اگر تو ایمان داشته باشی به چیزی که می سازی این ایمان به مخاطب هم منتقل می شود و طبیعتا اگر مخاطب هم فیلم را دوست داشته باشد، فیلم در گیشه هم موفق خواهد بود.

12:50- مستند «پناهگاه» ساخته عباس سندی در سالن اصلی برج میلاد اکران شد. این مستند در مورد پناهگاهی در حومه شهر رشت برای نگهداری و درمان حیوانات زخمی و بی‌سرپرست است. محمد زارعی تدوین، سحر حسینی‌فرد صداگذاری و سید محسن پور محسنی شکیب طراحی پوستر فیلم 78 دقیقه‌ای «پناهگاه» را انجام دادند.

«رخ دیوانه» برنده نخستین سیمرغ جشنواره سی‌وسوم

13:34- عباس سندی کارگردان فیلم مستند «پناهگاه» به مهر گفته است: این مستند درباره خانمی است که شغل اداری خود را در دانشگاه رها می کند و به نگهداری از حیوانات اهلی و وحشی که بی سرپرست هستند مشغول می شود.  «شفاخانه آناهیتا» اسم این پناهگاه است و تعداد اعضایی که به شکل ثابت در آنجا فعالیت دارند 4 نفر هستند که شامل آزاده محجوب، خواهر و برادرش و همچنین یکی از دوستانش می شوند. جالب است بدانید که اینها از این کار سود مالی هم ندارند و تنها با عشقی که دارند کار را انجام می دهند. یعنی اگر کسی حیوانی را از این پناهگاه بخواهد رایگان در اختیارش قرار می دهند و هزینه ای دریافت نمی کنند.

- جالب بود که شخصی بدون هیچ سود مالی مشغول به چنین کاری شده است. این خانم و دوستانش تمام وقت خود را برای این کار گذاشته‌اند. او ابتدا در شهر زندگی می کرد و در دانشگاه پیام نور رشت مشغول به کار بوده است و اینکه کسی از تمام امکانات زندگی برخوردار باشد و به کاری مشغول شود که برای او توجیه اقتصادی ندارد برای من فیلمساز جالب بود. البته خود من هم به حیوانات علاقه دارم و شاید این هم دلیل دیگری شد.

«رخ دیوانه» برنده نخستین سیمرغ جشنواره سی‌وسوم

13:53- فرشته طائرپور تهیه کننده سینما پس از نمایش فیلم درباره این اثر سینمایی گفت: تجربه بسیار بزرگ و مهمی در تاریخ سینمای کشور و تاریخ سینمای مذهبی است. سینمای ایران با این فیلم جایگاهی بالاتر برای خود در سطح دنیا فراهم آورد. 

وی درباره همکاری هنرمندانی ایرانی و خارجی گفت: خوشبختانه دیده شدن توانایی های هنرمندان ایرانی مایه امیدواری است و این ترکیب باعث شده تجارب ارزنده در حوزه‌های مختلف از جمله در عرصه تکنیک سینما انتقال پیدا کند. خوشحالیم این اتفاق افتاد و مدیریت و هماهنگی و تعامل میان این دو گروه از هنرمندان توسط  مجیدی انجام شد.

طائرپور درباره حضور پررنگ و هدایت مجید مجیدی در فیلم گفت: فکر می‌کنم فرد دیگری به جز آقای مجیدی نه چنین پشتوانه‌ای را می‌داشت و نه این موقعیت را بدست می‌آورد. بسیاری از هنرمندان فکر می‌کنند ساخت فیلم‌هایی از این دست راجع به عزیزترین شخصیت‌های ما هستند بسیار سخت است و در توان ما نیست اما فیلم «محمدرسول الله» ثابت کرد سینمای ایران توان لازم برای تبدیل داستان شخصیت‌های بزرگ ما به سینما را دارد.

14:20- فیلم سینمایی «چاقی» نخستین ساخته راما قویدل از بخش نگاه نو در سالن اصلی برج میلاد اکران شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «روایتی است از یک انتخاب؛ انتخابِ عشق یا وِجدان!» علی مصفا، لادن مُستوفی، مهسا کرامتی، حمید فرخ‌نژاد، حسین ملکی، امید روحانی، کریم قربانی، فریده دریامج، نوید خداشناس، سُها پورحاتمی، النا آهی و ستایش محمودی مجموع بازیگران «چاقی» هستند.

«رخ دیوانه» برنده نخستین سیمرغ جشنواره سی‌وسوم

14:55- تهیه‌کننده دو فیلم «عصر یخبندان» و «کوچه‌ بی‌نام» که فیلم‌هایش جزو سه فیلم برتر تماشاگران جشنواره فجر سی و سوم هستند گفت: اگر چه درباره نامزدهای اعلام شده در بخش بهترین فیلم‌های جشنواره نکاتی داریم، اما به سلیقه داوران احترام می‌گذاریم.

منصور لشگری‌قوچانی درباره حضور دو فیلمش در میان برترین فیلم‌های آرای مردمی تا روز نهم جشنواره بیان کرد: باعث افتخار ماست که توانستیم با دو فیلم اجتماعی سالم و خوب، تنور جشنواره فیلم فجر را گرم کرده و مردم را به این ضیافت دعوت کنیم. حضور در بین برترین فیلم‌های آرای مردمی قطعا می‌تواند موجب خرسندی هر فیلمسازی باشد که دغدغه ارتباط با مردم را دارد. دو فیلم «عصر یخبندان» و «کوچه بی‌نام» برای خانواده ساخته شده‌اند و ارتباط آن‌ها با مردم، فرصت مغتنمی برای سازندگان‌شان است.

15:14- کاوه ابراهیم پور کارگردان فیلم «یحیی سکوت نکرد» با اشاره به داستان فیلمش عنوان کرد: داستان فیلم تنها زندگی یحیی نیست، بلکه از ورای زندگي او داستان افراد دیگری هم تعریف می شود. 

ابراهيم‌پور با بيان اينكه قصه «یحیی سکوت نکرد»، او را به ساخت این فيلم ترغيب كرده است، گفت: با اينكه پيش از اين هم امكان ساخت فیلم اولم را داشتم، اما فيلمنامه هايي كه برايم مي نوشتند يا خودم در نگارش آن ها شركت داشتم، توجهم را جلب نمي كردند. البته ايده‌آليست بودنم و اینكه نمي خواستم در فيلم اول شكست بخورم، از ديگر عامل هاي طولاني شدن فيلمسازي‌ام بود.

كارگردان فيلم «يحيي سكوت نكرد» همچنين تاكيد كرد: سال ٧٤ به قصد سينماگر شدن، تدوين خواندم و در ١٥ سال گذشته كار تبليغات انجام داده ام كه فكر مي كنم اين موضوع امكان تجربه و تمرين زيادي در زمينه هاي مختلف را برايم به وجود آورد.

15:54- ناصر طهماسب مدیر دوبله انیمیشن «شاهزاده روم» آینده انیمیشن سازی در سینمای ایران را امیدوارانه توصیف و بیان کرد: فرهنگ ما سرشار از قصه های غنی است که می تواند بستر ساخت انیمیشن باشد و خوشحالم که انیمیشن های فرهنگی در ایران دارند راه خودشان را پیدا می کنند. اگرچه هنوز با شکل مطلوب فاصله داریم اما ابزارهایش را داریم و می توانیم بهتر از این باشیم. فکر می کنم بزودی سینمای جهان از بازی و بازیگری جدا شده و به انیمیشن تبدیل شود.

«رخ دیوانه» برنده نخستین سیمرغ جشنواره سی‌وسوم

بازیگر فیلم «من مادر هستم» با اشاره به نقش مارکز در بازتعریف قصه های آمریکای لاتین، اظهار کرد: ما قصه های تعریف نکرده بسیاری داریم که می توانیم با انیمیشن آن را حکایت کنیم. ضمن اینکه این کار هزینه زیادی هم ندارد و با سلیقه خوب می توان قصه های ایرانی را بازسازی کرد.

طهماسب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در صنعت دوبله کشور هم مانند صنعت سینما می توان به جوان‌گرایی امیدوار بود، پاسخ داد: متاسفانه در صنعت دوبله چنین اتفاقی صورت نگرفته است. به این دلیل که اساسا در سینمای ما دیگر چیزی به نام دوبله وجود ندارد. دلیلش هم این است که متاسفانه اکران فیلم های خارجی در سینماهای ایران تعطیل شده است. عمده کارهای دوبله در تلویزیون صورت می گیرد که برای کسی که می خواهد به این صنعت ورود کند، جذاب نیست. دوبله در سینمای ایران مربوط به فیلم های خارجی است و اگر دوباره دوبله فیلم های خارجی برای سینما راه بیافتد، جوانان مستعد بسیاری هستند که برای ورود به صنعت دوبله انگیزه پیدا خواهند کرد.

16:00- یلدا جبلی که با فیلم «داره صبح میشه» در بخش هنر و تجربه سی و سومین جشنواره فجر حضور دارد، به مهر گفت: من برخلاف بسیاری که ناراحت شدند اتفاقا خیلی خوشحال شدم که فیلمم دراین گروه انتخاب شد چون پیش از این، فیلم «ماهی و گربه» را در این گروه دیده بودم و اینکه مخاطب به راحتی و بدون اینکه صدای اضافه ای بشنود، می آید و این فیلم دو ساعته را در سالن می بیند بسیار خوشحال کننده است. درحالیکه اگر «ماهی و گربه» در حالت عادی به اکران می رسید به خاطر جمعیت زیادی که سالن را ترک می کردند، روزهای دوم و سوم اکران دیگر مخاطبی نداشت.

چندی پیش نیز فیلم «من از سپیده صبح بیزارم» را تماشا کردم و حتی از برخورد و واکنش های مخاطبان که بسیار محترمانه بود تعجب کردم. من از این بایت برای انتخاب فیلمم خوشحال هستم که بعد از جشنواره نیز اکران آن با مشکلی مواجه نخواهد شد و نیازی ندارد دغدغه اکران داشته باشیم.

«رخ دیوانه» برنده نخستین سیمرغ جشنواره سی‌وسوم

در مجموع «هنر و تجربه» اتفاق بسیار خوبی است البته این سخنی کلیشه ای است اما واقعیت دارد البته هنوز آسیب هایی هم دارد و خودشان هم نگران هستند و این گروه نباید بابی برای اکران فیلم هایی شود که روی دست مانده اند بلکه باید برای تجربه های جدید باشد. من خودم نمی دانم که در تجربه «داره صبح میشه» موفق می‌شوم یا نه اما امیدوارم با موفقیت همراه شود.

- برای من تدوین از هر کاری جذاب تر است اگرچه که وقتی شما وارد کارگردانی می شوید این معمول است که کارگردانان با احتیاط بیشتری به سراغ شما می آیند چون خیلی دوست ندارند شخص دیگری حتی در عنوان تدوینگر یا فیلمبردار با کارگردانی شریک شود. به هرحال آنچه که من بیمارگونه دوستش دارم تدوین است و اصلا به مثابه یک کار به آن نگاه نمی کنم.

- من تدوین را به خاطر کارگردانی کنار نمی گذارم. مگر اینکه جبر من را به این طرف ببرد که آن را کنار بگذارم. چندی است که برای یک سریال از من خواسته اند که تدوین را بر عهده بگیرم و من به دلیل کارگردانی کارم نتوانستم آن را قبول کنم و اگر صرفا تدوینگر بودم آن را می پذیرفتم اما وقتی کارگردان هستی و دیگران تو را با این عنوان هم می شناسند انتخاب های تو محدود می شود. فیلمسازی حرفه ای است که در بهترین حالت هر دو یا سه سال بتوانید یک فیلم بسازید. من دوست دارم در فاصله ای که فیلم نمی سازم تجربه های یادگیری ام از مسیر تدوین باشد چون بسیاری از فیلمسازان در بازه زمانی که فیلم نمی سازند به کارهای دیگری مثل ساخت سریال و یا تبلیغات مشغول می شوند.

16:21- سحر جعفری‌جوزانی بازیگر فیلم «ایران برگر» ساخته مسعود جعفری‌جوزانی بیان کرد: «ایران برگر» به دلیل این ساخته شد که پدرم از عبوس شدن و غمگین بودن مردم به عنوان ناراحت و حتی نگران بود. پدرم می دید که مدتی است حتی من هم دیگر لبخند نمی زنم به همین دلیل به فکر ساخت فیلمی افتاد که مخاطب را به فکر فرو ببرد و لبخند بر لبانشان بیاورد.

«رخ دیوانه» برنده نخستین سیمرغ جشنواره سی‌وسوم

جعفری جوزانی درباره کاندیداهای دریافت جایزه جشنواره امسال عنوان کرد: برای همه دوستانی که نام‌شان در لیست نامزدهاست، به ویژه آقای تنابنده برای حضور در فیلم «ایران برگر» خوشحالم. به نظرم جایزه گرفتن خیلی مهم نیست، اینکه فیلم ها چه حرفی برای گفتن دارند، مهمتر است. من و پدرم فیلم خودمان را ساخته ایم و این مهمترین بخش موضوع است. اینکه نامزد سیمرغ نشده باشد، برای ما مهم نیست.

سحر جعفری جوزانی درباره استقبال مخاطبان از «ایران برگر» گفت: فیلم را در سینما فرهنگ، آزادی و اندیشه دیدم و در همه این سینماها بازتاب و استقبال خوبی ازمردم را شاهد بودم. 

16:25- نشست خبری فیلم «چاقی» برگزار شد. حمید آخوندی، تهیه‌کننده این فیلم که بیشتر در حوزه دفاع مقدس فعالیت دارد‌، حمایت از فیلمسازان جوان و فیلم اولی را خواستار شد و گفت: هرچند آرزویم ادامه فعالیت در حوزه دفاع مقدس است‌، اما هیچ اراده‌ای در مدیران فرهنگی برای این حمایت وجود ندارد. در این حوزه فقط شعار وجود دارد و شرایط همچون مغاز‌ه‌ای دو نبش و عریض و طویل است، اما هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد.

آخوندی در پاسخ به پرسشی درباره مضمون این فیلم توضیح داد: فیلم «چاقی» در مورد یک معضل اجتماعی است که در کلان‌شهرها وجود دارد و ما به عنوان فیلمساز نقش آزمایشگاه را بازی می‌کنیم. درست نیست چشم‌مان را بر این مشکلات ببندیم، مانند برخوردی که با بیماری ایدز داشتیم که مدام آن را انکار می‌کردیم، اما حالا باید در مدارس راهنمایی هم راهکار آموزش مبارزه با ایدز آموزش بدهیم.

در این نشست راما قویدل، نویسنده و کارگردان «چاقی» در پاسخ به پرسشی درباره روابط مفسده سینمای ایران در این فیلم تاکید کرد: اصلا چنین چیزی مطرح نیست. مهم‌ترین عنصر برای من در این فیلم دعوت مخاطب به گوش کردن است. جهان ذهنی یکی از شخصیت‌های فیلم ما را به سمت توجه به صدا می‌برد. بنابراین شغل صداگذاری را برای این شخصیت انتخاب کردم و طبیعتا این شغل در ارتباط با سینماست، اما هرگز جنبه منکراتی نداشت.

حمید فرخ‌نژاد، یکی از بازیگران این فیلم درباره همکاری‌اش با راما قویدل که اولین تجربه سینمایی خود را انجام می‌دهد گفت: ایشان در تلویزیون صاحب تجربه‌های بسیاری است و فرق زیادی با کارگردان‌های قدیمی‌تر ندارد.

همچنین مرتضی پورصمدی، مدیر فیلمبرداری این فیلم با تاکید بر ضرورت توجه به تکنیک‌های تازه در سینما خاطرنشان کرد: تربیت نیروی متخصص تکنیکی نکته بسیار مهمی است و غیر منصفانه است اگر فکر کنیم به ما ربطی ندارد که تماشاگر فیلم‌ها را با چه کیفیتی می‌بیند.

تعداد بازدید : 43
دانلود نقد و بررسی «چاقی»

16:30- اسماعیل عفیفه تهیه‌کننده سریال «میوه ممنوعه» به فارس گفت: تا به حال از فیلم «کوچه بی نام» که به تازگی آن را تماشا کردم بسیار خوشم آمده است. آن هم به این دلیل که قصه اجتماعی و سر راستی دارد. هم چنین شخصیت هایش کاملا باور پذیر درآمده بود.ضمن اینکه متاسفانه تعدادی از فیلم‌های خوب را نیز ندیدم.

وی درباره کیفیت فیلم‌های جشنواره گفت: در حال حاضر جشنواره از سینمای اجتماعی فاصله گرفته است و این موضوع اصلا خوب نیست. همیشه سینمای ما وجه غلیظ و پررنگ اجتماعی داشت که اینها جای خود را به وجوه دیگر از جمله یک سری فانتزی‌ها داده است که به شخصه آنها را دوست ندارم. منظورم از فانتزی‌ها این است که در بسیاری از آثار شخصیت‌های غیرقابل باور زیادی را می‌بینیم که بیشتر فضای تخیلی را دارند و برای مخاطبان باورپذیر نیستند.

وی درباره سیاه نمایی در سینمای ایران گفت:‌ من اصلا این واژه را متوجه نمی شوم و همه اینها به توانایی نویسنده و کارگردان بستگی دارد. مردم ایران سینمای اجتماعی را دوست دارند و این موضوع در استقبالشان از بسیاری فیلم های اجتماعی ثابت شده است و اغلب دغدغه هایشان را در این آثار دیده اند. فیلم‌هایی که تا به حال دیده‌ام، بدین شکل نبوده که تلخ باشد و نا امیدی را تزریق کند. بد نیست در اینجا به فیلم «کوچه بی نام» اشاره کنم که به همه چیز امیدوارانه نگاه می‌کند.

16:40- فیلم «فرار از قلعه رودخان» به کارگردانی غلامرضا رمضانی در سالن اصلی برج میلاد به نمایش درآمد. بر اساس داستان این فیلم که به عنوان منتخب جشنواره فیلم کودک و نوجوان به جشنواره فجر راه یافت، گروهی از دانش‌آموزان شهرستان میبد برای اردویی دو روزه به شمال کشور می‌روند که در آستانه رفتن به سمت دریا برنامه آنها توسط مسؤلین مدرسه تغییر می‌کند، که این تغییر برنامه مسایل و مشکلاتی را در پی دارد. سیروس همتی، شکرخدا گودرزی، علیرضا مهران، حمیدرضا فلاحی و محمد بحرانی در این فیلم نقش آفرینی می‌کنند.

«رخ دیوانه» برنده نخستین سیمرغ جشنواره سی‌وسوم

17:47- بهروز افخمی به تسنیم گفته است: منتظر چیزی خاصی نیستم. در همه جشنواره‌ها از این نوع از اتفاقات می‌افتد. جشنواره جای کسانی است که آنقدر فیلم دیده‌اند که خسته شده‌اند و در نتیجه فیلم را دیده و ندیده، به انت‌ها رسانده یا نرسانده بلند می‌شود و می‌روند و شلوغ و سروصدا می‌کنند. جشنواره‌ها جای فیلم دیدن نیست بلکه یک سیرک بزرگ است، یک سالی ما به کن رفته بودیم یک فیلمساز امریکایی بود که به یک مناسبتی به من گفتند ایشان را تحویل بگیر، من فیلمش را ندیده بودم و فکر می‌کردم که چه باید به او بگویم؟ آخرش به او گفتم راستش من فیلمت را ندیدم اما در جشنواره خیلی تعریفش را شنیده‌ام، او به من جواب جالبی داد، گفت: جشنواره که جای فیلم دیدن نیست، اینجا یک سیرک است. یعنی یک فیلمساز امریکایی اصلا از گفتن این حرف خجالت نمی‌کشد. حرفش هم واضح است. دارد می‌گوید چه کسی گفته است شما تماشاچیان مهمی هستید و من چرا باید برای شما اهمیت قائل باشم.

اما در کشور ما اینگونه نیست و اصلا برای جشنواره فیلم می‌سازند در نتیجه از سرنوشت بد فیلم در جشنواره هم ناراحت می‌شوند. سال گذشته یک ماه قبل از جشنواره، سر فیلم «آذر، شهدخت...» به من گفتند کار در شورای ارزیابی هیئت انتخاب رد شده است و من هم گفتم خدا را شکر چون من اصلا از جشنواره خوشم نمی‌آید. چند وقت بعد گفتند فیلم انتخاب شده است و روزی هم که آمدم جایزه بهترین فیلم را بگیرم فکرمی کردم که آمده‌ام تا برای دیگران دست بزنم و از جریان جایزه خبر نداشتم. گفتیم بد است که ما نرویم و برای بقیه دست نزنیم که بعد جایزه را به خود ما دادند.

- هربازیگری می‌تواند در هر فیلمی که آن را دوست نداشت بازی نکند. من هیچ علاقه‌ای ندارم که بازیگری را که دوست ندارد در یک فیلم بازی کند یا بنا به دلایلی از حضور در یک فیلم می‌ترسد مجبور به ایفای نقش در فیلم کنم یا از او خواهش کنم که در فیلم بازی کند. بازیگر برای من موضوعی جدی نیست. پرویز شهبازی حرف جالبی دارد، می‌گوید در هر خیابان از بین آدم‌ها حداقل سه نفر بازیگر پیدا می‌شود. اصل مطلب هم این است که سینما به بازیگر احتیاج ندارد بلکه این تئا‌تر است که نیاز به بازیگر دارد و اتفاقا مهارت‌هایی که یک بازیگر در تئا‌تر پیدا می‌کند معمولا در سینما نتیجه عکس دارد و حتی مخرب هم است و بازی را خراب و نقش را باور ناپذیر می‌کند. شکل افراطی این ماجرا را هم یک فیلمبردار خوب سینما گفته است: «سینما نور و بازیگر شیئی در داخل ترکیب بندی است.»

18:12- حمید فرخ‌نژاد بازیگر فیلم «چاقی» گفت: قرار نیست در همه ادوار جشنواره فیلم فجر در لیست نازمزدهای سیمرغ قرار داشته باشم. اگرچه فیلم «چاقی» نخستین تجربه سینمایی راما قویدل بوده است، اما وی فرد کم تجربه ای نیست و پیش از این کارهای تلویزیونی بسیاری داشته است.

وی درباره کم کاری اخیر خود گفت: دراین مدت بیشتر وقتم را به مسافرت گذراندم و به خاطر برخی مشغله های شخصی امکان بازی نداشتم.

«رخ دیوانه» برنده نخستین سیمرغ جشنواره سی‌وسوم

18:40- نشست خبری فیلم «فرار از قلعه رودخان» برگزار شد. غلامرضا رمضانی کارگردان این فیلم در ژانر کودکانه گفت: نمی توان تاثیر نویسندگان ادبیات کودک به ویژه نوشته های عامیانه نادیده گرفت و من هم به شدت به این ادبیات علاقه مندم. در استان های کشور مثل یزد یا خراسان ادبیات خاصی وجود دارد و افرادی مثل محمود دولت آبادی توجه ویژه ای به فرهنگ این منطقه داشته اند. امیدوارم توانسته باشم بارقه ای از این ادبیات را به نمایش بگذارم.

رمضانی درباره تغییر فیلمنامه مطابق با روحیه کودکان گفت: در حین کار برخی دیالوگ ها را تغییر دادم، چرا که احساس کردم به دنیای من و کودکی من مربوط است و باید به فضای بچه های امروز نزدیک شود. من فیلم های داخلی و خارجی بسیاری می بینم و قطعا در ناخودآگاه علاقه ای نسبت به برخی فضاها و صحنه ها احساس می کنم اما در نهایت آنچه که در ذهن من وجود دارد ساخته می شود. ازمیان بچه های اردکان و میبد انتخاب های بسیاری کردیم و طی هفته ها ریزش کردند تا به این جمع رسیدیم.


بهزاد عبدی آهنگساز این فیلم هم درباره نزدیکی کار به موسیقی کودکانه عنوان کرد: زبان موسیقی کودکانه در ایران کمی محدود به بلز، ارف و چند ساز دیگر است در صورتی که کارهای بزرگی در دنیا وجود دارند مثل تام و جری که از ارکستر سمفونیک استفاده می شود.
عبدی عنوان کرد: ما برای مخاطب کودک کار می کنیم نه اینکه عوامل کودک هستند، به همین دلیل نباید با ساده انگاره نگریست.

تعداد بازدید : 31
دانلود نقد و بررسی «فرار از قلعه رودخان»

19:15- فیلم «مبارک» به کارگردانی محمدرضا نجفی امامی و تهیه کنندگی علی نجفی امامی که در بخش غیررقابتی سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، به نمایش درآمد تا بدین ترتیب پرونده نمایش‌های جشنواره سی و سوم در برج میلاد بسته شود.

«رخ دیوانه» برنده نخستین سیمرغ جشنواره سی‌وسوم

این فیلم داستان پيرمردی است كه به حرفه نقالی مشغول است و ابزار كارش، عروسك‌های شخصيت‌های شاهنامه است. او نوه جوانی دارد كه از دنيای پدربزرگش كاملا دور است و بر اين اساس تضادهايی بين او و پدربزرگش وجود دارد.  در «مبارک» شخصیت های افسانه ای شاهنامه با استفاده از تکنیک های انیمیشنی جان می گیرند و با خلق داستانی ماجراجویانه، زمینه را برای شناخت بهتر مخاطبان از این شخصیت های اسطوره ای فراهم می کنند. در این فیلم بازیگرانی چون الناز شاکردوست، امیر رهبری، تورج نصر، منوچهر آذر، حسن کریم خان زند، مرجان سپهری و ... حضور دارند.

19:47- محمد سرافراز، رئیس سازمان صدا و سیما در آخرین روز از برگزاری جشنواره فجر سی و سوم، به مرکز همایش‌های برج میلاد که ستاد اصلی و محل استقرار اصحاب رسانه، منتقدان و فیلمسازان است آمد. او پس از این بازدید، به تماشای فیلم انیمیشن - رئال «مبارک» به کارگردانی محمدرضا نجفی امامی نشست. 

پایان اکران‌های جشنواره سی و سوم و آغاز لحظه‌شماری برای اختتامیه

20:00- همایون اسعدیان عضو هیات داوران بخش نگاه نو درباره آثار بخش نگاه نو گفت: در بخش نگاه نو ۱۱ فیلم ازفیلمسازان کار اولی حضور داشتند که عموما از قابلیت های حرفه ای و استانداردهای لازم برخوردار بودند. در میان این فیلمسازان جوان با قاطعیت می توان گفت،۲یا ۳ کارگردان برجسته از این رقابت به دنیای هنر و سینما معرفی می شوند و این برای کارنامه یک ساله سینمای ایران اتفاق خوبی است. در واقع اگر هر سال ۳ یا ۴ فیلمساز خوب، با استعداد و با ایده های نو به سینمای ایران معرفی شود، باید این را به فال نیک گرفت.

اسعدیان درباره حضور فیلمسازان زن نیز عنوان کرد: در بخش نگاه نو دو کارگردان زن حضور داشتند که فارغ از نگاه جنسیتی و فمنیستی به موضوعات اجتماعی نگاه کرده بودند و آثارشان به لحاظ کیفی از قابلیت بالایی برخوردار بود. البته نباید فراموش کرد که نکاتی نیز به عنوان نقطه ضعف در عمده آثار دیده می شود که البته مختص فیلم های اول نیست و در کل فیلم های جشنواره این کمبود دیده می شود.

وی این نقطه ضعف را در تدوین کارها دانست و ادامه داد: به نظر می رسد با کنار رفتن تدوینگران با سابقه و حضور مونتورهای جوان و یا حتی در مواردی کارگردانانی که کار تدوین را انجام می دهند ما با آثار قصه هایی الکن روبرو هستیم. به این معنی که در برخی از آثار فیلم ها زمان اضافه دارند، قصه دیر شروع می شود و یا کارگردان دلش نمی آید که راش ها را حذف کند و قصه دیر به پایان می رسد. اگر بسیاری از این فیلم ها برای نمایش تدوین دوباره شود به نظر می رسد از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار خواهند بود. تصور می کنم انتقادی که نسبت به ضعف فیلمنامه ها به آثار عرضه شده در جشنواره وارد می شود، با تدوین مجدد و شسته رفته شدن کارها برطرف شود.

پایان اکران‌های جشنواره سی و سوم و آغاز لحظه‌شماری برای اختتامیه

کارگردان فیلم «بوسیدن روی ماه» درباره فروش سینمای ایران در سالی که گذشت هم گفت: واقعیت این است که فروش میلیاردی سینما در سال گذشته، متکی به دو فیلم معراجی ها و شهرموش ها ۲ بود و باقی فیلم ها فروش متوسطی داشتند که تصور می کنم سال آینده نیز در همین حدقابل قبول خواهد بود.

20:48- محمدمهدی عسگرپور عضو هیات داوران بخش نگاه نو درباره داوری آثار این بخش عنوان کرد: به نظرم در مجموع سطح کارهای ارائه شده در بخش نگاه نو قابل قبول بود که به نظر می رسد هیات انتخاب دراین بخش کار خود را درست انجام داده است.

وی با اشاره به رشد فیلمسازان کار اولی افزود: خلاقیت قابل توجهی در تعدادی از کارها وجود داشت، البته در مقابل اینکه این خلاقیت منجر به ارتقای سطح هنری آثار شود، علامت سوال وجود دارد. یعنی لزوما این گونه نبود که خلاقیت فیلمسازان در این آثار به بالارفتن بار هنری آثار منتهی شود. درمیان کارها آثاری هم بودند که با قاعده تله فیلم های تلویزیونی، البته با کمی ارتقا تولید شده بودند و تنها موضوع کار باعث خارج شدن آنها از تله فیلم شده بود.

این کارگردان سینما درباره موضوعات فیلم های بخش نگاه نو عنوان کرد: بیشتر کارها به استثنای چند فیلم که کارهای تجربی بودند، سایر آثار به معضلات و موضوعات اجتماعی پرداخته بودند. پرداختن به معضلات اجتماعی به خودی خود اشکال ندارد، اما در مواردی فیلم هایی بودند که حس تلخی و افسردگی به مخاطب منتقل می کرد و این فضیلت برای سینما محسوب نمی‌شود.

این عضو هیات داوران به حضور چند کارگردان زن اشاره کرد و افزود: فیلمسازان زن هم بدون نگاه صرف زنانه به موضوع نگاه کرده بودند، ضمن اینکه به لحاظ حرفه ای بار قابل توجهی داشتند که این نشان دهنده نکته مثبتی بود.

پایان اکران‌های جشنواره سی و سوم و آغاز لحظه‌شماری برای اختتامیه

وی درباره امکان ارتباط فیلم های نگاه نو با مخاطب در سال آینده بیان کرد: به نظرم تعدادی از این فیلم ها می تواند ارتباط خوبی را با مخاطب برقرار کنند، البته اگر پخش موفقی داشته باشند تا درست دیده شوند. امیدوارم که این اولین و آخرین ساخته این فیلمسازان کار اولی نباشد و همچنان با تجربه بیشتر به خلق آثار دیگر بپردازند. 

21:02- علیرضا زرین‌دست با اشاره به اینکه یک اثر خوب زمان می برد تا روی کسی تاثیر گذارد، بیان کرد: هر فیلمی می تواند خوب باشد، چون گروهی دور یکدیگر جمع شده اند و همه تلاش خودشان را برای بهتر انجام دادن کار می گذارند. وقتی اثری خوب باشد، در وجود فرد رسوب می کند و در زمان می تواند تاثیر خودش را روی او بگذارد.

این فیلمبردار پیشکسوت با اشاره به اینکه بدون شک در فیلمبردارهای جوان، استعدادهای درخشانی داریم، گفت: در جشنواره امسال فیلمبرداری‌های خوبی مشاهده کردیم که البته بعضی از آن ها درخشان نبودند. البته فیلمبردارهای جوان باید در کار صبر و حوصله داشته باشند. متاسفانه بچه‌هایی هستند که بعد ۱۰-۱۵ فیلم انتظار جایزه دارند و وقتی این اتفاق نمی افتد، انگیزه‌شان برای کار را از دست می‌دهند. من کارهای زیادی انجام دادم اما دیده نشدم. همین دیده نشدن دلیلی می شد برای اینکه بهتر و بیشتر کار کنم.

21:30- نشست نقد و بررسی فیلم «مبارک» برگزار شد. نشست فیلم رئال-انیمیشن «مبارک» آخرین نشست از فیلم های اکران شده در سی و سومین جشنواره فیلم فجر بود و اجرای آن را گلاره محمدی برعهده داشت، محمد رضا نعیمی، کارگردان این فیلم به چگونگی شکل گیری داستان اشاره کرد و توضیح داد: ایده این فیلم انیمیشن سال ۹۲ در ذهن من شکل گرفت، زمانی که آقای سعدی افشار فوت کرد و من علاقه زیادی به شخصیت مبارک داشتم، به نظرم رسید شخصیت مبارک دوباره می تواند شادی و نشاط را به خانه ها برگرداند.

وی ادامه داد: با تلفیق مبارک و اسطوره های قدیمی که دو نماد ایرانی هستند، برای بیان داستان ها استفاده کردیم و با اعتقاد به اینکه مخاطبی که وارد سینما باشد با مخاطبی که از آن خارج می شود، باید فرق کنند، همه تلاشم را را برای ایجاد این تغییر در مخاطب گذاشتم.
نعیمی با اشاره به حضور الناز شاکردوست در این فیلم، بیان کرد: در فیلمنامه شخصیت اول ما پسر بود، اما بعد از اینکه خانم شاکردوست فیلمنامه را خواندند و علاقه و شناخت زیادی که از انیمیشن داشتند، شخصیت فیلمنامه هم تغییر کرد و خودشان در کار حاضر شدند.
وی همچنین با اشاره به اینکه فیلم «مبارک» سه قسمتی خواهد بود، گفت: قسمت دوم این فیلم در حال نگارش است و دوست دارم همان چیزی که در ذهن دارم را بتوانم بسازم.

بهروز واثقی نویسنده این اثر سینمایی با عنوان اینکه در این فیلم به دنبال زنده کردن اسطوره ها و شخصیت های ایرانی بوده ایم، بیان کرد: می خواستیم در مقابل بمباران شخصیت های غربی که این روزها در کشور وجود دارد، ذهن ها را به سمت داستان های قدیمی بکشانیم و داستان هایی که در حال فراموشی هستند را دوباره به یاد خانواده ها بیاوریم. در «مبارک» تلفیقی از سنت و مدرنیته در کنار یکدیگر نشان داده شده است. در ابتدا نظرمان روی مخاطب کودک بود، اما در روند کار که بودیم، به تدریج محتوای کار به شکلی شد که برای بزرگسال هم جذابیت داشته باشد.


علی نجفی امامی تهیه کننده «مبارک» در زمینه تولید این فیلم سینمایی گفت: پیش تولید فیلم سل ۹۲ شروع شد که ما در این مرحله قید تولید این کار را زدیم، اما با حضور بزرگان و دوستان باتجربه ای که به ما اضافه شده بودند، انرژی به کار برگشت و ما تولید «مبارک» را شروع کردیم. پیش تولید این کار ۱۵ ماه طول کشید و بعد از ۴۵ جلسه فیلمبرداری از تیرماه امسال کارهای انیمیشن روی فیلم شروع شد که در حدود ۶ ماه طول کشید.

تورج نصر که صدای خاطره انگیزش را در انیمیشن های زیادی شنیده ایم، در این اثر سینمایی بازی کرده است، او درباره حضورش در این فیلم توضیح داد: من کارم را با دوبله در کارتون های مختلف شروع کردم و علاقه اصلی ام هم دوبله است، اما در این کار نقش کوچکی به عنوان بازیگر دارم.

ناصر طهماسب مدیر دوبلاژ این اثر سینمایی نیز با اشاره به اینکه انجام دوبله کارهای عروسکی سخت تر از دوبله فیلم سینمایی است، عنوان کرد: این سبک فیلم برای اولین بار است که در ایران ساخته می شود و با وجود اینکه وقت و حوصله زیادی را از سازندگان می گیرد، اما آن ها با انرژی ادامه دادند و خواستند که این کار را حاضر کنند. وقتی فیلمی باری اولین بار در این سبک ساخته می شود، راه را برای دیگر گروه ها باز می کند و مدلی برای آن ها می شود.

علیرضا برازنده که پرکارترین فیلمبردار این دوره از جشنواره فیلم فجر است، درباره همکاری با این اثر سینمایی توضیح داد: من تا به حال کار انیمیشن انجام نداده بودم، اما بعد از چند جلسه توانستیم به فضایی که می خواستیم برسیم. در فیلمبرداری رئال ما محاسبات خاصی نداریم، اما در انیمیشن-رئال باید تمام تصویرهای دوربین دقیق و حساب شده باشد و به این فکر کنیم که در کجای تصویر قرار است شخصیت های انیمیشنی قرار بگیرند. از قبول کردن این کار می ترسیدم، چون فیلمبرداری این کار خیلی سخت بود ولی آريا امامی در مسیر کمک زیادی به من کردند تا به نتیجه دلخواه برسیم.

تعداد بازدید : 35
دانلود نقد و بررسی «مبارک»

21:47- محمد سرافراز پس از تماشای فیلم «مبارک» در جمع خبرنگاران درباره این اثر گفت: هنر امروز ما با وجود همسو شدن با نیازهای روزمره جامعه از عقبه خود فاصله گرفته است و تولید چنین فیلم هایی که ما را به گذشته خود پیوند می دهد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. مبارک علاوه بر روایت آشنایی از آیین ها و سنن نمایش ایرانی با رجوع به داستان های رستم و سهراب، مخاطبان خود را به فضایی برد که برای آنها جالب توجه بود به ویژه اینکه این فضا در ادغام تصاویر واقعی سینما و هنر انمیشین تا سنت در ارتباط گیری با مخاطبان موفق تر عمل کند.

رییس سازمان صداوسیما با تاکید بر این مساله که تنها موفق به دیدن فیلم «محمد (ص)» ساخته مجید مجیدی و «مبارک» شده ، افزود: ندیدن فیلم ها باعث نشده که فضای جشنواره دور باشم و شنیده هایی که از سوی همکاران به من منتقل شده نشان دهنده این مهم است که جشنواره فیلم فجر امسال تواسنت یک گام برو به جلو بردارد. 

وی با تاکید بر آنکه رادیو و تلویزیون خانه فعالان و دست اندرکاران سینما است، تصریح کرد: بنا داریم تا حمایت های خود را از دست اندرکاران هنر هفتم افزایش دهیم و البته این درخواست از سوی سینماگران و مسئولان نیز مطرح شده و افتخار داریم که در این تعامل همراه هنرمندان متعهد و انقلابی سرزمین مان هستیم.

22:00- مجید فولادوند مدیر پردیس کیان با اشاره به اینکه در پردیس کیان ۳۳ فیلم به نمایش درآمد افزود: در بخش نگاه نو ۱۱ فیلم، سیمرغ یک ۱۱ فیلم و سیمرغ دو ۱۱ فیلم اکران و با استقبال مردم مواجه شد. با پیگیری های مستمری که صورت گرفت متاسفانه نتوانستیم ۳ فیلم گردشی را در پردیس کیان برای مخاطبان به نمایش بگذاریم. به دلیل برخی از مشکلات سانس فوق العاده در سینما نداشتیم اما تعداد زیادی بلیت سفید به فروش رسید. عوامل آثاری چون مرگ ماهی، عصر یخبندان و ... دعوت پردیس کیان را پذیرفتند و میهمان مردم این منطقه شدند اما برخی از عوامل فیلم ها حاضر به پذیرفتن دعوت مخاطبان خود در این سینما نشدند.

- علی رضایی مدیر سینما فلسطین درباره روند برگزاری جشنواره امسال و استقبال مخاطبان گفت: سانس پایانی سینما فلسطین ساعت یک بامداد تمام می شود و به دلیل مشکل زمان امکان برقراری سانس فوق العاده در این سینما امکان پذیر نیست. از سوی دیگر فیلم های پر مخاطب جشنواره، در سینما فلسطین روزهای ابتدایی جشنواره اکران شد و تبلیغات گسترده ای برای فیلم ها انجام نشده و به همین دلیل نیاز به در نظر گرفتن سانس فوق العاده نبود و از سوی دیگر به دلیل مشکل زمان امکان آن هم وجود نداشت.

- رضا سعیدی پور مدیر سینما آزادی درباره تفاوت های برگزاری این دوره از جشنواره با ادوار گذشته اظهار داشت: تفاوت عمده این بود که ما امسال در گیشه بلیت بیشتری برای فروش به مخاطبان داشتیم . تماشاگران می دانستند بلیت با شماره صندلی مشخص دارند و بلیت سفید به آن ها فروخته نشد. امسال ما کسی را از گیشه سینما رد نکردیم و همه توانستتند فیلم ببینند. امسال البته هوا خیلی سرد نبود و مردم ساعت ها در برف و سرما نبودند، از سوی دیگر با بلیت سفید و بدون صندلی وارد سالن نمی شدند و با مشکل جا دست بر گریبان نبودند. همچنین فاصله نیم ساعت بین اکران هر فیلم کار خوبی بود، این فاصله باعث شد تا مردم معطل برای نظافت و تخلیه سینما نمانند و از اکران فیلم با تاخیر جلوگیری شود.

- علی هیبرد مدیر سینما فرهنگ عنوان کرد: در این سینما فیلم‌های «عصر یخبندان» و «رخ دیوانه» به سانس فوق العاده کشیده شدند و این روندی است که سال گذشته نیز با فیلم طبقه حساس تکرار شده بود. تنوع فیلم های مختلف در جشنواره است که کیفیت آن را کمتر یا بیشتر می کند و استقبال از سینما فرهنگ که سینمای معرفی شده ای است، مانند سال های قبل خوب بوده و بلیت های سینما در ساعت های اول پیش فروش تمام شده اند. وقتی هنرمندان و کارگردان های بزرگ روی سن می روند و مردم آن ها را از نزدیک می بینند، باعث رونق سینما می شود و حتی می تواند در طول سال هم تاثیر گذار باشد.

- امیرشهاب رضویان مدیر پردیس سینمایی کوروش گفت: امسال اولین دوره‌ای است که پردیس کوروش میزبان جشنواره فجر است و ۵ سالن خود را دراختیار جشنواره قرار داد و هر روز بیش از ظرفیت سالن‌ها تماشاگر داشته‌ایم و تقریبا هر روز سانس‌های فوق العاده داشته‌ایم. سینما کوروش در این روزها معادله تعداد تماشاگر را در سینماهای تهران به هم زد. در ایام جشنواره شاهد صفوف طولانی وتعداد بالای تماشاگر بودیم و یکی از دلایل این امر کیفیت بالای سالن‌های سینماست. به طور متوسط روزانه ۵۰۰۰ تماشاگر به اینجا آمده که در برخی روزها این تعداد به ۷۰۰۰ نفر هم رسیده است. پردیس کوروش یکی از پرمخاطب ترین سینماهای جشنواره سی و سوم بوده است. 

- محمد قاصد اشرفی مدیر سینما ماندانا گفت: برای نخستین بار بود که عوامل فیلم های سینمایی در کنار مردم در جشنواره فیلم فجر با مردم از نزدیک در سینماهای مردمی گفت وگو می کردند و با توجه به نخستین سال برگزاری این اتفاق مبارک، ایراداتی هم وجود داشته که امیدوارم در دوره های بعد مرتفع شود. این دوره جزو کم مشکل ترین دوره ها بود و ما مشکلی نداشتیم. فیلم ها به موقع و بدون تغییر برنامه در اختیار ما قرار می گرفت و خوشبختانه دچار مشکل فنی هم نشدیم. در این دوره فقط برای فیلم رخ دیوانه سانس ویژه داشتیم که آن هم به دلیل برنامه اکران نوبت اول در ساعت ۱۹ با فاصله دو ساعته برگزار شد.

22:30- مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر در قالب برنامه «سی‌نمایش» با نیم ساعت تاخیر از شبکه نمایش سیما پخش می‌شود. آیین اختتامیه جشنواره سی و سوم، عصر فردا -چهارشنبه ۲۲ بهمن ماه- از ساعت ۱۹ در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود و از برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد فرهنگی و هنری تجلیل می‌شود.

1:27 بامداد 22 بهمن- «محمدرضا شهیدی‌فر» به عنوان مجری برنامه اختتامیه جشنواره فیلم فجر در برج میلاد انتخاب شد. حمید حمیدی مقدم کارگردانی و ملک جهان خراعی طراح صحنه برنامه اختتامیه را بر عهده دارند. اختتامیه جشنواره فیلم فجر امروز (۲۲ بهمن) ساعت ۱۸:۳۰ در کاخ جشنواره (برج میلاد) برگزار می شود.  سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از ۱۲ بهمن آغاز و تا ۲۲ بهمن در ۲۹ سالن سینمایی و برج میلاد برگزار شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۱
رخ دیوانه رو بعد از صف های طولانی و اینها به سختی دیدم. فیلم خوبی بود و هم کمی آموزنده و هم سیر روایی داستانی جالبی داشت و هم غافلگیریش خوب بود. هرچنذ با آخرش موافق نبودم خیلی، ولی آنچنان هم بالا نبود. امسال خیلی فیلم ندیدم ولی بنظرم سطح جشنواره سال پیش یک سر و گردن بالاتر بود. ولی باز ارزش دیدن رو داشت رخ دیوانه.
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
درسته آخر فیلم اصلا جالب نیود و به نظر خیلی ها که در سینما بودند فیلم در سکانس یکی مونده به اخر باید تموم میشد و سکانس آخر یه جورایی اضافه بود ولی در کل فیلم بسیار قوی بود و تماشاگرا همه راضی بودند
نوید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
آقای داوودی فیلمساز حرفه ای سینما در آخرین اثرشون با متانت وحساب شده کارگردانی کردند...البته منهم با پایان بندی فیلم مشکل دارم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
به نظر من رخ دیوانه کپی فیلم آمریکاییه جیغ هستش...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
پارسال هم همینو میگفتن و سال قبل تر هم همین ؟! یعنی کلا سینمای ما به سوی قهقراه داره میره ؟!
واقعن این جشنواره رو اسمشو باید گذاشت جشنواره متوسطها
واقعا امسال سطح کیفی جشنواره پایین بود
خیلی از این فیلم ها سودای کلاغ داشتند تا سیمرغ!!!!
رخ ديوانه عالي بودددد
امیدوارم مستند پناهگاه جایزه ای بگیره و هر کسی حداقل با دیدنش کمی بیشتر به یاد موجودات بی زبان و مظلوم هم بیفته
تا دلی آتش نگیرد حرف جانسوزی نگوید !
امیدوارم فیلم مزار شریف احساسات ضد افغانی در ایران راشعله ور تر نکند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی