بازدید 2653

عیوب انکساری چشم کودکان را جدی بگیریم ‌

کد خبر: ۴۷۱۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵ 31 January 2015
یک فوق تخصص شبکیه چشم گفت: عیوب انکساری و تنبلی چشم شایع‌ترین بیماری‌های چشم در کودکان است و بسیاری از کودکان با این عارضه مواجه هستند. البته تشخیص دیرهنگام این عارضه می‌تواند منجر به تنبلی چشم شده و بر دید کودک در بزرگسالی تاثیر غیرقابل بازگشت داشته باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر فریدون فرهی اظهار کرد: با اجرای طرح معاینه کشوری کودکان قبل از ورود به مدرسه بسیاری از این مشکلات رفع شده است و کودک در سنین پنج تا شش سالگی مورد معاینه قرار گرفته و در صورت تشخیص هر گونه مشکل تحت درمان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: چنانچه عیوب چشم کودک نظیر عیوب انکساری و انحراف چشم تا سن 9 یا 10 سالگی درمان نشود، کودک برای همیشه با تنبلی چشم و محدودیت بینایی مواجه می‌شود. البته در اجرای این طرح نیاز است برخی از کودکان در سنین پایین‌تر مورد معاینه قرار گیرند تا در صورت وجود هر گونه مشکل درمان شوند.

وی افزود: منظور از انکسار در واقع مسیری است که شعاع‌های نورانی از روی اشیای موجود در میدان بینایی ما تا تشکیل تصویر واضحی در داخل چشم‏‌ها طی می‌کنند. سیستم بینایی چشم ما بعد از دریافت نور و پردازش شعاع‌های نورانی به صورت امواج الکتریکی و سپس ارسال آن به سمت مغز، منجر به «دیدن» می‌‏شود.

رییس بخش چشم مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) توضیح داد: هر گونه انحراف از هم‌راستایی صحیح چشم‌ها را لوچی یا استرابیسم می‌گویند. انحراف چشم عبارت است از عدم هماهنگی حرکت عضلات چشم یا عدم توانایی تمرکز بین دو چشم که موجب می‌شود چشم‌ها در جهات متفاوتی قرار گیرند. این بیماری یکی از مشکلات شایع چشم‌پزشکی است و در در گروه سنی اطفال و بزرگسالان مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به عوامل ایجاد کننده عیوب انکساری و انحراف در چشم کودکان گفت: بسیاری از عیوب انکساری و انحرافات چشم، جنبه ژنتیکی و ارثی دارند و در این زمینه تقریبا پیشگیری وجود ندارد و تنها راه، غربالگری و درمان این عارضه‌ها است.

این پزشک فوق تخصص شبکیه چشم افزود: خوشبختانه بیماری‌های چشمی قابل پیشگیری در کودکان تقریبا کنترل شده است؛ چرا که کودک در بدو تولد مورد معاینه کلی قرار گرفته و در صورت مشاهده موارد مشکوک ارجاع شده و تحت درمان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده عمده‌ترین علل نابینایی در کودکان عوامل ارثی است که قابل پیشگیری نمی‌باشند و تنها شاید بتوان از طریق کنترل‌های قبل از تولد و دخالت‌های ژنتیکی در جنین این موارد را رفع نمود.

فرهی تصریح کرد: درمان عیوب انکساری و انحراف چشم عمدتا از طریق عینک و اعمال جراحی است و بسیاری از عیوب انکساری چشم کودکان به وسیله تجویز عینک رفع می‌شود و در مورد انحراف چشم نیز برخی با عینک و برخی به وسیله جراحی درمان می‌شود و البته شانس موفقیت و درمان در این زمینه به شرط همکاری والدین بسیار بالا است.

وی گفت: بیمارانی که از ناحیه چشم دچار مشکل شده و تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، همواره نیاز به مراقبت و پیگیری دارند و این یکی از ویژگی‌های این رشته است و در بیماری‌های داخلی چشم، کسانی که دچار عارضه می‌شوند، در هر سنی که شخص بیمار می‌شود تا آخر عمر باید تحت مراقبت و درمان باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی