بازدید 23462
فیلم مستند: روایت مستندی از نسل کشی پرندگان مهاجر در کشورمان

ناشنیده‌ها و نادیده‌های نسل کشی در فریدونکنار به روایت «محمدعلی»

آیا به راستی صید و شکاری که در فریدونکنار و تالاب‌های پیرامونش رخ می‌دهد، تا آنجا لجام گسیخته و بی‌سر و سامان است که نگران کننده به نظر برسد؟ پس نقش نهادهای نظارتی و حفاظتی چون سازمان محیط زیست در این میان چیست؟ نقش مسئولان محلی، ضابطان قضایی و ... چه؟ آیا همه اتفاقات شوم در سایه نظارت مسئولان، پنهانی صورت می‌گیرد و کسی از وقوعشان باخبر نیست؟ شاید این سؤالات به ذهن شما هم راه یافته باشد...
کد خبر: ۴۷۰۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹ 30 January 2015
آیا بی‌صید و شکار این پرندگان، دخل و خرج مردم منطقه نمی‌چرخد؟ آیا روش‌های صید و شکار منصفانه، صیانتی و منطبق با قانون و سنت است؟ آیا شکارگاه‌ها و دامگاه‌ها با گردنکشی سودجویان حراست نشده و بازدید از آن‌ها ممکن و امور جاری در آن‌ها، به روال طبیعی است؟ مستند «زمستان؛ فصل آخر» به نظر اینقدر قدرت دارد که این سؤالات و ابهامات و پرسش‌های مشابه را پاسخ گوید و روشنمان کند، چرا از صید و شکار پرندگان مهاجر در تالاب‌های شمالی کشور، به ویژه در فریدونکنار، با نام نسل کشی یاد می‌کنیم.

به گزارش «تابناک»، از کراس تا شب دام، از پرورش مرغابی‌های طعمه تا درخت کاری در محل‌های خاص و پیرایش هدفمند شاخ و برگ درختان برای فریب پرندگان، هر سال شمار بسیاری از پرندگانی که هزاران کیلومتر از نقاط شمالی کره زمین تا تالاب‌های شمالی کشورمان مهاجرت می‌کنند، دیگر مسیر بازگشت را نمی‌بینند و زمستان کشورمان، فصل آخر زندگی شان را تشکیل می‌دهد؛ فصلی که به رغم کوتاه بودن اینقدر دردناک است که آرزو کنیم کاش هرگز آغاز نشود.

به رغم آنکه بار‌ها و بار‌ها از اتفاقات شومی که بر سر راه انواع پرندگان مهاجر زمستانی در تالاب‌های شمالی کشورمان، به ویژه در فریدونکنار می‌آید شنیده‌ایم، باز شاید درک درستی از این موضوع نداشته باشیم که چه اتفاقی در آن دیار در جریان است که آوازه دردناک بودن آن اینقدر فراگیر شده و حتی کاری کرده امثال وزیر دادگستری و دیگر دولتمردان در سفر استانی به آن دیار، خواستار ایجاد تغییرات در این باره شوند؟

ناشنیده‌ها و نادیده‌های نسل کشی در فریدونکنار به روایت «محمدعلی» +فیلم

آیا به راستی صید و شکاری که در فریدونکنار و تالاب‌های پیرامونش رخ می‌دهد، تا آنجا لجام گسیخته و بی‌سر و سامان است که نگران کننده به نظر برسد؟ پس نقش نهادهای نظارتی و حفاظتی چون سازمان محیط زیست در این میان چیست؟ نقش مسئولان محلی، ضابطان قضایی و ... چه؟ آیا همه اتفاقات شوم در سایه نظارت مسئولان، پنهانی صورت می‌گیرد و کسی از وقوعشان با خبر نیست؟

شاید این پرسش ها به ذهن شما هم خطور کرده باشد و حتی علاوه بر آن، ابهامات بسیار دیگری در این باره داشته باشید که در این صورت بهترین کار این است که به مستندی که در این تهیه شده بنگرید و بعد از شنیدن سخنان شکارچیان، صیادان و منتقدانشان و همچنین آشنایی به شیوه‌های صید و شکار در این منطقه، به زیر و بم ماجرا کاملا آشنا شده و بتوانید درباره اتفاقی که در آن دیار در حال وقوع است، قضاوت کنید.

مستندی که به روایت «محمد علی» از آنچه در فریدونکنار و پیرامونش در حال وقوع است تکیه دارد؛ به روایت فردی که سال هاست دل در گرو حفظ حیات وحش دارد و مأموریت خود را در خریداری پرندگانی که زنده صید شده‌اند، تیمار و نگهداری شان و در ‌‌نهایت‌‌ رها نمودشان در پایان فصل مهاجرت یافته تا شاید به این وسیله بتواند نسل برخی شان را از انقراض برهاند؛ موضوعی که ظاهرا نه شکارچیان و صیادان از خطرات همراه با آن آگاهند و نه هیچ یک از مسئولان محلی و کشوری که اگر غیر از این بود، حالا فریدونکنار به مانند دهه‌های پیش بهشت پرندگان بود، نه قتلگاه و پایان مسیر زندگی بسیاری شان!

ببینید وقتی با شیوه گره زدن پرندگان صید شده آشنا شدید و دریافتید چه اتفاقات شوم و چه دردی در راستای این گره زدن به پرندگان تحمیل می‌شود، وقتی به درختانی که کاشته می‌شوند تا دامگاه شده و به شکل خاصی پیراسته شده تا پرندگان را ببلعند، وقتی دام‌هایی را دیدید که هیچ پرنده ریز و درشت، حلال گوشت و حرام گوشتی از شرشان خلاصی ندارد، هنگامی که با پرچین کردن اطراف دامگاه‌ها و اعتراض صیادان به حضور عکاسان، فیلم برداران حتی خبرنگاران رسانه ملی (و حتی ماموران محیط زیست و در مواردی، ماموران انتظامی!) و صحنه‌هایی از این دست در فیلم مواجه شدید، قضاوت کنید که محمدعلی و هم گروهانش درست می‌گویند یا صیادانی که اولویتشان، به دام انداختن پرندگان بیشتر است؟!

تعداد بازدید : 358

دانلود قسمت اول

تعداد بازدید : 316

دانلود قسمت دوم
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۶۵
امیدوارم این مستند نقش مثبتی داشته باشد ، خواهشا کاری نکنید که پرندگان نیز ما را تحریم کنند ، چرا که تحریم آنها با مذاکره چاره سر نخواهد شد !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
تنها راه رفع این مشکل برخورد قاطعانع انتظامی و قضائی است. ایجاد کمپین محیط زیست در این زمینه و حمایت دوستداران محیط ریست میتواند مسئولین خفته و محافظه کار را تلنگری عاجل بزند.
کاظم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
کار شما جز نابودی پرندها نیست
ناشناس
| Canada |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
نقش این مستند تبلیغ اسارتگاه حیوانات توسط دامپزشکیه که خودش ز خرید و فروش حیواناتی مثل مار و خزندگان در باغ وحش ارم پول در میاره
توروخدا یه فکری یه نظارتی یه برخوردی با این همه قانون شکنی و توحش بکنید. تا کی اخه این وضعیت باید ادامه داشته باشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
طنز تلخی است
میخوام یه سیخونک به خودمون بزنم

ما ایرانیها در قبال محیط زیستمون طالم ترینیم

بعد از هردو قسمتش سیر گریه ام گرفته بود
واقعا... که هیچ کارمون به آدمیزاد نرفته...گند همه چیز را درآورده ایم
واقعا وظیفه محیط زیست چیست ، شاید فقط حفاظت از یوز پلنگ جز وظایفشان است و آبزیان شامل حفاظت نمی شوند
تعداد صید خیلی کمتر از آنچه که تبلیغ می شود است.ضمن آنکه بالغ بر 20 سال این صید راه زندگی مردم منطقه است و اگر اینقدر صید زیاد بود تاحالا منقرض شده بود.امیدوارم روزی خبرهای منطبق با واقعیت اعلام شود و مردم نیز با سرمایه گزاری دولت شغل مناسب داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
این حرفها فقط توجیه کردنه زمانی پاییز آسمان سیاه میشد از پرنده ولی حالا فقط چند دسته میاد و اکثرشون شکار میشن همین مردمی که میگید براشون اشتغال زایی کنند توی زمینهای کشاورزیشون تله میزارن مگر برنج ارزونه اینها طمعشان زیاده و اهمیتی به محیط زیست نمیدهند.
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
اگر وجب به وجب کل شهرستان را هم دام بگذارید باز هم پرنده‌هایی هستند که می‌دانند چطور در دام نیفتند و زنده می‌مانند. آنها وقتی به روسیه برمی‌گردند چون جمعیتشان کم شده و غذا برایشان فراوان است همه جوجه‌هایشان را بزرگ می‌کنند و سال بعد چند برابر جمعیتی که رفته بود برمی‌گردد. این «راه زندگی» هم خیلی جالب است. حداکثر ۱۰۰ هزار پرنده به این تالاب می‌آید و جمعیت شهرستان فریدونکنار ۶۰ هزار نفر است. بیشتر پرنده‌ها مرغابی وحشی هستند که به طور میانگین یک کیلو وزن دارد. یعنی در بهترین حالت با بیشترین تعداد پرندگان و بیشترین شکار به هر نفر یک پرنده می‌رسد. زندگی کدام انسانی با یک کیلو گوشت در طول یک سال می‌گردد؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
این صید نیست و کشتار است . اگر مردم آن منطقه شکارچی هستند باید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز بگیرند . در غیر اینصورت قانون را زیرپا می گذارند
آدم اینجا کارا رو می بینه و می شنوه تنها چیزی که به ذهنش می آد اینه ... این بی تفاوتی ها نسبت به آثار باستانی نسبت به طبیعت عمدی نیست ؟
من دانلود کردم اما نتونستم تا آخر ببینم / من از قشر مرفه هم نیستم / متاسفم برای هرکسی که حیوان بی آزاری رو زجر کش میکنه
این همه بی تفاوتی از مردم و مسئولین ذیربط
کجای کارید ؟ تا کف دریا را سند سازی می کنند می سازند این ها کارهای کوچکشان درشمال است .کجاست قوه قضاییه؟ کجاست سازمان ثبت اسناد؟ تا خبری شود برای چند بی گناه پرونده سازی کرده گزارش رد می کنند مردم ساکت شوند
مسئولان محترم بخوابید همه چیز آرام است...
درود به شرف محمدعلی الله قلی که با عشق چندسال از عمر خود را برای حفظ این سرمایه های خدادادی صرف کرده و در این راه با انواع مشکلات از سوی سودجویان و حتی مسئولین محیط زیست استان مازندران روبه رو شده.بی شک نام محمدعلی الله قلی در تاریخ ثبت خواهد شد.
پاسخ ها
یک خواننده
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
محمد علی الگویی است برای همه مسئولین
کاظم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
این اقا با مظلوم نمایی مثلا میخواد بگه من دوستار محیط زیستم
هدفشون فقط تخریب چهره مردم این شهرستانه
واقعا متاسفم ... این فجایع به خاطر سهل انگاری مسئولین ماست ... مسئولین ما فقط اسم مسئول را یدک میکشند و در عوض تماشاگران خوبی هستند .. شما مسئولین برای ما با این شکارچی های قصی القلب هیچ فرقی ندارید .. خدا به داد این پرنده های زبون بسته برسه ما فقط امیدمون به خداست .....
اینا وقتی ببر هیرکانی را منقرض کردن روند سقوطشون شروع شد .....واسه ما برنج تولید می کنن البته با آلودگی بیشتر از برنج هندی(هند کشور مستعدتری است......فقط شر و ور تحویل ما ندی)....فقط موندم چطوری ببرهای سیبریایی را در باغ وحش ترور کردن(فساد مقامات امنیتی شمالی رو شاخش است.....)
با سلام ؛ امید وارم بشود با فرهنگ سازی و ارتقاَء اطلاعات مردم بومی که سالهاست این فجایع را انجام میدهند ؛ این قتلها رو به قول " آقای محمد علی" جلوگیری و کم کرد. متاسفانه یک بار از نزدیک شاهذ این اعمال بوده ام در 20 سال پیشدر فریدونکنار.

با تشکر از زحمتات همه دوستان طبیعت دوست
من بارها گفته ام تنها راه جلوگیری از نسل کشی و انقراض نسل پرندگان در فریدونکنار این است که دولت آب برق و گاز و یارانه مردم فریدونکنار را قطع کند و از هر خانواده یک نفر را زندانی کند تا شاید مردم شکارکش فریدونکنار به خود آیند و دست از این شرارت ها بردارند در ضمن تصمیم گرفته ام ظرف 15 روز آینده سفری به فریدونکنار داشته باشم و از نزدیک در جریان این نسل کشی قرار گیرم گزارش تصویری این بازدید را برای سایت تابناک ارسال خواهم کرد تا در صورت صلاحدید در سایت درج نماید
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
دوست عزیز به نظر من باید تمام عاشقان محیط زیست مثل من و شما هزاران نفر دیگر همزمان با هم به این منطقه سفر کنیم و جلوی این نسل کشی را بگیریم.
امید است برای یکبار هم که شده جمعیت عاشق حیوانات بیکناه و مظلوم این سرزمین با اتحاد و همدلی ضربه شست محکمی به این جنایتکاران نشان دهند.
علت نسل کشی جانداران و کشیدن کار به این مرحله اسف بار آن است
بچه های لرستان رو ببرید تا ی کتکی به این نامردا بزنن همه چی درست میشه، زنده باد آتاتورک که این مسائل رو سالها پیش در کشورش حل کرد
مگه محیط باید تک تک افراد را زیر ذره بین قرار دهد تا حیوانات زبان بسته اسیبی نزنند؟پس این انسانیت ما چه می شود؟ما که ادعا میکنیم انسانیم و اشرف مخلوقات،ایا این کار در شان انسان است؟بخدا حیوان هم این کار را نمیکند.یک شیر وحشی تا گرسنه نشود به شکار دست نمی زند....
از دست اندر کاران تابناک تقاضا دارم ، تمهیدی بیاندیشند که یک طومار برای مبارزه با این پدیده حداقل برای منطقه سرخرود و فریدونکنار امضاء بشه توسط علاقه مندان و موافقان و به دست شخص رئیس جمهور یا ریاست قوه مقننه برسه . سپاس
لعنت به شكارچي ها
در زمانی که همه چی سیاسی و اقتصادی و هسته ای شده . گزارش پیوسته و روزانه تابناک از این فجایع ارزشمند است .
درود به شرف محمدعلي
من فكر ميكنم جدا از مسئوليت دولت و نهادهاي مرتبط،
ما مردم هم وظيفه داريم كه از اين قتل عام حمايت نكنيم.
ماهي سفيد هم سرنوشتي جز پرندگان وحشي ندارد.
من هيچ وقت حاضر به خوردن گوشت حيات وحش نبودم و
حالا با ديدن اين مستند ماهي سفيد هم همين حكم رو برايم پيدا كرد
من اصلآ نمیتونم بفهمم تعدادی از دوستان نظرشان این است که یا باید دولت به این اشخاص کار و امکانات بدهد و یا به کارشان ادامه میدهند ان وقت باید تمام قاچاقچی های مواد مخدر حتی کسانی که به بانکها دستبرد میزنند هم همین ادعا را داشته باشند یا کار یا مواد فروشی آخر این چه منطقی است این حیوانات بیچاره چه گناهی کرده اند این اشخاص عرضه پول در آوردن را ندارند و به جان این بیچاره ها افتاده اند از شما دوستان تابناکی بخاطر حمایت از محیط زیست نهایت تشکر را دارم و عاجزانه از شما میخواهم که تا این نسل کشی از بین نرفته از پای ننشینید و یار این ستمدیدگان باشید شما پربیننده ترین سایت در ایرانید و کاری که شما میتوانید انجام دهید از دست هیچ کس ساخته نیست
وقتی مستند کشتار دلفینها در ژاپن را دیدم به خودم گفتم که مگر میشود چنین انسانهای پستی هم وجود داشته باشند اما دریغا که از آنها پست تر در وطن خودمان و در بیخ گوشمان در حال نسل کشی هستند...
با سلام ودرود
ياد آن قديمه به خير كه مردم كه به طبيعت احترام ميگذاشتند
وقتي حفاظت محيط زيست هيچ گونه قانوني نداره و افرادش مسلح نيستند و وقتي كه فلان دكتر براي تفريح به شكار ميره و مجوز هم داده ميشه مجوزي كه با پارتي بازي و بدون بررسي داده ميشه
وقتي تفنگ و دام را پليس ميگه به من ربطي نداره حتي بعضي مواقع خودشان
اقدام ميكنند
وقتي كه تلويزيون و ساير رسانه ها كاري انجام نميدهند
وقي صدا و سيما با شكارچيها برنامه راز بقا پر ميكنه
اگر چند تا از اين شكارچيها را به زندان ابد و جريمه مصادره اموال صادر بشه آن وقت است كه درست ميشه
خدا لعنت كنه همه اشون را
متاسفم به ايراني بودنم متاسفم
من اين مستند را ديدم در قسمتي از فيلم اشاره شد كه ماموران با فروشنده هاي پرندگان صيد شده فاميل هستند و نمي توانند جلوي آنها را بگيرند اين يعني كه محسط زيست كارشون نداره
مازندرانی که در ثروت زندگی می کند این طور باید به جون 4 تا پرنده بیفته؟ !
و فیلمبردارو مسئول محیط زیست هم باید با چاقو تهدید بشن
سلام ،نسل کشی پرندگان در استان مازندران یک واقعیت علنی است.مسئولان استان مازندران یا در خواب هستند یا خودشان را به خواب زده اند
حیوان زنده رو تو آب خفه کرد حلاله
چرا سازمانهای مسول برخورد نمیکنن؟حتما باید از طرف سازمانهای جهانی اعلام یشه وآبرومون بره.تازه خیلی بیشتر از پول این پرنده ها اینا میتونن باعث جذب جهانگرد باشن.
محمدعلي عزيز خسته نباشي
كاش ذره اي از وجدان كاري و وطن دوستي تو در وجود ديگران بود
جالب است در هر جاي دنيا اين تلاشها به بالاترين شكل تقدير ميشد ولي
سازمان محيط زيست ايران جايي براي امثال تو و همكارانت ندارد
واقعا متاسفم
کارد بخوره توشکمتون با این گوشت خوردنتون
اصلا این سازمان محیط زیست رو تعطیل کنن مشکلات حل میشه
دوست عزیزی که با نام "ایرانی" کامنت گذاشتی. چطور میگی تعداد صید کمتر از این مقدار است و اگر اینقدر زیاد بود تا حالا منقرض شده بودند. نمونه این انقراض ها "درنای سیبری غربی" است که فقط 1 دونه از اون باقی مونده. دقت کن! یک جفت باقی نمونده بلکه فقط 1 دونه از جنس نرش باقی مونده که قطعا منقرض خواهد شد.
پاسخ ها
کاظم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
این درنا اگه امنیت تالاب نبود نمی اومد اینجا
این خودش حرف شمارو نقض میکنه توی فریدونکنار شکار با تفنگ ممنوعه
برا همین هرسال داره بر تعداد پرندهها اضافه میشه
درنا هم توی انزلی با گرجستان زدنش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
فکر کنم منظورت امید باشه. پرنده زیبائی که چند ساله تنها و بدون جفت( ار جمله امسال ) به این تالاب اومده. خدا لعنت کنه اون سود جوی زبون نفهم رو که جفتشو تو این تالاب کشت.
چنان بلاي الهي سرمون بياد با اين كارامون
دوستان عزیز فریدون کناری : باید بدانید به دلیل اقتصادی و هرچه که اسم آنرا می گذارید به هیچ وجه مجاز به کار خلاف قانون نیستید . شکار هر گونه حیوانی قانوناً فقط و فقط با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است . از طرفی بنابر فتوا حضرت امام (ره) قانون شکنی شرعاً جایز نیست
تو خوزستان مردم دارن میمیرن بعد این رفته مستند درست کرده فلان پرنده نسلش داره منقرض میشه اخه این دولت تو فکر مردم نیست میخوای تو فکر حیوانات و پرندگان باشه تو دیگه چقدر دلت خوشه
اگه جلوی این شکار گرفته بشه دیگه این پرندها ایران هم نمیان
سالی 2میلیون پرنده میاد فریدونکنار
تقریبا 200تا 300هزار تاش شکار میشن
وااااای
باسلام . این خبررسانی و احساس نگرانی خیلی خوبه.
با سلام
مشکلات کشور ما فقط این نیست بیزحمت کتاب چرا عقب مانده ایم را بخوانید تا به عمق فاجعه پی ببریم
همه کارمون اشتباه
تابناک عزیز
واقعا از شما بعنوان وجدان بیدار محیط زیست ایران باید قدردانی بشه. اگه جایزه و یا تقدیری بنام محیط زیست در حوزه رسانه هم باشه باید به شما تعلق بگیره.
خدایا روزی کسی که با پرندگان مهاجر اینجوری برخورد می کنه قطع بفرما!
اگه انسان دیدی سلام من رو هم بهش برسون!
لطفا دوستانی که ساکن فریدونکنار هستند برا روشن شدن بقیه بگن که این شکارچیا وابسته به کجا هستن که از هیچکی نمی ترسن، تابناک هم خواهشا سانسور نکنه!!!
به هر حال اگر توجه نشود محيط زيست اين اب زيان و خودشان و پرندگان مسافر نابود خواهد شد پس بهتر است ايستگاه هاى حفاظتى در گلوگاه ها قرار گيرد ان هم با امكانات كامل تا مشكل بر طرف شود
متاسفانه این عمل از سوی مسئولین دولتی و انتظامی محلی بنوعی حمایت می شود چون همه فامیل و دوست اقوام هستند...
باسلام خدمت دوستان دلسوز عرض میشودکه اینجاپرورشگاه مرغان هوایی باقدمت یکصد ساله که بنده اعتقاددارم روش صید باید تعقیر کند
اکثر این شمالیها به واسطه تبدیل زمینهای کشاورزی به ویلا سازی به ثروت هنگفتی رسیده اند واقعا چقدر با یستی انسانها حرص و طمع داشته باشند که به پرنده هم رحم نکنند؟ باید به مسئولین محیط زیست دست مریزاد گفت متاسفم
خودمون که فقط نگاه می کنیم هی کاش این کاش اون میگیم،بهتره همون آنفولانزای مرغی دوباره بیاد بلکه به زور هم شده مثل گرگها به گله نزنیم، به همدیگه رحم نمیکنیم چه برسه به این زبون بسته ها
سلام.وعلیکم .هرکس وموجودی رو منقرض کنه نسل خودش منقرض میشه.منظورم همین ایرانیهای بی فرهنگه که متاسفانه فکرمیکنیم تعدادشون کمه.وظیفه سازمان محیط زست هم گرفتن حقوقه.بایدفرهنسازی بشه.فقط قانون واقدام چندنفربرای محیط زیست کافی نیست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست