بازدید 11452

در وزارت صنعت هر معاونی از وزیر بزرگتر است!

ما هم اکنون درباره اقدامات اخیر نعمت‌زاده هم استیضاحی در مجلس مطرح کرده‌ایم و تا این لحظه، حدود ۵۰ امضا زیر آن وجود دارد. باید گفت، عمده‌ترین دلیل آن، سوء مدیریت و رکود در بازار تولید و همچنین بحث خودروست؛ البته واردات کالاهای غیر ضروری و مسائل مختلف هم در آن دخیل است و فکر می‌کنم این بار به نتیجه برسد.
کد خبر: ۴۷۰۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷ 28 January 2015
در وزارت صنعت هر معاونی از وزیر بزرگتر است!«قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت خارج می‌شود»؛ این موضوعی است که وزارت صنعت در روزهای اخیر به آن اشاره کوتاهی داشته، ولی گویا این وزارتخانه فرا‌تر از یک اشاره اقدام کرده است، زیرا در نامه‌ای به شورای اقتصاد، خواستار دو موضوع شده است؛ نخست اینکه قیمت‌گذاری صنعت خودرو از شورای رقابت خارج و دوم آنکه قیمت خودرو در بازار تعیین تکلیف شود. همچنین نامه دیگری به همراه ادله مربوط به بازار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فرستاده شده و طبق آن از محمدباقر نوبخت، رئیس این سازمان خواسته شده که صنعت خودرو از شورای رقابت خارج شود.

به گزارش «تابناک»، در حوزه صنعت خودرو و حامیان خروج از شورای رقابت، ادله بسیاری آورده شده که هیچ گونه انحصاری در صنعت خودرو دیده نمی‌شود. در ایران حدود هفده خودروساز دیگر فعالند؛ اما از نگاه دیگر اینچنین نیست. هر یک از مشتریان خودروهای وطنی به این موضوع آگاهند که تنها دو خودروساز در کشور فعالیت می‌کنند و اگر شورای رقابت نبود، شاید قیمت‌ها از نرخ‌های فعلی هم پیشی می‌گرفت.

محمد بیاتیان در این باره به خبرنگار تابناک گفت: اعتقاد ما این است که شورای رقابت باید از بحث قیمت‌گذاری خودرو خارج و این کالا از حال انحصاری بیرون شود. دولت نیز باید دخالت‌های خود را در این باره کلا قطع کند، زیرا این کار دولت باعث بی‌کیفیت شدن خودرو‌ها و واردات خودرو‌های چینی به کشور شده است.

وی در ادامه این مطلب افزود: بخش بزرگی از آلودگی هوا مربوط به خودرو‌هایی است که یا از چین وارد و یا توسط این دو خودروساز تولید شده‌اند که باعث و بانی همه این‌ها دولت است؛ این‌ها با سهام غیر مدیریتی و متأسفانه با قدرتی هم که در اختیارشان است، در قیمت‌گذاری خودرو دخالت می‌کنند.

وی گفت: به تازگی گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد، بیشتر خودروسازی‌های ما محصولات چینی را در کشور مونتاژ می‌کنند که این یک فاجعه برای صنعت خودرو به شمار می‌آید. در کنار این، بر این باوریم که این صنعت باید از دل شورای رقابت خارج شود.

وی همچنین یادآور شد: شورای رقابت هرگز در بحث قیمت‌گذاری برق، فولاد و پتروشیمی یا مواردی از این دست ورود نمی‌کند. دلیل آن هم این است که این حوزه در اختیار برخی دلالان است که به همه دولت‌ها و محافل قدرت وصل هستند. این محافل با لابی‌های قوی که دارند، باعث دسترسی این افراد به سودهای کلان می‌شوند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برای نمونه، درباره خودرو دنا ـ که خودروساز ۴۸ میلیون قیمت‌گذاری کرده ولی شورای رقابت آن را ۴۲ میلیون تومان تعیین نموده ـ یک نوع بازی رسانه‌ای است و پیش کشیدن این بحث باعث شده این ماشین در بازار توسط دلال‌ها ۵۰ میلیون تومان معامله شود و خواهد شد.

اما سود این کجا خواهد رفت و این بازارگرمی‌ها برای چه کسانی انجام می‌شود و هدف از این کار‌ها چیست؟ در کنار این، من معتقدم پیش از اینکه شورای رقابت را از قیمت‌گذاری خودرو حذف کنیم، باید زمینه‌ای فراهم آوریم تا بازار واقعا رقابتی شده و بحث تعرفه واردات و مواردی از این دست حذف شود، نه اینکه ما ریش و قیچی را به دست خودروساز بدهیم و از طرفی هم تعرفه‌ها را بالا نگه داریم. در این صورت، برداشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری، یعنی اینکه خودروساز هر کار که دلش می‌خواهد انجام دهد و کسی نباشد که جلوی آن‌ها بایستد.

بیاتیان همچنین در این باره می‌گوید: از سوی دیگر، خودروسازی‌های مطرح دنیا هم وارد کشور شوند؛ آن هم نه اینکه فقط پایبند و شریک سود ما شوند، بلکه باید فن آوری بیاورند و ما هم نیروی کار توانمند در اختیار آن‌ها گذاریم تا در کشور تولید کنند و اگر زمانی تحریمی هم پیش آمد، دیگر احساس کمبود نکنیم.

ما هم اکنون درباره اقدامات اخیر نعمت‌زاده نیز استیضاحی در مجلس مطرح کرده‌ایم و تا این لحظه، حدود ۵۰ امضا زیر آن وجود دارد. باید گفت، عمده‌ترین دلیل آن، سوءمدیریت و رکود در بازار تولید و همچنین بحث خودروست؛ البته واردات کالاهای غیرضروری و مسائل مختلف هم در آن دخیل است و فکر می‌کنم این بار به نتیجه برسد.

وی در پایان تأکید کرد: متأسفانه سوءمدیریت و اینکه هر معاونی از وزیر بزرگ‌تر است، باعث شده هرج و مرج در وزارت صنعت و معدن و تجارت ایجاد شود که نتیجه آن در بازار کامل قابل لمس است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۳۶
با استیضاح موافقم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
تابی جون تیترو اصلا کن
باید بگی معاون های وزیر هر کدوم گوش به فرمان مافیای حوزه خودشون هستن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
از هر کس که با این وزیر جلسه داشته بپرسید. ایشان همواره در حال چرت زدن است . اصلاً وضعیت جسمانی به ایشان اجازه اینکار سنگین را نمی دهد
شایسته تر انست که وزیری جوانترونیز مدیر ومدبر دروزارت خانه مذکور منصوب شود.من هم با عملکرد این وزارتخانه درخصوص خودرو وتولید وغیرو موافق نیستم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
مثلاً بذر پاش
هر چند که من یکی تز طرفداران پرو پا قرص مهندس نعمت زاده بودم ولی سوء مدیریت در وزارت صنعت بیداد میکند و روز به روز وضعیت دارد بدتر هم میشود
آقا چرا وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را ول کردید که باسیاستهای افراطی و لجوجانه انقباضی به بهانه کنترل تورم پدر تولید و بورس را درآورده و به بیکاری و طلاقهای و فروپاشیدگی خانواده ناشی از آن فضاحت بار منجر شده است.
آقای نعمت زاده، شمن احترام به شما، انحصاری کردن واردات خودرو یعنی ضلم مضاعف به مردم. خود شما هم کاملا به این امر واقفید ولی ظاهرا منافع تعدادی محدود برای شما اولویت دارد. کدام نمایندگی خدمات بعد از فروش مناسب ارائه داده است که شما مدعی آنید؟
این کار شما با ادعای توسعه پایدار هیچ تناسبی ندارد. مملکت نیاز به راه حلهای مقطعی و سود جویانه ندارد. باید برنامه ریزی بلند مدت داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
آقا خدا پدرشون را هم بیامرزه. حتما ساسیتهای انبساطی اون اقا محمود و دوستان خوب بود که قیمت مسکن را نجومی کرد
آقا بزارین قیمت از شورا خارج بشه بهتره، الان قیمت ها دستوری بالاست تیراژ تولید هم داره بالا میره،بازار هم راکده،
این بهترین کاری در حق مردم ميشه کرد
سالها باید طول بکشد که یکی مثل رحیمی از درون مافیا حودرو بیرون بیاید.
من یکی از رای دهندگان به آقای روحانی ومبلغان ایشان هستم مه چشم وگوش بسته برروی ایرادات ونقایص دولت/اتفاقامعتقدم یکی ازبهترین کارهای مجلس استیضاح آقای نعمت زاده است متاسفانه هرروزخبررانت های ایشان وداده شده توسط ایشان به گوش می رسدحقیقتاقبل از وزیرعلوم ایشان رابایداستیضاح می کردند
تیتر را اشتباه نزن مجید جان
"وزارت صنعت ,معدن وتجارت"
عیب کسان منگر واحسان خویش
دیده فرو بر به گریبان خویش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
تابناک داره با انگشت ماه و نشون میده بعد تو داری نوک انگشت و نگاه میکنی
خواهش میکنم مسوولان رو اگاه کنید که بابا دین مردم گردنشونه.چرا اینقدر هرج و مرج؟چطوری دلشون میاد به فکر مردم نباشن.چرا باید وزیر وزارت خونه ای به این مهمی اینقدر غافل باشه.اینو دیگه همه ملت فهمیدن اینا خودشون نفهمیدن یعنی؟
آقای بیاتیان و یا هر کس دیگری اگر بتواند در زمینه خودرو کاری کند و جلوی ظلم بیشتر و ادامه دارتر به مصرف کننده را بگیرد غیر از اجر اخروی ، مسلما نتیجه کار خود را در دور بعد از دست مردم هم خواهد دید.
فقط ایشالا ایشالا ایشالا بروند جای دیگر . وزارت صنعت این زمان با 10 سال پیش کلی فرق داره پس کنترلش هم علم مدیریتی جدیدی میخواد.
سلام باتوجه به تشکیل انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان در کشور در سال 89 توسط وزارت صنعت معدن تجارت کور سوی امیدی بود تا شاید جایی برای دفاع از حقوق مصرف کنندگان که مصوبه مجلس شورای اسلامی نیز بود بئجئد آمده باشد ولی زهی خیال باطل افراد تعیین شده بدلیل عدم داشتن توانمندی و وابستگی به وزارت خانه هیچ دفاعی نتوانستند از مردم در مقابل غولهای صنعت و کارتل های بزرگ اقتصادی نمایند این در حالی است که وزیر محترم صنعت به صورت غیر قانونی احکام نامبردگان را بدون برگزاری انتخابات مجددا گویا تمدید نموده که این امر کاملا غیر قانونی بوده و از دستگاه های نظارتی خصوصا مجلس شورای اسلامی انتظار میرود با ابطال این مجوزدر صورت وجود(البته مهلت قانونی انجمن ها به پایان رسیده ولی حرکتی از وزارت صنعت برای برگزاری انتخابات جدید مشاهده نمیشود) بستر انتخابات جدید را فراهم نمایند تا افراد لایق و توانمند و کارشناس بتوانند از حقوق حقه مصرف کنندگان دفاع نمایند زیرا انجمن مستقل بوده وتنها مرجع غیر دولتی است که میتواند به عنوان نماینده مردم در جلسات نرخگزاری از حقوق مردم دفاع کند
کاملا استیضاح درستی است چون واقعا بحث تولید هیچ تغییری رو مشاهده نکرده و هیچ کاری جهت رونق تولید انجام نشده است.
پاسخ ها
مریم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
من خودم طرفدار روحانی هستم ولی استیضاح به نفع خود دولته.باور کنید
به مرگ می گیرند تا به تب راضی شویم. خیلی وقت است دلال به جای خودروساز و خودروساز به جای وزیر تصمیم می گیرد. و در این میان مصرف کننده بی پناه اگر هم لابلای چرخ های معیوب خودرو جان ندهد باید تب کشنده را به جان بخرد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
شما از جائی خبر ندارید، نمیدونید خودروسازی چه خبره! دلال از آسمان نیومده
مدیریت در وزارت صنعت باید متحول شود بااین اوضاع مدیریتی نمیشود ای وزارت معظم اقتصادی را مدیریت کرد
چون وزیر تو چشم خیلی کارهارو نمیتونه انجام بده عوضش معاوناش کم نمیذارند
مجلس باید اول از همه و خیلی زودتر از اینا نعمت زاده را استیضاح می کرد
بابا تورو خدا این نعمت زاده رو استیضاح کنن واقعا بدترین وزریر کابینه است.آبروی رئیس جمهور رو هم میبره
چه راحت در مملکت دلال ها جولان می دهند !
برای جلوگیری از ورود شورای رقابت به بحث انحصار واردات خودرو( که از الان اثرات افزایش قیمت خودرو وارداتی را می بینیم) ببینید مافیای ایجاد شده چه نفوذی در وزارت صنعت دارد.همه نهاد های نظارتی هم کم کم از عرصه خارج می کنند. مردم هم که هیچ
تا کی منافع بر مصالح غلبه خواهد داشت. همه بدنبال منافع خود و باند خود هستند
وقتی یه پیرمرد رو منصوب میکنند نباید بیشتر از این توقع داشت!
فکر می کنید قضیه با استیضاح وزیر تموم میشود؟
به نظر من آقای نعمت زاده وزیر قوی هست و منافع عده ای در خطر است م اینها بازی سیاسی است
مشکل تعرفه است . باید حذف شه
متاسفانه اقاي نعمت زاده يكي از ضعيف ترين وزراء كابينه اقاي روحاني است ...البته با اين كهولت سن بيشتر از اين هم نبايد توقع داشت نميدنم چرا اصلا به مجلس معرفي شدند ،،،
تابناک چر ا شما بر ضد جناب آقای نعمت زاده که پدر صنعت هست نظر های منفی را بخش می کنید
من موافق حذف شوراي رقابتم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی