بازدید 17284
پس از برخورد سیاسی جشنواره برلین؛

«محمد» (ص) در جشنواره کن نیز بایکوت خواهد شد؟

اگر حضور «محمد» (ص) در جشنواره برلین جدی شود، احتمال عدم اکران این فیلم در جشنواره فیلم فجر نیز وجود دارد و اگر در فجر شاهد رونمایی این اثر باشیم، حضور در جشنواره کن، تقریباً منتفی است.
کد خبر: ۴۷۰۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵ 26 January 2015
پس از بایکوت فیلم «محمد» (ص) در جشنواره برلین، گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که احتمال پذیرش این اثر مهم سینمای ایران در جشنواره کن نیز بسیار کمرنگ است و ظاهراً باکیفیت‌ترین محصول‌ سال‌های اخیر سینمای ایران با برخورد سیاسی جشنواره‌های درجه یک اروپا مواجه شده است؛ رویکردی بی‌سابقه که نوع کارکرد جشنواره‌های بین‌المللی را نمایان می‌‌سازد.

به گزارش «تابناک»، مجید مجیدی چندین سال اخیر ‌روی مهم‌ترین پروژه سینمایی دوران فعالیتش در این عرصه زمان گذاشت و گروهی از حرفه‌ای‌ترین سینماگران جهان را گرد هم آورد تا اثری بزرگ خلق کند که هم‌سطح آثار بزرگ تاریخ سینما قلمداد شود و علاوه بر استقبال ۱.‌۵ میلیارد مسلمان، مواجهه مثبت ‌منتقدان، سینماگران و مخاطبان غربی را نیز در پی داشته باشد؛ اما نخستین امکان رونمایی از فیلم‌ها که جشنواره درجه یک اروپا هستند، شمشمیر را از رو بستند.

جشنواره بین‌المللی برلین در شرایطی از پنجم فوریه با ریاست هیأت داوران دارین آرونوفسکی، کارگردان آمریکایی افتتاح می‌شود و تا پانزدهم فوریه برقرار خواهد بود که پس از فشارهای برخی کشورهای عربی و همچنین گروهی خاص در اروپا، فیلم ارزشمند مجید مجیدی در لیست نهایی فیلم‌های حاضر در این رویداد پذیرفته نشد و با تصمیم شخص «دی‌تر کاسلیک» مدیر جشنواره، این اثر مهم بیرون گذاشته شد.

این اتفاق در حالی رخ داد که نمایندگانی از جشنواره برلین در تهران به تماشای این اثر مهم سینمای ایران نشسته‌ ‌و چراغ سبز برای پذیرش این فیلم در جشنواره بین‌المللی برلین را نشان داده‌ بودند و در همین راستا، ‌مجید مجیدی، تازه‌ترین ساخته‌اش را برای نمایش روی پرده سینماهای برلین آماده کرده بود؛ اما جشنواره برلین میان سینما و سیاست، سیاست را انتخاب کرد و این گونه بایکوت فیلم مجیدی از آلمان آغاز می‌شود؛ رویکردی که قرار است استمرار داشته باشد.

حال جشنواره بین‌المللی کن ۲۰۱۵ نیز در راه است و پس از بایکوت فیلم در برلین، این فرصت وجود دارد که اثر سی میلیون دلاری مجیدی، در مهم‌ترین رویداد سینمای فرانسه و یکی از سه جشنواره مهم اروپا پذیرفته شود؛ اما آیا این اتفاق رخ خواهد داد یا «ژیل ژاکوب» در آخرین دوره حضورش در مقام مدیر جشنواره کن، تصمیمی مشابه همتایش در جشنواره برلین می‌گیرد و فیلم مجیدی را بیرون خواهد گذاشت؟

«محمد» (ص) در جشنواره کن نیز بایکوت خواهد شد؟

شواهد حکایت از آن دارد که‌‌ همان لابی‌های مؤثری که مانع ‌حضور این فیلم در جشنواره برلین شد، تحرکات مشابهی برای عدم حضور فیلم محمد در جشنواره کن را در دستور کار قرار داده؛ اما اینکه این تلاش‌ها منجر به بایکوت فیلم مجیدی در کن نیز شود، امری است که باید برای مشخص شدنش، اندکی صبر کرد. اگر حضور «محمد» (ص) در جشنواره برلین جدی شود، احتمال عدم اکران این فیلم در جشنواره فیلم فجر نیز وجود دارد و اگر در فجر، شاهد رونمایی این اثر باشیم، حضور در جشنواره کن، تقریباً منتفی است.

این پروژه ترکیبی از حرفه‌ای ترین چهره‌های سینمای جهان را در تیتراژش دارد. «ویتوریو استورارو» که ‌برای فیلم‌های «اینک آخرالزمان» (۱۹۷۹)، «آخرین امپراتور» (۱۹۸۷) و «قرمز‌ها» (۱۹۸۱) سه جایزه اسکار گرفته در مقام مدیر فیلمبرداری «محمد» (ص) فعالیت داشته است. «اسکات ‌ای. ‌اندرسون» برنده اسکار برای طراحی جلوه ویژه «باب» در ۱۹۹۶ که طراحی جلوه ویژه فیلم‌های «ماجراهای تن تن»، «ترمیناتور ۲» «دروازه‌ نهم»، «کینگ‌ کنگ»، «استخوان‌های دوست‌داشتنی» را در کارنامه دارد، طراحی جلوه‌های ویژه این فیلم از جمله حمله سپاه ابرهه را بر عهده داشته است.

‌‌«میلژن کرکا کلژاکویچ»، برنده جایزه «سزار» و «آکادمی فیلم اروپا» و همچنین نامزد دریافت جایزه «اِمی» (اسکار تلویزینی) ‌طراح تولید، صحنه و دکور این فیلم بوده و طراحی گریم «محمد (ص)» هم به «جیانتو دِروسی» ایتالیایی سپرده شده که گریم فیلم‌هایی مانند «آخرین لشکر ـ The Last Legion» (طراح گریم)، «مردی با ماسک آهنی» (گریمور اصلی)، «روزی روزگاری در غرب» (گریمور) و «۱۹۰۰» (اثر ۱۹۷۶ - گریمور) را بر عهده داشته است.

همچنین «الله رخا رحمان» هندی که او را با نام «ای. آر. رحمان» می‌شناسند، آهنگسازی فیلم را انجام داده که تاکنون برنده جوایز بسیاری از جمله پانزده جایزه «فیلمفیر»، چهار جایزه ملی فیلم هند، دو جایزه «گِرَمی»، یک جایزه «بفتا»، یک جایزه «گلدن گلوب» و دو جایزه «اسکار» شده و مجله تایم در سال ۲۰۰۹ او را در لیست «تایم ۱۰۰» به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان جای داده است.

‌‌«مایکل اُ کانر» انگلیسی و برنده اسکار نیز به عنوان طراح لباس «محمد (ص)» فعالیت داشته که سابقه دریافت جایزه‌های اسکار و بفتا برای «دوشِس» و نامزدی جایزه‌های اسکار و بفتا برای «جِین اِیر» را دارد و‌ طراحی لباس «قاضی دِرِد»، «آخرین پادشاه اسکاتلند» و «عقاب» ‌نیز در کارنامه‌اش دیده می‌شود. «جیان فرانکو فوماگالی» ایتالیایی نیز طراحی آکسسوار فیلم را ‌عهده‌دار‌ است. او طراحی صحنهٔ نسخه سوم سه‌گانه مشهور «پدرخوانده» را در کارنامه دارد.

‌‌«لوکا لاچین» ایتالیایی هم که دستیار اول کارگردانان تعدادی از پروژه‌های اسم و رسم‌دار سینمای جهان از جمله «۰۰۷:‌ کازینو رویال»، «۰۰۷: ذره‌ای آرامش»، «دار و دسته نیویورکی»، «تعادل» و... بوده، در «محمد (ص)» برنامه‌ریز و دستیار مجید مجیدی بود؛ اما ظاهراً این ترکیب حرفه‌ای و اثری که حاصل تلاش آن‌ها بود، نباید دیده شود و به همین دلیل مدیر جشنواره برلین به سادگی در اقدامی عجیب، این فیلم را ‌حذف کرد و ماهیت جشنواره برلین را برای مخاطب عام نمایان کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار