بازدید 2829

٣ كشته در حريق گسترده ساختماني مسكوني

کد خبر: ۴۶۹۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶ 25 January 2015
بيش از ٤ ساعت آتش و دود و انفجار با فريادهاي بي‌امان كمك، شبي دردناك براي ساكنان ساختماني مسكوني در تهران رقم زد.

به گزارش اعتماد، شامگاه جمعه گذشته، حريق مهيب در يكي از مجتمع‌هاي مسكوني در تهران جان سه نفر را گرفت. پسري چهار ساله نيز در ميان كشته‌شدگان اين حادثه دلخراش ديده مي‌شود كه به گفته سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران به طرز دردناكي در شعله‌هاي آتش سوخته بود.

در اين روز به دنبال تماس‌هاي متعدد مردمي با فوريت‌هاي ١٢٥ آتش‌نشاني تهران، ماموران در جريان وقوع حريقي گسترده در يك ساختمان ٦ طبقه مسكوني در منطقه مجيديه شمالي قرار گرفتند و به سرعت تيمي از آتش نشانان را به محل حادثه اعزام كردند. زبانه‌هاي بي‌محاباي آتش، طعمه خود را در محاصره كامل گرفته و تاريكي شب را بي‌اثر ساخته بود و دودي غليظ در حجم وسيعي از آسمان جولان مي‌داد.

شعله‌هاي آتش كه خود را در چشمان ماموران آتش‌نشاني يافت، رويارويي آب و آتش آغاز شد؛ عملياتي دلهره‌آور كه فريادهاي ياري اهالي ساختمان بر پيچيدگي‌هاي آن افزوده بود. جلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش نشاني تهران در تشريح جزييات امدادرساني و عمليات آتش‌نشانان به «اعتماد» گفت: اين آتش‌سوزي ساعت ٢٢:٢٤ جمعه شب روي داد كه به دنبال آن، ستاد فرماندهي آتش نشانان سه ايستگاه ٢٣، ٧٥ و ٧١ را به همراه گروه نجات ١٢، دو دستگاه نردبام هيدروليكي، خودروي حامل تجهيزات تنفسي و تشك نجات به محل حادثه واقع در مجيديه شمالي اعزام كرد.

ساختمان مسكوني با ٢٤ واحد در شعله‌هاي آتش مي‌سوخت و فريادهاي ياري ساكنان ماموران را به تكاپوي بيشتر وامي‌داشت. به گفته ملكي با توجه به نزديكي ايستگاه ٢٣ به محل حادثه نخستين گروه آتش نشانان، تنها پس از «يك و نيم دقيقه» خود را به محل آتش‌سوزي رساندند و عمليات نجات را آغاز كردند.

زبانه‌هاي آتش از دو خودرو و يك دستگاه موتوسيكلت در پاركينگ ساختمان شعله ور شده بود و شدت حرارت حريق، تعدادي از ساكنان ساختمان را براي رهايي از سوختگي به لبه پنجره‌ها كشانده بود. خطر سقوط آنها بيش از پيش احساس مي‌شد كه تعدادي از آتش‌نشانان با استفاده از نردبام‌هاي هيدروليكي به ياري آنها شتافته و آنها را از مرگ حتمي نجات دادند. در حالي كه عمليات اطفاي حريق ادامه داشت ناگهان صحنه‌اي دلخراش پيش چشم ماموران آتش نشاني نمايان شد؛ پيكر سوخته شده كودكي ٤ ساله و مادربزرگ ٦٢ ساله‌اش، «مرگبار» بودن اين حادثه را تاييد كرد.

همزمان عمليات نجات ٥٠ نفر ديگر از ساكنان ساختمان ادامه يافت. با اين حال صحنه دلخراشي ديگر در بازرسي از آسانسور ساختمان، عدد ديگري بر تعداد كشته‌شدگان اين حادثه افزود؛ جواني ٢٨ ساله در حالي كه قصد فرار از شعله‌هاي آتش به وسيله آسانسور را داشت به دليل قطعي برق ساختمان در آن محبوس شد و براثر شدت حرارت و دودگرفتي جان خود را از دست داد.

به گفته ملكي اين عمليات پس از ٤ ساعت رويارويي بي‌وقفه آتش نشانان با حريق سرانجام در ساعت ٢:١٢ بامداد با نجات بيش از ٥٠ نفر از ساكنان ساختمان به اتمام رسيد و تعدادي از مجروحان اين حادثه نيز به شكل سرپايي مداوا شدند.  از عدم تجهيز ساختمان به سيستم‌هاي ايمني و هشدار‌دهنده‌هاي حريق به عنوان پيش‌زمينه آتش‌سوزي گسترده در اين ساختمان قديمي ياد شده است با اين حال علت اصلي آتش‌سوزي همچنان در دست بررسي است. اين در حالي است كه به‌گفته ملكي، مرگ سه نفر در اين حادثه و شكايت احتمالي اهالي ساختمان، اعلام علت آتش‌سوزي را منوط به دستور قضايي خواهد كرد.

رعايت نكات ايمني رمز نجات از زبانه‌هاي آتش

از «آتش‌سوزي» به عنوان يكي از حوادث خطرناك و مرگبار دنيا ياد مي‌شود؛ حادثه‌اي كه مي‌تواند در چشم برهم زدني برجي از آجر و تيرآهن را به خاكستر تبديل كند و جان انسان‌ها را بربايد. با اين حال انسان با دست خالي نيز مي‌تواند خود را در مقابل زبانه‌هاي بي‌رحم آتش مجهز كند و در اوج نااميدي، پيروز ميدان باشد؛ «رعايت نكات ايمني» همان رمزي است كه انسان را از اين معركه نجات مي‌دهد.

جلال ملكي، كارشناس آتش نشاني در گفت‌وگو با «اعتماد» مهم‌ترين نكات ايمني و اقدامات ضروري در هنگام محاصره در زبانه‌هاي آتش را بيان مي‌كند:
 
افرادي كه در «طبقات پايين‌تر از نقطه كانوني آتش‌سوزي» قرار دارند بايد از طريق راه پله‌ها به سرعت خود را به خارج از ساختمان برسانند.
 
 افرادي كه در «طبقا ت بالاتر از نقطه كانوني آتش‌سوزي» قرار دارند ضروري است تا پس از كسب اطمينان از باز بودن در پشت بام، به سرعت خود را به فضاي آزاد پشت بام برسانند و منتظر نيروهاي آتش‌نشاني بمانند.
 
در صورت گسترش آتش و پر شدن راهروها از دود و آتش، بهترين اقدام، ماندن در خانه ساختمان است.
 
برقراري تماس مداوم با سامانه ١٢٥ از نكات مهم در هنگام محاصره شدن در آتش است كه براي حضور سريع نيروهاي امدادي و نجات محاصره‌شدگان در آتش ضروري است.

 افراد بايد در پشتي و درزهاي خانه خود را با حوله‌هاي ضخيم يا پتوي خيس بپوشانند تا از ورود حرارت و دود به داخل جلوگيري شود.

 افراد بايد با گرفتن دستمال يا روسري مرطوب جلوي دهان‌شان، از دودگرفتگي خود جلوگيري كنند.
 
به ياد داشتن اين نكته ضروري است كه دربدترين شرايط آتش سوزي نيز در كف هر واحد ساختماني به اندازه نيم متر، اكسيژن باقي مي‌ماند بنابراين ساكنان با خوابيدن در كف اتاق مي‌توانند از دودزدگي خود جلوگيري كنند.

 پناه گرفتن در حمام و دستشويي‌ها به‌شدت خطرناك است و افراد بايد همواره راه فراري براي خود در نظر بگيرند.

 ساكنان ساختمان نبايد به هيچ عنوان براي كنجكاوي خود را به راهروهاي پر از دود و آتش برسانند.

 هرگز نبايد از آسانسور استفاده كرد به اين دليل كه چاهك آسانسور دقيقا مانند دودكش عمل مي‌كند و دود و حرارت را به بالا مي‌كشد و افرادي كه در كابين هستند در خطر حتمي مرگ قرار مي‌گيرند.

 محاصره‌شدگان در زبانه‌هاي آتش بايد به تمامي توصيه‌هاي آتش‌نشانان عمل كنند چون آنها تمامي جوانب ايمني را در نظر مي‌گيرند و بدون ترديد «نجات مردم»، هدف اصلي آنهاست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی