بازدید 4027

ریزش 32 درصدی خریداران سهام

بورس اوراق بهادار تهران اولین ماه زمستان را با ریزش شدید قیمت‌ها و نارضایتی سهامداران مواجه شد و با ریزش 6 درصدی شاخص و افت 32 درصدی خریداران کارنامه ضعیفی از خود برجای گذاشت.
کد خبر: ۴۶۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲ 24 January 2015

بورس اوراق بهادار تهران اولین ماه زمستان را با ریزش شدید قیمت‌ها و نارضایتی سهامداران مواجه شد و با ریزش 6 درصدی شاخص و افت 32 درصدی خریداران کارنامه ضعیفی از خود برجای گذاشت.

به گزارش ایسنا، تداوم روند ریزشی بورس در دی ماه باعث شد تا قیمت سهام شرکت‌ها به شدت ریزش کرده و زمستان سردی در تالار شیشه ای حاکم شود.

ابهامات سیاسی و اقتصادی که از دی ماه سال گذشته گریبان بورس را گرفته است در کنار نبود گام های عملی برای حمایت از این بازار موجب شد تا بورس تهران ریزش‌های سنگینی را تجربه کرده و خروج سهامداران از این بازار را به نظاره بنشیند.بر این اساس افزایش نرخ سود بانکی، توقف طولانی مدت نمادهای پالایشگاهی، ابهامات نرخ خوراک پتروشیمی، کمبود نقدینگی در کنار کاهش شدید قیمت نفت موجب شد تا چشم انداز سودآوری شرکتهای بورسی کاهش پیدا کرده و ترس سهامداران افزایش پیدا کند.

این اتفاقات در کنار به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای باعث شد تا بورس تهران کارنامه بسیار ضعیفی در دی ماه منتشر کرده و دی ماه 1393 را همانند دی 1392 در تاریخ بازار سرمایه ماندگار کند. زیرا در این ماه تمام متغیرهای بازار سرمایه افت چشمگیری پیدا کرد و موجب شد تا بازار سرمایه در مقابل سایر بازارها حرفی برای گفتن نداشته باشد.

ترس و بی انگیزگی سهامداران تالار شیشه ای موجب شد تا شاخص بورس تهران در دی ماه 3 هزار و 973 واحد معادل 5.7 درصد افت کرده و از نیمه 69 هزار واحد به نیمه 65 هزار واحد برسد.رسیدن قیمت سهام شرکتها به کمتر از قیمت اسمی باعث از بین رفتن سرمایه میلیون ها سهامدار و رسیدن میانگین زیان آنها به 17 درصد شد.

این اتفاقات باعث شد تا تعداد خریداران سهام در اولین ماه زمستان افت 32 درصدی را تجربه کرده و از 368 هزار و 392 نفر در آذر ماه به 247 هزار و 920 نفر در دی ماه برسد.

اوضاع بهم ریخته بورس تهران و عملکرد نامناسب حقوقی های بازار موجب کاهش ارزش و حجم معاملات بازار شد به طوری که در ماه گذشته حجم و ارزش معاملات با کاهش 22 و 26 درصدی مواجه شد و طی 21 روز معاملاتی تنها 12 هزار و 912 میلیون سهم به ارزش 30 هزار و 684 میلیارد تومان داد و ستد شد. دفعات معاملات در این ماه نیز با 33 درصد کاهش به 885 هزار دفعه رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی