بازدید 10567

نگاه شما: بنای تاریخی گلون آباد

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۶۹۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵ 25 January 2015
امیر مُصاحبی پور- دانشجوی مهندسی معماری: امروزه شاهد بی توجّهی روز افزون به برخی آثار تاریخی در سطح کشورمان هستیم ، آثاری که نشان دهنده هویّت، تاریخ و فرهنگ سرزمینمان هستند.بناهایی که در سایه غفلت مسئولان  مورد تهاجم سودجویان، افراد غافل و بی اطّلاع همچنین عوامل مختلف طبیعی و بیولوژیکی قرار می گیرند و روز به روز به نابودی نزدیک تر می شوند.

کاروانسرای "گلون آباد" نمونه ای از بناهای مذکور است.

بنایی متعلق به  دوره قاجاریه واقع در ابتدای جاده اصفهان-نائین در ورودی روستایی تاریخی به نام "جیلان آباد" که شکست سپاه شاه سلطان حسین صفوی را از افغانها در حدود 300 سال پیش در نبردی به نام "گلون آباد" به خود دیده است.

این بنا تماماً از خشت ساخته شده و معماری آن به صورت چهار ایوانی است همچنین دارای 24 اتاق و سه شاه نشین می باشد که متاسفانه سقف بسیاری از قسمت ها از جمله سردر ورودی، اتاق ها،اصطبل و دیوارهای بسیاری از این بنا تخریب شده است.

از عواملی که این بنا را تهدید می کند می توان به عبور خودروهای سنگین از جاده مجاور کاروانسرا(ارتعاش زمین)، هوای به شدت آلوده منطقه( به علت وجود صنایع گوناگون)، احداث سازه وبناهای جدید در ضلع های غربی و شرقی مجموعه،و از همه مهم تر بی توجّهی به این کاروانسرا و رها ماندن به حال خود، اشاره کرد.

می توان با ارائه طرح مرمت و احیاء و اختصاص کاربری متناسب با این کاروانسرا مانند مجتمع پذیرایی و اقامتی بین راهی ، آن را از وضعیت کنونی خارج و ضمن حفظ این اثر ارزشمند پیشینیان، از نابودی آن جلوگیری نمود.

امید است با توجه ویژه مسئولان میراث فرهنگی استان تاریخی-فرهنگی اصفهان وضعیت این بنا روز به روز بهتر شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی